تعمیر خودرو

نشتی رگلاتور گاز خودرو

نشتی رگلاتور گاز خودرو

همان ‌طور که در جریانید، بعضی از ماشین ها از سیستم‌های گازسوز استفاده می ‌کنند که این سیستم‌ ها امکان دارد دچار نشتی و مشکلات این چنینی شوند. نشت گاز از رگلاتور با توجه به شناختی که از اجزای رگلاتور گاز ماشین داریم، قابل بررسی و تعمیر خواهد بود. در حقیقت با نخستین استشمام بوی گاز در ماشین، باید بر روی این موضوع کار کرده و برای عیب ‌یابی و تعمیر دست به کار شوید. به همین جهت ما قصد داریم در این متن به بررسی مشکل نشتی رگلاتور گاز ماشین بپردازیم. پس با ما همراه بمانید.

نشتی رگلاتور گاز خودرو

همان‌ طور که در جریانید، برای آن که یک ماشین عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ماشین های گازسوز، رگلاتوری وجود دارد که وظیفه ی مهمی را برعهده گرفته است.

رگلاتور گاز خودرو چیست؟

رگلاتور در ماشین های گازسوز، نقش تنظیم فشار را بازی می ‌کند و از یک شیر برقی قطع کننده، حسگر فشار بالا، صافی در ورودی فشار بالا و شیر اطمینان تشکیل می شود. رگلاتور عموما به منظور محاسبه جرم گاز حسگر فشار بالا وارد عمل می ‌گردد، در صورتی که شیر برق مسئولیت باز و بسته کردن مسیر گاز را در این رگلاتور برعهده گرفته است. اگر فشار گاز خروجی از ۱۱.۵ بیشتر شود، شیر اطمینان وارد عمل خواهد شد. به منظور جلوگیری از یخ زدن گاز، مسیر آب گرم موتور از خروجی موتور وارد رگلاتور موتور می گردد. ECU  در مواقعی که می ‌خواهید از سوخت بنزین استفاده نمایید، شیر اطمینان را غیر فعال می کند و به آسانی مسیر عبوری گاز را مسدود خواهد کرد.

رگلاتور گاز خودرو چیست؟

خزش رگلاتور چه موقع اتفاق می‌افتد؟

به حالتی که فشار رگلاتور خودرو به صورت خودکار تغییر می‌کند و به فشار تنظیم‌شده افزایش می‌یابد پدیده خزش رگلاتور می‌گویند.

علت بهم خوردن تنظیم رگلاتور گاز CNG  و حالت خزش دو مورد می‌‌تواند باشد:

1.تغییر حالت فنر رگلاتور در اثر توقف جریان گاز و جمع شدن فشار در هسته رگلاتور

فنر رگلاتور باید با متوقف شدن جریان گاز در موقعیت جدید خود قرار بگیرد تا سبب ایجاد تعادل مجدد و کاهش فشار در داخل هسته رگلاتور بشود و در نهایت ثبات در فشار خروجی ایجاد گردد.

2. وجود یک جسم خارجی در حد فاصل سوپاپ ورودی به هسته رگلاتور و نشیمنگاه

این مسئله موجب یکسان شدن فشار ورودی و خروجی خواهد شد و تمامی خطوط لوله و تجهیزات بدون هیچ حفاظی در معرض فشار بالا قرار خواهند گرفت. وجود یک جسم خارجی در سوپاپ شایع‌ترین علت به هم خوردن تنظیم رگلاتور گاز CNG  و نارسایی آن است.

خرابی رگلاتوربه علت تداخل آب و گاز

کمپرسور خودرو، گاز را فشرده می‌کند تا مقدار بیشتری در کپسول ذخیره شود و بتوانید مسافت بیشتری را طی کنید؛ اما با این گاز فشرده، اتومبیل قادر به کار نیست و از رگلاتور برای کاهش این فشار استفاده می‌شود. هنگامی که ما فشار در گاز‌ها را تقلیل می‌دهیم این امر موجب کاهش دمای گاز خواهد شد و به همین خاطر رگلاتور خودرو یخ خواهد زد. به خاطر جلوگیری از یخ‌زدگی رگلاتور گاز CNG مجبور به گرم کردن آن هستیم.این کار با عبور آب داغ رادیاتور انجام می‌شود. بعضی از انواع رگلاتور‌ها احتمال تداخل آب و گاز را دارند. تداخل آب و گاز در رگلاتور‌ها موجب نشتی گاز رگلاتور به داخل آب رادیاتور می‌‌شود. همچنین بیرون ریختن مقداری آب باعث افزایش فشار سیستم خنک کننده به دلیل کاهش مایع خنک‌کننده و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر خواهد شد.

چگونه نشتی رگلاتور گاز خودرو را تشخیص دهیم؟

بیشتر رانندگان ماشین های گازسوز، تصور می کنند، به خاطر این که ماشین از گاز برای سوخت استفاده می‌ کند، بوی گاز در داخل ماشین موضوع پیش پا افتاده‌ای خواهد بود. این در صورتی است که گاز CNG هیچ گونه بویی نداشته و در صورتی که راننده و سرنشینان ماشین بوی گاز استنشاق کنند، بیانگر این است که در سیستم نشتی وجود دارد. بیشتر راننده‌ها و صاحبان ماشین های گازسوز بوی گاز را در فضای ماشین تشخیص نمی ‌دهند؛ ولی امکان دارد سرنشینان یا کسانی که به تازگی وارد خودرو می‌شوند، بوی گاز را احساس کرده و خبر از نشتی گاز بدهند. به همین دلیل لازم است که این موضوع را جدی بگیرید و اجزای رگولاتور ماشین را مورد بررسی قرار دهید. استشمام بوی گاز در ماشین مسئله ای جدی بوده که باید حتما آن را مورد بررسی قرار دهید؛ لذا به منظور کنترل نشتی رگلاتور گاز خودرو می ‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

مقداری آب و ریکا را با همدیگر مخلوط نمایید و آن را در یک بطری بریزید. سپس در بطری را سوراخ نمایید و مخلوط آب و ریکا را روی اتصالات بپاشید. در صورتی که نشتی رگلاتور گاز ماشین پیدا نکردید،  بوبین ‌های آبی و یا مشکی رنگ را که سر شیر مخزن یا رگلاتور یا شیر گاز قرار دارد را خارج کنید. زیر آن یک درپوش برنجی استوانه‌ ای شکل قرار داشته که می‌ توانید با استفاده از ترکیب آب و ریکا آن را امتحان و بررسی نمایید.

توجه داشته باشید در ماشین هایی مانند پراید، پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس، اکسل عقب زیاد حرکت کرده و لوله انتقال گاز به خاطر برخورد با اکسل ساییده و حتی سوراخ خواهد ‌شد. لذا لازم است تا هر از گاهی لوله را بررسی نمایید و اطمینان یابید که لوله از زیر به اکسل برخورد نداشته باشد و خراشیده نشود. به خصوص این مسئله در نشتی گاز رگلاتور پراید بیشتر رویت می شود. نصاب ‌های با تجربه و حرفه‌ای لوله را به صورتی نصب می ‌نمایند که بر اثر گذر زمان با اکسل برخورد نداشته باشد، در نهایت خراشیده و سوراخ نخواهد شد. به همین ترتیب توجه داشته باشید که لوله را به خوبی بررسی نمایید.

تست نشتی رگلاتور

تست نشتی رگلاتور ، زمانی که  تحت فشار هستند و گاز از آن عبور می کند انجام می شود .بدین منظور باید ورودی ها و خروجی های موجود در هسته تماما کنترل شوند . برای تست نشتی ، ساده ترین و راحت ترین روش و در عین حال کم خطرترین روش استفاده از کف می باشد . برای انجام این کار اطراف تمامی خروجی ها و ورودی ها را به کف آغشته می نمایند و در صورتی که حباب ایجاد شد ، نشان دهنده ی نشتی می باشد . در سیستم های تحت فشار برطرف کردن نشتی می تواند بسیار خطر ساز باشد و برای این کار بهتر است تا فشار از سیستم تخلیه شود و سپس نشتی برطرف گردد . پس از اینکه نشتی برطرف شد لازم است تا مجددا تست نشتی صورت گیرد و در صورت نشتی مجدد با کارشناسان مربوط به این کار تماس حاصل شود .

دقت نمایید که در صورتی که گاز مورد استفاده سمی باشد تمامی مراحل تست نشتی به وسیله ی گاز بی اثر همچون هلیوم و نیتروژن انجام شود . از انجام این تست با گازهای سمی باید خود داری شود .

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو

نشتی آب از رگلاتور گاز ماشین، در حقیقت به زمانی اطلاق می‌ گردد که هوا وارد رادیاتور شده و بدین ترتیب آمپر بالا خواهد رفت. در این شرایط با باز کردن درب رادیاتور، حباب‌ های گاز را در آب خواهید دید.

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو

نحوه تعمیر رگلاتور cng

به منظور تعمیر رگلاتور باید شیر سر مخزن گاز را ببندید. ماشین را به محلی امن منتقل کنید، به صورتی که تا ۱۰ متری ماشین عواملی که سبب ایجاد جرقه و آتش سوزی گردد، وجود نداشته باشد. درب موتور را باز نمایید. ماشین را در حالتی قرار دهید که گاز آن خارج شود. حال می ‌توانید سر باطری را باز کنید و از طرف ورودی به ریل سوت، لوله گاز رگلاتور به سوخت را به اندازه سه چهارم باز نمایید. این روند را به شکل آرام و ایمن انجام دهید، چون که امکان دارد گاز با فشار بالا خارج شود و شلنگ با اپراتور برخورد نماید. حال اطمینان یابید که گاز از شلنگ خارج شده است. در این مرحله ‌باید لوله گاز رگلاتور به ریل سوخت را از سمت ورودی باز کنید. از سمت خروجی رگلاتور، لوله گاز رگلاتور به سوخت را باز کنید. قطعه ی سالم را جایگزین قطعه خراب نمایید. به منظور بستن و نصب همه ی مراحل را برعکس روند گفته شده، انجام دهید. بعد از بستن، بررسی کنید که نشتی گاز وجود نداشته باشد. نکته: در زمان انجام عملیات، از حمل موبایل و کشیدن دخانیات بپرهیزید.

آموزش تنظیم رگلاتور گاز

پیچ بین رگلاتور و میکسر را به مقدار زیاد باز کنید.

ماشین را در دنده 2 قرار دهید و منتظر بمانید تا دور موتور به یک برسد‌ و سپس ناگهان گاز را تخته کنید. در این حالت می‌بینید که با مکث گاز می‌خورد و این اتفاق به دلیل عکس‌العمل رگولاتور در ارسال گاز اضافه به موتور است.

یک دور پیچ تنظیم را کم کنید و دوباره این کار را تکرار کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که نرم و بدون وقفه گاز بخورد.

در قدم بعدی باید پیچ دور آرام را تنظیم کنید. در صورت زیاد بودن این پیچ باعث ایجاد عطسه می‌شود. خیلی اوقات ممکن است به دلیل خرابی استپر و یا پایین آمدم دور موتور این پیچ را زیاد کنند که باعث به وجود آمدن عطسه می‌شود.

پیچ دور آرام را تا جایی که موتور نرم کار می‌کند ببندید و سپس با دنده دو و بدون گاز دادن ماشین را حرکت دهید. اگر نرم کار نکرد پیچ را بیشتر باز کنید و می‌توانید برای اطمینان بیشتر کولر بگیرید و یا فرمان را به‌طور کامل بچرخانید و دور بزنید. اگر باز هم احساس کردید موتور دل‌دل میزند، پیچ را بازتر کنید تا جایی که موتور نرم کار کند.

سخن پایانی:

توجه داشته باشید که نشتی رگلاتور گاز ماشین مسئله ی جدی می باشد که باید به آن دقت کنید، چون که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل، می‌توانید ماشین و همچنین خود را دچار دردسرهای زیادی کنید. در صورت داشتن هر گونه تجربه، نظر، انتقاد و یا پیشنهادی آن را با ما و دیگر کاربران عزیز در جریان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *