کولر

5 نشانه ی شایع کم شدن گاز کولر خودرو

فشار در شیر شارژ فشار بالا بسیار بالا باشد.

گاز کولر برخلاف روغن موتور یا آب ماشین، مصرف نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر در حالت عادی نیازی به تعویض یا شارژ گاز کولر وجود ندارد سیال مبرد در سیکل تبرید مدام به‌چرخش درمی‌آید و بین قطعات مختلف از کمپرسور تا اواپراتور حرکت می‌کند.

کم شدن گاز کولر خودرو، نشان از بروز یک نوع نقص در عملکرد سیستم تهویه مطبوع است. این نقص چیزی جز نشتی در یکی از بخش‌های سیکل تبرید کولر نیست. نشتی ممکن است در محل اتصالات، لوله‌ها یا قطعات سیستم تهویه مطبوع رخ دهد. دلایل زیادی می‌توانند باعث عملکرد نامناسب کولر شوند؛ اما کم شدن گاز کولر ماشین یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین دلایل آن است و معمولاً بعد از هر دوره 3-4 ساله اتفاق می‌افتد.کم شدن گاز کولر ماشین دارای نشانه ها و علائم مختلفی است. آگاهی از این نشانه ها کمک می کند تا هر چه زود تر نسبت به شارژ مجدد گاز کولر ماشین اقدام کرد. اگر شما هم حس می کنید که گاز کولر ماشین کم شده و به خوبی باد خنک نمی دهد، توصیه می کنیم با ما همراه شوید.

5. نشانه ی شایع کم شدن گاز کولر خودرو :

1. کم شدن توان خنک کنندگی کولر خودرو

یکی از علائم نداشتن گاز کولر خودرو، کاهش چشمگیر قدرت و توان سرمایشی سیستم خنک کننده است. فرآیند ایجاد سرمایش و هوای خنک کولر ماشین از طریق فشرده سازی و متراکم کردن ماده مبرد، به کمک کمپرسور انجام می شود. در نهایت این امر هوای خنک و مطبوع در اتاقک ماشین منتشر می شود. کاهش و کم شدن میزان گاز مبرد باعث اختلال در تولید سرمایش و در نهایت کاهش توان سرمایشی و برودتی کولر می شود.

2.افزایش تعداد دفعات صدای کلیک کمپرسور:

درکوهنوردی و صعود به‌ارتفاعات هرچه بیشتر از سطح دریا فاصله می‌گیرید، سرعت نفس کشیدن شما افزایش پیدا می‌کند. به‌این دلیل که در ارتفاعات، حجم هوای ورودی به ریه‌ها در هر بار دم کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه برای جبران این موضوع، تعداد دفعات نفس کشیدن بیشتر می‌شود.
با کم شدن گاز کولر خودرو، اتفاقی مشابه برای کمپرسور کولر رخ می‌دهد. سیال مبرد وارد شده به کمپرسور کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه کمپرسور برای جبران این موضوع، مجبور می‌شود تا برای دفعات بیشتری در مدار قرار بگیرد تا فشار لازم برای هدایت سیال مبرد را تامین کند. هربار که کمپرسور شروع به فشرده‌سازی سیال می‌کند، صدای کلیک درگیر شدن کلاچ آن شنیده می‌شود. اگر این صدا بیش از حد به‌گوش می‌رسد، نشانه‌ای آشکار از کاهش سطح فریون است.

3 . درگیر نشدن کلاچ کمپرسور:

با روشن کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو، اگر کمی دقت کنید متوجه صدای خفیف کلیک می‌شوید. این صدا مربوط به کلاچ کمپرسور کولر است. کلاچ کمپرسور قطعه‌ای است که با وارد شدن فشار سیال مبرد، درگیر شده و دستور روشن شدن کمپرسور کولر را صادر می‌کند.وقتی سطح گاز کولر کاهش پیدا می‌کند، طبیعی است که فشار آن نیز کمتر می‌شود. در نتیجه این احتمال وجود دارد که فشار لازم برای درگیر شدن کلاج کمپرسور تامین نشود. اینجاست که صدای کلیک نیز به‌گوش نمی‌رسد و سیستم تهویه مطبوع عملا کار نمی‌کند یا در صورت کار کردن، عملکرد خیلی ضعیفی از خود نشان می‌دهد.

4. بروز نشتی در سیستم خنک کننده:

بروز نشتی در قسمتی از سیستم خنک کننده، از دیگر نشانه های کاهش گاز کولر ماشین است. احتمال بروز نشتی در اغلب قطعات سیستم مانند کاسه نمد مربوط به کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و لوله و اتصالات کولر ماشین وجود دارد. از مهم ترین علل ایجاد نشتی در بدنه و ساختار کولر خودرو می توان به فرسودگی و پوسیدگی لوله های منتقل کننده ی ماده مبرد، نفوذ عوامل خورنده و استهلاک و کیفیت پایین لوله های سیستم اشاره نمود. در صورت بروز هر کدام از این علائم باید نسبت به شارژ مجدد گاز کولر گازی اقدام نمایید.

5. بوی بد هوای ورودی از دریچه‌های کولر:

اگر آب به‌داخل سیکل تبرید نفوذ کند، این احتمال وجود دارد که در گذر زمان کپک بزند. به‌این ترتیب بوی نامطبوعی از دریچه‌های کولر به‌داخل کابین ماشین انتقال پیدا می‌کند. هرچند این اتفاق هم به‌ندرت رخ می‌دهد؛ اما به‌هرحال باید حتما نسبت به‌این موضوع نیز حساس باشید؛ چراکه نشانه‌ای از تمام شدن گاز کولر ماشین به‌حساب می‌آید.

علت کاهش گاز کولر ماشین چیست؟

علت کاهش گاز کولر ماشین چیست؟

از جمله مهم ترین و اصلی ترین علائم کاهش گاز کولر ماشین، بروز نشتی در بخش های مختلف سیستم خنک کننده است. فرسودگی و معیوب شدن اجزا، سوراخ شدن لوله ها و اتصالات و فرسوده شدن لوله های قسمت کندانسور و اواپراتور کولر، می تواند سبب بروز نشتی در سیستم خنک کننده اتومبیل گردند. در این حوزه باید اشاره کرد که در صورت کم شدن میزان گاز مبرد کولر، تفاوت دمایی محسوسی در بین دریچه ها ایجاد می‌ گردد. بر این اساس، دریچه سمت شاگرد هوای گرم تری به نسبت دریچه سمت راننده توزیع می نماید.

دلیل نشت گاز کولر خودرو:

وجود رطوبت در هوا از جمله شایع ترین دلایل نشت گاز سیستم خنک کننده خودرو می باشد. خرابی یا معیوب شدن بخش هایی از سیستم خنک کننده مثل شیلنگ، اتصالات و لوله، زمینه ی مناسب به منظور نفوذ رطوبت به درون سیستم را فراهم می کند. رطوبت با ماده مبرد کولر واکنش نشان داده که نتیجه آن، تولید اسیدی مخرب و خورنده است. جریان یافتن این ماده خورنده در لوله های انتقال دهنده، سوراخ شدن اتصالات و متعاقب آن، نشت گاز خنک کننده را در پی خواهد داشت. همچنین، اسید خورنده می تواند باعث آسیب دیدن و خرابی اجزای دیگر کولر خودرو گردد. کارکرد بسیار زیاد و فرسودگی بخش ها و اجزای کولر ماشین نیز می تواند از دلایل دیگر بروز نشتی در سیستم خنک کننده تلقی شود. با گذشت زمان، لوله ها و اتصالات کولر دچار فرسودگی و ترک خوردگی می گردند. فرسوده و معیوب شدن اتصالات، نتیجه ای جز نشت گاز کولر ندارد.

چگونه می توان فهمید گاز کولر ماشین تمام شده است؟

در صورت مشاهده ی نشانه های کاهش گاز کولر ماشین باید اقدامات لازم به منظور رفع ایراد ایجاد شده به عمل آورد. با این وجود، با مدنظر قرار دادن نکات و اصولی می توان از کاهش گاز کولر ماشین اطمینان حاصل کرد. بررسی میزان سرمایش و برودت سیستم خنک کننده، از ساده ترین راهکارهایی است که در این زمینه وجود دارد. بر این اساس، توان و قدرت خنک کنندگی کولر باید بهینه و اندازه باشد. همچنین، در زمان انجام فرآیند سرمایش، نباید هیچ نوع صدای اضافی و مزاحم و آزاردهنده از سیستم خنک کننده خودرو تولید گردد.

چگونه می توان فهمید گاز کولر ماشین تمام شده است؟

برای سنجش میزان برودت کولر اول ماشین را در مکانی که سایه دارد، قرار دهید. سپس کولر ماشین را روشن نموده و اجازه دهید برای چند دقیقه در همین وضعیت به کار خود ادامه دهد. در ادامه با کمک یک دماسنج، دمای درون اتاقک ماشین را اندازه گیری نمایید. چنانچه بعد از سنجش، دمای درون اتاقک در محدوده ی صفر تا ۴ درجه سانتیگراد قرار داشت، این موضوع حاکی از سلامت و سالم بودن کولر و همچنین کافی بودن گاز مبرد سیستم دارد.

نکته: اگر بعد از راه اندازی کولر، هوای گرم در درون اتاقک توزیع گشت، به احتمال بسیار زیاد، ترموستات ماشین دچار نقص فنی شده است. همچنین، کثیف بودن فیلتر تصفیه هوای کولر، باعث کم شدن توان برودتی سیستم می گردد.

سخن پایانی:

گاز کولر هر خودرو باید در محدوده فشار مشخصی قرار داشته باشد که در دفترچه راهنمای آن ذکر می‌شود. همان‌طور که کاهش  یا تمام شدن گاز کولر ماشین مشکلاتی را در پی دارد، وارد کردن بیش از حد گاز فریون به سیستم تهویه نیز اشتباه است

برای اینکه عملکرد سیستم تهویه خودرو با مشکل مواجه نشود، بهتر است قبل از اتمام کامل گاز کولر نسبت به شارژ آن اقدام کرد. در صورتیکه کولر ماشین با مشکل مواجه شود، باعث ایجاد فشار زیاد بر موتور و آسیب دیدن آن می گردد؛ بنابراین حتما قبل از فصل تابستان میزان گاز آن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ را شارژ نمایید.

در این مطلب ما به موضوع تشخیص کم شدن گاز خودرو پرداختیم. در صورت داشتن هر نوع سوال و یا تجربه ای می توانید آن را با ما در میان بگذارید.

1 فکر در مورد “ 5 نشانه ی شایع کم شدن گاز کولر خودرو

  1. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر.یه ماشین پراید دارم کولر که روشن میکنم تا یکی دو ساعت پردابش خوبه بعد پردابش خیلی کم میشه به صورتی که درجه کولر رو روی ۳ که میزارم انگار درجه یک هست حدودا یه نیم ساعت خاموشش که بکنم بعدش روشن بکنم درست شده مشکل از چیه دو سه جا نشون دادم نتونستن کاری بکنن ممنون میشم راهنماییم بکنید.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *