اجزای ماشین, تعمیر خودرو

علت‌های مهم خرابی برف پاک کن و نحوه رفع آن

خرابی برف پاک کن

ساختار و نحوه عملکرد برف پاک کن خودرو

برف پاک کن از یک بازو تشکیل شده که دارای یک تیغه لاستیکی بلند به سر این بازو وصل شده است و سمت دیگر آن دارای یک گشتاور می ­باشد. تیغه­ های برف پاک کن با حرکت روی روی شیشه ­های خودرو، آب، برف و یخ رو از روی شیشه، پاک می ­کند. امروزه در اکثر خودروها، سرعت برف پاک کن­ ها، قابل تنظیم می ­باشد. یکی با سرعت متوسط و دیگری به صورت بسیار تند.

برف پاک کن­ های امروزی دارای یک مخزن می ­باشند که با پر کردن این مخزن با آب، الکل و مایع­ های شوینده شیشه را تمیز می ­کند. برف پاک کن با پاشیدن این مایع از مخزن خود روی شیشه ­ها و با حرکت کردن تیغه ­ها بعد از پاشیدن این مایع، شیشه خودروی شما را تمیز می ­کند. همچنین در برخی از خودروهای لاکچری، این امکانات روی چراغ­ های خودرو نیز نصب شده­ اند تا چراغ را تمیز کند.

تیغه ­های به کار رفته در برف پاک کن­ ها دارای طول عمر بیشتر می ­باشند. این تیغه ­ها در برابر سرما و گرمای شدید، بسیار مقاوم هستند. طوری که چندین ساعت می­ توانند به صورت پیوسته کار کنند. تیغه­ های برف پاک کن به سه مدل معروفژله ­ای، معمولی و هیبریدی تقسیم بندی می شوند. البته یک مدل دیگر هم وجود دارد که تیغه برف پاک کن برف گیردار است که خیلی برای عموم کاربرد ندارد.

تیغه‌های برف پاک کن شبیه تی‌های لاستیکی هستند. یک نوار لاستیکی باریک، روی یک دسته قرار گرفته است و آب را از روی شیشه پاک می‌کند. وقتی تیغه‌ها نو هستند، لاستیک آن صاف است و هیچ ترک یا شکافی ندارد و بدون این که ردی بر جا بگذارد، آب را کاملاٌ پاک می‌کند. وقتی تیغه‌ها کهنه می‌شوند، روی آن‌ها ترک و شکاف به وجود می‌آید و باعث شکل گرفتن جرم روی تیغه می‌شوند. این جرم موجب می‌شود، تیغه خوب به شیشه نچسبد و روی شیشه رد به جا بگذارد. گاهی اوقات، می‌توان با یک دستمال آغشته به مایع شیشه شو، تیغه‌ها را پاک کرد تا کمی بیشتر عمر بکنند.

راه دیگری که وجود دارد این است که فشار تیغه روی شیشه را افزایش داد. تیغه‌ها طوری طراحی شده‌اند که در قسمت وسط بیشترین چسبندگی را داشته باشند ولی از آن جایی که طول تیغه زیاد است، در واقع بین شش تا هشت نقطه تماس با شیشه وجود دارد. اگر یخ یا برف روی تیغه‌ها انباشته شود، باعث می‌شود فشار یکسانی به همه نقاط تیغه وارد نشود و روی شیشه رد بر جا بماند.

علائم خرابی برف پاک کن

  1. برف پاک کن کار نمی کند

اگر برف پاک کن کار نکند دلایل مختلفی را می توان برشمرد؛ ابتدا وضعیت فیوز تغذیه دسته راهنما و برف پاک کن و فیوز موتور برف پاک کن را بررسی کنید. اگر برخی حالات برف پاک کن (مثل عدم فعال شدن در دور تند) کار نمی کند باید به سراغ تایمر و موتور برف پاک کن رفت . مواردی مثل شل بودن اتصال بدنه ها، خرابی مدار تایمر، قطعی ارتباط رشته سیم در مسیر یا خرابی کنتاکت های خود دسته برف پاک کن، از دلایل کار نکردن برف پاک کن هستند.

  1. برف پاک کن به درستی کار نمی کند و موتور صدای غیرعادی دارد.

علت کندی حرکت برف پاک کن ها به همراه غیرعادی بودن صدای موتور را باید شلی پایه های موتور دانست.

  1. چشمی شیشه شور آب را به طور صحیح پخش نمی کند.

اغلب رسوب و گرفتگی درون چشمی شیشه شور عامل پخش نشدن درست مسیر آب است. برای این کار می توان با استفاده از مفتول باریک فلزی گرفتگی و رسوب را رفع کرد.

  1. شیشه شور کار نمی کند

چنانچه شیشه شور به خوبی کار نکند و خودرو فیوز مستقل برای پمپ شیشه شور داشته باشد ابتدا باید از شرایط و وضعیت فیوز اطمینان حاصل کرد. در وضعیت موتور خاموش و سوئیچ باز صدای پمپ کاملا شنیده می شود، اگر صدای پمپ شنیده شد ولی ابی خارج نشد امکان دارد مایع مخزن تمام شده باشد و یا شلنگ انتقال از نقطه ای دچار نشتی و قطع ارتباط شده باشد. اگر صدای پمپ شنیده نشد خود علامت قطعی سوت و یا سوخت موتور محسوب می شود.

  1. تیغه های برف پاک کن با صدای غیرعادی روی شیشه کشیده می شوند

یکی از مشکلاتی که رانندگان در استفاده از برف پاک کن ها دارند، صدای برف پاک کن است. علت صدای غیرعادی ناشی از کشیده شدن تیغه های برف پاک کن بر روی شیشه، استهلاک و پوسیدگی تیغه ها است. البته به کار گیری مایع شیشه شور نامناسب هم علت دیگر این مساله می باشد. بهتر است در هوای غیر بارانی هیچگاه برف پاک کن ها را بدون شیشه شور، روشن نکنید ؛ چنین کاری موجب کاهش عمر تیغه ها و خراشیدگی سطح شیشه می شود.

علت‌های مهم خرابی برف پاک کن

علت کار نکردن برف پاک کن ماشین

برف پاک کن پاره شده یک دلیل کار نکردن برف پاک کن ماشین

پاره شدن تیغه می تواند علت کار نکردن برف پاک کن ماشین باشد. تیغه های برف پاک کن از پلاستیک با اتصالات لاستیکی تشکیل شده است. آنها به دلایل خوبی محکم نصب می شوند. بنابراین می توانند گرد و غبار، زباله ها و آب را به راحتی و در یک جارو کردن بی عیب و نقص حذف کنند. هنگامی که برف پاک کن ها پاره می شوند، به این معنی است که لاستیک موجود در زیر نوار پلاستیکی شل شده و ممکن است کثیفی به دام افتاده و دید ضعیفی را تجربه کنید. پاره شدن برف پاک کن ها نیز می تواند باعث خراش های عمیق و آسیب به شیشه جلو شود، بنابراین برای جلوگیری از تشدید وضعیت، تعمیر برف پاک کن ها بسیار مهم است.

کنترل‌های خراب در برف پاک کن ها

به جرات می‌توان گفت که عملکردهایی مانند برف پاک‌کن‌های شیشه جلو، یک واکنش خلبان خودکار هستند، زمانی که دید ما در حین رانندگی محدود است  همانطور که می‌توانید تصور کنید  ما از این کنترل‌ها بسیار استفاده می‌کنیم. غیر معمول نیست که کنترل ها از کار بیفتند و این می تواند دلیل کار نکردن برف پاک کن های شیشه جلو شما باشد.

اشکال در موتور برف پاک کن

اگر موتور معیوب دارید ممکن است بشنوید که برف پاک کن های شیشه جلو خود را تکان می دهند، اما اگر کاملاً از بین رفته باشد، ممکن است اصلاً چیزی نشنید. یک موتور معیوب می تواند به دلیل افزایش سن باشد، بنابراین در صورتی که نیاز به تعویض داشته باشد یا ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری ساده داشته باشد، مهم است که آن را بررسی کنید.

فیوز سوخته برف پاک کن ها

اگر اینطور باشد، وقتی برف پاک کن خود را روشن می کنید، هیچ یک از مکانیسم های عملی را نمی شنوید و خود برف پاک کن ها نیز کار نمی کنند. درست مانند یک لامپ، می توانید سوئیچ را تکان دهید، اما اگر فیوز خاموش شود، هیچ اتفاقی نمی افتد. هنگامی که فیوز سوخته را تجربه می کنید، بسیار مهم است که متخصصانی را آموزش داده باشید تا اطمینان حاصل کنند که سیم های داخل وسیله نقلیه خود را اشتباه نگیرید.

بازوی آسیب دیده علت کار نکردن برف پاک کن ماشین

همیشه این احتمال وجود دارد که به جای هر دو، یک بازو آسیب ببیند. این همچنان می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا برای اینکه شیشه جلو شما تا حد ممکن شفاف باشد، دو بازو لازم است تا کار را کامل کنید. ممکن است متوجه شوید که یک طرف شیشه جلو کثیف است و هنگامی که آنها در حال حرکت هستند صدای جیغ را بشنوید.

یخ زدگی برف پاک کن اتومبیل

یک علت کار نکردن برف پاک کن ماشین می تواند یخ زدن آن ها باشد. در زمستان ها، یخ زدن شیشه جلو شما در شب غیرعادی نیست. اگر باید صبح به محل کار بروید و برف پاک کن های شیشه جلو شما حرکت نمی کنند، احتمالاً در اثر یخ یخ زده یا در میان برف گیر کرده اند. مهم این است که سعی کنید از شر یخ و برف خلاص شوید. این کار را می توان با آب گرم (نه جوش) انجام داد.

قطع شدن سیم برق برف پاک کن خودرو

دلیل نهایی اینکه چرا ممکن است با خرابی برف پاک کن های خود مواجه شوید، می تواند این باشد که سیم های اتصال شما قطع شده است. مانند یک موتور معیوب، ممکن است بشنوید که تلاش می کند کار کند اما هیچ حرکتی از برف پاک کن ها مشاهده نمی شود. این مشکلی است که یک تکنسین خودرو می تواند به سرعت و به طور موثر آن را برطرف کند.

شل شدن مهره های برف پاک کن

یک دلیل کار نکردن برف پاک کن ماشین شل شدن مهره های این قطعه است. به مرور زمان ممکن است مهره های محوری که برف پاک کن های شما را قادر به کار می کنند شل شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، موتور همچنان می‌چرخد اما بازوها در جایی که هستند باقی می‌مانند. اینها برای عملکرد صحیح باید سفت شوند.

خرابی برف پاک کن و نحوه رفع آن

علت یکسره شدن برف پاک کن

اگر در سیستم الکتریکی و موتور برف پاک کن مشکلی ایجاد شده باشد، این قطعه به طور یکسره کار می کند و متوقف نمی شود. دلیل این موضوع خرابی سیستم الکتریکی و موتور برف پاک کن است. به این ترتیب نیاز است به یک تعمیرگاه مراجعه شده تا سریعا ایرادات برقی خودرو برطرف شود تا این ایراد در کارکرد کلی خودرو و دیگر قطعات تاثیر نگذارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *