کولر

علت باد سرد زدن بخاري ماشين و تعمیر آن

علت باد سرد زدن بخاري ماشين و تعمیر آن

یکی از رخدادهایی که هیچ راننده‌ای در روزهای سرد سال نمی ‌خواهد برایش اتفاق بیفتد، خرابی یا باد سرد زدن بخاری خودرو است. درست هنگامی که منتظر هستید تا باد گرم و مطبوعی از بخاری خارج شده و فضای بسیار سرد فضای داخلی ماشین را گرم کند، با هجوم باد سرد رو به رو خواهید ‌شد. در این مطلب می ‌خواهیم به علل گرم نکردن بخاری ماشین بپردازیم.

کاربرد دکمه AC برای بخاری در زمستان

دکمه  AC علاوه بر اینکه در تابستان باعث خنک شدن و تهویه هوای داخل ماشین می شود در زمستان نیز باعث خشک کردن هوا و جلوگیری از بخار گرفتن شیشه جلو خودرو می‌شود. وقتی دکمه A/C را برای بخاری فشار می‌دهید، کمپرسور تهویه مطبوع شروع به کار می‌کند. این کار باعث می‌شود که گاز مبرد به حالت مایع و سپس به حالت گاز تبدیل شود. این فرآیند گرما را از هوا خارج می‌کند و باعث خشک شدن آن می‌شود. هوا سپس به بخاری خودرو می‌رود و گرم می‌شود.استفاده از دکمه A/C در زمستان می تواند به بهبود عملکرد بخاری خودرو کمک کند و شیشه جلو را از بخار گرفتن جلوگیری کند.

علت روشن نشدن دکمه A/C

دلایل رایج روشن نشدن دکمه A/C عبارتند از:

  • فیوز یا مدار قطع شده است: اولین قدم این است که مطمئن شوید که فیوز یا مدار تهویه مطبوع قطع نشده است. اگر قطع شده است، باید آن را تعویض یا دوباره متصل کنید.
  • دکمه AC خراب شده است: این احتمال وجود دارد که دکمه ای سی به دلیل پایان طول عمر یا اتصال برق از کار افتاده باشد، بهتر است این مورد را نیز در دست بررسی قرار دهید.
  • سیستم A/C خراب است: اگر سیستم A/C خراب شده باشد، ممکن است دکمه A/C را روشن نشود. در این صورت، باید توسط یک متخصص سرویس شود.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث روشن نشدن دکمه A/C شما می‌شود، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا از سیستم شما بازدید کند.

بخاری ماشین چگونه کار می ‌کند؟

منبع اصلی تامین‌کننده‌ی گرمای بخاری، گرمای موتور نام دارد. گرمای موتور نیز به ‌وسیله ‌ی آب موتور تامین خواهد شد. می‌ توانیم این نتیجه را بگیریم که انرژی دیگری مختص به بخاری ماشین، در ماشین تعبیه نشده است. به همین خاطر در خودروهای قدیمی نیز بخاری وجود داشت. آب موتور، گرمای موتور را جذب نموده و با لوله‌های رادیاتور درتماس است. این گرما، بعد از انتقال به دیواره های رادیاتور، به وسیله ی دمنده‌های بخاری به فضای داخلی اتاقک ماشین منتقل شده و سبب گرمای فضا خواهد شد.

بخاری ماشین از چه اجزایی متشکل است؟

  • اول، بوستر بخاری.
  • دوم، دمپر یا دریچه تقسیم ‌کننده هوا.
  • سوم،‌ اهرم دریچه.‌
  • چهارم، رادیاتور.
  • پنجم، شیر قطع و وصل رادیاتور.

بخاری ماشین از چه اجزایی متشکل است؟

هر کدام از این اجزا، در صورت عملکرد نادرست می ‌توانند منجر به باد سرد زدن بخاری ماشین بشوند. اگر احساس کردید هر کدام از این اجزا که نام برده شد به خوبی کار نمی‌کند، حتماً ماشین را عیب یابی نمایید. اگر خودتان قادر به این کار نیستید در اولین فرصت ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا علت گرم نکردن بخاری ماشین مشخص گردد.

عیب یابی خودرو در هنگام باد سرد زدن بخاری ماشین:

دو سری از علل رایج درست کار نکردن ماشین می ‌توانند این‌ها باشند.

  • اول، میزان نبودن درجه حرارت.
  • دوم، مشکل فنی.

دلایل اصلی باد سرد زدن بخاری ماشین:

  • اول، معیوب بودن ترموستات.
  • دوم، کم بودن آب موتور.
  • سوم، رسوب گرفتگی رادیاتور.
  • چهارم، معیوب بودن فن بخاری.
  • پنجم، خراب بودن شاسی‌ های کنترل.
  • ششم، نشت آب.

حال هر کدام از این شش دلیل را بررسی می‌کنیم.

اول، خرابی ترموستات:

شایع ‌ترین مشکل کار نکردن هر بخاری یا کولری، وجود ایراد در ترموستات آن می باشد. در حالت عادی، دمای آب که از حد مشخص بالاتر برود، ترموستات فعال می ‌گردد تا دمای آب را تحت کنترل درآورده و تنظیم نماید. اگر ترموستات خراب باشد، تمام مدت باز خواهد بود و بدین نحو موتور گرم نخواهد ‌شد. در این ‌صورت بخاری نیز گرمایی نخواهد داشت.

دوم، کم بودن آب موتور:

در صورت کم بودن آب، آب به مقدار کافی وارد موتور نشده و سبب بالا رفتن دمای آن می ‌شود. افزایش دما هم عملکرد ترموستات را مختل نموده و بخاری دچار نقصان خواهد شد.

سوم، رسوب گرفتگی رادیاتور و باد سرد زدن بخاری:

رسوب گرفتگی یا جرم گرفتگی رادیاتور ماشین، عملکرد بخاری را با مشکل مواجه می ‌کند؛ چرا که بدین شکل آب نمی‌تواند به خوبی رد شود. پس در هنگام بررسی علت باد سرد زدن بخاری ماشین، حتماً رادیاتور را چک نمایید و در صورت دیدن جرم گرفتگی، حتماً آن را رفع کنید. همچنین، شلنگ‌های ورودی رادیاتور را نیز بررسی کنید؛ چون می ‌توانند از دلایل درست نچرخیدن آب موتور باشند.

چهارم، معیوب بودن فن بخاری:

فن بخاری، گرمای موتور را به درون اتاقک ماشین می‌ کشاند. اگر این قطعه ایراد داشته باشد باد سرد زدن بخاری ماشین حتمی خواهد بود.

پنجم، خرابی شاسی ‌های کنترل:

اگر این شاسی‌ها خراب باشند یا گیر کنند، باد سرد زدن بخاری ماشین عجیب نیست. شاسی‌ ها به خاطر خرابی یا به دلیل گرفتگی و کثیفی عملکردشان مختل خواهد شد. در این زمان باید این شاسی‌ها یا شیر کنترل را عوض نمایید. شیر کنترل بخاری زیر کاپوت ماشین بوده و کارش روشن و خاموش کردن جریان هوای گرم می باشد.

ششم، نشت آب و باد سرد زدن بخاری:

از دیگر مشکلات رایج که در صورت درست کار نکردن بخاری لازم است چک شود، نشت آب است. هرچیزی که امکان دارد نشتی داشته باشد مثل رادیاتور، شیلنگ‌های بخاری و واترپمپ را بررسی نمایید. در صورت بروز مشکل در هر کدام از این‌ها برای تعویض قطعه به تعمیرگاه مراجعه کنید.

دلایل اصلی باد سرد زدن بخاری ماشین

نکات مورد استفاده از دکمه A/C در زمستان:

  • دکمه ac را همراه با بخاری خودرو روشن کنید. این کار باعث می‌شود که هوا گرم و خشک شود.
  • دمای بخاری را کم نگه دارید. این کار باعث می‌شود که هوا کمتر مرطوب شود و شیشه جلو کمتر بخار بگیرد.
  • دکمه  ac را برای بخار شیشه روشن کنید و جریان هوا را روی شیشه جلو تنظیم کنید. این کار به جلوگیری از بخار گرفتن شیشه جلو کمک می‌کند و فقط کافیست چند دقیقه صبر کنید تا بخار از بین برود.

نقش ضدیخ در بخاری خودرو:

گرمای حاصل از احتراق داخل سیلندرها باید مدیریت شود. اگر این مدیریت انجام نشود، علاوه بر باد سرد زدن بخاری ماشین، مشکلات دیگری نیز امکان دارد برای موتور و خودرو به وجود آید.

مدیریت این گرما به عهده‌ی سیستم خنک ‌کننده می باشد. مایع خنک‌ کننده، که ترکیبی است از ضد یخ به‌علاوه آب، در موتور می ‌چرخد و دما را در اندازه‌ای که باید نگه خواهد داشت. در صورتی که ماشین را بعد از مدت زمانی طولانی روشن کنید، گرم شدن موتور کمی به طول خواهد انجامید. اگر زمان قابل توجهی گذشت و همچنان شاهد خروج باد سرد بودید، ببینید که سطح مایع ضدیخ در چه وضعی می باشد. اگر ضد یخ در رادیاتور کم باشد، خروج باد سرد از بخاری عجیب نیست. شاید برای شما این سؤال پیش آید که اگر ضد یخ نداشتیم چه کنیم. پاسخ ما به شما این است که ماده ی دیگری را جایگزین آن نکنید و حتما از ضدیخ مرغوب استفاده کنید.

چه عواملی بر گرم کردن بخاری ماشین تاثیر می‌گذارند؟

گرمای آب موتور و جنس رادیاتور می ‌توانند در گرم شدن ماشین تاثیرگذار باشند. درجه آب باید به قدری بالا باشد که بتواند گرمای درون اتاقک را افزایش دهد. در ماشین ‌های قدیمی‌ که کاربراتوری بودند، حدود یک ربع زمان لازم بود که دمای ماشین برای سرنشینان مطبوع شود. در ماشین های امروزی و مدرن، اصلاً نیازی به صبر کردن نیست و خودرو بلافاصله گرم می ‌گردد.

جنس بدنه رادیاتور نیز در این انتقال گرما سهم دارد. رادیاتورهایی که بدنه‌ آنها از جنس مس و برنج بود انتقال گرما کمتر انجام می شود. در رادیاتورهای جدیدتر از آلومینیوم استفاده می‌ شود. این فلز گرما را به خوبی منتقل کرده و سبب گرم شدن ماشین خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله علل مختلف باد سرد زدن بخاری ماشین را بررسی کردیم. هر یک از این مشکلات به‌تنهایی می‌تواند عملکرد بخاری خودروتان را مختل کند. خراب بودن بخاری شاید مشکلی بحران‌آفرین نباشد و خطری سرنشینان خودرو را تهدید نکند، اما در روزهای سرد سال می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. بنابراین  همیشه قبل از شروع به حرکت آن را چک کنید و در صورت مواجه شدن با این مشکل، اگر خودتان نمی‌توانید از پس آن بربیایید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

1 فکر در مورد “ علت باد سرد زدن بخاري ماشين و تعمیر آن

  1. علیرضا گفت:

    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *