اجزای ماشین

اهمیت نقش برف پاکن های خودرو در رانندگی زمستان

برف پاک کن خودرو

برف پاک کن خودرو

برف پاک کن خودرو یا windshield wiperروی شیشه جلو و بعضا شیشه عقب خودروی شما قرار دارند، کار پاک کردن شیشه از آب  وبرف در هوای بارانی و زمستانی  وحتی زدودن  ذرات گرد و غباربرای اطمینان از دید بهتر در جاده را بر عهده دارند، همچنین برای تمیز کردن شیشه جلو از مایع شیشه‌شوی استفاده می‌شود. تیغه‌های برف‌پاک کن‌ قطعاتی دارای تاریخ انقضاء هستند که باید سالی یک بار تعویض شوند.در جاده، 90 درصد اطلاعات مفید برای رانندگی با دید راننده جمع‌آوری می‌شود و شیشه جلوی کثیف درک رانندگان از علائم جاده را حدود 30 درصد کاهش می‌دهد. از زمان اختراع آن در سال 1903، سیستم‌های برف پاک‌کن‌ به تکامل خود ادامه دادند. در جدیدترین مدل‌های خودرو، موتور برف پاک کن به لطف یک سنسور الکترونیکی به طور خودکار عمل می‌کند. برف پاکن های جدید، حتی توانایی تنظیم سرعت حرکت برف پاک کن را با حجم بارش برف وکولاک یا باران رادارند و یا حتی برخی از آنها مجهز به سیستم یخ زدا و گرمکن می باشند.این امکانات مجهز و جدید در خودروها، احتمال بروز تصادفات و صدمات را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد . فراتر از این واقعیت که سیستم برف پاک کن در یک وسیله نقلیه موتوری 4 چرخ راحتی بیشتری را برای رانندگی فراهم می کند، بیش از همه یک تجهیز ایمنی است که توسط پلیس اجباری شده و عدم وجود برف پاک‌کن ها یا عملکرد نادرست آنها منجر به دریافت جریمه می‌شود.

اجزا و نحوه عملکرد برف پاکن

یک برف پاک کن شیشه جلو از چندین جزء تشکیل شده است؛  یک موتور محرک که در زیر شیشه جلو ثابت شده است، یک بازوی فلزی که توسط موتور جابجا می‌شود و یک تیغه لاستیکی که با شیشه جلو در تماس است .بعضی از وسایل نقلیه هاچبک همچنین مجهز به برف پاک کن شیشه عقب هستند. برای اطمینان از دید خوب راننده، این خودروها دارای یک پمپ شیشه شوی است که برای تمیز کردن شیشه، مایع شیشه‌شوی را روی شیشه جلو و گاهی اوقات روی شیشه عقب اسپری می‌کند.
برخی از خودروهای جدید مجهز به سنسوری هستند که برف پاک کن‌ها را به صورت خودکار فعال می‌کند. وقتی وسیله نقلیه شما وجود قطرات باران را روی شیشه جلوی شما تشخیص دهد، برف پاک کن‌ها فعال شده و سرعت آنها به طور خودکار با توجه به شدت

عمر مفید برف پاک کن‌های شیشه خودرو

تیغه‌های برف‌پاک‌کن نیز مانند سایر قطعات مصرفی خودرو دارای چرخه عمر مفید هستند که مطابق توصیه سازندگان تقریباً یک سال بیان می‌شود ولی می‌توان تا حدودی در صورت با کیفیت بودن این زمان را افزایش داد. متأسفانه تفاوت‌های قابل توجه دما باعث تضعیف آنها می‌شود، همانطور که رسوبات خاص مرتبط با آلودگی، نزدیکی به دریا یا مناطقی با شوری بالا باعث از بین رفتن سریع‌تر آنها می‌شود به طور کلی، برف پاک کن‌ها یک سال عمر مفید دارند. البته این طول عمر مفید بسته به استفاده ای که از آنها میشود و شرایط آب و هوایی که با آن مواجه می‌شوند می‌تواند متفاوت باشد.

چه زمان باید اقدام  به بررسی و تعویض برف پاکن خودرو کرد ؟

1.حالت‌های خاصی ازبرف‌پاک‌کن‌ شما کار نمی‌کند.( موتور برف‌پاک‌کن‌ – رله تایمر برف‌پاک‌کن‌)
2.برف‌پاک‌کن‌ شیشه شما دیگر کار نمی‌کنند اما همچنان صدای موتور شنیده می‌شود. (بازویی برف‌پاک‌کن‌ – موتور برف‌پاک‌کن‌)
3.بازوهای برف‌پاک‌کن‌ شما کندتر از حد معمول هستند. (موتور برف‌پاک‌کن‌ – دسته سیم مربوطه)
4.شیشه جلوی شما بعد از روشن کردن برف پاک کن‌ها مثل همیشه تمیز نیست. (تیغه برف‌پاک‌کن‌ – بازویی برف‌پاک‌کن‌)
5.تیغه برف‌پاک‌کن‌ های شیشه جلو شما نو هستند اما بدرستی پاک نمی‌کنند. ( بازویی برف‌پاک‌کن‌ – عدم کیفیت تیغه‌ها)

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، به شما توصیه می‌کنیم که به تعمیرگاه مجاز بروید تا برف‌پاک‌کن‌ خودرو را بررسی کنند. تعمیرکار می‌تواند دقیقاً به شما بگوید که مشکل از کجاست و در صورت لزوم تیغه‌های برف پاک کن را تعویض می‌کند.اگر تیغه‌های برف پاک کن فرسوده رگه‌هایی روی شیشه جلو می‌گذارند یا آب را به خوبی حذف نمی‌کنند تعویض آن‌ها توسط خودتان بسیار آسان است و نیازی به رفتن به نمایندگی ندارید.

مراحل تعویض برف پاکن خودرو

موارد لازم برای  تعویض  برف پاکن شامل زیر است:
•    تیغه برف‌پاک‌کن‌ های جدید
•    پارچه تمیز
•    شیشه پاک کن
مرحله 1: شیشه جلو را تمیز کنید
قبل از تعویض برف پاک کن، شیشه جلو را تمیز کنید. به ویژه این به شما این امکان را می‌دهد که خاکی را که می‌تواند به تیغه‌های برف پاک کن جدید آسیب برساند، پاک کنید. پس برای تمیز کردن شیشه جلو از پارچه تمیز و شیشه پاک‌کن استفاده کنید.
مرحله 2: برف پاک کن قدیمی ‌شیشه جلو را بردارید
بازوی هر یک از برف پاک کن‌ها را بلند کنید تا آنها را عمود بر شیشه جلو قرار گیرند. مراقب باشید که آن را به درستی قرار دهید و خیلی زود آن را رها نکنید، زیرا ممکن است به شیشه جلو برخورد کند و در اثر ضربه شیشه جلو (جام جلو) ترک بخورد. سپس تیغه برف پاک کن قدیمی ‌را بردارید. معمولاً برای برداشتن آن یک زبانه پلاستیکی باید وجود داشته باشد که برای آزادسازی باید آن باز شود.
مرحله 3: برف پاک کن جدید را قرار دهید
هنگامی‌که تیغه برف پاک کن فرسوده برداشته شد، می‌توانید تیغه جدید را قرار دهید. فقط با کشیدن تیغه برف پاک کن جدید روی بازو، در جهت معکوس تیغه را جا بندازید و آن را ببندید. این عملیات را برای برف پاک کن دوم را تکرار کنید! مراقب باشید پس از تعویض برف پاک کن، آنها را به آرامی‌ روی شیشه جلو قرار دهید.

انواع تیغه های برف پاکن

  • تیغه برف پاک کن ژله‌ای (سیلیکونی)
  • معمولی ( پلاستیک فشرده)
  • تیغ برف پاکن فلزی

در حال حاضر تیغه برف پاک کن‌های موجود در بازار بر دو قسم هستند: فلزی که به طور معمول توسط کارخانه بر روی اتومبیل نصب میگردد و ژله‌ای یا اسپرتی که معمولا به صورت اختیاری جایگزین تیغه فلزی می‌گردد.معمولا تیغه برف پاک کن ژله‌ای (سیلیکونی) به تیغه برف پاک کن معمولی ( پلاستیک فشرده) ترجیح داده می‌شود. زیرا عملکرد تیغه‌های سیلیکونی به مراتب بالاتر از تیغه‌های معمولی است و این موضوع مشتریان را به سمت خرید این محصول ترغیب می‌کند. تیغه برف پاک کن ژله‌ای (سیلیکونی) به گونه‌ای طراحی شده است که به طور قابل توجهی از شیشه جلو مراقبت می‌کند و باعث بهبود دید راننده می‌شود که در نهایت منجر به یک رانندگی امن و لذت بخش حتی در شرایط جوی نامساعد می‌شود.

برف پاک کن‌ها چگونه تنظیم می‌شوند؟

بیشتر برف پاک کن‌ها دارای سرعت کم و زیاد و تنظیمات مربوط به قطع و وصل کردن هستند. وقتی برف پاک کن با سرعت کم یا زیاد حرکت می‌کند، موتور پیوسته در حال کار کردن است البته می‌توان انها را تنظیم کرد که بعد از هر دور تمیز کردن شیشه، چند لحظه از حرکت بایستند.

خودرو شما دارای هر نوع تنظیماتی باشد، باید سرعت برف پاک کن‌ها را درست انتخاب کنید. اگر سرعت حرکت آن‌ها بیش از حد کم باشد، قطرات باران دید شما را کور می‌کنند. البته باید در نظر گرفت که وقتی سرعت حرکت خودرو کم یا زیاد بشود، میزان آبی که روی شیشه جلو پاشیده می‌شود نیز تغییر می‌کند، در نتیجه باید به تنظیم کردن سرعت برف پاک کن توجه کرد. اهرم برف پاک كن دارای موقعيت‌های زير می‌باشد:

  • خاموش (OFF).
  • دور اتوماتیک (AUTO).
  • دور کند (I).
  • دور تند (II).

نگهداری از تیغه‌های برف پاک کن

تیغه برف پاک‌کن از قطعات مصرفی می‌باشند که در طی دوره‌های بلند مدت بسته به نوع جنس نیاز به تعویض خواهند داشت. چرا که تیغه‌ها بعد از مدتی کار کرد دچار فرسودگی و ترک خوردگی می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود میان ترک‌ها مایع شیشه شوی جرم ببند و باعث ایجاد خط و خش بر روی شیشه می‌شود. برای نگهداری از و عمر بیشتر تیغه‌ها می‌توانید هر از گاهی آن‌ها را با دستمال‌های مرطوب تمیز کنید.در صورت ترک خوردگی از صرف هزینه برای تعویض تیغه نهراسید. چرا که قیمت تیغه‌ها به طور معمول در رده پایینی نسبت به قطعات دیگر دارند و بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

قیمت برف پاک کن

قیمت برف پاک کن به برند و مدلی که انتخاب می‌کنید و همچنین به نوع برف پاک کن و محل خرید آن بستگی دارد. در انتخاب مدل مناسب برای وسیله نقلیه خود دقت کنید زیرا همه تیغه‌های برف پاک کن به هم نمی‌خورند و این ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع برف پاکن ، نحوه عملکرد آنها] چگونگی کارکرد و تنظیم آنها و نحوه ی نگهداری از برف پاکن ها آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *