کولر

علت کم و زیاد شدن باد کولر خودرو

علت کم و زیاد شدن باد کولر خودرو

نکات استفاده از کولر خودرو و راه های خنک نمودن باد آن:

اول، از قبل کولر را روشن نکنید!

کاندیشنر ماشین هنگامی بهتر کار می کند که واقعا در حال رانندگی باشید و زمان رانندگی موتور ماشین روشن می گردد، کمپرسورها سریع تر کار می نمایند و سبب می شوند که کاندیشنر خنک کنندگی بیشتری داشته باشد، پس با روشن نمودن کولر پیش از حرکت، زمان و سوخت را هدر ندهید.

از قبل کولر را روشن نکنید!

اگر درون خودرو واقعا گرم بود، می توانید دریچه کولر را به مقدار کمی باز نمایید و سپس پنجره ها را چند سانت پایین بکشید و این کار را به مدت ده تا 20 ثانیه انجام دهید. با این کار، نیرویی به هوای گرم وارد می گردد و آن را از پنجره به بیرون می راند و تنها پنجره های جلو را باز نکنید؛ چرا که سبب می شود که گرمای خارج شده دوباره به خودرو بازگردد.

کولر ماشین را چگونه خنک تر نماییم؟

درجه ی پایین!

قرار دادن کولر در درجه ی پایین زمان شروع کار می تواند بیشترین خنکی را با کمترین سوخت به شما تحویل دهد و این کار سبب می گردد که خشکی هوای داخل ماشین از بین برود و در یک سیستم معمولی و نرمال کولر قادر می شود که 38 درجه محیط را خنک نماید. اگر درجه را بیشتر نمایید، کم کم خواهید توانست که باد کولر گرم شده است؛ در صورتی که سوخت زیادی نیز از بین خواهد رفت.

کولر ماشین را چگونه خنک تر نماییم؟

دریچه را نچرخانید!

اگر در صندلی عقب مسافر نشسته است، حالت چرخش را خاموش نکنید که این کار سبب می گردد هوا از بخش جلوی ماشین گرفته شود و دوباره وارد سیستم گردد. به همین جهت افراد در جلو احساس خنکی زیاد و عقبی ها احساس گرما می نمایند.

راهنمای خنک نمودن باد کولر خودرو:

گزینه ی توقف و شروع یا Stop/Start را خاموش نمایید!

اگر ماشین جدیدی خریده اید که استارت و استاپ اتوماتیک دارد، آن را خاموش نمایید که این ویژگی سبب ذخیره نمودن سوخت می گردد؛ اما همچنان که موتور خودرو را خاموش نمایید، باز هم امکان دارد که کاندیشنر آن شروع به کار نماید. اگر در قسمت دانستنی های ماشین در نم نمک اشاره کرده ایم که اگر این حالت اتوماتیک روشن باشد، احتمالا زیاد در محیط های بیش از اندازه گرم و یا ترافیک باد گرم تحویل شما می دهد.

گزینه ی توقف و شروع یا Stop/Start را خاموش نمایید!

از تمیز بودن فیلترها اطمینان حاصل نمایید:

هر زمان که فرصت داشتید، فیلتر های کولر را با دقت تمیز نمایید که کثیف بودن این فیلتر ها از رد و بدل شدن هوا جلوگیری خواهد کرد. در خودرو های جدیدتر، راحت تر می توان این فیلترها را بررسی نمود و اگر کثیفی بیش از اندازه زیاد بود، می توانید آن ها را عوض نمایید.

به منظور صرفه جویی در هزینه خواهید توانست خودتان تعویض فیلتر را انجام دهید.

این خودرو های مدرن به طور معمول فیلترهای یدکی تعبیه شده اند و در برخی از ماشین ها مانند هوندای خلبانی نسل 1، به جهت عوض نمودن فیلتر باید کل داشبرد را خارج نمایید. اگر کنترل جریان هوای خودرو شما اتوماتیک می باشد، باید همه ی شیوه های بالا را فراموش نمایید و آن را به دست یک تعمیر کار حرفه ای بسپارید.

راه های رفع علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین:

در ادامه به روش ‌های رفع علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین اشاره ی کوتاهی خواهیم کرد تا از خرابی بیشتر و هزینه های سنگین جلوگیری نماییم.

  • اول، سلامت اجزای تشکیل دهنده ی کولر ماشین را بررسی کنید.
  • دوم، تمیز کردن دریچه‌ های پرتاب باد کولر به منظور رفع علت کم شدن باد کولر خودرو.
  • سوم،‌ کاهش ورود گرما به داخل اتاقک ماشین (پارک نکردن در آفتاب و…).
  • چهارم، تمیز و تعویض نمودن فیلترهای تصفیه هوای تهویه ماشین.

علت قطع شدن پرتاب باد کولر خودرو و یا کاهش باد آن را می ‌توان با رعایت نکات ساده‌ای رفع نمود. اگر این نکات به رفع مشکل قطع شدن پرتاب باد کولر خودرو، دلیل کاهش و افزایش پرتاب باد کولر پراید و … کمکی نکرد، با یک تعمیرکار مشورت نمایید.

علت کاهش پرتاب باد کولر خودرو:

با نزدیک شدن فصل تابستان و گرما، نیاز به استفاده از کولر برای خنک کردن فضای داخل اتاقک خودرو بیشتر حس می شود. زمانی که تصمیم می گیرید بعد از مدت ها از کولر ماشین استفاده نمایید، امکان دارد متوجه کاهش باد کولر خودرو شوید و برای شما این سوال پیش آید که دلیل کاهش پرتاب باد کولر پراید و یا علت کاهش پرتاب باد کولر پژو 405، 206 و یا ماشین های دیگر چیست؟ اگر کولر ماشین کار خود را به بهترین شکل انجام نمی دهد، بررسی زود هنگام مشکل کولر به شما کمک می کند که هزینه های کمتری را متقبل شوید. چندین مورد رایج برای دلیل کاهش پرتاب باد کولر ماشین وجود دارد که بعضی از آن ها را خودتان می توانید برطرف نمایید؛ اما بعضی از آن ها نیاز به تخصص تکنسین های حرفه ای و با تجربه دارد. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین

car fans

اول، رشد قارچ و کپک در سیستم کولر خودرو:

وجود رطوبت در داخل کولر می تواند یک محیط ایده آل برای رشد و تولید قارچ و کپک باشد؛ این مسئله می تواند با مسدود شدن پره ها در مبدل های گرمایی پشت داشبورد و همچنین ایجاد بوی ناخوشایند در درون اتاقک، دلیل کاهش پرتاب باد کولر ماشین باشد.

راه کار چیست؟

به طور معمول تمیز کردن اپراتور به وسیله ی یک تمیز کننده با کیفیت، قارچ ها و کپک ها را نابود خواهد کرد. از سمت دیگر انجام فرایند یخ زدایی به صورت مداوم به شما کمک می کند تا سیستم کولر ماشین را خشک نگه داشته و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید.

دوم، گشاد شدن و یا شل شدن شلنگ ها و بست های سیستم کولر خودرو:

یکی دیگر از علل عمده ضعیف بودن پرتاب باد کولر خودرو شل شدن شلنگ بلوور می باشد که در نهایت آن هوا از اواپراتور به داخل اتاقک عبور نخواهد کرد. همچنین امکان دارد در یکی از بست های متعدد سیستم کولر خودرو مشکل ایجاد شده باشد بدین ترتیب مانع از عبور و پرتاب هوا به داخل اتاقک خودرو می ‌شود.

راه کار چیست؟

شلنگ ها و بست ها همواره باید برای هر نوع پارگی، شکستگی و یا انسداد بررسی و در صورت نیاز به وسیله ی تکنسین متخصص تعمیر و یا جایگزین گردند.

سوم، مسدود شدن فیلتر های اتاقک خودرو:

فیلتر هوای اتاقک، به طور معمول پیش از موتور بلوور کولر ماشین قرار دارد به عنوان یک سیستم تصفیه بین هوای بیرون و داخل اتاقک خودرو عمل می کند. هر نوع دوده و گرد و غبار و ذرات ریز برای ایجاد هوای تمیز و تنفس هوای سالم، در فیلتر کابین تجمیع خواهد شد.

راه کار چیست؟

فیلتر های اتاقک خودرو دائمی نمی باشند و به طور معمول باید هر ۲۰ هزار کیلومتر عوض شوند.

چهارم، مشکلات فن و بلوور کولر خودرو:

بلوور موجود سیستم تهویه هوای ماشین، هوا را از دریچه های برگشتی و کویل های اواپرتور عبور داده و سپس به درون مجاری هوا هدایت می کند. اگر بلوور فن در موتور و یا سیستم الکتریکی خود دچار مشکل گردد، سبب می شود پرتاب باد کولر کم شود. همچنین این مشکل می‌تواند علت کم شدن جریان هوا در کویل ها، سبب کاهش سرما و خنک کنندگی کولر ماشین شما نیز بشود.

راه کار چیست؟

در صورت بروز این مشکل حتما باید از تکنسین متخصص کمک بگیرید.

پنجم، وجود نشتی در لوله ها و مجراها:

این مشکل امکان دارد در درون خود کولر به وجود نمی آید اما داخل سیستم تهویه  هوا اتفاق بیفتد. وجود سوراخ شکستگی در لوله ها می ‌تواند سبب شود کاهش فشار هوا در درون سیستم کولر گاهی اوقات حتی به اندازه ۵۰ درصد نیز رخ دهد.

راه کار چیست؟

یافتن نشتی و تعمیر مجراها نیاز به تخصص تکنسین های حرفه ای و با تجربه خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *