کولر

نشانه‌ های خرابی واتر پمپ چیست؟

نشانه‌ های خرابی واتر پمپ چیست؟

نشانه‌ های خرابی واتر پمپ را بشناسید:

واتر پمپ یا همان پمپ آب در ماشین از آن قطعات کوچک اما مهم و کاربردی می باشد. وظیفه ی واتر پمپ است که سبب می‌ شود، ماشین در روزهای سرد زمستان یا لحظات گرم تابستان همچنان به کار خود ادامه بدهد. اما این امر چطور و چگونه انجام می شود؟ در ادامه ی این مطلب پاسخ این سوال را خواهیم داد. ضمن این که درباره ی خرابی این بخش و دلایلی که به میان است نیز توضیحاتی خواهیم داد. با دانستن شیوه های جلوگیری از خرابی واتر پمپ نیز می‌ توانید خیال خود را بابت عملکرد صحیح ماشین در فصول مختلف راحت کنید.

ماهیت واتر پمپ چیست؟

وظیفه ی واتر پمپ این است که آب، ضدیخ و ضدجوش را به قسمت ‌های مختلف موتور ماشین برساند. مایعات گفته شده به طور مجدد از راه واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می ‌شوند. به دلیل همین است که این قسمت کمک می ‌کند تا در روزهای سرد دچار یخ ‌زدگی نشده و در روزهای گرم نیز خنک بماند. هنگامی که واتر پمپ به ‌درستی عمل کند، ماشین در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودروی شما پیش آید، امکان آسیب ‌دیدن موتور نیز بالا خواهد رفت. پس باید همواره هوای واتر پمپ را داشته باشید و ببینید که نشانه ها و دلایل خرابی آن چیست.

علل خرابی واتر پمپ چیست؟

خرابی واتر پمپ در درجه ی اول، روی واشر سرسیلندر تاثیر می ‌گذارد. گرم ‌ترین بخش پیشرانه ماشین، نزدیک به واشر سرسیلندر می باشد. ماشین هایی که تجربه ی سوزاندن این قسمت یعنی واشر سرسیلند را دارند، در زمان فروش با افت قیمت قابل‌ توجهی روبه‌رو خواهند شد. پس به اهمیت واتر پمپ سالم دقت کنید و نگذارید که خرابی آن منجر به تخریب بخش های دیگر و کم شدن ارزش ماشین تان گردد. از جمله عللی که منجر می‌شود، این بخش در ماشین تخریب شود، باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • اول، یخ‌ زدگی آب داخل موتور.
  • دوم، زنگ‌ زدگی پره‌ های داخلی واتر پمپ.
  • سوم، وجود خوردگی در دنده و قسمت ‌های دیگر.
  • چهارم، نبود ضدیخ در سیستم خنک‌کننده خودرو.

توجه نمایید که در بین این دلایلِ خرابی واتر پمپ، یخ‌ زدگی آب داخل موتور سبب شکستن واتر پمپ می‌ گردد. درباره ی علت دیگر که نبود ضدیخ در سیستم هست هم نیاز به یک توضیح وجود دارد: حتی اگر ضدیخ داخل ماشین موجود باشد؛ اما جنس و کیفیت آن مرغوب ارزیابی نشود، باز هم امکان تخریب واتر پمپ خواهد بود.

نشانه های خرابی واتر پمپ چیست؟

اجازه دهید که در این قسمت درباره ی نشانه‌ها و علائمی برایتان صحبت کنیم که به شما درباره ی خرابی واتر پمپ اطلاع می ‌دهند:

  • شنیدن صدا از واتر پمپ:

شُل ‌شدن قرقره واتر پمپ در زمان رانندگی با سرعت بالا سبب بروز صدایی می‌ شود که تشخیص آن سخت نیست. این صدای ناله‌ مانند نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ می دهد. پس اگر چنین اتفاقی برای خودروی تان رخ داد، حتما موضوع را پیگیری نمایید تا به قسمت های مختلف موتور آسیبی وارد نشود.

  • خروج بخار از موتور ماشین:

از دیگر نشانه‌ های خراب ‌شدن واتر پمپ این است که بخاری از رادیاتور یا موتور ماشین بیرون خواهد آمد. علت چیست و ارتباط این نشانه با خرابی پمپ آب در چیست؟ همان‌طور که ذکر شد، واتر پمپ وظیفه ی خنک‌ سازی موتور خودرو را بر عهده دارد. هنگامی که این بخش دچار اختلال و خرابی می‌ گردد، دمای موتور نیز بالا می‌ رود و بخار از آن بلند خواهد شد. این بخار از زیر کاپوت بیرون می ‌زند. با دیدن آن، سریع وارد عمل شوید و ماشین را پارک نمایید و به سراغ متخصص بروید.

علل خرابی واتر پمپ

نکته: اگر شاهد خروج بخار از موتور ماشین بودید، حتما آن را خاموش و به کنار خیابان یا جاده هدایت نمایید تا دچار حوادث ناگوار برای خود و سرنشینان دیگر نشوید. توقف ماشین در جاده و خیابان منجر به بروز ترافیک و حوادث مختلف هم می ‌شود. پس حواس تان را جمع نمایید.

· اول، نشتی مایع خنک‌ کننده:

زمانی که واتر پمپ خراب و کهنه می‌شود، واشرهایش حالتی فرسوده پیدا می‌کنند. این فرسودگی باعث نشت مایع خنک‌کننده از واتر پمپ می‌شود. برای اینکه در دردسر نیافتید، همیشه وضعیت مایع خنک‌کننده را بررسی کنید و اگر دیدید که در حوالی پمپ آب، مایعی سبز یا قرمز نشت داده است، حتما به مکانیک مراجعه کنید. مایع خنک‌کننده معمولا به رنگ سبز یا قرمز است.

·دوم، داغ ‌شدن موتور:

داغ ‌شدن موتور بسیار خطرناک می باشند. از دیگر دلایل آن نیز می‌ تواند خرابی واتر پمپ باشد. اگر ماشینی پیشرفته دارید، از راه صفحه مانیتور داخلی می‌ توانید دمای موتور را بررسی نمایید. اگر هم خودرویی بدون این تجهیزات دارید، با دست ‌زدن به موتور می ‌توانید دمای آن را بررسی نمایید. برای بررسی خرابی واتر پمپ به موتور دست بزنید و ببینید که آیا بیش از اندازه داغ شده است یا خیر؟ این حرارت زیاد می ‌تواند علائم تخریب واتر پمپ باشد.

·سوم، نوسانات دمایی ماشین:

هنگامی که سیستم خنک‌ کننده ماشین به ‌درستی کار می‌ ‌کند، در طیف‌ های دمایی مختلف شاهد ثابت‌ بودن دما خواهید بود. اما اگر دما میان دو حالت عادی و بالا نوسان پیدا می نماید‌، احتمال دارد که پای خرابی واتر پمپ به میان باشد. البته این نشانه تنها نشان ‌دهنده خرابی پمپ آب نیست؛ اما نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ خواهد بود.

سخن پایانی:

در این متن به بررسی موضوع نشانه‌ های خرابی واتر پمپ چیست؟ پرداختیم. شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و یا تجربه ای آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *