اجزای ماشین

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتومات رانندگی آسان و ایمن‌تری را فراهم می ‌نماید؛ ولی خرابی آن پرهزینه‌تر بوده و در برخی مواقع می ‌تواند مخارج بسیار کمرشکن را به صاحب ماشین تحمیل کند. مواردی مانند خرابی توربین یا تورک کانورتور، خرابی ساعت گیربکس، خرابی کلاچ‌های مربوطه و … از جمله شایع‌ترین علل بروز ایراد در گیربکس اتوماتیک به حساب می آید.

در این متن 7 مورد از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را به صورت کلی توضیح داده‌ایم تا در صورت مشاهده هر کدام از آن ها نسبت به رفع عیب اقدام نمایید؛ درنهایت سلامت گیربکس شما برای مدت زمان طولانی ‌تری حفظ می ‌شود و از بروز مخارج بسیار سنگین در تعمیر گیربکس اتوماتیک جلوگیری می شود.

7 نشانه خرابی گیربکس اتومات

اگر خودروی اتومات شما هر یک از 7 نشانه زیر را داشت، باید احتمال دهید که گیربکس آن دچار مشکل شده و خیلی زود به تعمیرکار مراجعه نمایید. در ادامه 7  نشانه خرابی گیربکس اتوماتیک را به شما معرفی می کنیم:

اول،‌ احساس لرزش و تقه زدن زمان درگیر شدن گیربکس

اگر حس می ‌کنید که خودروی شما پس از آن که اهرم تعویض دنده در وضعیت درایو قرار ‌گرفت و شروع به حرکت کرد، با لرزش یا تقه زدن زمان سبک کردن دنده‌ها رو به رو می ‌شود، قطعا یک جای کار گیربکس اتوماتیک خودرو دچار ایراد شده است.

7 نشانه خرابی گیربکس اتومات

در حالت عادی نباید هیچ گونه لرزشی در عملکرد گیربکس حس شود، همچنین تعویض دنده‌ها نیز تا حد امکان نرم و بدون تقه انجام می شود. درنتیجه اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستید، باید در آغاز نسبت به سالم، تمیز و کافی بودن روغن گیربکس اتوماتیک ماشین اطمينان حاصل کنید. در موارد حادتر این مشکل می‌ تواند یکی از علائم خرابی ساعت گیربکس اتوماتیک یا علائم خرابی توربین گیربکس اتومات تلقی گردد و به منظور رفع آن لازم است تا حتما به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

دوم، بوی سوختگی از سمت جعبه دنده

بوی سوختگی از سمت محفظه موتور می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در آغاز اطمینان یابید که همه ی اتصالات، سیم‌ها، سوکت ها، لنت‌های ترمز و… سالم هستند و به هیچ وجه منشا این بو به حساب نمی‌ آیند. حال می‌ توان گفت که احتمالا بوی سوختگی از سمت جعبه دنده به مشام می‌رسد و این مورد می‌تواند یکی از نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک باشد. افزایش دمای گیربکس، کم بودن میزان روغن جعبه دنده، کثیف شدن و کاهش کیفیت روغن اتومات از جمله علل بروز این مشکل محسوب شوند.

سوم، شنیده شدن صداهای زوزه مانند در حالت خلاص

اگر در وضعیت خلاص یا N صداهایی شبیه زوزه همراه با لرزش و کوبش از سمت گیربکس شنیدید، احتمالا جعبه دنده اتوماتیک ماشین شما دچار نقص شده است. این مورد می‌ تواند از علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتوماتیک یا نشانه وجود ایراد در توربین و سامانه‌های کلاچ جعبه دنده اتوماتیک باشد.

چهارم، خارج شدن دنده از وضعیت خود

اگر حس می ‌کنید که گیربکس اتوماتیک ماشین شما نمی‌تواند دنده مورد نظر را در وضعیت ثابت نگه دارد و به صورت ناگهانی آن را خلاص می‌ کند، بدانید که جعبه دنده دچار مشکل شده است. این مورد می ‌تواند یکی از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک باشد و احتمالا باید منشا آن به نقص در ساعت گیربکس و شیر برقی‌ها جستجو گردد. به هر حال لازم است که در این وضعیت به تعمیرکار متخصص جهت عیب‌یابی دقیق مراجعه کنید.

 نشانه های خرابی گیربکس اتومات

پنجم، درگیر نشدن گیربکس پس از انتخاب حالت درایو

اگر اهرم تعویض دنده را در حالت درایو یا D قرار داده‌اید ولی حس می ‌کنید که ماشین همچنان گاز هرز می ‌خورد و از جای خود حرکت نمی ‌کند، بدانید که مشکلی در گیربکس اتوماتیک ماشین و متعلقات آن به وجود آمده است. به احتمال قوی این مورد می ‌تواند یکی از علائم خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک باشد که با تعویض یا تنظیم مجدد آن رفع می شود.

ششم، لیز خوردن دنده

اگر فکر می ‌کنید که زمان حرکت با سرعت ثابت، دنده‌ها به شکل غیرعادی تعویض می‌ شوند، یعنی به جای آن که در سر جای خود ثابت باشند به وضعیت سبک یا سنگین‌تر به شکل ناگهانی و غیره منتظره تغییر حالت می‌دهند، با مشکل لیز خوردن دنده رو به رو هستید. این مورد می ‌تواند ناشی از خرابی سلکتور یا ساعت گیربکس و شیر برقی‌های مربوطه باشد.

هفتم، نشتی روغن از جعبه دنده اتوماتیک

اگر متوجه شدید که روغن گیربکس اتوماتیک ماشین نشتی داشته باشد باید حتما نسبت به رفع این عیب اقدام نمایید؛ چون که نشتی روغن یکی از علائم بروز خرابی برای گیربکس اتوماتیک به حساب می ‌آید. باید بدانید که جعبه دنده‌های اتوماتیک برای آن که به طور مناسب به وظیفه خود عمل نمایند، وابستگی بالایی به میزان روغن و همچنین سطح کیفیت آن دارند.
اگر مقدار روغن گیربکس اتوماتیک کاهش یابد امکان دارد خرابی‌های پرهزینه‌تری مانند ساییدگی صفحه کلاچ‌ها، خرابی تورک کانورتور، ساییدگی چرخ‌دنده‌ها و بلبرینگ‌ها در آن اتفاق افتد.

جمع ‌بندی

در این متن عمده علائم خرابی گیربکس اتوماتیک خدمتتان ارائه شد. لازم است اشاره کنیم که علائم خرابی گیربکس cvt نیز تقریبا با موارد گفته شده در بالا مشابهت داشته ولی دلایل آن می ‌تواند متفاوت باشد و به مواردی مانند خرابی تسمه یا پمپ سی وی تی مربوط شود.
به صورت کلی به منظور جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک در آغاز باید از عدم نشتی روغن جعبه دنده اطمینان یابید، سپس نسبت به تعویض روغن در بازه‌های زمانی اعلام شده از سمت کمپانی اقدام نمایید. البته بعضی جعبه دنده‌های اتومات روغن لایف تایم دارند، یعنی تا زمانی که گیربکس دچار مشکل نشده نیازی به تعویض روغن آنها وجود ندارد.

در ضمن اگر چراغ چک ماشین شما روشن ‌شد، این مورد هم شاید یکی از نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک باشد. پس اگر با این وضعیت مواجه شدید، حتما به تعمیرگاه بروید و از سلامت جعبه دنده گران ‌قیمت ماشین خود اطمینان حاصل کنید تا شاید هزینه‌های بسیار سنگین تعمیر گیربکس اتومات به شما تحمیل نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *