اجزای ماشین

تهویه اتوماتیک چیست؟

تهویه اتوماتیک چیست؟

شرایط جوی در ماشین برای راننده و سرنشینان دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. اول‌ ازهمه باید درباره ی سیستم تهویه اطلاعات کافی داشته باشیم. این سیستم مایعی را تا حد بالا خنک می ‌نماید تا پس ازآن فشرده و تبخیر گردد. بدین ‌ترتیب فضای گرم داخل اتاقک ماشین جای خود را به هوای مطبوع می ‌دهد. سیستم تهویه خودرو به کمک چند دستگاه فشرده‌ساز، تبادل کننده گرما و فن این هوای خوب را در خودرو به وجود می آورد.

مراحل کار سیستم تهویه ماشین:

به منظور این که یک خودرو، هوای مناسبی داشته باشد، فرآیند چهار مرحله‌ای باید انجام شود. کارکرد سیستم تهویه خودرو بدینز‌ترتیب است: در مرحله ی نخست، مایع خنک‌ کننده برای متراکم شدن باید از رادیاتور عبور نموده و به مایع تبدیل شود. ماده خنک ‌کننده پس از طی مراحل اولیه به خشک ‌کن به منظور رطوبت ‌گیری وارد خواهد شد.

مراحل کار سیستم تهویه ماشین

در آخر مایع به ‌دست ‌آمده وارد لوله خواهد شد. در داخل لوله این مایع آن ‌قدر تحت‌ فشار قرار می‌گیرد تا به گاز سرد تغییر شکل دهد. این گاز مانند یک تعویض‌ کننده عمل می ‌کند. بدین معنا که هوای درون فن را خنک نموده پس به داخل اتاقک اتومبیل پمپاژ می کند. سیستم تهویه ماشین کارکردی پیچیده‌ دارد.

نقاط ضعف سیستم تهویه ماشین:

هر سیستمی در وسیله نقلیه علاوه بر محسنات یک سری نقاط ضعف دارد. یکی از ایرادهایی که به سیستم تهویه این است که درجه هوای داخل اتاقک خودرو به دمای هوای محیط بیرون وابسته است. تبخیر کننده تا حد مشخصی توانایی کنترل هوای داخل ماشین را دارد. این امر سبب می ‌شود تا شما دائماً مجبور به تغییر درجه کولر خودرو خود باشید تا به دمای ایده آل خود دست یابید. در دانش مهندسی این سیستم را تحت عنوان حلقه دائمی می ‌شناسند.

این مورد به این مفهوم است که سیستم تهویه به ‌صورت مداوم در حال گردش است. به ‌طور واضح‌تر ورودی که همان مایع خنک ‌کننده است را دریافت می‌ نماید و سپس بر روی آن پردازش انجام می ‌دهد و در آخر به ‌صورت هوای خنک آن را خارج می ‌کند. همه ی تغییرات مذکور به ‌شکل دستی انجام می گیرد. تمام مدت دمای کولر باید به وسیله ی شخص راننده یا دیگر سرنشینان تنظیم گردد. این روند بسیار خسته ‌کننده خواهد بود؛ چرا که شما باید زمان زیادی را صرف رسیدن به دمای مطلوب خود صرف کنید.

تفاوت سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دستی:

در دنیای امروز پیشرفت‌های زیادی در زمینه ی ماشین سازی و لوازم آن انجام گرفته است. سیستم تهویه اتوماتیک در واقع همان کولر با امکاناتی متفاوت‌تر می باشد. این سیستم تهویه مشکلات دیگر سیستم دستی را ندارد. شما به ‌راحتی می‌توانید دمای خودروی خود را حتی تا نیم درجه تنظیم کنید. در واقع این نوآوری از سیستم حلقه بسته یا بازخوردی سرچشمه می‌ گیرد.

به زبان ساده‌تر، این مکانیزم اطلاعات موجود را تحت عنوان بازخورد به کنترلر می‌دهد تا به ‌سادگی بتوان شرایط را تغییر داد. با یک مثال این قضیه را شفاف‌تر می‌ کنیم. اگر شما دمای خودروی خود را روی ۱۷ درجه تنظیم نمایید، سیستم تهویه اتوماتیک به ‌صورت مداوم در حال اندازه‌ گیری دمای خروجی می باشد. اطلاعات حاصل شده طی این فرایند به کنترلر داده می‌شود و دما را روی ۱۷ درجه ثابت نگه خواهد داشت. ‌

کنترل دما توسط سیستم تهویه اتوماتیک:

سیستم تهویه اتوماتیک به ‌وسیله ی تغییر ابعاد، دمای هوای درون خودرو را تنظیم می ‌کند. این پروسه با تغییر سرعت فن انجام می‌ شود. اگر تفاوت دمای بیرون و داخل اتاقک زیاد باشد، کنترل سرعت فن را افزایش می دهد و هوای خنک با سرعت بیشتری جریان پیدا خواهد کرد.

کنترل دما توسط سیستم تهویه اتوماتیک

سرعت تبخیر کننده مایع خنک‌ کننده نیز در کاهش دمای داخل ماشین تاثیرگذار است. در ماشین های پیشرفته‌تر تهویه اتوماتیک به وسیله ی حس‌ گرهای خورشیدی کار می‌کند. این سیستم را بر روی داشبورد نصب‌ کرده اند. این سنسورها میزان اشعه‌های خودرو را اندازه‌گیری می ‌نمایند. اگر تعداد اشعه‌ها از میزان مشخصی بیشتر باشد، این سیستم به منظور تعدیل دما اقدام می‌کند. همه ی این فرآیند به ‌صورت اتوماتیک بوده و راننده و سرنشینان دیگر درگیر تنظیمات نیستند.

اگر شما در منطقه‌ای سکونت دارید که جوی پایدار دارد و خودروی شما مجهز به سیستم تهویه اتوماتیک است، دیگر مسئله ای برای نگرانی وجود ندارد. در زمان سوارشدن به ماشین کافی است دما را تنظیم نمایید، بقیه کارها به ‌شکل اتوماتیک انجام می ‌گیرد. امروزه کمتر خودرویی مجهز به کولر نیست. تهویه مطبوع اتوماتیک در حقیقت یک امکان اضافه است. همه ی خودروهای جدید و مدرن دنیا به این سیستم تهویه مجهز می باشند.

در مجموع می‌ توان گفت که سیستم تهویه مطبوع موردی ضروری در خودرو به حساب می‌ آید. دمای درون اتاقک خودرو بر روی عملکرد و حالات روانی راننده و سرنشینان تأثیر بسیار زیادی می گذارد. این سیستم به دو صورت اتوماتیک و دستی وجود دارد. قطعاً سیستم پیشرفته کارکرد بهتری دارد. در حقیقت کار این سیستم‌ها تنظیم و مدیریت هوای درون ماشین و محیط می باشد. تمام این تجهیزات مثل سیستم تهویه اتوماتیک تنها در جهت آسایش بیشتر افراد طراحی ‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *