شارژ گاز کولر ماشین

اسپری شارژ گاز کولر خودرو

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کاهش یافته؟

کولر ماشین های امروزی بیشتر طی یک فرآیند شیمیایی تبخیر و تصعید گاز، هوای اطراف را سرد می کند. بروز برخی مشکلات در میزان سرمادهی کولر ماشین تاثیرگذار بوده و می تواند آن را حد زیادی کم کند. در این مواقع لازم است به سرعت نسبت به یافتن علل خرابی کولر اقدام کرده و آن را برطرف کنید. در این مقاله، هدف ما بررسی کم شدن گاز کولر خودرو به عنوان یکی از متداول ترین ایرادات کولر ماشین است.

چرا گاز کولر ماشین نشتی پیدا می کند؟

گاز به کار رفته در کولر خودرو از گروه گاز های مبرد می باشد. کم شدن حجم این گاز در کولر ماشین، طی عوامل مختلفی رخ خواهد داد. در ادامه ی این مطلب به بررسی این عوامل می پردازیم. پس با ما همراه بمانید.

اول، زمان کارکرد کولر خودرو:

هر قطعه مکانیکی بعد از گذشت زمان و در اثر اصطکاک دچار فرسایش و آسیب خواهد شد. قطعات کولر خودرو همانند بست ها، لاستیک ها، لوله ها و غیره نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. امکان دارد گذشت زمان باعث فرسایش لاستیک های آب بندی کولر و یا ترک برداشتن لوله های آن گردد. در این مواقع شاهد نشت گاز کولر خواهیم بود. در کنار این موارد باید بدانید که برخی از گاز های مبرد دارای خاصیت فراریت می باشد. در این صورت با گذشت زمان یک یا دو سال، امکان دارد گاز کولر کم شود.

دوم، عدم محبوس بودن قطعات کولر:

باید بدانید کولر خودرو یک سیستم یکپارچه در محفظه ای مشخص نمی باشد. بلکه قطعات آن در قسمت های مختلف ماشین جایگیری شده است. این اتفاق سبب آسیب پذیر بودن این قطعات در اثر برخورد با مواد مزاحم و خورنده می گردد. به طور مثال در فصل زمستان، نمک هایی که بر سطح جاده ها ریخته می شوند، به آسانی با لوله های کولر ماشین برخورد نموده و آن را در طی زمان سوراخ می نمایند. در اثر این اتفاق، گاز کولر نشتی می کند.

سوم، نفوذ رطوبت به داخل کولر خودرو:

هنگامی که یکی از قطعات کولر ماشین خراب شود، رطوبت می تواند به وسیله ی آن به داخل کولر راه پیدا کند. ترکیب رطوبت وارد شده با گاز مبرد، اسیدی خورنده ایجاد خواهد کرد. این اسید می تواند دیگر اجزای کولر را خراب کرده و سبب نشتی گاز کولر خودرو گردد.

چهارم، خسارت ناشی از عوامل جاده ای و تصادف:

عبور ماشین از روی موانع جاده ای همانند سنگ های مزاحم، گودال ها و غیره منجر به آسیب کولر ماشین و متعلقات آن شود. در نتیجه اجزای آن مانند لوله ها، بست ها، شلنگ ها و غیره دچار ترک یا سوراخ می گردند. گاز کولر ماشین به کمک این سوراخ ها و ترک ها دچار نشتی می شود و حجم آن کم خواهد شد. تصادفات جاده ای نیز از دیگر عوامل آسیب زا در کم شدن گاز کولر ماشین خواهد شد.

علت خالی شدن گاز کولر ماشین چیست؟

مواردی که بیان کردیم می توانند سبب کم شدن و افت فشار گاز کولر ماشین شوند. اما در برخی مواقع شاهد تخلیه ی کامل گاز کولر هستیم. به طور مثال در زمان بروز تصادفات سنگین و وارد شدن ضربه ناگهانی به سیستم کولر، آسیب شدیدی در قطعات رخ خواهد داد. در پی این آسیب، گاز کولر ماشین به صورت کامل تخلیه خواهد شد. به صورت کلی می توان گفت اگر آسیب وارد شده به سیستم کولر ماشین زیاد باشد و یا در طول زمان نسبت به رفع ایرادات آن اقدام نکنید؛ آسیب ها شدت می یابد و گاز کولر به طور کامل تخلیه خواهد شد.

علت خالی شدن گاز کولر ماشین

روش های نشت یابی گاز کولر ماشین: کدام اند؟

اول، استفاده از لامپ فرابنفش:

بیشتر گاز های مبرد در کارخانه و زمان تولید، با رنگی خاص ترکیب می شوند. این رنگ ها در زیر نور سیاه یا همان نور فرابنفش، قابل مشاهده می باشند. به همین جهت با استفاده از یک لامپ فرابنفش می توان نشتی گاز کولر خودرو را شناسایی کرد.

دوم، شناساگر الکترونیکی:

شناساگر الکترونیکی از جمله ابزارهای حرفه ای تعمیرکاران بوده که قادر به شناسایی بوی گازهای هالوژنه است. از این رو اصطلاحا آن را اسنیفر یا بو کننده نام گذاری می کنند. به وسیله ی این شناساگر می توان نشتی گاز کولر ماشین را تشخیص دهید.

سوم، تست گاز نیتروژن:

روش دیگری که تعمیرکاران کولر ماشین برای شناسایی محل نشت گاز کولر استفاده می کنند، تست نیتروژن است. در این روش، ابتدا همه ی گاز کولر تخلیه می گردد. سپس گاز نیتروژن با فشار وارد سیستم کولر می شود. در این حالت اگر کولر دارای نشتی گاز باشد، صدای هیس مانندی از محل نشتی شنیده خواهد شد. بدین ترتیب می توان محل نشت گاز کولر را شناسایی کرد.

چهارم، استفاده از عامل تشخیص نشتی:

در این شیوه محلول مخصوصی که حاوی یک عامل تشخیص نشتی باشد را به کمک یک اسپری بر روی همه ی قسمت های کولر خودرو می پاشند. سپس هر قسمتی که نشتی داشته باشد، کف و حباب ایجاد می کند. بدین ترتیب محل نشتی گاز کولر ماشین پیدا خواهد شد. البته باید دانست که از این راه کار تنها برای تشخیص نشتی های بزرگ و در دسترس می توان استفاده کرد.

شارژ گاز کولر ماشین

برای شارژ گاز کولر ماشین به چه وسایلی نیاز داریم؟

همان طور که گفتیم شارژ گاز کولر ماشین یک کار تخصصی بوده و باید توسط تعمیرکار حرفه ای انجام گیرد. اما قسمتی از مراحل اولیه آن را خود شخص نیز می تواند انجام دهد. وسایل مورد نیاز برای این کار شامل شلنگ مخصوص، کپسول گاز یک کیلویی، گیج فشار سنج، رابط شلنگ و گیج مانوفیلد می باشد.

بهترین زمان به جهت شارژ کولر خودرو چیست؟

گاز کولر ماشین طی گذشت زمان ممکن است کم شود. به همین جهت باید طی دوره های مشخص آن را بررسی کرده و در صورت نیاز شارژ نمایید. بهترین زمان برای شارژ کولر خودرو ابتدای فصل گرما است. در ابتدا این فصل نیاز به کولر خودرو افزایش یافته و به همین جهت باید آن را سرویس نمایید. این کار کمک می کند از حداکثر توان کولر با فشار کمتری بر روی موتور خودرو بهره ببرید.

سخن پایانی:

رانندگان به خوبی از این امر آگاهند که اگر در زمان مناسب برای سرویس کولر خودرو اقدام نکنند، میزان خنک کنندگی آن به شدت پایین خواهد آمد. از جمله دلایل کم شدن قدرت کولر ماشین در سرد کردن هوا، کاهش حجم گاز آن می باشد. بیشتر تعمیرکاران توصیه می کنند علاوه بر فصول گرم و به ویژه تابستان، در فصل های سرد نیز حداقل ماهی یک بار کولر خودرو را روشن کنید؛ چرا که خاموش بودن آن به مدت طولانی سبب افزایش خاصیت فراریت گاز مبرد شده و کولر دچار افت فشار گاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *