کولر

علائم خرابی ترموستات کولر خودرو

علائم خرابی ترموستات کولر خودرو

خراب شدن ترموستات کولر پراید از جمله بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی افراد صاحب پراید، با تمام شدن فصل سرما و شروع روزهای گرم سال می باشد. اغلب افراد گله دارند که چرا کولر پراید ما باد خنک نمی‌زند؟! چرا کولر خودرو قطع و وصل می‌ گردد؟ دلیل از کار افتادن کولر پراید را می دانید؟ اگر شما نیز از این دسته افراد هستید که با این معضل مواجه شدید به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با علائم خرابی ترموستات کولر پراید آشنا شوید.

کولر ماشین پراید از مهم‌ترین اجزای کاربردی به ویژه در فصل گرما می باشد. این سیستم خنک‌کننده اگر به درستی کار نماید می‌تواند دمای درون ماشین را تا 40 درجه سانتی گراد کم کند. درنتیجه خرابی ترموستات کولر پراید می‌تواند برای سرنشینان تا اندازه ی زیادی شکنجه‌آور باشد. حال باید دید نقش ترموستات در کولر پراید چیست؟

نقش ترموستات کولر پراید:

ترموستات یکی از مهم‌ترین اجزاء سیستم خنک‌کننده خودرو پراید است و خرابی آن می‌تواند عملکرد درست کولر ماشین را به خطر بیندازد. از این رو باید در ابتدای کار با آگاهی از علائم خرابی ترموستات کولر پراید در اسرع وقت نسبت به تعمیر و تعویض ترموستات کولر اقدام کنید.

ترموستات در تمام وسیله‌های الکتریکی کاربرد دارد و برای کنترل دما بکار گرفته می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که وظیفه ترموستات کولر پراید کنترل دما و جلوگیری از بالا رفتن یا کم شدن دما است. در بیشتر خودروهایی که سیستم تهویه مطبوع دارند، دو ترموستات در درون کابین قرار دارد. یک ترموستات در بخش پشت داشبورد و دیگری روی اواپراتور پراید قرار گرفته است.

نقش ترموستات کولر پراید

نقش اصلی ترموستات کولر خودرو به اواپراتور مربوط می‌شود. هنگامی که دمای اواپراتور به صفر درجه سانتی گراد رسید، ترموستات وارد عمل گشته و کمپرسور را قطع می نماید.  به این روش ترموستات کار خود را انجام می دهد و از یخ زدن اواپراتور جلوگیری می نماید.

ترموستات کولر پراید خراب شده!

با توجه به وظیفه مهم ترموستات کولر پراید و عملکرد درست آن، آگاهی از علائم خرابی ترموستات کولر پراید می‌تواند تا اندازه ی زیادی از فاجعه جلوگیری نماید. تعویض به هنگام ترموستات در صورت خرابی می‌تواند کمک خوبی  به عمر طولانی و افزایش عملکرد کولر پراید نماید. نقش اصلی ترموستات، کنترل دما و جلوگیری از بالا رفتن یا کم شدن دما می باشد. کم‌ شدن حجم هوای خروجی از دریچه‌های کولر پراید، از جمله مهم‌ترین علائم خرابی ترموستات کولر پراید می باشد. از آنجایی که ترموستات از یخ زدگی اواپراتور مانع می‌شود؛ در صورت خرابی ترموستات، کمپرسور بیش از اندازه کار می‌کند، اواپراتور یخ ‌زده و حجم هوای خنک کم می شود.

از علائم دیگر خرابی ترموستات کولر پراید، خنک نبودن هوای خروجی می باشد. با خراب شدن ترموستات و قطع شدن زودهنگام کمپرسور، کیفیت هوای خروجی از کولر کم می شود و به اندازه کافی سرد نمی شود.

چگونگی کار ترموستات کولر پراید:

موتورهای ماشین هنگامی بهترین عملکرد را دارند که در دمای معینی نگهداری شوند. جالب است بدانید که ترموستات دریچه‌ای در سیستم خنک‌کننده بوده که با کم شدن دمای مایع خنک ‌کننده بسته می‌شود تا مایع خنک‌کننده را به وسیله ی موتور بازیافت کرده و آن را به دمای ایده آل برساند. ترموستات‌های جدید به منظور اطمینان از این که موتور را به سرعت به دمای نرمال می‌رسانند، به شکل الکترونیکی کنترل می گردند. ‌بدین ترتیب ترموستات و کمپرسور کولر پراید قطعات جداگانه‌ای می باشند و خرابی یکی از این دو مستلزم اقدامات تعمیراتی نامرتبط می باشند. با این وجود کنترل کولر روی داشبورد پراید هر دو را کنترل می نماید و امکان دارد در روشن یا خاموش نمودن کمپرسور کولر ماشین مشکلی وجود داشته باشد.

بررسی ترموستات خودرو:

به عنوان قسمتی از اقدامات تعمیر و نگهداری معمول ماشین، ایده ی خوبی بوده که ترموستات را بررسی نمایید تا از تنظیم دمای کارکرد موتور اطمینان یابید. ترموستات خودروی شما وظیفه ی تنظیم جریان مایع خنک‌کننده موتور پراید را بر عهده گرفته و با باز و بسته نمودن دریچه‌ای کوچک، به تغییرات دما پاسخ خواهد داد. برای مثال، هنگامی که خودروی خود را در صبح روشن می‌کنید، ترموستات در وضعیت بسته است. ترموستات خودرو به گونه ای طراحی شده که وقتی موتور ماشین به دمای کامل فعالیت خود رسید، باز گردد. در این وضعیت ترموستات اجازه خواهد داد تا مایع خنک‌کننده به درون رادیاتور جریان پیدا کند. این کار باعث کمک به جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه ی موتور می شود.

بررسی ترموستات خودرو

هنگامی که ترموستات کولر پراید شما معیوب باشد، می‌تواند به موتور آسیب رسانده و مکانیسم سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهند. به منظور اطمینان از اینکه ترموستات ماشین شما در شرایط ایده آل قرار دارد، مهم است که به‌ صورت منظم آن را بررسی نمایید. به منظور یادگیری شیوه ی بررسی ترموستات خودرو، مراحل زیر را دنبال نمایید:

بررسی ترموستات کولر پراید:

  • اول، خودروی خود را روی زمین صاف بگذارید و از خنک بودن موتور و رادیاتور اطمینان یابید.
  • دوم، کاپوت ماشین را باز نمایید و ترموستات را بیابید. می‌توانید این کار را با دنبال نمودن شیلنگ بالایی رادیاتور به سمت موتور انجام دهید. انتهای این شیلنگ متصل به محفظه ترموستات می باشد. در برخی از وسایل نقلیه، محفظه ترموستات متصل به شیلنگ پایینی رادیاتور است
  • سوم، در مرحله ی بعد، به منظور یافتن علائم خرابی ترموستات کولر پراید، باید ترموستات ماشین خود را تست نمایید. به جهت بررسی جریان مایع خنک‌کننده خواهید توانست این کار را با برداشتن درپوش رادیاتور روی ماشین خود انجام بدهید.
  • چهارم، اگر متوجه جریان داشتن مایع خنک‌کننده شدید، بدین معناست که شیر ترموستات باز می باشد. به طور معمول این امر نشانگر خوبی می باشد؛ برای اینکه آیا تعویض ترموستات اتومبیل شما ضرورت دارد یا خیر.
  • پنجم، اگر متوجه جریان نداشتن مایع خنک‌کننده شدید؛ صبر کنید تا موتور پراید شما به دمای کار برسد. باید نگاه دیگری به بخش پرکننده رادیاتور بیندازید تا ببینید آیا مایع خنک‌ کننده جریان دارد یا خیر؟ اگر همچنان جریان مایع خنک ‌کننده را نمی‌بینید و درجه دمای ماشین شما بالا رفت، این به آن معناست که ترموستات ماشین شما در وضعیت بسته قرار گرفته است.

شیوه ی تعویض ترموستات کولر پراید:

  • اول، خودروی خود را روی زمین صاف بگذارید و از خنک بودن موتور و رادیاتور اطمینان یابید.
  • دوم،‌ از یک پیچ گوشتی به منظور جدا نمودن شیلنگ رادیاتور با کشیدن گیره استفاده نمایید.
  • سوم، سپس شلنگ را بکشید. احتمالا مقداری مایع خنک‌کننده چکه کند.
  • چهارم، از یک آچار به منظور باز نمودن پیچ‌های نگه ‌دارنده ترموستات کمک بگیرید. درپوش و ترموستات قدیمی را بیرون آورید.
  • پنجم، واشرهای  قدیمی را از محفظه جدا نمایید.
  • ششم، ترموستات جدید را به سمت فنر به سمت پایین بگذارید. پیچ‌ها، شیلنگ و گیره شلنگ را دوباره متصل نمایید. همچنین امکان دارد لازم باشد مایع خنک‌کننده بیشتری افزوده شود.
  • هفتم،‌موتور ماشین خود را روشن نمایید و صبر کنید تا به دمای کار برسد.
  • هشتم، خودروی خود را به منظور تست رانندگی بیرون آورید. سوزن ترموستات را بررسی کرده تا ببینید آیا در دمای کارکرد کامل ماشین در حالت عادی باقی می‌ماند یا خیر.

سخن پایانی:

همانطور که می دانید کولر ماشین یکی از اجزای بسیار مهم آن به ویژه در فصل گرم سال یعنی تابستان به شمار می رود. در این مطلب سعی کردیم تا درباره ی علائم خرابی ترموستات کولر خودرو صحبت کنیم. دانستن و رفع به موقع این علائم باعث می شود تا از پرداخت هزینه های خرابی در آینده جلوگیری کنیم و همچنین از هوای خنک در تابستان لذت ببریم.

شما عزیزان می توانید تجربیات، نظرات و یا پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از همراهی شما عزیزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *