اجزای ماشین

روشن شدن چراغ هشدار سیستم کیسه هوا (ایربگ)

روشن شدن چراغ هشدار سیستم کیسه هوا (ایربگ)

چراغ ایربگ ماشین از بخش ‌های مهم سیستم عیب یابی ایربگ خودرو است و وظیفه اصلی آن این است که در صورت وجود خطا یا ایرادی در سیستم ایربگ خودرو راننده را آگاه کنید. این هشدار اعلام خرابی در سیستم ایربگ و یا سنسور های ایربگ می دهد و بدین معناست که امکان دارد در زمان تصادف عمل نکنند.
در ماشین ها که ایربگ شاگرد نیز دارند، روشن ماندن این چراغ هشدار می دهد که تشخیص داده فردی بر روی صندلی کمک راننده نشسته؛ ولی ایربگ آن غیر فعال می باشد. به صورت کلی پس از روشن کردن ماشین چراغ هشدار ایربگ برای حدود ۵ ثانیه روشن می ‌شود و باید به شکل اتوماتیک در صورت مثبت بودن شرایط، خودش خاموش شود اما اگر همچنان روشن ماند، نشان از وجود خطایی در سیستم می دهد که کامپیوتر خودرو، باید بتواند مشکل را شناسایی کرده و پس از شناسایی، کدی به وسیله ی کامپیوتر ذخیره می ‌شود که به وسیله ی آن بتوانید دلیل را شناسایی نمایید.

روشن بودن این چراغ می تواند سبب شود که ایربگ ها به درستی کار نکنند و همین موضوع می تواند در زمان تصادف مانع از باز شدن کیسه‌های شود و در بعضی مواقع دلیل روشن ماندن چراغ، مشکلات سنسور یا ضعیف عمل کردن کمربند است.

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ

The 2016 Mercedes-Benz Metris

روشن شدن چراغ عموما به چند دلیل رخ می دهد:

  • اول، مهمترین دلیل آن تصادف و عمل کردن ایربگ می باشد. در صورتی هم که ایربگ عمل نکند، کد خطای تصادف در کامپیوتر خودرو ذخیره می‌شود که با دیاگ هم قابل برطرف کردن نمی باشد.
  • دوم، شل شدن سوکت کیسه ایربگ.
  • سوم، خرابی یونیت ایربگ به خاطر مسئله ی سخت افزاری.
  • چهارم، خرابی یونیت ایربگ به دلیل نرم افزاری.
  • پنجم، خرابی یونیت ابربگ در اثر باطری به باطری کردن.
  • ششم، خرابی پشت آمپر.
  • هفتم، خرابی کمربند ها.

زمانی که چراغ ایربگ روشن می ماند، چه کار کنیم؟

در آغاز باید کمربند خود را چک کنید و اگر چراغ ایربگ هنوز روشن بود، بهتر است که کامپیوتر ماشین دیاگ زده شود تا کد مربوط به این مشکل را شناسایی نموده و از آن استفاده کنید و اغلب ماشین ها یک دکمه ریست دارند که می توان در چنین زمانی از آن استفاده کرد تنها به یاد داشته باشید که کار کردن با ایربگ خطراتی داشته و امکان دارد در صورت بی تجربه بودن اقدامی انجام دهید که کیسه ایربگ باز شود.

آیا رانندگی با چراغ کیسه هوا روشن ایمن است؟

شما ماشین خود را روشن می کنید و ناگهان چراغ کیسه هوا روی صفحه کیلومتر شما ظاهر خواهد شد. در این حال شما فکر می کنید که آیا می توانید به رانندگی با ماشین خود ادامه دهید، ولی اگر با روشن شدن چراغ کیسه هوا تصادف کنید چه اتفاقی رخ می دهد؟

رانندگی با چراغ ایربگ روشن ایمن نمی باشد. وقتی چراغ روشن است، بدین معناست که در سیستم کیسه هوا مشکلی وجود دارد. زمانی که مشکلی در سیستم وجود داشته باشد، در صورت سانجه و تصادف کیسه های هوا عمل نمی کنند. همیشه توصیه می کنیم در اسرع وقت مشکل را برطرف سازید. اگر کیسه های هوا در زمان حادثه عملکردی نداشته باشند، امکان دارد منجر به فوت یا جراحات جدی گردد.

آیا رانندگی با چراغ کیسه هوا روشن ایمن است؟

وقتی چراغ ایربگ روی صفحه کیلومتر شما ظاهر می شود، بدین معناست که در سیستم کیسه هوای شما خطایی اتفاق افتاده است. این خطا می تواند از جمله خرابی کیسه هوا، مشکل در سیم پیچی و اتصالات، اتصالات خراب یا واحد کنترل معیوب باشد. به منظور یافتن مشکل، ساده ترین روش بررسی حافظه کد مشکل با دیاگ های تخصصی می باشد.

چگونه می توان چراغ ایربگ را خاموش کرد؟

و اما سوال اصلی و مهم نحوه خاموش کردن چراغ ایربگ می باشد؛ به منظور این کار ما یک راهکار به شما پیشنهاد می‌دهیم که به نوعی سبب ریست چراغ ایربگ و خاموش شدن چراغ ایربگ می ‌گردد. چنانچه در این صورت چراغ ایربگ شما همچنان فعال بود باید برای عیب یابی دقیق تر به یک تعمیرگاه ایربگ مجاز مراجعه کنید.

مرحله اول، سوییچ را در جای خود قرار داده و کلید را به حالت “روشن” بچرخانید.

مرحله دوم، توجه کنید که چراغ ایربگ روشن شود. به مدت پنج تا هفت ثانیه روشن می ماند و سپس خود را خاموش می کند. پس از خاموش شدن، فوراً کلید را خاموش نموده و سه ثانیه صبر نمایید.

مرحله سوم، مراحل ۱ و ۲ را دو بار دیگر تکرار کنید.

خودرو را روشن کنید. چراغ SRS باید به مدت هفت ثانیه روشن گردد و سپس خاموش شود و خاموش بماند. چراغ کیسه هوا تنظیم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *