سایر مقالات

زمان شارژ گاز کولر خودرو

شارژ گاز کولر خودرو

در فصول گرم سال، بدون استفاده از کولر اتومبیل، نمی توان ‌در خیابون‌ های شهر تردد کرد؛ در این هنگام ممکن است کولر خودرو به خوبی کار نکرده و یا اصلا کار نکند. در اغلب مواقع، این امر به گاز اتومبیل مربوط می شود. توجه داشته باشید که شارژ کردن گاز کولر خودرو نیاز به آموزش در این زمینه داشته و شما‌‌ می ‌توانید در روز های گرم سال و با آموزش های مربوطه این امر را پشت سر بگذارید. پس تا انتها با ما همراه بمانید.

چرا زمان شارژ گاز کولر خودرو اهمیت دارد؟

امروزه کولر اتومبیل ها با گاز کار کرده و جهت خنک کردن هوا، از فرایند شیمیایی تبخیر و تصعید کمک می گیرند تا بتوانند به خنک کردن هوا و فرستادن آن به داخل کابین اتومبیل کمک نمایند. اما در برخی از مواقع ممکن است، کولر اتومبیل شما به خوبی ماه ها و یا سال های قبل کار نکرده و دیگر به اندازه ی قبل، فضای داخلی را سرد نکند؛ در این هنگام باید اقدام به شارژ گاز کولر نمایید. برای این منظور، بهتر است در ابتدا امتحان کنید که آیا گاز کولر خودرو کم شده یا خیر؛ چرا که ممکن است لوله ‌های کولر دچار نشتی شده باشند؛ در این ‌حالت بهتر است ابتدا نشتی لوله ‌ها را گرفته و سپس آن را به ‌طور کامل شارژ نمایید. توجه داشته باشید که گاز کولر سمی بوده و فشار بالای آن ممکن است به لوله ‌‌های کولر آسیب برساند. به همین جهت بهتر است این کار را به یک متخصص سپرده تا با دستگاه ‌‌های به‌روز، شارژ گاز را انجام دهند.

شارژ گاز کولر خودرو

قسمت های اصلی و مهم کولر خودرو:

قسمت های اصلی کولر خودرو به سه قسمت اصلی تقسیم می شوند:

اول، اواپراتور: 

قطعاتی که با همکاری یکدیگر گرما و رطوبت داخل اتاقک خودرو را جذب کرده و آن را به محیط خارج از ماشین منتقل می کنند.

دوم، کندانسور:

کندانسور مسئولیت تبادل هوای جذب شده را توسط اواپراتور به محیط خارج بر عهده دارد.

سوم، کمپرسور:

از دیگر اجزای مهم کولر خودرو، حرکت ‌دهنده ی مبرد گاز کولر می باشد.

نکاتی درباره ی نحوه ی استفاده از کولر خودرو:

  • اول، جهت جلوگیری از آسیب به کولر، هنگامی که این عضو، کم گاز و یا بدون گاز است؛ اقدام به روشن کردن آن نکنید.
  • دوم، در زمان شارژ گاز کولر خودرو به نوع‌‌‌ وسیله ی خود توجه نمایید که متناسب با خودرو بوده و با‌‌‌ آن سازگار باشد.
  • سوم، حتما از گرفتگی و یا مسدود شدن لوله ی اواپراتور اطمینان پیدا کنید.
  • چهارم، دقت نمایید که در هنگام استارت زدن، کولر روشن نبوده و پس از آن که خودرو به اندازه ی لازم گرم شد، کولر را روشن نمایید.
  • پنجم، جهت جلوگیری از آسیب دیدن موتور، هنگامی که دور موتور و سرعت پایین بود، کولر را روشن نمایید.

وسایل مورد نیاز جهت شارژ گاز کولر خودرو:

در ابتدا توجه نمایید‌ که شارژ گاز کولر خودرو کاری بسیار تخصصی بوده؛ درنتیجه می توان این کار را تا مراحل ابتدایی انجام داد. اما در مراحل بعدی نیاز به یک تعمیرکار متخصص خواهید داشت. زمانی که کولر اتومبیل دیگر به نقش خود، یعنی خنک کردن، ادامه نداد؛ باید دانست که راه حل، شارژ کولر خواهد بود که این کار باید طبق آموزش های اولیه صورت پذیرد. شارز گاز کولر را می توان از دو شیوه یعنی، اضافه کردن و پر کردن کامل گاز انجام داد. بدین منظور، احتیاج به وسایل زیر خواهید داشت.

وسایل مورد نیاز جهت شارژ گاز کولر:

  • اول، شیلنگ.
  • دوم، رابط شیلنگ.
  • سوم، گچ منیفولد.
  • چهارم، کپسول یک کیلویی گاز.

مراحل شارژ گاز کولر خودرو در زمان شارژ گاز کولر خودرو:

برای اطمینان از گاز سیستم خنک کننده ی خودروی خود، ابتدا باید داخل موتور لوله و والف کولر را شناسایی نمایید؛ پس از آن، درپوش را که در اغلب موارد آبی رنگ است، باز و با انگشت و یا وسیله ای دیگر والف را فشار دهید. در صورتی که گاز با فشار بیرون آمد، به معنای نیاز به سیستم گاز مجدد بوده و تنها باید به آن گاز افزود. اما در صورتی که پس از فشار والف، گازی بیرون نیامد، به معنای نیاز نداشتن گاز بوده؛ درنتیجه باید شارژ گاز به صورت کامل انجام شود.

زمان شارژ گاز کولر خودرو

توجه کنید که شارژ گاز حتما باید توسط یک تعمیرکار حرفه ای انجام شود. درنتیجه تنها باید مرحله ‌ی اول را بررسی نمایید. پس از مشخص شدن نیاز سیستم به گاز، باید شیلنگ گیج رو به والف متصل کرد. سپس کمی پیچ شیلنگ نزدیک گیج را باز نمایید تا هوای داخل شیلنگ خارج گردد. توجه کنید که به ‌هیچ‌ عنوان نباید به ‌جز گاز، هوا و یا رطوبت وارد سیستم شود.

سپس باید شیر کپسول را بازکرده تا مقداری گاز به سیستم وارد شود. حال باید شیر گیج را بسته و استارت بزنید. پس از روشن کردن کولر خودرو، سرعت پنکه را بر روی تند ترین حالت ممکن قرار دهید. حال باید گیج را دوباره چک کرده تا متوجه عدد گیج شوید. به طور معمول، عددی بین ۳۵ تا ۴۰psi  مدِ نظر ماست. اگر عدد کمتر از این مقدار باشد، آرام آرام شیر گاز را باز کرده تا به عدد گفته شده برسید. هنگامی که به عدد مورد نظر دست یافتید، سیستم به صورت کامل شارژ شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *