کولر

زمان روشن کردن کولر

زمان روشن کردن کولر

همه ی ما روزهای داغ تیرماه را که در زیر آفتاب سوزان هستیم، به یاد داریم. در این زمان سوار ماشین خود می شویم که آن هم زیر آفتاب پارک شده و کولر را به سرعت روشن می نماییم تا حداقل کمی از گرما نجات یابید. اما هم زمان با روشن نمودن کولر بوی لاستیک آب شده همه جا را برداشته و سپس نمی توانیم نفس هم بکشیم. اما چرا این اتفاق رخ می دهد؟ آیا کولر ماشین خراب شده یا ما نمی دانیم که دقیقا به چه صورت باید از کولر استفاده نماییم که این اتفاقات نیفتد؟ این مقاله می خواهد اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد تا مشکلات خود را با کولر در فصل گرما از بین ببرد و شما را با زمان درست و جزئیات شیوه ی استفاده از کولر آشنا نماید تا بتوانید از سیستم خنک کننده ماشین تان به درستی استفاده نمایید. با ما همراه بمانید.

اجزای تشکیل دهنده کولر ماشین:

اول، کمپرسور:

کمپرسور، دستگاه حرکت‌ دهنده گاز مبرد در کولر خودرو می باشد. این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در حقیقت شبیه به قلب مجموعه عمل می‌ نماید. کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به درون کندانسور هدایت نموده و سپس به کپسول خشک‌ کننده و مجدد به درون اواپراتور انتقال می یابد. کمپرسورهایی که در سیستم‌ های کولر ماشین به کار برده می‌ شوند، باید خواصی مانند وزن و حجم متناسب با قدرت موتور داشته باشند تا زمان نصب به راحتی در محل مورد نظر جایگذاری شده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل نکنند.

دوم، کندانسور:

کندانسور از جمله اجزایی می باشد که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده به وسیله ی گاز مبرد اواپراتور درون سیستم را به هوای محیط خارج از کابین ماشین منتقل می‌ کند.

سوم، کپسول خشک‌ کننده:

کپسول خشک ‌کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌ نماید. به طور معمول این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی می باشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده ای بیشتر گردد، به صورت خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید. روی این کپسول دریچه ‌ای شیشه‌ ای برای دیدن گاز وجود دارد.

چهارم، اواپراتور:

از دیگر قطعات اصلی سیستم کولر ماشین اواپراتور نام دارد. اواپراتور مجموعه‌ ای از قطعاتی بوده که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین ماشین را برعهده گرفته است. از دیگر وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای درون کابین می باشد. جریان سریع هوای به وجود آمده به وسیله ی فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای به وجود آمده به کمک کویل را از طریق کانال‌ ها و دریچه‌ های هدایت هوا به درون کابین ماشین انتقال می ‌دهد.

اجزای تشکیل دهنده کولر ماشین

پنجم،‌ مجموعه لوله و شیلنگ:

شیلنگ‌ ها در سیستم تهویه مطبوع ماشین وظیفه ایجاد ارتباط میان اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند. شیلنگ‌ های گفته شده به علت شرایط کاری خاص باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشند.

ششم، کلید  A/C:

این قطعه در سیستم کولر وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که به اشکال‌ متفاوت در ماشین های مختلف وجود دارد. به طور معمول یک لامپ ال‌ ای ‌دی وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را بر عهده‌ گرفته است. لازم به ذکر است در برخی ماشین های روز دنیا، این قطعه حذف شده و سیستم تهویه همراه با روشن نمودن ماشین به حالت فعال در می‌ آید و تنها باید دما تنظیم گردد.

هفتم، فن کولر:

زمانی که فن الکتریکی به کار می رود، می ‌توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب نمود. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شود، در این حالت فن به نحوی نصب می‌ گردد که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور خواهد دمید. (وضعیت رانشی).

هشتم‌، شیر انبساط:

این وسیله مشخص‌ کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به درون اواپراتور از طریق یک فیلتر می باشد. همچنین این قطعه فشار مبرد را به صورت ناگهانی کم می‌ کند. زمانی ‌که کمپرسور آغاز به کار می‌ کند، شیر انبساط باز شده و مایع مبرد با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پرفشار تبدیل خواهد شد. هنگامی که اواپراتور میزان بیشتری ماده مبرد نیاز داشته باشد، شیر انبساط اجازه می‌ دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به درون کویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط، برقرارکننده تعادل بین بار گرم و خنک‌ کنندگی بهینه اواپراتور می باشد.

بهترین زمان روشن نمودن و استفاده از کولر ماشین:

زمان وارد شدن به ماشین نباید بلافاصله کولر ماشین را روشن نمایید؛ بلکه لازم است در آغاز پنجره های ماشین را پایین کشیده و صبر نمایید تا هوای درون ماشین عوض گردد، پس ازچند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع ماشین را روشن نمایید.

کسانی که سوار ماشینی با پنجره های بسته می شوند در معرض تنفس پی در پی و بیش از حد این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند و کلیه ها و کبد آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به سختی می توانند این ماده سمی و خطرناک را دفع نمایند. پس حتما پیش از سوار شدن درون ماشین، پنجره ها و درب را باز نموده تا این ماده سمی از فضای ماشین دور شود.

راهکارهایی به منظور استفاده بهینه از کولر ماشین:

اول، در آغاز فصل گرما از سالم بودن کولر ماشین و کافی بودن فشار گاز کولر مطمئن شوید. کولر ماشین فضای مناسبی به منظور رشد باکتری‌ ها و قارچ ‌ها می باشد. درنتیجه تعویض و یا تمیز نمودن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه مطبوع، به منظور کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و همچنین بهره ‌گیری بیش از سرمای کولر، ضرورت دارد. به کارگیری کولر در فضای داخلی ماشین، میزان قارچ‌ ها و آلودگی ‌های هوا را تا ۸۰ درصد کم می کند.

دوم، تا آنجا که امکان دارد ماشین خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، زمان بازگشت ابتدا دقایقی شیشه‌ ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن نمودن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت نمایید تا هوا تعویض گردد و گرمای داخل ماشین کمی متعادل گردد. در این صورت زمانی که کولر را روشن نمایید فشار کمتری به آن وارد می شود.

راهکارهایی به منظور استفاده بهینه از کولر ماشین

سوم، زمانی که کولر مشغول کار می باشد، به ویژه در ماشین های کمتر از شش سیلندر، قدری از توان ماشین کم می شود. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، بخصوص در مسیرهای طولانی پرهیز نموده و بی‌ جهت پدال گاز را نفشارید. در غیر این صورت نه‌ تنها به موتور ماشین فشار بیشتری وارد می‌ کنید، بلکه مصرف سوخت را نیز بالا خواهید برد.

چهارم، زمان رانندگی در ترافیک شدید و یا حتی سربالایی‌ هایی با شیب تند، بهتر است کولر را دقایقی خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده نمایید؛ چرا که در این شرایط موتور ماشین معمولا بیشتر تحت فشار می باشد.

پنجم، زمان فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌ های باز به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود. بسته بودن پنجره‌ ها فشار کمتری به کولر وارد‌ نموده و سبب کاهش چشمگیر مصرف سوخت خواهد شد؛ ضمن آن که هوای خنک درون ماشین در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و به سرعت از دست خواهد رفت.

ششم، گاز کولر ماشین همان گاز فرئون به کاررفته در یخچال می باشد و ماده‌ای کاملا سمی است. درنتیجه هرگز خود اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید. اگر کولر ماشین تان بلافاصله بعد از روشن شدن خنک می ‌کند و به تدریج هوای آن گرم و مرطوب می‌شود، ایراد از ترموستات کولر بوده و نیاز به رگلاژ دوباره خواهد داشت.

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده:

روشن نمودن کولر ماشین در حالت درجا و ایستاده سبب بیشتر شدن مصرف سوخت و گرم شدن بیش از حد موتور می گردد. حال زمانی که شما کولر را روشن می کنید، به دلیل اینکه یک بار اضافی بر موتور تحمیل می شود، میزان دور موتور و پاشش سوخت بالا می رود. پس تقریبا بار تحمیل شده بر موتور جبران خواهد شد. در اینجا می خواهیم بدانیم که آیا روشن نمودن و به کارگیری کولر خودرو در حالت ایستاده برای موتور ماشین مضر است؟ نمی توان گفت مضر می باشد؛ اما چون شما در سرعت پایین کمتر گاز می دهید و دور موتور کمتر می باشد، قطعاً موتور با توجه به اینکه قسمتی از انرژی آن به وسیله ی کولر گرفته می شود نمی تواند بازدهی مناسب داشته باشد و کمتر خنک می کند.

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

به کارگیری کولر ماشین در حالت ایستاده یا سرعت پایین سبب بیشتر شدن میزان مصرف سوخت می گردد اما استفاده از کولر و تهویه مطبوع ماشین در بزرگراه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می نماید، زیرا اگر در همان حالت، به جای روشن نمودن کولر، شیشه‌ها را پایین بکشید، به علت برهم خوردن وضعیت آیرودینامیکی ماشین، مقداری به مصرف سوخت اضافه می شود.

روشن نمودن کولر در سر بالایی ‌ها ممنوع است!

با روشن نمودن کولر ماشین در سربالایی نه تنها روشن کردن ماشین را با مشکل مواجه می کنید، بلکه کولر نیز عملکرد درستی از خود نمایش نمی دهد. پس بهتر است در سربالایی فن ماشین را خاموش نمایید و شیشه‌های اتومبیل را پایین بکشید و پس از عبور از سربالایی، از سیستم سرمایشی بهره بگیرید.

خلاصه مطالب:

در این متن به بررسی موضوع زمان روشن کردن کولر پرداختیم. شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هر گونه تجربه و یا سوالی آن را با ما و دیگر کاربران عزیز در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *