شارژ گاز کولر ماشین

کپسول شارژ گاز کولر خودرو

کپسول شارژ گاز کولر خودرو

درباره ی شارژ گاز کولر ماشین چه می دانید؟

شارژ مجدد گاز کولر خودرو و تعمیر موقت در صورتی که در زمان لازم انجام نگیرد، می تواند سبب ایجاد مشکلات بزرگ تری شده و سیستم تهویه مطبوع شروع به نشت کرده و در این زمان حتما باید به وسیله ی مکانیک تایید و مورد بازرسی قرار گیرد. روش کار کولر ماشین همانند کولر های گازی خانگی می باشد. البته شارژ گاز کولر ماشین به دلیل وجود مبرد کار ساده‌ای نبوده و حساسیت ‌های خاص خود را دارد. پس بهتر است این کار به وسیله ی یک تعمیرکار متخصص انجام گیرد.

شارژ گاز کولر ماشین

اجزای تشکیل‌ دهنده ی کولر ماشین را بشناسید:

  • اول،کمپرسور:

کمپرسور، دستگاه حرکت ‌دهنده گاز مبرد در کولر ماشین می باشد. این قسمت حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در حقیقت شبیه به قلب مجموعه عمل می نماید.‌ کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به درون کندانسور و سپس به کپسول خشک‌ کننده و دوباره به درون اواپراتور به حرکت در خواهد آورد.

  • دوم، کندانسور:

کندانسور از جمله اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.

  • سوم، کپسول خشک ‌کننده:

کپسول خشک‌کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می نماید.

  • چهارم، اواپراتور:

از دیگر قطعات اصلی سیستم کولر خودرو، اواپراتور شناخته شده است. اواپراتور مجموعه ‌ای از بخش هایی است که وظیفه ی کم کردن گرمای هوای کابین ماشین را برعهده دارد. از جمله وظایف مهم این بخش، جذب رطوبت از هوای درون کابین می باشد. جریان سریع هوای ایجاد شده به وسیله ی فن الکتریکی، با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای ایجاد شده توسط کویل را به کمک کانال ‌ها و دریچه‌ های هدایت هوا به درون کابین اتومبیل منتقل می کند.

  • پنجم، مجموعه لوله و شیلنگ:

شیلنگ‌ ها در سیستم تهویه مطبوع ماشین وظیفه ی ایجاد ارتباط میان بخش های مختلف سیستم را بر عهده دارند.

  • ششم،کلید A/C:

این بخش در سیستم کولر ماشین وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکل‌ های متفاوت در ماشین های مختلف وجود دارد. به طور معمول یک لامپ LED  وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را بر عهده گرفته‌ است.

  • هفتم، فن کولر:

هنگامی که فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد، می ‌توان آن را بر روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب نمود. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور خودرو نصب شده باشد، در این صورت فن به طریقی نصب می گردد‌ که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور بدمد.

  • هشتم، شیر انبساط:

این وسیله میزان درست گاز وارد شونده از کندانسور به درون اواپراتور به کمک یک فیلتر را تعیین می کند. همچنین این قسمت فشار مبرد را به صورت ناگهانی کم میکند.

گازی که به جهت شارژ کولر به کار می رود چیست؟

گاز یک کیلویی R134a گازی بی ‌خطر بوده که خاصیت جذب و انتقال سریع گرما دارد و در شارژ کولر ماشین به کار خواهد رفت. این گاز غیرقابل اشتعال و غیرسمی بوده و پایداری شیمیایی و حرارتی مناسبی در مجاورت سرما از خود نشان خواهد داد. همچنین گاز یک کیلویی R134a هیچ واکنشی نسبت به لایه ی ازن نداشته؛ اما همانند نسل ‌های قبل خود درصورت آزاد شدن در هوا سبب گرمایش زمین شده که البته میزان آن بسیار کمتر از گاز های پیشین خود می باشد. اولین گازی که برای کولر ماشین استفاده شد، گاز R11  بود، که فقط در انواع محدودی از خودروها به کار رفت و به همین دلیل نتوانست همه گیر گردد.

برای شارژ گاز کولر چه اقداماتی لازم است؟

ابزار لازم برای گاز کولر ماشین:
  • اول، کپسول یک کیلویی گاز.
  • دوم، رابط شیلنگ.
  • سوم، گیج مانوفیلد.
  • چهارم، کپسول ۱ کیلویی گاز R134 و شیلنگ مخصوص.

ابزار لازم برای گاز کولر ماشین

برای شارژ گاز کولر ماشین باید ابزاری مانند رابط شلنگ، گیج مانوفیلد، کپسول ۱ کیلویی گاز R134 و غیره را داشته باشید. اما پیش از هر گونه اقدامی و برای شارژ گاز کولر باید در آغاز از وجود گاز در آن اطلاع یابید. برای این کار می‌ توانید لوله و والف کولر را پیدا نموده، درپوش آبی آن را کنار زده و والف را فشار دهید. اگر گاز با فشار بیرون زد، به این معناست که گاز در سیستم کولر موجود بوده و نیازی به شارژ وجود نخواهد داشت. حال دوباره گیج را چک نموده و عدد آن را بررسی کنید. باید دانست که به طور معمول عددی در میانه ۳۵ تا ۴۰ PSI  مدنظر است. اگر عدد کمتر از این مقدار بود، باید اندک اندک شیر گاز را باز نموده تا به عدد ایده ‌آل برسید.

جلوگیری از گرمایش زمین:

برخی از شرکت ها موظف به رعایت قوانین از گازهای مبردی بوده که به کره زمین و گرم شدن آن آسیبی نرسانند. واحد های تهویه ی مطبوع مناسب در ماشین ها که به صورت موثری کار می کنند، نه تنها در تابستان درون اتاقک ماشین را خنک می کنند؛ بلکه مشکل رطوبت داخلی و مشکلات بهداشتی بالقوه را نیز از بین می برند. درنتیجه نیاز است تا نسبت به شارژ گاز کولر ماشین خود بی اهمیت گذر نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *