سایر مقالات

علت چشمک زدن چراغ باتری ماشین

علت چشمک زدن چراغ باتری ماشین

چشمک‌ زدن چراغ باتری روی آمپر می ‌تواند ناشی از شکسته ‌شدن یک فاز سیم ‌پیچ یا ضعیف‌ شدن جریان اتصال باشد. شما می ‌توانید به شکل شماتیک، یک دید بصری از جای باتری روی داشبورد پیدا نمایید: یک مستطیل که در بخش بالایی آن، یک ترمینال منفی در قسمت چپی و یک ترمینال منفی در بخش راست تعبیه شده است. با استارت‌ زدن راننده مشاهده می کنید که چراغ قرمز روشن می ‌گردد. سپس به محض روشن‌ شدن موتور، این چراغ خاموش خواهد شد. این شرایطی می باشد که به شکل معمول در بیشتر خودرو ها رخ می دهد. ولی امکان دارد شما با شرایطی مواجه شوید که چراغ باتری روی آمپر در زمان رانندگی مرتب روشن و خاموش شود؛ لذا باید علت چشمک‌ زدن چراغ باتری روی آمپر و شیوه ی تعمیر آن را بدانید تا در چنین شرایطی بتوانید این مشکل را حل کنید.

دلایل روشن ‌بودن چراغ باتری روی آمپر:

زمانی که دکمه ی استارت را می‌ زنید، بسیاری از سیستم‌های موجود در خودرو، از جمله باتری خود را عیب ‌یابی می کنند. در این لحظه نشانگر واحدها و مجموعه‌ های مختلف روشن می‌ گردند و بعد از مدت کوتاهی خاموش خواهند شد. ولتاژ باتری تنها به منظور راه‌ اندازی سیستم محرکه ماشین نیاز است. پس از آن، این موارد عموماً اتفاق می‌افتد: میل ‌لنگ شتاب ‌گرفته، قسمت تولید نیروی محرکه را‌ چرخانده و در انتها باتری شارژ خواهد شد.

دلایل روشن ‌بودن چراغ باتری روی آمپر

لامپ باعث اتصال دو منبع برق خودرو می شود یعنی دینام و باتری. اگر بعد از روشن ‌شدن موتور، نشانگر خاموش باشد، باید عیوب یک یا هر دو قطعه خودکار را پیدا و رفع نمایید.

اول، تولید نیروی محرکه:

در بحث یافتن علت چشمک‌ زدن چراغ باتری روی آمپر، شما امکان دارد با اشکال در قسمت تولید نیروی محرکه مواجه شوید. در این حالت، دستگاه به دلایل مختلفی، انرژی تولید شده را به باتری انتقال نمی ‌دهد. مشکلات معمول قسمت تولید نیروی محرکه را با استفاده از برندهای مختلف تولید کننده ماشین می‌ توان بیان کرد:

کشش تسمه هوندای سولاریس شل شده است. بیشتر این اتفاق هنگامی رخ می دهد که خاک وارد المنت یا قرقره مجموعه می‌شود. تسمه ‌لغزیده و سرعت زاویه‌ای قرقره مختل خواهد ‌شد: قسمت تولید نیروی محرکه، جریان ولتاژ پایینی تولید می ‌نماید. یک وضعیت ناخوشایند در این شرایط، شکستگی تسمه پروانه می باشد. یک صدای سوت از محفظه موتور سولاریس، پیام‌آور اتفاقات ناگوار بعدی خواهد بود. عمر کاری برس دینام نیسان به پایان رسیده است.

کنترل ‌کننده تنظیم ولتاژ لاداکالینا از کار افتاده است. در شرایط کار، قطعه ولتاژ انتقال یافته از یک منبع برق به منبع برق دیگر را محدود می ‌کند اما مشکلات رگولاتور، جریان را قطع می کند. پل دیودی لادا پریورا پس از متوقف ‌شده، به کار خود ادامه خواهد داد. جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل نمی‌ گردد بعد نماد باتری روی prior روشن می‌ شود.

بلبرینگ پولی دینام در کیا ریو ضربه می ‌خورد یا گیر خواهد کرد. این شرایط ناشی از فرسودگی المنت یا سفت ‌شدن تسمه می باشد.

دوم، باتری

در کناره‌ های باتری امکان دارد الکترولیت کافی وجود نداشته باشد یا شبکه‌ها به کل از بین رفته باشند. در این شرایط لامپ دستگاه با چشمک ‌زدن ممتد، نقص را هشدار می‌ دهد.

سوم، چراغ چشمک ‌زن

در مدل ‌های  VAZ، لامپ‌ های رشته‌ای موجود است. زمانی که رانندگان، عناصر داخلی را به مدل‌های LED تغییر می ‌دهند، تصویر هشداردهنده از نماد غیرباتری محو می ‌گردد. این شرایط در هنگامی رخ می دهد که ماشین روشن بوده و موتور شروع به افزایش سرعت نموده است.

سیم ‌کشی

سیم ‌های شبکه برق استاندارد امکان دارد بشکنند: در این حالت، چراغ نشانگر کم‌ نور و نیمه ‌روشن می باشد. همین پدیده در زمان شکستن عایق کابل ‌ها یا اتصال ضعیف ناشی از کثیفی و زنگ‌زدگی روی رگلاتور ولتاژ، رویت می ‌شود. حالت دوم در میان رانندگان به «شکلاتی‌شدن» شناخته می‌ گردد.

شناسایی علل چشمک‌ زدن چراغ باتری و شیوه تعمیر

روش ‌های ساده‌ای وجود داشته که از درست‌ بودن شرایط جریان برق خودرو مطمئن شوید:

استارت بزنید.

یکی از مصرف‌ کننده‌های جنبی، مانند چراغ جلو را روشن نمایید.

ترمینال منفی را از دستگاه مولد خارج نمایید: اگر چراغ‌های جلو خاموش نشدند و دستگاه همچنان کار کرد، بخش تولید نیروی محرکه سالم است. اگر همه چیز نابود شود، پس مشکل در همین قسمت نیروی محرکه می باشد: حال باید با جزییات دقیق ‌تری، مشکل را بررسی نمایید.

شناسایی علل چشمک‌ زدن چراغ باتری و شیوه تعمیر

پس از تهیه مولتی ‌متر، موارد زیر را با دقت انجام دهید:

تسمه متحرک را با دست بچرخانید. در حالت عادی قطعه، تلاش شما برای ۹۰ درجه چرخش کافی خواهد بود. انباشت کثیفی روی تسمه را هم در این حالت بررسی نمایید.

پس از خاموش‌ کردن موتور، ولتاژ را با دستگاه اندازه‌ گیری نمایید. اگر ولتاژ زیر ۱۲ ولت باشد، اشکال از دینام می باشد. مولتی ‌متر را در سرعت گرم‌ کردن، روشن نمایید. اگر ولتاژ کمتر از ۱۳.۸ ولت را نشان داد، شارژ باتری کم بوده و اگر اغلب از ۱۴.۵ بود، نشانگر زیاد ‌بودن شارژ می باشد. ولتاژ را با یک آزمون در دور موتور بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ امتحان کنید. اگر نشانگر بیش از ۱۴.۵ ولت را نشان داد، یکپارچگی تنظیم‌ کننده ولتاژ را مورد بررسی قرار دهید.

زمانی که مقدار ولتاژ در تمام موقعیت ‌ها طبیعی می باشد؛ ولی نشانگر روشن است، سنسور و خود داشبورد را هم بررسی نمایید.

اول، برس ‌های ژنراتور

ساییدگی این قسمت تا ۵ میلی ‌متر، به چشم می‌ خورد. اگر این شرایط را تجربه کردید یعنی قطعه قابل تعمیر نبوده و باید آن را عوض کنید.

دوم، رگلاتور ولتاژ

قطعه را با مولتی ‌متر چک نمایید. تنظیم ‌کننده ولتاژ به خاطر اتصال کوتاه در شبکه و آسیب مکانیکی، غیرفعال خواهد شد. همچنین، دلیل خرابی گره امکان دارد در اثر اتصال نادرست به باتری باشد.

سوم، پل دیود

در دلیل چشمک ‌زدن چراغ باتری روی آمپر و شیوه تعمیر، خرابی پل دیود یکی از موارد متداول بروز اشکال می باشد. در این حالت این قطعه را در حالت اندازه‌گیری مقاومت، چک نمایید. در این شرایط، قدم به قدم مراحل زیر را انجام دهید:

به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه، یکی از پروب‌ها را به ترمینال ۳۰ ژنراتور و دیگری را به منبع متصل نمایید.

به منظور اطمینان از عدم خرابی دیودهای مثبت، اولین پروب را در جای خود رها نمایید و پروب دوم را به اتصال‌ دهنده پل دیود متصل نمایید.

اگر به خرابی دیودهای منفی مشکوک شدید، یک سر دستگاه را به بست‌ های پل دیود وصل نموده و سر دیگر را روی منبع قرار دهید.

با قرار دادن پروب اول خروجی روی ژنراتور ۶۱ و دومی روی پایه پل، دیودهای اضافی را از نظر خرابی بررسی نمایید. زمانی که در همه ی این موارد، مقاومت به سمت بی‌نهایت میل می‌ کند، نشان دهنده ی این است که دیودها سالم و بدون مشکل‌ می باشند.

چهارم، شکستگی بلبرینگ

در صورتی که قسمت ‌های پولی فرسوده شوند، شاهد واکنش و سایش زود هنگام تسمه خواهید بود. علاوه بر این، بلبرینگ‌های مشکل ‌ساز می‌توانند سبب آسیب‌ های بیشتری نیز گردند. گیر کردن شفت ژنراتور یکی از خطرات احتمالی در این شرایط بوده که در صورت وقوع، دیگر جایی حتی به منظور تعویض قطعات باقی نمی ‌گذارد.  علت چشمک‌ زدن چراغ باتری روی آمپر و شیوه ی تعمیر آن، در چنین شرایطی امکان دارد به آسیب ‌های بسیار سنگین مالی سبب شود.

شناسایی علل چشمک‌ زدن چراغ باتری

پنجم، حالت بد کنتاکت روی قسمت تولید نیروی محرکه

کنتاکت‌های بسته واحد به طور معمول با مواد محافظ، روغن ‌کاری می‌شوند. ولی رطوبت، گرد و غبار و زنگ، هنوز به کنتاکت‌های مثبت و منفی آسیب خواهند ‌زد. دستکاری در قالب عناصر تمیزکننده در این شرایط مفید می باشد و کمک می‌ کند جریان برق به باتری باز گردد.

ششم، باز بودن مدار ژنراتور

پدیده‌ای که کابل ژنراتور می‌شکند و عایق فرسوده می‌شود، به شکل معمول رخ نمی دهد. با تعویض بخش آسیب ‌دیده سیم ‌کشی، مشکل را برطرف سازید. با این حال امکان دارد معلوم شود که پیچ وصل‌ کننده ترمینال فاز به پل دیود، محکم سفت نشده است یا زنگ ‌زدگی زیر بست‌ها به وجود می آید. لازم است خوردگی از همه ی تماس‌ های منبع برق دستگاه پیدا کرده و نابود کنید: سپس چراغ روی پنل ابزار، معمولا روشن و خاموش می ‌گردد.

دیودهای برق را بررسی نمایید: در برخی مواقع تنها کافی است آن‌ ها را لحیم نمایید. در همان زمان، سیم ‌پیچ استاتور را بررسی نمایید. اگر متوجه شدید که پیچ‌ها کدر شده‌اند، نشانگر این است که منبع تولید نیروی محرکه به اتمام رسیده است: حال دستگاه را به منظور پیچیده به عقب قرار دهید.

اقدامات لازم در خرابی مدار باتری

چشمک‌ زدن چراغ باتری روی آمپر در مواردی این اتفاق رخ می دهد که نشانگر باتری به موقع خاموش نمی‌ گردد. اگر ماشین هنوز حرکت نکرده باشد، باید همه ی گزینه ‌های ممکن را به منظور رفع مشکل بررسی نمایید. در یک تعمیرگاه با ابزارهای متعدد، این تشخیص به سادگی صورت می ‌گیرد. تعمیرکارانی که حداقلی دانش از برق داشته باشند، به سادگی از حل این مشکل بر خواهد آمد. بدتر از این شرایط، هنگامی است که خودرو آتش می ‌گیرد. با خاموش‌ کردن موتور، امکان دارد خطر گیرافتادن در آن موقعیت شما را تهدید نماید. شما به یک یدک ‌کش نیاز خواهید داشت تا ماشین شما را بکشد.

از آن جایی که بیشتر نشانگر، شما را از مشکلات سیستم تولید نیروی محرکه مطلع می ‌نماید، سعی کنید به نزدیک ‌ترین تعمیرکار باتری ماشین برسید. شارژ باتری با ظرفیت ۵۵ آمپرساعت، برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر مسافت کافی می باشد به شرطی که سیستم صوتی، تشخیص آب و هوا و دیگر مصرف‌ کنندگان توان را روشن نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *