کولر

عیب یابی فنی خودرو با بو کردن

عیب یابی فنی خودرو با بو کردن

پیدا کردن عیب فنی ماشین از طریق بو کردن!

یافتن عیب خودرو با بو کردن، امری بسیار حساس بوده که در برخی مواقع عدم توجه به آن، سبب بروز مشکلات بسیار بزرگی می ‌گرددد که خساراتی را چه از نظر مالی و چه فنی بر راننده محتمل می‌ نماید. برخی از افراد اعتقاد دارند، به محض آن که در فاصله ‌های زمانی مرتب به تعمیرگاه‌ رفته و ماشین را از نظر فنی بررسی کرده و یا برچسب معاینه فنی را سر وقت تهیه نمایند؛ نگهداری کاملی از وسیله نقلیه خود داشته‌ و نیازی به دانش خاصی درباره ی سیستم موتور برای آن‌ ها وجود ندارد.

توصیه ما به شما آن است که دانستن مواردی در عیب یابی خودرو با بو کردن می باشد؛ تا در صورت بروز هر مدل مشکل احتمالی، متوجه آن شده و ماشین خود را در برابر خطرات احتمالی ایمن نمایید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع بوهایی که در ماشین به مشام می ‌رسد و همچنین علل بروز و جلوگیری از به ‌وجود آمدن آن‌ ها آشنا نماییم تا در نگهداری وسیله نقلیه خود بهترین عملکرد را داشته باشید.

انواع بو در ماشین:

به جهت عیب یابی ماشین با بو کردن به شش موردی که در این قسمت آمده، توجه نمایید؛ چرا که این موارد، رایج‌ ترین بوهایی می باشند که در اثر بروز یک مشکل در سیستم پیشرانه و ماشین به وجود خواهند آمد.

اول، شناسایی بوی روغن داغ:

در صورتی که روغن ماشین به سیستم اگزوز نشت نمود، شروع به سوختن کرده و بوی روغن داغ از ماشین به مشام می ‌رسد؛ برای رفع این مشکل، باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا مرکز نشتی مشخص و اصلاح گردد. اما به جهت جلوگیری از این شرایط، بهتر است در فاصله ‌های زمانی مشخص به مراکز معاینه فنی مراجعه نمایید؛ به‌ خصوص اگر مسافت‌ های بسیار طولانی را با ماشین خود رانندگی کرده‌اید.

دوم، بوی شربت شیرین:

هنگامی که مایع خنک کننده ماشین از محفظه مخصوص خود نشتی داشته باشد؛ بویی همانند شربت شیرین در کابینه پخش می گردد. این امر را بسیار جدی بگیرید؛ چرا که هر چقدر که میزان این نوع نشتی افزایش یابد، احتمال آسیب‌ رسیدن به قطعات موتور در اثر بالا رفتن دما بالاتر ‌رفته و هزینه ‌های بالایی را برای راننده فراهم خواهد کرد.

سوم، دلیل بوی ناخوشایند بنزین:

زمانی که در ماشین یا در حال رانندگی هستید و متوجه پخش شدن بوی تند بنزین شدید؛ در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید. این بو، خبر از وجود یک ایراد فنی در موتور می ‌دهد؛ ایراداتی مانند نشتی سوخت در سیستم تزریق و یا هر بخشی که با بنزین در ارتباط است. حتی در برخی موارد، امکان آتش‌سوزی نیز وجود دارد؛ پس عیب یابی خودرو با بو کردن را جدی بگیرید.

چهارم، دلیل بوی نامطبوع از کولر ماشین:

اگر زمانی که کولر خودرو را روشن کردید، متوجه انتشار بوی آزار دهنده‌ای از دریچه شدید؛ احتمال رشد نوعی قارچ در سیستم تبخیر و ایجاد رطوبت در محفظه کولر وجود دارد. برای عیب یابی ماشین با بو کردن و برطرف‌ نمودن این مشکل، برای مدتی فن را روشن نمایید تا رطوبت موجود در فضای آن خارج شده و سیستم کولر خشک گردد. همچنین راه دیگر برای رفع آن استفاده از اسپری ‌های مخصوص برای همین کار می باشد.

پنجم، بوی پلاستیک سوخته:

به‌ مشام رسیدن بوی پلاستیک سوخته از ماشین، نشان‌ دهنده ی سوختن قطعاتی مانند لنت ترمز یا قسمتی در سیستم ترمز بوده که عدم توجه به آن، قطعا ضرر بسیار بزرگی را برای صاحب ماشین به بار خواهد آورد. پس در چنین شرایطی از رانندگی دست کشیده و سیستم ترمز خود را کنترل و در صورت نیاز به تعویض به تعمیرگاه مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که اگر در حال رانندگی با ترمز دستی نیمه ‌بالا هستید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی لنت داغ شده و شما با دود غلیظ ماشین مواجه شده و بوی پلاستیک سوخته منتشر می شود؛ باید بلافاصله توقف نمایید، چرا که امکان آتش‌ گرفتن لاستیک بسیار بالا می باشد.

انواع بو در ماشین

ششم، بوی تخم مرغ فاسد:

مقدار کم گوگرد موجود در بنزین سبب تولید ماده‌ای به نام هیدروژن سولفید گشته که این ماده در سیستم اگزوز در مبدل کاتالیز تبدیل به اکسید گوگرد شده و نهایتا منجر به خرابی کاتالیست ماشین و انتشار بوی نامطبوعی شبیه به تخم مرغ فاسد در محیط داخلی خودرو می‌ گردد.

هفتم، روش‌ های رفع بو از کابین ماشین:

در برخی مواقع بوهای موجود در ماشین، علت فنی نداشته و ناشی از آلودگی می باشد که به مرور زمان با حمل بار خاص یا خیس‌ شدن صندلی‌ ها به وجود ‌آورده که گاهی تا اندازه ی زیادی می‌ تواند برای راننده و سرنشینان آن آزاردهنده باشد. در این قسمت به راهکارهایی درباره ی برطرف کردن این مدل بوها پرداخته می ‌شود:

  • اول، پاشیدن جوش شیرین روی صندلی ‌ها و جارو کردن آن پس از دقایقی.
  • دوم، قرار دادن ذغال چوب در درون کابین ماشین برای چند روز.
  • سوم، قرار دادن قهوه و وانیل در ماشین.
  • چهارم، استفاده از شامپو یا مواد شوینده در قسمت ‌های بسیار کثیف.

شما با دانستن چند مورد بالا می ‌توانید در نگهداری ماشین خود عکس العمل بهتری داشته و در فاصله زمانی ‌های مراجعه به تعمیرگاه تا اندازه ی بسیار زیادی از آن نگهداری نمایید. البته مراجعه مرتب به تعمیرگاه در فاصله زمانی مشخص، پیش از سفر، شروع فصل گرما و سرما را فراموش نکنید و این را بدانید که مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت برچسب آن، امری بسیار ضروری بوده که از بروز بسیاری از مشکلاتی که در این متن به آن اشاره شده و همچنین ایرادهای دیگر فنی موتور جلوگیری می نماید. ‌

در آخرین جمله، توصیه می کنیم‌ که در صورت به مشام رسیدن هر یک از این موارد، مشکل را جدی گرفته و به عیب یابی سیستم با بو کردن اعتماد نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *