شارژ گاز کولر ماشین

کپسول خشک‌­کننده در کولر ماشین

کپسول خشک‌­کننده در کولر ماشین

آشنایی با اجزای کولر خودرو:

اول، کمپرسور:

مهمترین قسمت در آشنایی با اجزا و قطعات سیستم کولر ماشین، کمپرسور شناخته شده است. در حقیقت، کمپرسور دستگاه حرکت‌ ­دهنده ی گاز مبرد در کولر می باشد. کمپرسور در بخش های کولر با گرداندن گاز در قسمت ­‌های سیستم، به مانند قلب قطعات سیستم کولر عمل می نماید. همچنین، کمپرسور در قطعات کولر، فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز بالا می برد. ‌کمپرسور گاز کولر ماشین را از اواپراتور به درون کندانسور، سپس به کپسول خشک‌­کننده و دوباره به داخل اواپراتور هدایت می نماید.

دوم، کندانسور:

کندانسور در اجزای کولر، وظیفه ی تبادل حرارت را بر عهده گرفته است. کندانسور گرمای جذب شده به وسیله ی اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به محیط خارج از کابین ماشین منتقل می کند.

سوم، کپسول خشک‌ ­کننده:

در واقع کپسول خشک­‌کننده، منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز می باشد. به طور معمول این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی بوده تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر گردد­‌، جریان برق کمپرسور را به طور خودکار قطع نماید. جالب است بدانید که روی این کپسول، شیشه ­‌ای برای مشاهده ی گاز وجود دارد. این شیشه، اجازه می ­‌دهد تا بتوان گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل کرد.

کپسول خشک کننده

چهارم، فن:

به جهت استفاده از فن الکتریکی، می­ ‌توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب نمود. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، فن به گونه‌ ­ای نصب می‌­ گردد که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور بدمد. اگر فن کندانسور در پشت کندانسور و در برابر موتور نصب گردد، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور خواهد دمید. به صورت کلی، شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط به کارگیری آن ها تفاوت دارد.

پنجم، لوله ­‌ها و شلنگ ‌­ها:

شلنگ‌ ­ها در سیستم کولر ماشین وظیفه ایجاد ارتباط میان اجزای مختلف سیستم را به عهده گرفته، به شیوه ­ای که اجزا بتوانند در همه ی شرایط کاری به خوبی وظیفه خود را انجام دهند. لایه داخلی شلنگ از نفوذ مبرد جلوگیری نموده، ثبات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی دارد. بخش میانی شلنگ از الیاف بافته شده منسوج متشکل شده تا سبب بالا بردن مقاومت شلنگ در فشار های بالا گردد. لایه ی بیرونی نیز از موادی با مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت تولید شده اند.

اجزای کولر ماشین

اتصالاتی که در بخش های مختلف شلنگ ­ها به کار می ‌­روند، متناسب با شیوه ی اتصالات اجزای شلنگ به دیگر قطعات کولر انتخاب می گردند. به همین جهت، مهمترین انواع آن ها فیتینگ‌­های اتصال سریع و اورینگ‌­دار می باشد. در آشنایی با اجزا و قسمت های سیستم کولر ماشین باید توجه داشت که اتصالات باید به راحتی و به سرعت قابل وصل باشند، آب‌­بندی خود را در همه ی شرایط کاری نیز حفظ نمایند.

ششم، دکمه ی AC:

دکمه ی AC کولر ماشین در سیستم، وظیفه ی خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده گرفته که با اشکال متفاوت در ماشین های مختلف وجود دارد. به طور معمول یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش دکمه AC کولر خودرو را نمایش خواهد داد. ‌

هفتم، اواپرتور:

از دیگر قطعات اصلی سیستم کولر در آشنایی با اجزای سیستم کولر اواپراتور می باشد. اواپراتور مجموعه‌­ای از قطعات بوده که وظیفه ی کم کردن گرمای هوای کابین اتومبیل را به عهده دارد. از دیگر وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت هوای درون اتاقک است. جریان هوای سریع ایجاد شده به وسیله ی فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌­ها و دریچه­‌های هوا به درون اتاقک اتومبیل منتقل می کند. ‌­

هشتم، شیر انبساط:

در ادامه ی آشنایی با اجزای سیستم کولر ماشین به شیر انبساط خواهید رسید. این بخش که احتمالا در فروشگاه قطعات کولر آن را دیده‌­اید، تعیین‌­ کننده میزان صحیح گاز وارد شده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر می باشد. شیر انبساط کولر ماشین فشار مبرد را نیز به صورت ناگهانی کم می کند. ‌­زمانی که کمپرسور شروع به کار می نماید­‌، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار، به گاز پرفشار تبدیل می­ گردد. هنگامی که اواپراتور به مبرد بیشتری نیاز دارد، شیر انبساط اجازه داده تا مبرد کم فشار مورد نیاز به درون کویل اواپراتور وارد شود. شیر انبساط کولر ماشین در قطعات کولر، برقرارکننده تعادل بین بار گرما و خنک‌­کنندگی بهینه اواپراتور می باشد.

درایر یا خشک کن مدار کولر خودرو چیست؟

وظیفه ی درایر یا خشک کن مدار کولر ماشین، گرفتن رطوبت مدار گاز درون سیستم تهویه مطبوع است. گاز R134A  درون سیستم تهویه نسبت به رطوبت هوا حساس می گردد؛ به این شکل که اگر مقداری رطوبت وارد مدار سیستم گردد، سبب تولید اسید شده و این اسید منجر به خوردگی لوله های پرفشار مدار خواهد شد؛ در نتیجه باید قطعه ای به نام درایر یا خشک کن در سیستم باشد تا این رطوبت را به خود جذب نماید. علاوه بر وظیفه ی جذب رطوبت در درایر، این قسمت دارای فیلتر بوده و عملیات فیلتراسیون را انجام می دهد. بر روی درایر یک عدسی قرار گرفته که به وسیله ی آن می توان از مقدار گاز موجود در سیستم اطلاع پیدا کرد. اما پیش از مشاهده ی عدسی و برای اطلاع از مقدار گاز باید از تمیز بودن شبکه های کندانسور اطمینان یافت؛ چرا که در صورت گرفتگی این شبکه ها کندانسور به وظیفه خود به خوبی عمل نکرده و در نتیجه عملیات تبدیل فاز به درستی صورت نمی گیرد و سبب می شود اطلاعات درستی از عدسی درایر مشاهده نشده و منجر به گمراهی گردد.

خشک کن کولر ماشین

Car Air Conditioning Service

بر روی درایر دو علامت IN و OUT وجود دارد که به این علائم در زمان نصب حتما دقت کنید. در صورت نصب به صورت بر عکس در مدار مبرد یا گاز سیستم از درایر عبور نکرده و یا مقدار کمی عبور نموده و این عمل سبب ایجاد فشار مضاعف به قطعه کمپرسور کولر خودرو می گردد و در صورت تداوم این فشار شیر اطمینان مدار باز شده و سبب هدر رفت گاز مدار و آلودگی محیط زیست می گردد.

زمانی که یک درایر یا خشک کن مدار کولر جدید خریداری می گردد، مشاهده می نمایید که ورودی و خروجی درایر به وسیله ی درپوش های پلاستیکی پوشانده شده. این امر به این علت است که درایر در صورت قرار گرفتن در محیط آزاد شروع به جذب رطوبت محیط می نماید. درون ساختار تشکیل دهنده درایر دانه های سفید رنگی به نام سیلیکاژول وجود دارند که عمل جذب رطوبت به وسیله ی این ماده انجام می شود. اگر این درپوش ها نباشند و یا در زمان تعمیر سیستم ورودی و خروجی درایر را به وسیله ی درپوش نپوشانید؛ درایر شروع به جذب رطوبت محیط نموده و اشباع می گردد. با اشباع شدن درایر دیگر کارایی مناسبی در مدار نداشته و باید با قطعه جدید عوض گردد.

کپسول خشک‌­کننده در کولر خودرو:

با استفاده از این کپسول سوپر کول می توان سرمای کولر ماشین را چند برابر نمود از همه مهمتر نیاز به تخصص خاصی نداشته و خود مشتری به وسیله ی کوپلینگی که سر کپسول تعبیه شده کپسول را می تواند داخل سیکل تزریق نماید این کپسور برای همه ی ماشین های ایرانی و خارجی مناسب می باشد. کپسول پر کاربرد (خنک کننده سیستم کولر خودرو) اگه از سرمای کولر راضی نیستین این محصول مشکل را حل میکند. این محصول دارای کوپلینگ بدون نیاز به نصاب مناسب تمام ماشین ها این کپسول دارای نوعی ماده خنک کننده است که پس از تزریق به داخل سیستم سبب عملکرد بهتر و سرمادهی بیشتر کولر خواهد شد. دارای کوپلینگ (بدون نیاز به نصاب و دانش فنی) جهت تزریق در سیستم سرمایشی کولر است.

سخن پایانی:

در این مطلب سعی کردیم تا درباره ی کپسول خشک‌­کننده در کولر ماشین صحبت کنیم. شما می توانید نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم این متن برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *