کولر

کولر دوال خودرو

کولر دوال خودرو

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که کولر دوال چیست؟ یا کولر دوال ماشین به چه معناست؟ کولر دوال ماشین، یکی از جذاب‌ترین انواع کولرهای ماشین بوده که اختلاف سلیقه‌ها در کابین را پوشش داده و مانع بالا گرفتن ماجرای گرمادوستی یا سرمادوستی می‌ گردد! احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که زمان قرار داشتن در ماشین، اختلاف نظری با سرنشینان دیگر درباره ی سرما یا گرما داشته باشید. بعضی مایل به استفاده از کولر می باشند و بعضی دیگر ترجیح می ‌دهند باد گرمی را روی صورت خود احساس نمایند. در این شرایط کولر دوال ماشین یا همان تهویه دوگانه، چاره ساز می باشد.

کولر دوال ماشین چیست؟

کولر دوال خودرو، سیستم تهویه‌ای می باشد که قادر به تفکیک بادهای خروجی است و سرنشینان می‌ توانند دو نوع باد گرم و سرد را در زمان واحد، از آن دریافت نمایند. به زبان ساده باید گفت که به وسیله کوال دوال یا تهویه دوگانه، راننده می‌تواند خنکای باد سرد را از کولر ماشین، دریافت نموده و سرنشین کناری؛ به شکل مجزا باد گرم را احساس نماید. همچنین تنظیم درجه دما نیز ممکن بوده و فن‌ها نیز به صورت جداگانه فعال می شوند.

کولر دوال ماشین چیست؟

این مدل سیستم تهویه اتوماتیک ماشین، در اغلب خودروهای لوکس به ویژه ماشین های ژاپنی پیدا می ‌شود. همچنین می‌توان آن را به عنوان یک گزینه اضافی به منظور ماشینی خریداری شده از کارخانه سفارش داده و طبیعتا هزینه اضافی آن را پرداخت نمود.
این مدل کولر بیشتر برای فصولی از سال مانند بهار و پاییز که هوا را می‌توان نیمه سرد و نیمه گرم یافت، مناسب است.  در این مواقع امکان دارد افراد احساسات متفاوتی درباره ی دمای داخل اتاقک ماشین داشته و نیاز آن‌ها به باد سرد یا گرم، متفاوت باشد.

دیگر کولرهای چندگانه ماشین:

جالب است بدانید که ماجرای سیستم ‌های تهویه پیشرفته و مدافع سلایق مختلف، تنها به کولرهای دوال خودرو، ختم نمی‌شود؛ بلکه انواع کولرها یا سیستم‌های تهویه سه گانه و چهارگانه نیز وجود دارد.

سیستم تهویه سه گانه ی خودرو:

سیستم تهویه یا کولر سه گانه ماشین، تنظیم انواع دمای باد برای دو سرنشین جلو و سرنشین‌های عقب ماشین را داراست. این مدل سیستم تهویه در ماشین های بزرگ‌تر به خصوص SUV ها، کاربرد دارد. کنترل هوای اتوماتیک در سه منطقه، باعث می‌ شود تا سفرهای خانوادگی با لذت بیشتری همراه شده و همه سرنشینان ماشین، رضایت داشته باشند.

سیستم تهویه چهارگانه ماشین:

در سیستم تهویه چهارگانه ماشین، دو سرنشین جلو و هر کدام از سرنشینان صندلی‌های عقب، می‌توانند تنظیم باد در دمای متفاوتی داشته باشند. این سیستم پیشرفته می‌تواند در زمان واحد برای هر کدام از سرنشینان ماشین، دمای متفاوتی تولید نموده و بادهای کاملا متضادی به فضای بیرونی پمپاژ نماید.

مزایای استفاده از کولر دوال ماشین:

اصلی‌ ترین مزیت استفاده از کولر دوال ماشین، تفکیک دماسازی و پمپاژ باد به فضای داخل اتاقک می باشد. این سیستم‌های تهویه دوگانه کیفیت بالایی نیز دارند و علی رغم عملکرد پیچیده‌شان، دارای طول عمر قابل توجهی هستند.

مزایای استفاده از کولر دوال ماشین

معایب استفاده از کولر دوال خودرو:

اول، قیمت بالا:

همان طور که انتظار داریم، قیمت سیستم‌های تهویه دوگانه، نسبت به کولرهای معمولی ماشین ها که عادت به استفاده از آن‌ها داریم، بیشتر می باشد. با این حساب ماشین هایی که از این سیستم تهویه دوگانه بهره مندند، مقداری افزایش قیمت را بر دوش می‌کشند. همین طور اگر بخواهید سیستم تهویه فعلی خودروی خود را با یک کولر دوال یا دوگانه، عوض کنید؛ متحمل هزینه زیاد تری می شوید.

دوم، تنظیمات حساس:

تنظیمات سیستم‌های تهویه دوگانه، به صورتی که باد مجزا با دمای متفاوت به سرنشینان بزند، مقداری پیچیده خواهد بود. حداقل در چند بار اول، این کار را به سختی انجام داده و نمی ‌توان امیدوار بود که به راحتی از پس آن بربیاید. توجه داشته باشید که در این حالت معمولا تنظیم دریچه‌ها به سمتی که هوا جریان کلی داشته باشد، موضوعیت ندارد و هر سرنشین باید دریچه را به سمت خود چرخانیده تا هوای گرم و سرد به شکل مجزا پمپاژ گردد.

سرویس ‌های دوره‌ای:

کولر دوال ماشین، مانند کولرهای معمولی که در خودرو‌ها دیده و عادت به استفاده از آن‌ها را داریم؛ نیاز به سرویس‌های دوره‌ای و آماده سازی فصلی دارند. برای داشتن بهره وری کامل از این کولرهای چندگانه، لازم است که قبل از شروع فصول گرم یا سرد سال، سرویس لازم به وسیله تعمیرکار و سرویس‌کار کولر خودرو را انجام دهید تا از بروز هر مشکل یا عیب احتمالی، جلوگیری نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *