سایر مقالات

علت و رفع روغن ریزی ماشین

علت و رفع روغن ریزی ماشین

از رایج ترین دلیل روغن ریزی خودرو می توان به افزایش عمر ماشین اشاره کرد. این موضوع سبب می شود قطعات ماشین پوسیده شده و یا دچار ترک خوردگی شده و در آخر سبب روغن ریزی ماشین شوند.

با روشن شدن موتور به خاطر روانکاری قطعات، روغن به وسیله ی اویل پمپ با فشار زیادی در کانال‌های رفت روغن تزریق می ‌گردد و در برگشت نیز به وسیله ی کانال‌های برگشت با فشار کمتری به کارتل بر می‌گردد.

وجود سرعت بالا در عمل تزریق و همچنین تزریق پرفشار روغن به فضای بین یاتاقان ها همگی سبب می‌شوند تا روغن همیشه به دنبال یک حفره برای نشت باز گردد.

کوچکترین سوراخ و یا عدم آب بندی می‌تواند نشت روغن را به وجود آورد و با کاهش حجم روغن موتور فاجعه اتفاق افتد. روغن ریزی ماشین می‌ تواند از بخش های متفاوت مثل لوله ‌های منتقل کننده روغن، واشرها و مخازن روغن باشد.

اولین قدم با مشاهده کردن آثار نشت روغن و تشکیل لکه‌های چرب در زیر موتور تشخیص نوع روغن است. تشخیص نوع روغن به یافتن منشاء و سیستم نشت کننده بسیار کمک می ‌نماید.

انواع روغن ‌ریزی خودرو

نشتی روغن یا روغن ریزی علل زیادی دارد و در بیشتر مواقع تشخیص و رفع مشکل باید به سرعت انجام شود. چون که به عنوان مثال نشتی روغن هیدرولیک می‌ تواند سبب آتش سوزی موتور ماشین شما شود. در این مطلب کوتاه چند روش ساده به منظور کشف روغن ‌ریزی ماشین بیان می ‌گردد تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید:

انواع روغن ‌ریزی خودرو

انواع روغن در سیستم ماشین

اول، روغن موتور: به طور معمول تیره بوده و بوی بنزین سوخته می ‌دهد.

دوم، روغن ترمز: نوعی خورندگی داشته و وقتی با رنگ بدنه تماس پیدا کند، باعث از بین رفتن آن خواهد شد.

سوم، روغن هیدرولیک (فرمان): اکثرا روشن ‌تر بوده و بوی احتراق یا بنزین نخواهد داشت.

چهارم، روغن گیربکس: میزان غلظت آن به مراتب بیشتر از روغن موتور می باشد.

نکته: ابتدا باید نوع روغن نشتی را پیدا کرده و سپس برای تعمیر و تعویض قطعه اقدام نمایید.

اول، روغن ریزی موتور ماشین

روغن موتور قهوه ای رنگ بوده البته می توان گفت رنگ آن تا حد زیادی به سیاه شباهت دارد. لکه های این نوع روغن ماشین بیشتر چرب می باشند و اثر آن در محل پارک ماشین باقی مانده و هرگز پاک نمی شود.

قدم دوم پس از شناسایی روغن موتور، پیدا کردن منبع روغن ریزی ماشین می باشد. مسیر چرب شدگی حاصل از نشت را بر روی بدنه ی موتور دنبال می ‌کنیم . هر چه به سمت بالاتر حرکت می ‌کنیم به معنای آن است که قطعات پایین تر سالم می باشند.

از پایین موتور معروف ‌ترین روغن ریزی ‌ها به پیچ کارتل، واشر کارتل ، کاسه نمد طرفین میل ‌لنگ، لاستیک‌های چکمه‌ای ، سنسور فشار روغن (شمع روغن) ، فیلتر روغن ، واشر سر سیلندر ، پمپ بنزین مکانیکی ، کاسه نمد میل سوپاپ ، کاسه نمد دلکو ، واشر درب سوپاپ و درب محفظه روغن مربوط می شود.

دلیل روغن ریزی موتور می ‌تواند به سادگی شل بودن یک پیچ تا پیچیدگی ترک خوردن بدنه موتور باشد. در بعضی ماشین ها نوع خاصی از نشت روغن گاها شایع می ‌گردد، به عنوان مثال در ماشین پژو ۲۰۶ نشت روغن از پایه‌ی نصب فیلتر روغن بسیار شایع می باشد، در موتور ۱۸۰۰ پژو ۴۰۵ که در سمند و پژو پارس نیز استفاده شده با کوچکترین بی دقتی در نصب، درب سوپاپ دچار نشت روغن می ‌گردد و در موتور پراید نیز کاسه نمد میل‌ لنگ دارای ضعف طراحی بوده و به آسانی نشت را آغاز می ‌کند.

دوم، روغن ریزی ماشین از بخش هیدرولیک

رنگ روغن هیدرولیک فرمان قهوه ای و قرمز است. این نوع روغن ماشین رقیق است. در صورت بو کردن این روغن متوجه بوی تند و تیز آن می شوید. خواص تمیزکنندگی داشته و با صابون دست واکنش شیمیایی به وجود می آورد.

انواع روغن ‌ریزی lhadk

در مقایسه با انواع روغن ریزی ماشین، این نوع کمترین میزان نشتی را به خود اختصاص داده است. با این وجود شناخت علت این نوع از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. با انجام سرویس به موقع ماشین می توانید تا اندازه ی زیادی از این نوع پیشگیری نمایید.

در صورت خرابی و وجود عیب در هر کدام از قطعات زیر این مشکل را برای هیدرولیک رویت خواهید کرد:

  • اول، خرابی فشنگی هیدرولیک.
  • دوم، وجود مشکل در مخزن هیدرولیک.
  • سوم، وجود نشت در شلنگ هیدرولیک.
  • چهارم، وجود مشکل در پینیون فرمان ماشین.

همه ی مسیر روغن هیدرولیک پر از اتصالات فلزی و لاستیکی بوده که مستعد نشت می باشند؛ ولی شایع ترین نشتی هیدرولیک از فشنگی کنترل فشار روغن در این سیستم می باشد. در نظر داشته باشید که خود پمپ نیز یک مغذی چرخان داشته که به وسیله ی یک کاسه نمد آب ‌بند می ‌گردد که احتمال خرابی و نشتی خواهد داشت.

متد نشتی یابی در این بخش نیز مثل موتور بررسی سیستم از پایین به بالاست. در این سیستم نشتی شایع را می‌ توان به فشنگی فشار، لوله ‌های تزریق پر فشار روغن و کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی نسبت داد.

سوم، روغن ریزی ماشین از قسمت ترمز

روغن ترمز در مقایسه با روغن های ماشین دیگر غلظت کمتری دارد و رنگ آن نیز کاملا شفاف می باشد. وجود مشکل در هر کدام از قطعاتی که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم سبب روغن ریزی خودرو مرتبط با ترمز می شود:

  • اول، ایراد در پمپ ترمز.
  • دوم، وجود مشکل در مخزن سیلندر ترمز چرخ های عقب ماشین.
  • سوم، هرز رفتن واشر موجود در بین اتصالات سیستم ترمز.

این نوع روغن ریزی ماشین در مقایسه با انواع روغن ریزی های دیگر ریسک بیشتری دارد که بهتر است به سرعت تشخیص داده شود و برای رفع آن اقدام گردد. وجود هر نوع مشکل در سیستم ترمز ماشین (قطعات و روغن ترمز) امکان دارد ترمز به موقع عمل نکرده و مشکلات بزرگ تری پیش آید.

تشخیص روغن ریزی بخش ترمز

متد تشخیص روغن ریزی در سیستم ترمز شبیه به موتور خودرو نمی باشد. با پایین رفتن سطح روغن و یا ایجاد رد خیسی در درون رینگ لاستیک ماشین وجود نشتی قابل تشخیص بوده و به منظور تشخیص دقیق علت باید چرخ مذکور باز شده و به وسیله ی تکنسین فنی مورد بررسی قرار گیرد .

اگر سطح روغن بدون خیس شدن چرخ ها پایین رفت یعنی نشتی روغن در اجزای سیستم ترمز دیگر بوده که باید ماشین به تعمیرگاه منتقل شده و همه ی مسیر عبور روغن ترمز بازرسی شود تا محل نشتی پیدا شود.

تشخیص روغن ریزی بخش ترمز

شایع ‌ترین نشتی‌ها در سیستم ترمز نشتی از لوازم لاستیکی موجود در هر چرخ و پیچ‌ های متصل کننده‌ی لوله‌های منتقل کننده روغن به سیلندر اصلی روغن می باشد؛ ولی گاهی خرابی به پیچیدگی پوسیدگی لوله‌های انتقال روغن می باشد.

چهارم،‌ روغن ریزی از گیربکس

رنگ روغن گیربکس سالم قرمز می باشد. ولی در صورت به پایان رسیدن عمر آن، رنگ آن به قهوه ای و مایل به سوخته تبدیل می گردد. روغن گیربکس بویی مثل نفت دارد، به همین خاطر می توان به آسانی آن را از ضد یخ تشخیص داد.

در صورت مشاهده روغن ریزی ماشین در قسمت میانی یا جلویی می توانید آن را به روغن ریزی گیربکس نسبت دهید. مهمترین دلیل روغن ریزی گیربکس موارد زیر هستند:

  • اول، خرابی فشنگی دنده عقب.
  • دوم، ایراد در نقطه اتصال پوسته گیربکس و پوسته کلاچ.
  • سوم، مشاهده ترک خوردگی یا سوراخ در پوسته گیربکس.
  • چهارم، ایراد در میله تعویض دنده و یا کاسه نمد دیفرانسیل.

تخلیه روغن گیربکس دستی سبب افزایش حرارت و اصطکاک و کاهش روانکاری و در آخر آسیب جبران ناپذیر به گیربکس اشاره نمود و در گیربکس اتوماتیک، کاهش قدرت گیربکس در مراحل اولیه و سپس از کار افتادن گیربکس و همچنین خرابی قطعات الکترونیکی از نتایج نشت روغن می باشد.

مراحل تشخیص روغن ریزی خودرو

اول، ساده‌ ترین روش یعنی دیدن زیر ماشین بعد از چند ساعت توقف آن

اگر خودرو را در پارکینگ می ‌گذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز نموده و بعد از چند ساعت بازدید نمایید. اگر ماشین خود را در خیابان پارک می‌کنید، می‌توانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی ماشین استفاده نمایید.

دوم، ماشین را کارواش برده و بعد با توضیح کامل به کارواش (که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند) اقدام به شستشوی موتور نمایید. بعد از این عمل، با ماشین خود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز می باشد رانندگی کنید. در اغلب مواقع پس از شست و شوی موتور ماشین محل روغن ‌ریزی مشهود می باشد.

سوم، اگر ماشین شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کار کرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک ماشین را چک نمایید. به احتمال ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی می ‌تواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) رخ داده باشد.

چهارم، توجه نمایید روغن‌ ریزی از کدام سمت ماشین است. چپ یا راست کاملا شرایطش تفاوت دارد. در اغلب مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نمی باشد؛ کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل ‌لنگ خراب شده است.

پنجم، در برخی مواقع که بیشتر برای تمام ماشین ‌ها رخ می ‌دهد، واشر درب سوپاپ ماشین به خاطر گرما و فشار بالا پس از ۴۰ هزار کیلومتر خراب شده و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر خواهد شد.

ششم، در مواقع نادر شاید واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد.

هفتم، لازم به ذکر است که این مطالب درباره ی دارندگان ماشین زانتیا، صدق نمی کند. چون که این ماشین با سیستم هیدرولیک کار می کند و نمی ‌توان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست!

توجه: کم کردن روغن ماشین، همواره به خاطر روغن ریزی نبوده و علل دیگری مانند روغن‌ سوزی و کیفیت نامطلوب روغن انتخاب شده برای ماشین هم می ‌تواند سبب کم کردن روغن ماشین گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *