بخاری

بخاری ماشین در زمستان

بخاری ماشین در زمستان

با سرد شدن هوا سرنشینان خودرو باید خود را گرم نگهدارند. باید از سالم بودن بخاری ماشین در فصل سرما حتما خبردار باشید. بخاری خراب ماشین می تواند سبب مختل شدن رانندگی نیز بشود. هوشیاری سرنشینان ماشین و شخص راننده باید از فضای گرم داخل کابین اتومبیل لذت ببرند.

بخاری ماشین در فصل سرما:

در این مطلب به چند سوال مهم پیرامون بخاری ماشین می پردازیم. سوالاتی مثل:

  • اول، نحوه ی روشن كردن کولر مرسدس بنز.
  • دوم، شیوه ی کارکرد و نگهداری بخاری ماشین.
  • سوم، نکاتی به منظور استفاده بهتر از بخاری خودرو.
  • چهارم، بخاری ماشین چگونه کار می ‌کند؟
  • پنجم، آیا بخاری ماشین در فصل سرما مصرف بنزین را بیشتر می کند؟

بخاری ماشین در فصل سرما

در قدم نخست و برای پاسخ دادن به این سوالات ابتدا لازم است پیش از فرارسیدن به فصل سرما نسبت به چک کردن سیستم گرمایشی ماشین خود حتما اقدام نمایید. ماشین های امروزی برای گرم شدن به زمان زیادی پیش از حرکت احتیاج ندارند و در صورت حرکت کردن بسیار سریعتر موتور گرم می شود. به منظور گرم شدن سریع موتور و بخاری حرکت نمایید؛ چرا که در این صورت موتور زودتر کار کرده و سریع تر گرم خواهد شد.

کلید A/C را روشن کنید:

بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند کلید A/C تنها برای سرد کردن ماشین کاربرد داشته و از آن در زمستان استفاده نمی کنند. اما روشن کردن این کلید A/C باعث روشن شدن کمپرسور تهویه هوا می گردد و درنتیجه رطوبت موجود در فضای کابین کمتر خواهد شد. اگر این دکمه خاموش باشد، باعث بخار گرفتن شیشه ها در بیشتر مواقع می گردد.

بخاری مجانی است!

در فصل تابستان به دلیل گرم بودن هوای بیرون و فشار وارد شده به موتور خودرو، روشن کردن کمپرسور یا کلید A/C به صرفه نمی باشد؛ چرا که سبب چند برابر شدن مصرف سوخت می گردد. اما در زمستان روشن کردن این کلید مصرف را بالا نمی برد. بخاری به تولید گرما احتیاج نداشته و گرمای خود را از موتور ماشین می گیرد؛ درنتیجه با خیال راحت این کلید را روشن نمایید و دریچه ها را تنظیم کنید تا گرما به همه جای ماشین به طور مساوی برسد.

کمی پنجره را باز کنید!

زمانی که در خودرو چند مسافر دارید و بخاری را روشن کردید، یک پنجره را کمی بازتر نمایید تا هوای درون خودرو جریان پیدا کند. زیرا روشن کردن کلید A/C هم نمی تواند بخار شیشه ها را از بین ببرد. بخار بر روی شیشه می تواند خطرات زیادی را همراه خود داشته باشد.

بخاری ماشین در فصول سرد

در خودرو ‌های انژکتوری امروزی تقریبا ۳ دقیقه زمان نیاز است تا آب موتور گرم شود پس بهتر است بلافاصله بعد از روشن کردن اتومبیل خود بخاری را روشن نکنید.

زمان گرم شدن بخاری ماشین در فصول سرد:

نکته‌ای که لازم است در این باره بدانید این است که روشن نکردن بخاری به محض نشستن در ماشین است؛ چرا که مدت زمانی کوتاه لازم است تا موتور خودرو گرم شود. این مدت زمان به عواملی مختلفی بستگی دارد.

در ماشین های قدیمی کاربراتوری مدت زمان گرم شدن آب موتور در حدود ۱۵ دقیقه بود. اما این مدت زمان در ماشین های انژکتوری به حدود ۳ دقیقه رسیده است.

اجزای تشکیل دهنده بخاری ماشین:

  • اول، رادیاتور.
  • دوم، بوستر بخاری.
  • سوم، شیر قطع و وصل ورودی و خروجی آب از رادیاتور.
  • چهارم، دریچه تقسیم هوا یا دمپر.
  • پنجم،‌اهرم بندی دریچه ‌­های تقسیم هوا.

چگونه بفهمیم بخاری ماشین درست کار می کند؟

اصلی ترین و شایع ترین خرابی های بخاری خودرو به خاطر کمبود گرمای تولید شده توسط آن می باشد؛ گرفتگی یا خراب شدن رادیاتور بخاری می تواند دلیل این رخداد باشد. در صورتی که رادیاتور عملکرد مناسبی نداشته باشد انتقال حرارت به درستی صورت نمی گیرد و بخاری ماشین به خوبی فضا را گرم نخواهد کرد. بوی نامطبوع پس از روشن کردن بخاری ماشین به این دلیل است که پوسته فن درز بندی مناسبی نداشته و هوای اطراف آن وارد کابین شده و بوی نامطبوعی ایجاد می ‌کند. درنتیجه واشرها و درز ‌ها را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *