اشتباهات رانندگی

دلایل جوش‌ آوردن موتور خودرو

دلایل جوش‌ آوردن موتور خودرو

از دیگر ویژگی‌های مهم پیشرانه ی خودرو، حداکثر دمای استاندارد قابل تحمل به وسیله ی آن است که گذر از این اندازه ی مجاز، منجر به داغ‌ شدن اتومبیل ‌شده و در اصطلاح به آن جوش آوردن ماشین می‌گویند. اگر در زمان رانندگی و به ویژه در روزهای گرم و پر ‌‌ترافیک، نشانگر آمپر آب روی خط قرمز قرار گرفت و یا این که از کاپوت ماشین، بخار خارج شد؛ قطعا ماشین شما جوش آورده است. توصیه می‌ کنیم که پیش از رسیدن هر گونه آسیبی به موتور، در قدم اول، از ادامه رانندگی منصرف شوید و خودروی خود را متوقف نمایید.

نکته: توجه کنید که اگر موتور جوش آورد و شما همچنان به رانندگی خود ادامه دهید؛ پیستون‌، سوپاپ، سرسیلندر، میل‌ لنگ و دیگر قطعات موتور ماشین شما ممکن است که با آسیب‌های جدی مواجه گردند.

پیشگیری از جوش آوردن ماشین در سفر:

با آغاز سال جدید و ایام تعطیلات، اغلب هموطنان برای سفرهای نوروزی با ماشین خود برنامه‌ریزی می‌کنند. نکته قابل توجهی که قبل از آغاز سفر باید مدنظر همه ی رانندگان قرار بگیرد؛ بررسی سلامت وسیله از جوانب مختلف مانند معاینه فنی بوده تا در هنگام مسافرت در جاده مشکلی برای سرنشینان خودرو پیش نیاید. از مهم‌ترین موارد، رعایت نکات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن ماشین است. در این مطلب به علل و راه‌های رفع این مشکل در صورت وقوع پرداخته‌ایم تا با بررسی موارد لازم قبل از سفر و به ویژه در ایام نوروز و تابستان، مسافرتی آرام را کنار خانواده‌ خود تجربه کنید.

پیشگیری از جوش آوردن ماشین در سفر

اگر قصد سفر به جاده‌های پرترافیکی مانند چالوس، مشهد، هراز و دیگر مسیرهای پر رفت و آمد را دارید؛ احتمال جوش آوردن خودرو بیشتر خواهد شد. درنتیجه رعایت نکات زیر و رفع نواقص احتمالی را جدی بگیرید.

با خودرو جوش ‌آورده چه باید کرد؟

  • اول، در صورت روشن‌ بودن کولر ماشین، آن را خاموش کرده تا فشار روی موتور کاهش یابد.
  • دوم، شیشه‌های ماشین را به سمت پایین بکشید.
  • سوم، اگر در ترافیک هستید، دنده را خلاص نمایید؛ سپس پدال گاز را کمی بفشارید؛ چرا که این عمل منجر به افزایش سرعت پمپ آب و فن رادیاتور خواهد شد.
  • چهارم، به هیچ عنوان به یک‌ باره توقف نکنید؛ ابتدا سرعت خود را کاسته و سپس ماشین خود را متوقف نمایید.
  • پنجم، زیاد ترمز نکنید؛ چرا که منجر به بالا رفتن دمای موتور خواهد شد.
  • ششم، در اولین فرصت، اتومبیل خود را پارک نموده و کاپوت را بالا بزنید.
  • هفتم، پس از مدتی، بخاری ماشین را روشن نمایید تا گرمای موتور به داخل ماشین انتقال یافته و موتور خنک گردد.
  • هشتم، به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید؛ چرا که امکان دارد که آب جوش تحت فشار به سمت شما پاشیده شود.
  • نهم، صبر کنید تا موتور خنک گردد، سپس اتومبیل را روشن نموده و در حالی که ماشین در وضعیت خلاص می باشد، مقداری آب به منبع آب موتور بیفزایید.

علل جوش آوردن ماشین:

شرایط مزیادی مانند رانندگی در هوای گرم، ترافیک سنگین، استفاده از کولر، رانندگی در سربالایی و غیره در جوش آوردن موتور تاثیر گذارند.

علل جوش آوردن ماشین

در این قسمت سعی داریم تا شما را با اصلی‌ترین دلایل جوش آوردن ماشین آشنا نماییم که با شناخت و کنترل هر کدام از این دلایل و استفاده از راه ‌حل‌های پیشنهاد شده می‌توانید از وقوع آن جلوگیری نمایید.

اول، روغن موتور:

اگر که روغن موتور ماشین شما، خاصیت خود را از دست بدهد و یا از مقدار مجاز آن کاسته شود، دمای موتور بالا رفته و امکان دارد که ماشین شما جوش آورد؛ چرا که روغن موتور علاوه بر روان و نرم ‌نمودن قطعات موتور، در خنک‌ سازی آن نیز تاثیر می گذارد. توصیه می‌ کنیم طبق یک برنامه مشخص به ‌ویژه در هوای گرم، سطح روغن موتور خود را کنترل نموده و در صورت نیاز آن را عوض نمایید.

دوم، خرابی فن رادیاتور:

پروانه موتور یا همان فن رادیاتور، وظیفه‌ی خنک‌کردن آب رادیاتور و در آخر موتور را دارد. اگر که آمپر آب، دمای بیش از اندازه مجاز را نشان دهد و فن رادیاتور روشن نگردد یا شدت چرخش آن بسیار آهسته شود؛ حتما یکی از بخش های پروانه موتور دچار مشکل یا خرابی شده و باعث جوش آورن ماشین می گردد. برای بررسی وضعیت فن، در ابتدایی ترین اقدام، کولر خودرو را روشن نمایید. اگر همزمان با آن، فن خنک‌ کننده رادیاتور به‌کار بفتد؛ قطعا راه ‌انداز فن یا مدار فرمان دچار اشکال شده است.

از جمله راه‌ های دیگر برای بررسی این است که پس از خاموش نمودن ماشین، پره‌های فن را بچرخانید؛ اگر پره ‌ها به سختی چرخیدند، احتمالا باید عوض شوند. همچنین بررسی بخش مشبک جلوی رادیاتور را فراموش نکنید؛ چرا که امکان دارد چیزی مانع ورود هوا از فن به رادیاتور گردد.

نکته: از آن جهت که فن رادیاتور در ماشین های جدید به صورت الکتریکی می باشند، برای تعمیر آن توصیه می کنیم که به یک نیروی متخصص برای شناسایی و رفع مشکل مراجعه نمایید.

سوم، خرابی پمپ آب:

وظیفه آب‌ رسانی به سیستم خنک‌ کننده موتور بر عهده پمپ آب می باشد؛ درنتیجه اگر که مقدار آب در موتور ماشین کم شد، پمپ را بررسی نمایید تا دچار مشکلاتی مانند شکستگی پروانه ‌های داخلی، شکستگی یاتاقان یا نشتی زیر پمپ به علت خرابی کاسه نمد نشده باشد. فراموش نکنید که اگر پمپ آب وظیفه خود را به‌ درستی انجام ندهد، به سرعت دمای موتور بالا می‌رود و موتور جوش خواهد آورد.

چهارم، نشتی قطعات سیستم خنک‌ کننده موتور:

اگر هر یک از قطعات خودرو مانند پمپ آب، رادیاتور، شلنگ ‌ها، هوزینگ ترموستات و واشر سرسیلندر دچار نشتی آب گردد، موتور با مشکل آب‌ رسانی مواجه شده و در نتیجه جوش خواهد آورد؛ درنتیجه از عدم نشتی قطعات موتور مطمئن شوید.

پنجم، مایع خنک‌ کننده:

از جمله دلایل دیگر جوش‌ آوردن ماشین می‌تواند استفاده از مایع خنک‌کننده یا ضد جوش نامناسب و یا حتی نسبت کم و زیاد آب به مایع خنک‌ کننده باشد. همچنین در دمای زیر صفر، مایع خنک‌کننده حالت ژله‌ای به خود گرفته و امکان دارد این امر سبب گرفتگی در موتور گردد؛ پس در این شرایط، بهترین گزینه تعویض مایع خنک کننده می باشد.

جوش آوردن ماشین

ششم، گرفتگی شلنگ‌ ها:

گردش خنک‌ کننده در موتور بر عهده شلنگ‌های ماشین می باشد. اگر در شلنگ‌ها گرد و‌ غبار یا ذرات ریزی وارد گردد، سبب گرفتگی آن ‌ها شده و در آخر آب‌رسانی در سیستم ماشین دچار مشکل خواهد شد. درنتیجه فراموش نکنید که به صورت مرتب شلنگ‌ها را چک و از تمیز بودن آن‌ها اطمینان یابید.

هفتم، خرابی در ترموستات:

ترموستات یک قطعه مکانیکی بوده که طبق زمان‌بندی، مسیر آب در موتور را باز و بسته می نماید. اگر ترموستات در زمان معین باز نگردد، ماشین شما به سرعت جوش خواهد آورد.

هشتم، خرابی در واتر پمپ:

توجه داشته باشید که تسمه واتر پمپ، شل یا پاره نباشد؛ چرا که این امر، کارکرد پمپ آب را مختل می نماید. اگر تسمه هیچ مشکلی نداشته باشد، اما واتر پمپ به درستی کار نکند؛ کاری از دست شما بر نخواهد آمد. درنتیجه بهتر است به مکانیک مراجعه نموده و واتر پمپ ماشین خود را تعمیر نمایید.

کلام آخر:

ما در این نوشته سعی کردیم، با بررسی علل رایج جوش‌ آوردن موتور ماشین، راه‌های پیشگیری یا رفع آن و ذکر همه ی نکاتی که به شما کمک می‌کند تا از آسیب‌‌دیدن به ماشین خود در زمان جوش آوردن جلوگیری نمایید؛ شما را یاری رسانیم تا حتی الامقدور خود مشکل را برطرف سازید، اما توصیه ما به شما این است که در صورت برخورد با ایرادات اساسی به تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *