کولر

خشک کن مدار کولر خودرو

خشک کن مدار کولر خودرو

وظیفه ی درایر یا خشک کن مدار کولر ماشین گرفتن رطوبت مدار گاز درون سیستم تهویه مطبوع است. گاز R134A درون سیستم تهویه نسبت به رطوبت هوا حساس بوده؛ بدین صورت که اگر مقداری رطوبت وارد مدار سیستم گردد سبب تولید اسید شده و این اسید سبب خوردگی لوله های پرفشار مدار گشته در نتیجه باید قطعه ای با عنوان درایر یا خشک کن در سیستم وجود داشته باشد تا این رطوبت را به خود جذب نماید.

خشک کن مدار کولر خودرو

درباره ی خشک کن مدار کولر خودرو چه می دانید؟

درباره ی خشک کن مدار کولر خودرو چه می دانید؟

علاوه بر وظیفه ی جذب رطوبت در درایر، این قطعه دارای فیلتر است و عملیات فیلتراسیون را انجام خواهد داد. بر روی درایر یک عدسی وجود دارد که به کمک آن می توانیم از مقدار گاز موجود در سیستم اطلاع یابیم؛ اما پیش از مشاهده عدسی به منظور اطلاع از مقدار گاز باید از تمیز بودن شبکه های کندانسور اطمینان یابید؛ زیرا در صورت گرفتگی این شبکه ها کندانسور به وظیفه ی خود به خوبی عمل نمی کند و در نتیجه عملیات تبدیل فاز به درستی صورت نگرفته و منجر می شود تا اطلاعات درستی از عدسی درایر مشاهده نگردد و سبب گمراهی گردد. بر روی درایر دو علامت IN و OUT وجود دارد به این علامت ها زمان نصب حتما توجه کنید.

مشکل در خشک کن مدار کولر خودرو:

در صورت نصب به صورت بر عکس در مدار مبرد یا گاز سیستم از درایر عبور نمی کند یا مقدار کمی عبور می نماید و این عمل سبب ایجاد فشار مضاعف به بخش کمپرسور کولر ماشین می گردد و در صورت تداوم این فشار شیر اطمینان مدار باز شده و سبب هدر رفت گاز مدار و آلودگی محیط زیست می گردد. زمانی که یک درایر یا خشک کن مدار کولر جدید خریداری می گردد مشاهده می نمایید که ورودی و خروجی درایر به وسیله ی درپوش های پلاستیکی پوشانده شده است.

مشکل در خشک کن مدار کولر خودرو

این امر بدین دلیل می باشد که درایر در صورت قرار گرفتن در محیط آزاد شروع به جذب رطوبت محیط می نماید. داخل ساختار تشکیل دهنده درایر دانه های سفید رنگی با عنوان سیلیکاژول وجود دارد که عملیات جذب رطوبت به وسیله ی این ماده صورت می گیرد. در صورتی که این درپوش ها نباشند و یا در زمان تعمیر سیستم ورودی و خروجی درایر را به وسیله ی در پوش نپوشانید، درایر شروع به جذب رطوبت محیط نموده و اشباع می گردد. با اشباع شدن درایر دیگر کارایی مناسبی در مدار ندارد و باید با قطعه جدید تعویض گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *