سایر مقالات

علت و علائم روغن سوزی ماشین چیست و راههای رفع آن

علت و علائم روغن سوزی ماشین چیست و راههای رفع آن

روغن سوزی بیشتر برای ماشین های فرسوده‌ای اتفاق می ‌افتد که مدت ‌هاست در حال کارکردن اند و مسافت‌های زیادی را طی نمودند. روغن‌ سوزی همان سوختن روغن ‌موتور ماشین می باشد. هنگامی که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح آن مرتب پایین و پایین‌تر می‌آید، روغن‌سوزی اتفاق می افتد. این اتفاق اغلب در ماشین های قدیمی رخ می ‌دهد ولی این‌طور نیست که سوختن روغن موتور را در خودروهای جدید و تازه نبینیم. به ‌صورت کلی، روغن موتور در مسیرهایی مشخص در خودرو به حرکت و جریان در می‌آید تا نگذارد که قطعات موتور دچار اصطکاک با هم شوند. به دلایلی امکان دارد که چنین چیزی اتفاق نیفتد و روغن موتور هم همراه با سوخت بسوزد. در این صورت، چه ماشین شما جدید باشد و چه قدیمی، دچار روغن ‌سوزی می شود. پس اگر روغن موتور به محفظه احتراق راه یابد، در مجاورت حرارت زیاد می ‌سوزد و روغن‌ سوزی رخ می دهد.

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی ماشین چیست؟

یکی از شایع ‌ترین نشانه ‌های روغن سوزی خروج دودی آبی‌ رنگ از اگزوز می باشد. هر چه که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم افزایش می یابد. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت سبب خروج دود آبی از اگزوز می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که عیب و ایرادی در کار می باشد. البته بعضی از ماشین های بازار می‌توانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب نمایند. پس گاهی با وجود اینکه روغن سوزی در خودرو اتفاق می افتد، خبری از دود آبی اگزوز نمی باشد. در نهایت، به منظور بررسی وضعیت روغن‌سوزی تنها نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور می‌توانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن کسب کنید. اگر سطح روغن مدام در حال کم شدن باشد، یعنی اوضاع نامناسب بوده و احتمالا روغن ‌سوزی دارید.

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی ماشین چیست؟

به ‌جز بررسی دود و سطح روغن موتور، نشانه‌های دیگری هم برای روغن سوزی وجود دارند. به عنوان مثال، وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور می‌تواند علامتی باشد که به شما درباره سوختن روغن موتور هشدار می‌دهد. البته این مسئله را همه متوجه نمی‌شوند؛‌ یعنی تشخیص روغن‌سوزی از روی این بو مخصوص حرفه‌ای ‌ها بوده و شاید همه از آن سر درنیاورند.

ماشینی که دچار روغن‌سوزی می‌شود، شتاب کمتری پیدا و قدرت موتورش هم اُفت خواهد کرد. ضمن این که سر شمع‌های آن هم چرب می‌شوند. اگر شمع‌ها را در زمان خاموشی ماشین بررسی کنید، متوجه خواهید شد که حالت چرب پیدا کرده‌اند. چربی دهانه اگزوز هم از نشانه‌های روغن سوزی می باشد. پس نشانه‌های روغن سوزی به شرح زیر هستند:

  • اول، خروج دود آبی از اگزوز
  • دوم، چرب‌شدن شمع‌های خودرو
  • سوم، کاهش مداوم سطح روغن موتور
  • چهارم، وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
  • پنجم، وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
  • ششم،‌ کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو

پیشگیری از روغن ‌سوزی ماشین چگونه است؟

اگر اطلاعات کافی در مورد قطعات و کارکرد قسمت های مخلتف ماشین داشته باشید، به‌ ندرت با دردسر مواجه می شوید. پس بهتر است که حواس‌تان به اموری مثل تنظیم و بررسی روغن موتور و پیشگیری از روغن‌سوزی هم باشد. راه ‌هایی وجود دارد و نکته‌هایی در میان است که به شما کمک می ‌نماید از روغن سوزی ماشین تان جلوگیری نمایید.

 

رفع مشکل روغن سوزی چگونه است؟

8 راهکار پیشگیری از روغن ‌سوزی ماشین

۱تعویض به موقع روغن موتور را جدی بگیرید!

روغن موتور پس از مدتی کیفیت خود را از دست داده و دیگر نمی تواند به درستی از قطعات موتور مراقبت نماید. بنابراین بهتر است آن را در فواصل زمانی ۳ ماهه (پس از ۵ تا ۸ هزار کارکرد موتور) تعویض نمایید.

۲سطح روغن موتور را بررسی کنید!

به صورت روزانه سطح روغن موتور را بررسی نموده و اگر شاهد کاهش آن بودید، احتمال را بر روغن سوزی ماشین بگذارید.

۳از روغن موتور مناسب با خودرو استفاده کنید!

استفاده از روغن های مرغوب و باکیفیت تا حد زیادی بر کاهش مشکلات ناشی از روغن سوزی موثر خواهد بود. برای این کار باید اطلاعات درج شده بر روی دفترچه راهنمای خودرو را با اطلاعات روغن موتور مورد نظرتان مقایسه نموده و مناسب ترین مدل را انتخاب کنید.

۴فیلتر روغن را به موقع تعویض نمایید!

تعویض فیلتر روغن موتور را فراموش نکرده و همواره در زمان مناسب و پس از کثیف شدن فیلتر، آن را تعویض کنید. پیش از بستن فیلتر جدید، آن را با روغن پر نمایید.

۵ترموستات را باز نکنید!

هرگزترموستات را باز نکنید. این وسیله کار تنظیم دمای موتور را برعهده دارد. باز کردن آن، تنظیمات دما را بهم ریخته و سطح روغن موتور هم دستکاری خواهد شد.

۶از شست و شوی موتور با گازوئیل پرهیز نمایید!

موتور ماشین در هر سال تنها به یکبار شستشو نیاز دارد. با این حال از شستشوی موتور خودرو با موادی مانند گازوئیل به شدت پرهیز کنید. این کار نه تنها مفید نبوده؛ بلکه مشکلات عدیده ای در پی خواهد داشت. برای شستن موتور می توانید از اسپری های تمیزکننده استفاده نمایید.

۷مکمل رفع روغن سوزی را فرموش نکنید!

مکمل رفع روغن سوزی ، راهکاری جدید است که استفاده از آن تا حد زیادی مانع از بروز مشکلات سوختن روغن موتور می شود.

۸روغن سوزی را جدی بگیرید!

در صورتی که خودرو دچار روغن سوزی شده، سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید. در نظر داشته باشید که افزودن روغن به موتور، بدون حل مشکل نه تنها مفید نبوده بلکه می تواند به سلامت خودرو و محیط زیست آسیب های زیادی وارد کند.

9علت روغن سوزی اتومبیل چیست؟

علت روغن سوزی ماشین و نشانه‌های آن می تواند در اتومبیل های جدید هم دیده شود و دلیل این که اتومبیل به روغن سوزی می افتد نیز می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از این عوامل می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  1. خوردگی کاسه نمد خودرو
  2. ساییدگی لاستیک گیت
  3. خرابی یاتاقان‌ها و شاتون‌ها
  4. اصطکاک زیاد گیت سوپاپ
  5. نشتی روغن از واشر سرسیلندر خودرو
  6. استفاده از روغن موتوری نامناسب و بی‌کیفیت
  7. خراب‌شدن یا شکستگی رینگ‌ یا رینگ‌های پیستون
  8. خوردگی و ساییده‌شدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر می‌گویند
  9. کم‌شدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها (دور بالاتر از ۳هزار در دقیقه)

این ها می تواند علت روغن سوزی ماشین و نشانه‌های آن در اتومبیل های جدید هم باشند.

 راه حلی ساده برای تشخیص روغن سوزی در ماشین

برخی از خودروها، دود ناشی از سوختن روغن را جذب کرده و اجازه نمایان شدن به آن نمی دهند. در این شرایط برای این که بتوانید مشکل روغن سوزی در ماشین را تشخیص دهید، بهتر است دور موتور خودرو را در حالت درجا تا ۴۰۰۰ به بالا افزایش دهید. در این شرایط شدت خروج دود از اگزوز افزایش یافته و بهتر می توان به وجود مشکل سوختن روغن در موتور پی برد.

 خروج دود آبی از اگزوز نشانه ی چیست؟

اولین و شایع ترین نشانه روغن سوزی ماشین ، خروج دود آبی از اگزوز است. زمانی که روغن همراه با سوخت در موتور می سوزد، دود آبی رنگی از اگزوز خارج خواهد شد که با بالارفتن دور موتور، شدت آن بیشتر خواهد شد. بنابراین مشاهده دود آبی رنگ از اگزوز به معنای بروز مشکل روغن سوزی بوده و باید برای رفع آن اقدام کنید. با این حال برخی از خودروهای امروزی دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کرده و از نمود آن جلوگیری می کنند. از این رو نبود دود آبی به معنای عدم سوختن روغن در موتور نخواهد بود.

روغن سوزی موتور بعد از تعمیر چه علتی دارد؟

گاهی پس از تعمیر موتور شاهد روغن سوزی آن خواهیم بود. این مشکل می تواند در اثر تعمیر ناقص رخ دهد. البته در برخی موارد هم تا آب‌­بندی شدن موتور ممکن است روغن بسوزد. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند پس از تعمیر موتور تا مدتی با دور پایین رانندگی کنید. پس از این که ۵۰۰ کیلومتر با آن رانندگی نمودید، باید روغن موتور را تعویض کنید.

سخن پایانی

در آخر هم باید بگویم که بهتر است قبل از این که علت روغن سوزی ماشین و نشانه‌های آن نمایان شوند از آن ها جلوگیری کنید و بگذارید که اتومبیلتان به آن مرحله برسد یا این که اگر از اتومبیل زیاد استفاده کرده اید آن را تعویض کنید تا هم هزینه های شما کاهش پیدا کند و هم سرمایه شما از بین نرود.

روغن سوزی اتومبیل یکی از مشکلات بسیار مهم می باشد و در صورت مشاهده آن در سطح شهر جریمه خواهید شد و همچنین به شما معاینه فنی تعلق نمی گیرد و می بایست ابتدا علت روغن سوزی ماشین و نشانه‌های آن را پیدا و آن را تعمیر کنید و سپس معاینه فنی خودرو را بگیرید. علت روغن سوزی ماشین و نشانه‌های آن را می بایست با استفاده از تجربه و اطلاعات در اینترنت و یا آموزشگاه های فنون خودرو به دست بی آورید و با استفاده از مدرک و تجربه کاری بتوانید آن ها را تشخیص داده و نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *