کولر

علائم خرابی درایر کولر خودرو

علائم خرابی درایر کولر خودرو

درایر کولر ماشین چیست و عملکرد آن چگونه است؟

درایر یکی از مهمترین قطعات در بخش صنعت سرمایشی است که به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد وظیفه اصلی آن  جذب آب و رطوبت در سیستم تبرید است . چرا که گاز کولر اگر با رطوبت ترکیب شود اسیدی میشود و باعث خراب شدن لوله ها و مدار سیستم کولر میشود.وظیفه دیگر درایر فیلتر کردن گازاز رطوبت ومواد  ناخالص در مدار است.این قطعه معمولا دارای پر شر کنترل (مانوستات) ایمینی می باشد تا در مواقعی که فشار گاز ازحد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید.

و حجم های بسیار گسترده ای دارد که حجم آن میتواند. اندازه یک اتاق ۱۲ متری باشد یا می تواند انقدر کوچک که اندازه یک بند انگشت باشد.

 در کپسول رسیور درایر چه چیزی وجود دارد؟

شاید برای شما هم پیش‌آمده یک جنسی یا کالایی را به‌صورت نو خریداری کردید .  در آن‌یک بسته وجود است که با آن رطوبت گیر می‌گویند که آن بسته رطوبت‌گیر از قطرات پلاستیک مانند شفاف تشکیل‌شده . که به آن سیلیکاژل میگویند.  و همین سیلیکا ژل دقیقاً در سیستم درایر استفاده می‌شود.

مشکلات شایع در درایر کولر ماشین

هنگام  شارژ گاز کولر خودرو باز هم خنک نمی‌کند و این دلیل به خاطر مسدود شدگی کپسول رسیور است و به‌راحتی با دست زدن به لوله‌های متصل به درایر که سرد هست قابل‌تشخیص است  و باید  تعویض شود. دومین علل شایع خرابی این کپسول بسته نشدن محکم آن به بدنه است . مثل خودرو ۲۰۶ که این قطعه به بدنه بسته نمی‌شود و در دست‌انداز و تکان‌های شدید باعث پاره شدن محفظه سیلیکا ژل و پخش شدن آن در کل لوله‌ها می‌گردد.

نوع و اندازه درایر کولر: 

درایر ها انواع خاصی ندارند و برحسب ابعاد خودرو و قدرت سیستم خنک کننده ابعاد آنها متغییر میکند.

 

دلایل خرابی کولر ماشین:

اول، رانندگی پر گاز یا تخته گاز و دور موتور بالا:

از جمله ساده ترین علل گرم شدن باد کولر رانندگی در حالت پر گاز یا تخته گاز می باشد. بیشتر خودرو ها دارای مکانیزمی میباشند که کولر را زمان فشردن پدال گاز تا انتها قطع می نمایند. رانندگی پر گاز فقط به معنای افرایش دور موتور تا محدوده رد لاین نمی باشد، اغلب رانندگان به علل مختلف ترجیح میدهند از دنده های سبک تر بهره می گیرند، به دلیل شتاب و قدرت کمتر اتومبیل در دنده های سبک راننده مجبور به فشار دادن پدال گاز تا انتها می گردد، درنتیجه حرکت در حالت اتمام گاز در این مدل رانندگی اجتناب ناپذیر می باشد. این مسئله سبب می شود تا کولر در بسیاری از لحظات رانندگی قطع گردد.

دلایل خرابی کولر ماشین

دوم،‌ روشن نمودن کولر بلافاصله پس از استارت:

بر اساس تحقیقات، اجزای درونی کابین از جمله روکش صندلی‌ها، روکش درها و داشبورد و دیگر قطعات، در اثر تابش نور آفتاب، گازی سمی و سرطان‌زا تولید و ساطع می‌ نمایند که بوی آشنایی نیز دارد. حتما در فصل گرما در زمان سوار شدن در ماشینی که زیر آفتاب بوده، متوجه بویی گشته‌اید که گاهی نیز آزاردهنده می باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که این بو ناشی از گازهای سمی بوده و باید پیش از روشن نمودن کولر و با باز گذاشتن پنجره‌ها آن را از فضای درون خودرو خارج کنید. این گاز از ماده بنزن ناشی می شود که در تولید قطعات گفته شده به کار می‌رود و در زمان گرما با شدت بیشتری ساطع می گردد. البته باید این نکته را ذکر کنیم که بنزن به شکل عادی در هوا و نیز اغلب مصنوعات مورد استفاده ما موجود است.

علائم خرابی کولر ماشین را می شناسید؟

نشانه های موجود برای خرابی کولر ماشین!

اول، صدای زیاد کولر ماشین:

چرا سیستم کولر دارای سر و صدا و ارتعاش زیادی است؟

شل شدن تسمه کمپرسور و جای نگرفتن آن در مکان مخصوص خود، از جمله دلایل اصلی ایجاد صدای آزاردهنده کولر ماشین می باشد. این مسئله را شاید خودتان نیز بتوانید حل نمایید. با سفت نمودن تسمه و پیچ‌های اتصال کمپرسور می‌توان این صدا را برطرف نمود. خالی شدن گاز کولر یا هوای موجود در سیکل کولر نیز از دلایل بروز سروصدا می باشد. البته شارژ نمودن گاز کولر کاری بوده که باید به وسیله ی تعمیرکار ماشین صورت می گیرد.

علائم خرابی کولر ماشین را می شناسید؟

بوی نامطبوع کولر ماشین:

چرا هوای خروجی از اواپراتور طعم و بوی خاصی دارد؟

همانطور که در قسمت مشکل اواپراتور ذکر شد، در برخی از مواقع به علت تجمع ذرات ریز و وجود جلبک روی پره‌های اواپراتور، بوی نامطبوعی همراه باد کولر در اتاقک انتشار می یابد که در این صورت باید درون پره های اوپراتور را تیز نمایید. برخی اوقات نیز با مسدود شدن لوله تخلیه آب اواپراتور، این بوی نامطبوع ایجاد می کند.

دلیل کم شدن پرتاب باد کولر خودرو:

اول، سلامت اجزای تشکیل دهنده ی کولر ماشین:

اگر که هر یک از اجزاء تشکیل دهنده ی کولر ماشین، به درستی کار نکرده و یا مشکلی داشته باشند؛ عملکرد کلی کولر تغییر یافته و حجم پرتاب باد و میزان خنکی آن، افت کیفیت خواهند داشت. در اغلب مواقع دلیل کم شدن باد کولر ماشین و دلیل کاهش پرتاب باد کولر ماشین امکان دارد این مورد باشد. در صورتی که همه ی اجزای کولر سالم باشند و مشکلی با قطعات آن نباشد، شیوه های موازی به منظور خنک‌تر نمودن کولر ماشین توصیه می گردد. ‌

دوم، کم شدن ورود گرما به درون اتاقک ماشین:

قبل از هر چیزی باید نسبت به کم نمودن ورود گرما به درون اتاقک و داغ شدن فضای آن، پیشگیری کنید. شما می‌توانید تا اندازه ی ممکن از پارک نمودن ماشین خود در معرض تابش آفتاب مستقیم، خودداری نمایید. اگر به پارکینگ مسقف، دسترسی نداشتید؛ بهتر است محلی در سایه انتخاب کنید و یا از آفتابگیرهای ماشین، استفاده نمایید.

دلیل کم شدن پرتاب باد کولر خودرو

به این صورت میزان گرمای دریافتی درون اتاقک، کم شده و در زمان سوار شدن به دمای کمتری وارد خواهید شد. اما اگر که چاره‌ای جز پارک نمودن در آفتاب نبود، بهتر است به محض سوار شدن، شیشه‌ها را پایین دهید و کمی رانندگی کنید تا هوای داغ، خارج گردد.

به منظور خنک تر نمودن کولر ماشین از پارک در آفتاب جلوگیری کنید و یا از سایه بان و آفتابگیر کمک بگیرید. بعد از روشن نمودن کولر و شروع جریان باد خنک، شیشه‌ها را بالا بکشید تا از رد و بدل هوای گرم و سرد دوری کنید.

اطمینان یابید که تنظیمات دریچه‌های کولر به صورتی ا‌ست که مستقیم به سمت شما خواهد وزید. دمیدن بی‌هدف دریچه‌ها، منجر به هدررفت نیروی خنک سازی کولر ماشین شده و در آخر راننده و دیگر سرنشینان، خنکی کمتری إحساس خواهند کرد. دریچه‌ها را به صورتی تنظیم نمایید که پرتاب باد به سمت سر و بدن شما باشد، به ویژه وزش آن به سمت صورت؛ بالاترین تاثیر خنک کنندگی را دارد.

سوم، کنار گذاشتن روکش چرمی و پلاستیکی صندلی‌:

صندلی‌ها با روکش چرمی و یا حتی پلاستیکی در هوای گرم، گرمای بیشتری تولید نموده و سبب داغ شدن هوای کابین می شوند. به علاوه خود این روکش‌ها نیز بسیار گرم بوده و با نشستن بر روی آن‌ها، احساس ناخوشایندی به شما دست می دهد. در حقیقت این روکش‌های پلاستیکی یا چرمی، به عنوان فرساینده‌هایی در برابر کولر ماشین، ظاهر شده و سیستم خنک رسانی آن را تضعیف می‌ کند. بهتر است در فصل های گرم سال، روکش‌های چرمی یا پلاستیکی را کنار بگذارید و از انواع خنک‌تر کمک بگیرید.

دلیل کم شدن پرتاب باد کولر

چهارم، تمیز نمودن دریچه‌های پرتاب باد کولر:

با تمیز نمودن به هنگام دریچه‌های پرتاب باد کولر، خنک‌تر نمودن کولر خودرو نیز با راحتی بیشتری رخ می دهد. خاک و غبار گرفتن دریچه‌ها و گرفتگی مسیر آن‌ها، باعث می‌ گردد که پرتاب باد ضعیف‌تری انجام گرفته و در آخر خنکی کمتری إحساس نماییم. به منظور خنک‌تر نمودن کولر ماشین و دریافت بهره‌وری حداکثری، لازم است تا به شکل هفتگی دریچه‌ها را تمیز نموده و هر نوع گرد، خاک و غبار را از شیارهای آن بزدایید.

عمر مفید درایر یا کپسول رسیور

در خودروهای ایرانی معمولا درایر خیلی به ندرت تعویض میشود . که همین باعث خرابی کولر خودرو می شود زیرا آنقدر مخزن درایر پر میشود  که همین امر باعث می شود در وهله اول شیر انبساط دچار مشکل شود . وکیپ شدگی این قطعه باعث فشار مضاعف به کمپرسور می شود . که می تواند آسیب های بسیار جدی را کل سیستم کولر را بزند عمر مفید برای این قطعه پنج سال است.

نسل درایر های جدید

در درایر های جدید دیگر کپسول وجود ندارد . درایر ها باکندانسور ادغام میشود . به این صورت که برای درایر باید رادیات کولر باز شود .درایر کولر خودرو

سخن پایانی:

همانطور که می دانید کولر یکی از مهم ترین اجزای ماشین است؛ چرا که در روز های گرم تابستانی تنها این وسیله می تواند به شما یاری رساند. در نتیجه خرابی و یا نقص در این قسمت می تواند برای ما مشکل آفرین باشد. با شناخت علائم خرابی در کولر و رفع آن ها می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. شما می توانید در صورت نیاز نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.درایر یکی از قطعات مهم در سیستم تبرید خود رو است که کار آن جذب آب و فیلترینگ گاز از مواد ناخالصی و رطوبت است.

2 فکر در مورد “ علائم خرابی درایر کولر خودرو

  1. حسن سامانی گفت:

    سلام مدت یک سال هست کولر میگیرم آمپر به جوش میرسه آب روی رادیاتور میریزم یا کولرو خاموش میکنم آمپر پایین میاد ولی هفته پیشه از وردیه درایر روغن وگاز بیرون زد …باز شارژ گاز کردم بعد ۴۸ ساعت از همان جا وسوپاپ والف قسمت گاز پر کردن تخلیه شد هم گاز هم روغن یک سال پیش از شیلنگ فشار هوا سمت موتور روغن همراه گاز بیرون زد علت از چیه راهنمایی کنید

    1. ابوالفضل گفت:

      خیلی سخته جواب و نشتی دارن و سوراخ شده جایی چیزی خلاصه که همین چیز پیچیده نیست وقتی خالی کنه کولر ماشین یه جا نست داره و باید نشتش ز بگیری و چک کنید کامل با تعمیرکار. و بعد که همه رو درست کردید بعد گاز میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *