کولر

دلیل خنک نکردن کولر

خنک نکردن کولر خودرو یکی از مشکلاتی می باشد که سبب سردرگمی راننده و سرنشینان ماشین می ‌گردد. به کارگیری کولر ماشین در هوای گرم رواج بیشتری پیدا ‌کرده است. تحمل دمای بالای محیط ماشین در فصول گرم کاری بسیار دشوار می باشد. در این مطلب به بررسی علل خنک نکردن کولر ماشین و باد گرم کولر ماشین خواهیم پرداخت تا در صورتی که با مشکل خنک نکردن کولر ماشین مواجه هستید، بتوانید با عیب یابی علل احتمالی آن به منظور رفع آن اقداماتی را انجام دهید.

در صورتی که راهکارهای اشاره شده در این متن به رفع مشکل خنک نمودن کولر ماشین کمکی نکرد.

علت خنک نمودن کولر خودرو چیست؟

علل زیادی به منظور سرد نکردن کولر ماشین وجود دارد به طور معمول علت خنک نکردن کولر ۲۰۶، پراید، سمند، تیبا، پژو، پارس، رانا و ماشین های دیگر با یکدیگر تفاوتی نداشته و یکی از مواردی می باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اول، اتمام گاز کولر خودرو:

کافی بودن گاز کولر خودرو از عوامل تاثیرگذار در عملکرد صحیح کولر به شمار می‌رود. بر این اساس، اگر که گاز کولر ماشین تمام یا کم شده باشد، می ‌تواند عملکرد آن را مختل نماید. یک نشانه در هنگام تمام شدن گاز کولر ماشین، شنیده شدن سر و صدای زیاد از کولر است. همچنین اگر با کاهش گاز کولر خودرو رو به رو شدید، حتماً آن را از نظر نشتی گاز کولر بررسی نمایید. اندازه گیری میزان گاز کولر باید توسط یک مکانیک انجام شود که برای شارژ گاز کولر ماشین می‌توانید از یک تعمیرکار کمک بخواهید.

علت خنک نمودن کولر خودرو چیست؟

دوم، دریچه‌های کولر تنظیم نباشند:

دریچه‌های کولر خودرو در صورت تنظیم نبودن و یا خراب بودن، می‌توانند از دلایل خنک نکردن کولر ماشین به شمار روند. بررسی و همچنین تنظیم نمودن دریچه‌های کولر باید به وسیله ی فردی متخصص صورت گیرد. در هنگام سرویس دوره‌ای ماشین می‌توانید از مکانیک خودرو بخواهید تا دریچه‌های کولر را تنظیم نماید تا از خنک نشدن ماشین به علت تنظیم نبودن کولر خودرو جلوگیری نماید.

سوم، تسمه کولر تنظیم نشده باشد:

دلیل شایع به منظور خنک نکردن کولر ماشین، شل بودن تسمه کولر ماشین می باشد که نمی ‌تواند نیروی کامل موتور را به کولر منتقل کند. همچنین دلیل خوب خنک نکردن کولر ماشین شما می‌تواند به علل دیگری مثل اشکال در تسمه کولر و یا شل شدن پیچ ‌های اتصال کمپرسور باشد. از جمله اتفاقاتی که در این مواقع رخ می‌دهد این است که صدای زیاد از کولر ماشین شنیده می ‌شود. با بررسی تسمه کولر و در صورت نیاز تنظیم نمودن و یا تعویض آن می‌ توانید مشکل را برطرف سازید تا باد کولر شما خنک گردد.

چهارم، مشکل فن کندانسور از دیگر عوامل خنک نکردن کولر خودرو محسوب می‌شود:

درست کار نمودن فن کندانسور در هنگام خنک کردن کولر ماشین یک امر مهم می باشد. در صورت خراب شدن فن کندانسور، گاز موجود در کندانسور باعث می شود تا فشار گاز بالاتر برود و کولر قطع گردد. قطع شدن کولر به منظور جلوگیری از آسیب به کمپرسور و لوله‌های کولر می باشد.

گاهی فن کندانسور کار نمی‌کند که علل متفاوتی برای آن وجود دارد و باید هر یک به خوبی بررسی گردند. به جهت خنک نکردن باد کولر ماشین می‌توان به موارد دیگری اشاره کرد:

·      اول، خرابی موتور فن.

·      دوم، مشکل در باتری ماشین.

·      سوم، خرابی رله.

·      چهارم، خراب شدن مقاومت کنترل دور موتور فن.

·      پنجم، مشکل در کامپیوتر خودرو.

بعضی از ماشین ها چند فن کندانسور دارند که عملکرد نادرست یک فن منجر می‌شود تا باد گرم از کولر خارج گردد.

پنجم، کثیفی کندانسور یا رادیاتور کولر خودرو:

از علل مؤثر در میزان قدرت و خنک نمودن کولر ماشین، تمیز بودن کندانسور ماشین می باشد. به دلیل قرارگیری رادیاتور کولر در جلوی رادیاتور آب، کثیف بودن کندانسور می‌تواند سبب ایجاد مشکل خنک نکردن کولر ماشین باشد. علل مختلفی برای کثیف شدن کندانسور کولر وجود دارند که می‌توان به تجمع گرد و غبار، گیاهان، حشرات و رشد میکروارگانیسم‌هایی مثل قارچ ها، باکتری‌ ها و… در آن اشاره نمود. به منظور رفع این مشکل حتماً باید با شست و شوی کندانسور کولر این موضوع را برطرف نمود و در زمان شستن خودرو، با شستن رادیاتور کولر خودرو از خنک نکردن کولر ماشین جلوگیری نمود.

علت خنک نمودن کولر خودرو

car fans

ششم،‌ اپراتور و فیلتر کثیف خودرو:

انتقال باد سرد و گرم به درون اتاقک ماشین از طریق اپراتور خودرو صورت خواهد گرفت. در صورتی که اپراتور دچار تجمع آلودگي و گرد و غبار گردد، می ‌تواند باعث شود تا کولر ماشین خنک نکند. همچنین رشد میکروارگانیسم ‌هایی مثل باکتری ‌ها، قارچ‌ها و… امکان دارد منجر به کثیف شدن فیلتر کولر خودرو گردد. اگر متوجه شدید که کولر خودرو زیاد خنک نمی ‌کند، به موارد دیگری مثل انتشار بوی بد از کولر خودرو مثل بوی خاک توجه نمایید. در این موارد باید به منظور رفع دلیل بوی نامطبوع و خنک شدن باد کولر، باید برای تمیز نمودن و رفع آلودگی‌ها از اپراتور و فیلتر کولر خودرو اقدام کنید. تمیز نمودن اپراتور و فیلتر از شیوه ‌های رفع این مشکل می باشند، اما در صورت نیاز لازم است فیلتر آن را تعویض نمایید تا آلودگی و خاک اپراتور ماشین را از بین ببرد و باد مطبوع و خنک به اتاقک خودرو منتقل گردد.

هفتم، ترموستات درون کابین خودرو خراب شده باشد:

تشخیص دمای هوا و کنترل میزان سرما و گرما از طریق ترموستات ماشین صورت می گیرد.‌ خرابی ترموستات کولر می‌ تواند سبب قطع شدن کمپرسور و یا خارج شدن هوای سرد بیشتر از کولر اتومبیل گردد. در این شکل باید قطعه را عوض نمایید تا مشکل خنک نمودن کولر ماشین برطرف گردد. اگر ترموستات به موقع عوض شود، می‌تواند از کم شدن حجم باد خروجی و یا خنک نکردن کولر ماشین جلوگیری نمود.

هشتم، رانندگی با سرعت بالا خواهد توانست سبب اختلال در عملکرد کولر خودرو شود:

گاهی رانندگی در سرعت بالا، سبب می‌شود تا به منظور افزایش دور موتور و بالا رفتن سرعت ماشین، کولر قطع شده و دیگر باد خنک از آن خارج نخواهد شد. یک دلیل زیاد خنک نکردن کولر ماشین این است که به منظور بالا رفتن سرعت، پدال گاز را تا انتها فشار خواهید داد. این اتفاق می‌تواند یک امر عادی باشد، اما به منظور اطمینان از اینکه ماشین شما دچار مشکل گشته است یا خیر، توصیه می‌کنیم آن را به یک مکانیک حرفه‌ای نشان دهید تا موضوع را بررسی نماید.

نهم، سنسور فشار گاز خراب باشد:

حرارت و فشار گاز از طریق سنسور فشار گاز بررسی و به ایسیو ECU منتقل می‌ گردد تا میزان سرعت کمپرسور بر اساس آن مشخص گردد. هنگامی که کولر ماشین خنک نمی ‌کند یکی دیگر از دلایل آن می‌‎تواند خراب شدن سنسور فشار گاز باشد. در صورتی که فشنگی گاز کولر دچار مشکل گردد، باید آن را تعویض کنید تا مشکل کولر برطرف گردد. شما می ‌توانید از یک مکانیک ماشین بخواهید تا آن را برای شما تعویض نماید.

خلاصه مطلب:

در این متن به بررسی موضوع دلیل خنک نکردن کولر پرداختیم. شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال و یا تجربه ای آن را با ما و دیگر کاربران عزیز درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *