اشتباهات رانندگی, تعمیر خودرو

بررسی علت بالا رفتن آمپر در سربالایی

بررسی علت بالا رفتن آمپر در سربالایی

زمانی که آمپر ماشین شما در سربالایی افزایش پیدا می کند، عملکرد موتور مختل می شود. در صورت عدم مراقبت، این اتفاق می ‌تواند به مشکلات جدی ‌تری ختم شود؛ درنتیجه به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است پیش از هر کاری علت افزایش آمپر در سربالایی را بررسی نماییم. توجه به آمپر ماشین در زمان رانندگی بسیار اهمیت دارد، به‌ ویژه اگر در ترافیک گرفتار شده‌اید یا در سربالایی رانندگی می ‌کنید. اگر صاحب تیبا، رانا، پراید یا پژو می باشید حتما تا به حال با مشکل افزایش آمپر آب خودروی خود رو به رو شدید. با ما همراه بمانید تا دلیل این اتفاق را بفهمید.

در این مطلب عملکرد آمپر و دلیل افزایش آمپر آب در سربالایی را در اتومبیل ‌های مختلف بررسی می ‌نماییم. همچنین خواهیم گفت که به منظور جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه موتور ماشین در شیب زیاد چه کاری می‌ توان انجام داد.

10 دلیل بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی:

  • اول، پایین بودن سطح مایع خنک ‌کننده.
  • دوم، خرابی فن رادیاتور.
  • سوم، گرفتگی شلنگ‌ ها.
  • چهارم، خرابی واتر پمپ.
  • پنجم، آسیب دیدگی واشر سرسیلندر.
  • ششم، کثیف بودن بیش از اندازه بدنه موتور
  • هفتم، عدم تنظیم موتور
  • هشتم، سفت بودن سوپاپ‌ها
  • نهم، کم بودن سطح روغن موتور یا کیفیت پایین آن
  • دهم، مشکلات مربوط به اگزوز
دلایل بالا رفتن آمپر ماشین

بیایید با هم 9 علت بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی را بررسی کنیم.

اول، پایین بودن سطح مایع خنک ‌کننده:

اولین علت بالا رفتن آمپر در سربالایی پایین بودن سطح مایع خنک ‌کننده ماشین نام دارد. سطح پایین مایع خنک ‌کننده رایج ‌ترین علت بالا رفتن آمپر رانا، تیبا، پراید و پژو و داغ شدن بیش از اندازه ماشین است. مایع خنک‌ کننده منجر می‌ شود گرما از موتور خارج گردد. اگر دلیل بالا رفتن آمپر آب در سربالایی کم بودن سطح مایع خنک‌ کننده باشد، پر کردن مجدد آن مشکل را حل خواهد کرد. یکی دیگر از علل داغ کردن موتور ماشین در سربالایی و تابستان این است که وقتی در شیلنگ‌ ها، رادیاتور، پمپ آب یا محفظه ترموستات نشتی وجود دارد، موتور نمی ‌تواند به‌‎ درستی خنک شود.

دوم، خرابی فن رادیاتور:

وظیفه ی اصلی فن رادیاتور خنک کردن موتور احتراق داخلی می باشد؛ در نهایت عملکرد درست فن دمای مناسب برای عملکرد موتور ایجاد خواهد شد. به منظور بررسی دلیل بالا رفتن آمپر آب پراید در سربالایی زیر کاپوت را بررسی نمایید و به ‌دنبال علائم خرابی رله فن رادیاتور ماشین باشید تا ببینید آیا فن رادیاتور کار می ‌کند یا نه. در این مرحله کولر خودرو خود را بررسی نمایید و آن را روشن کنید. اگر جواب نگرفتید ‌بدانید که خرابی فن رادیاتور دلیل بالا رفتن آمپر آب ماشین در سربالایی می باشد.

سوم، گرفتگی شلنگ ‌ها:

اگر پس از این ‌که فن خنک‌ کننده و رادیاتور را بررسی کردید و متوجه شدید همه چیز خوب کار می ‌کند باید شیلنگ مایع خنک کننده را نیز چک نمایید. در برخی مواقع کثیفی یا ذرات امکان دارد وارد مایع خنک ‌کننده شوند و جریان مایع خنک‌ کننده را به وسیله ی شیلنگ محدود نمایند. در این شرایط گرفتگی شلنگ‌ها و عبور نکردن مایع خنک ‌کننده علت بالا رفتن آمپر ماشین در سربالایی به حساب می ‌آید. روش توصیه‌ شده در اینجا این است که سیستم را شسته و مخزن خنک ‌کننده را دوباره پر نمایید.

چهارم، خرابی واتر پمپ:

پمپ آب به عنوان قلب سیستم خنک‌ کننده ماشین در نظر گرفته می‌ شود. وظیفه ی اصلی پمپ این است که مایع خنک‌ کننده را در سراسر سیستم خنک‌ کننده حرکت بدهد. خرابی پمپ آب به جریان نامناسب مایع خنک ‌کننده سبب می ‌شود و علت بالا رفتن آمپر در سربالایی می باشد. پمپ آب به علل مختلفی مانند زنگ ‌زدگی پره ‌های داخلی، خوردگی دنده و کاهش سطح مایع خنک‌ کننده خراب خواهد شد. پمپ آب معیوب می‌تواند دلیل بالا رفتن آمپر آب پژو ۲۰۶ در ترافیک و سربالایی و داغ شدن ماشین گردد.

علل بالا رفتن آمپر خودرو در سربالایی

پنجم، آسیب دیدگی واشر سرسیلندر:

واشر آسیب دیده هم می‌ تواند دلیل بالا رفتن آمپر آب پراید کاربراتوری باشد. واشر سرسیلندر یکی از اجزای مهم موتور ماشین بوده که وظیفه ی آب بندی مایع خنک‌ کننده، محفظه احتراق و عبور روغن موتور را بر عهده دارد. زمانی که این قسمت آسیب ببیند می ‌تواند مشکلات جدی برای ماشین شما به وجود آورد و سبب سوختن واشر سرسیلندر ماشین گردد.

ششم، کثیف بودن بیش از اندازه بدنه موتور:

شیارهایی که روی بدنه موتور خودرو قرار دارند، بخشی از حرارت موتور را به خارج هدایت می‌کند. زمانی که بدنه موتور بیش از اندازه کثیف باشد، هنگام انجام کار بیش از پیش داغ شده و حرارت داخل موتور می‌ماند. این داغی درنهایت به آمپر می‌رسد و باعث بالا رفتن آمپر ماشین می‌شود.

هفتم، عدم تنظیم موتور

موتور ماشین، یکی از اصلی‌ترین اجزای این وسیله است که کارکرد مناسب خودرو به آن وابسته است. عدم تنظیم موتور و اختلال در کارکردهای آن، جوش آوردن خودرو را به همراه دارد.

هشتم، سفت بودن سوپاپ‌ها

میزان سفت بودن یا شل بودن سوپاپ‌ها تنظیمات خاصی دارد. در صورتی که سوپاپ‌های خودرو بیش از حد سفت باشند، موتور اتومبیل در دور بالا فشار زیادی را تحمل می‌کند. در نتیجه خیلی زود جوش می‌آورد و آمپر ماشین بالا می‌رود.

نهم، کم بودن سطح روغن موتور یا کیفیت پایین آن

روغن موتور، در بسیاری از قسمت‌های متحرک موتور وجود دارد. روغن، حرارت تولید شده توسط موتور را گرفته و به بیرون هدایت می‌کند. کم بودن حجم و اندازه روغن موتور و یا پایین بودن کیفیت آن باعث می‌شود که حرارت موتور داخل موتور بماند و ماشین جوش بیاورد.

دهم، مشکلات مربوط به اگزوز

اگزوز قطعه‌ای است که دود داخل سیلندر ماشین را به خارج از موتور و بدنه خودرو منتقل می‌کند. هرگونه انسداد در مسیر خروجی اگزوز می‌تواند دلیل بالا رفتن آمپر ماشین باشد؛ به ویژه در سربالایی که موتور تحت فشار بیشتری است.

عواملی که موجب اختلال در عملکرد اگزوز می‌شوند، عبارتند از:

  • رسوبات و جرم‌های نفوذ کرده به داخل رادیاتور
  • گرفتگی اگزوز با اشیاء یا گل و لای
  • شکستن و ترک خوردن اگزوز

آمپر ماشین چگونه کار می‌ کند؟

به منظور بررسی علت بالا رفتن آمپر در سربالايي باید پیش از هر کاری با عملکرد این قسمت از خودرو آشنا شویم. پیش ‌تر در مورد علت پایین آمدن آمپر آب در زمان حرکت صحبت نمودیم. با گرم شدن موتور، آمپر دما بالا می ‌رود و زمانی که موتور تحت فشار زیادی قرار می ‌گیرد، مثل بالا رفتن در سربالایی، این افزایش شدت می گیرد. هنگامی که فشار وارد بر موتور کم می شود، موتور شروع به خنک شدن می ‌نماید و به دمای کارکرد عادی خود بر می ‌گردد. آمپر به شما اطلاعاتی از شرایط عملکرد موتور می ‌دهد. در کنار سرعت ‌سنج، آمپر دومین قسمت مهم در هر وسیله نقلیه با موتور احتراق داخلی می باشد. آمپر ماشین دمای مایع خنک ‌کننده را نشان می ‌دهد که از موتور عبور می ‌نماید. از این راه می ‌توانید پیش از این ‌که دمای شدید سبب آسیب به موتور گردد، دلیل بالا و پایین شدن آمپر آب را تشخیص دهید.

ترموستات وظیفه ی حفظ دمای مطلوب را برعهده دارد و در صورتی که جریان هوا به اندازه کافی تاثیرگذار نباشد، فن رادیاتور را فعال خواهد کرد. سنسور دمای مایع خنک ‌کننده در نزدیکی ترموستات قرار گرفته و سیگنال الکتریکی ارسال می ‌کند که به هشدار آمپر تبدیل می‌ گردد.

بررسی دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی:

به منظور بررسی دلیل بالا رفتن آمپر آب تیبا، دنا، پراید و پژو باید چندین قسمت از ماشین را چک نماییم. گرچه با پیشرفت تکنولوژی در بخش خودرو، افزایش آمپر به ‌تدریج به مشکلی منسوخ تبدیل شده اما خرابی ماشین ناشی از بالا رفتن دمای موتور مشین در سربالایی گاهی اجتناب ‌ناپذیر می باشد. به منظور بررسی دلیل داغ شدن ماشین در سربالایی اولین جایی که باید چک شود، آمپر است. همواره گیج دما را کنترل کنید تا بدانید چه زمانی از نشانگر بهینه عبور می ‌کند.

جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین:

به منظور اطمینان از تنظیم درست دمای آب در وسیله نقلیه باید بررسی مایع خنک‌ کننده یا ضد یخ را به‌ عنوان قسمتی از روال معمول تعمیر و نگهداری ماشین در نظر بگیرید. کاهش مایع خنک‌ کننده و گرمای حاصل از احتراق داخلی ثابت به سرعت به موتور ماشین شما آسیب خواهد رساند. استفاده از آب به تنهایی به منظور خنک نگه داشتن سیستم کافی نمی باشد. در آخر، درجه حرارت بالا آب را به جوش می ‌آورد. از سمت دیگر، در شرایط آب و هوایی بسیار سرد، زمانی که وسیله نقلیه شما خاموش می باشد آب شروع به یخ زدن خواهد کرد. به منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور خودرو در سربالایی تعمیر و نگهداری رادیاتور ماشین را فراموش نکنید. بررسی کنید که رادیاتور کارکرد خوبی دارد و زنگ نزده است.

جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین

اختلال در عملکرد رادیاتور مهم‌ ترین دلیل بالا رفتن آمپر آب خودرو در سربالایی می باشد. بهتر است اطلاعاتی در مورد جوش آوردن موتور ماشین داشته باشید تا در مواقع ضروری از آن استفاده نمایید.در زمان رانندگی در سربالایی گیج دما یا چراغ نشانگر روی داشبورد به شما اعلام می کند که دمای آب بسیار بالاست و موتور ماشین به اندازه ی کافی خنک نمی‌ شود. حتی امکان دارد بخارهای سفید و دود خروجی از زیر کاپوت را مشاهده کنید که با بوی سوختگی همراه می شود. زمانی که این اتفاق در زمان رانندگی رخ دهد، برای بررسی علت بالا رفتن آمپر در سربالايي فوراً به کنار جاده بروید. برای خاموش کردن موتور، کلید استارت را بچرخانید. همچنین گیربکس را در موقعیت پارک بگذارید. با کمک حوله کاپوت را باز نموده تا بخار خارج شود. بعد از خنک شدن موتور و رادیاتور، درب رادیاتور را کمی باز کنید تا گرما و بخار خارج گردد. هنگامی که رادیاتور به حد کافی خنک شد می ‌توانید آب و مخلوط ضد یخ را درون آن بریزید. یادتان باشد که بررسی آب رادیاتور در فصول گرم سال از کارهای مهمی می باشد که باید آن را انجام دهید.

هنگام بالا رفتن آمپر ماشین چه مراحلی را باید طی کنیم؟

جوش آوردن خودرو و بالا رفتن آمپر ماشین ممکن است نگرانتان کند. این نگرانی بویژه درباره رانندگان تازه‌کار به مقدار زیادی وجود دارد. بنابراین لازم است که راهکارهای لازم هنگام بالا رفتن آمپر خودرو را بدانیم.

گام اول: خودرو را به کناری برده و روشن نگه دارید

برخی اوقات، رانندگان در هنگام بالا رفتن آمپر خودرو، اقدام به خاموش کردن ماشین می‌کنند تا به خنک شدن موتور کمک کرده باشند. باید بدانید که این کار بسیار غلط است! هیچگاه در زمان جوش آوردن اتومبیل آن را خاموش نکنید. فقط ماشین را به کناری برده و روشن بگذارید تا کم‌کم درجه آمپر آن پایین بیاید.

گام دوم: در موتور را باز کنید

گام دوم باز کردن درب موتور است. توجه داشته باشید که فقط درب موتور را باز کنید. بسیاری از رانندگان به اشتباه درب رادیاتور را باز می‌کنند که کار بسیار خطرناکی است. پس با باز کردن درب خودرو، به خارج شدن حرارت جمع شده در آن کمک کنید.

گام سوم: روی رادیاتور آب بریزید

در گام سوم باید روی رادیاتور آب بریزید. سعی کنید همیشه یک بطری آب در خودرویتان داشته باشید تا در این مواقع، از آن استفاده کنید. اگر لازم بود که مجددا خودروی خود را حرکت دهید، برای مدتی بخاری‌تان را روشن کنید تا بخشی از حرارت و گرمای موتور، در هنگام حرکت خارج شود.

راهکارهای لازم برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب  ماشین پراید

  • سطح مایع خنک‌کننده را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت کمبود، آن را اضافه کنید.
  • رادیاتور را هر چند وقت یکبار تمیز کنید تا از مسدود شدن آن جلوگیری شود.
  • از واتر پمپ و ترموستات به طور مرتب مراقبت کنید و در صورت خرابی، آن‌ها را تعویض کنید.
  • موتور را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید.
  • در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های داغ کردن موتور، سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید.

در صورت  بالارفتن آمپر آب پراید، چه اقداماتی را بایستی انجام داد؟

  • در صورت امکان، خودرو را در کنار خیابان پارک کنید و موتور را خاموش کنید.
  • اجازه دهید موتور خنک شود.
  • سطح مایع خنک‌کننده را بررسی و در صورت کمبود، آن را اضافه کنید.
  • اگر نشتی مایع خنک‌کننده وجود دارد، آن را رفع کنید.
  • اگر آمپر آب پس از خنک شدن موتور همچنان بالا می‌رود، خودرو را به یک مکانیک معتبر ببرید.

جمع ‌بندی:

گرمای بیش از اندازه ی ماشین می ‌تواند به آسیب‌های جدی موتور ختم شود. موتور امکان دارد در گرما آسیب ببیند و شروع به نشت روغن نماید. همچنین واشر سرسیلندر، سیلندرها و پیستون‌ها امکان دارد تغییر شکل دهند. به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی موتور باید هر چه سریع تر برای پیدا کردن علت بالا رفتن آمپر در سربالایی اقدامات لازم را انجام دهید. بررسی مایع خنک ‌کننده، فن رادیاتور، واتر پمپ و گرفتگی شلنگ‌ها از جمله اقدامات لازمی است که برای یافتن علت داغ شدن ماشین در سربالایی باید انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *