اجزای ماشین

درباره ی واشر سرسیلندر چه می دانید؟

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر، قطعه‌ای در موتور وسایل نقلیه است که وظیفه یکپارچه سازی فضای بین سیلندر و سرسیلندر را برای آب‌بندی برعهده دارد تا مانع از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن شود. آب‌بندی واشر سرسیلندر امر مهمی است چراکه هر گونه نشتی در عملکرد موتور تأثیر گذار بوده و می‌تواند موجب کاهش قدرت و راندمان موتور شود. جنس واشر سرسیلندر معمولاً پنبه نسوز،فولاد ومس است تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند. زمانی که واشر سرسیلندر تغییر شکل می‌دهد یا به‌اصطلاح می‌سوزد، قابلیت آب‌بندی آن از بین می‌رود. کم شدن آب رادیاتور، انسداد مجراهای عبور آب در موتور، نقص فنی در ترموستات، نقص فنی در واتر پمپ، پیچ خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور و رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما از دلایل خراب شدن واشر سرسیلندر هستند.

واشر سرسیلندر در موتور چه نقشی دارد؟

واشر سرسیلندر یکی از ملزومات اساسی موتور است که دقیقا بین سیلندر و سرسیلندر قرار گرفته و وظیفه تحمل فشار ناشی از حرارت موتور را بر عهده دارد؛ این قطعه که از جنس مواد نسوز و فولاد با لایه مس ساخته شده است، از نفوذ مواد داخل سیلندر در هنگام حرکت پیستونها جلوگیری می کند. عدم اختلاط روغن و آب از وظایف مهم این واشر بوده و به عبارتی انجام عملیات آب بندی بین سیستم های مختلف موتور به عهده این واشر است.معمولا برای نصب و قرارگرفتن صحیح آن از چسب های مخصوص این کار استفاده می شود. قبل از نصب واشر سرسیلندر جدید، شرایط سیلندر از لحاظ ترک دیدگی، ساییدگی و تاب برداشتن آن مورد بررسی قرار می گیرد.

ویژگی‌های یک واشر سرسیلندر خوب و باکیفیت

اهمیت واشر سرسیلندر از وظایفی که برعهده دارد مشخص می‌شود. بنابراین باید در انتخاب یک واشر سرسیلندر خوب برای خودرو دقت لازم را داشت تا ضمن اطمینان از طول عمر مفید خود این قطعه نسبت به سلامت سرسیلندر، سیلندرها و دیگر قطعات درگیر با آن نیز مطمئن شویم. ویژگی‌های یک واشر سرسیلندر خوب عبارت است از:

۱. تراکم‌پذیری

واشر وظیفه‌ پرکردن تمام منافذ و ناصافی‌های بلوک و سرسیلندر را برعهده دارد تا این دو قطعه را کاملا نفوذناپذیر سازد. خصوصیت تراکم‌پذیری واشر سرسیلندر با پیچ کردن سرسیلندر و بلوک به هم کامل می‌شود. واشرهای مسی از این خصوصیت بهتر از باقی انواع این قطعه برخوردار است اما قیمت تمام‌شده‌ آن نیز بالاست.

۲. ضریب حرارتی بالا

واشر به‌دلیل مواجهه با بالاترین حرارت موتور در جوار محفظه‌ احتراق باید از توان حرارتی بالایی برخوردار باشد. همچنین بالا بودن ضریب انتقال حرارت آن نیز از ویژگی‌های مهمش محسوب می‌شود.

۳. مقاومت در برابر فشار

ممکن است قطعات موتور به‌دلایل مختلف دچار انبساطی ناهمگون و پیش‌بینی‌ نشده شوند و فشار بیشتری به واشر وارد آورند. برهمین اساس واشر سرسیلندر خوب مقاومت لازم در برابر همه‌ی این فشارها را دارد.

۴. قیمت مناسب

از آنجا که سوختن واشر سرسیلندر از موارد بسیار رایج در خرابی‌های خودرو است و علاوه بر آن هربار باز شدن سیلندرها، نیاز به تعویض واشر دارد، قیمت این قطعه نیز باید مناسب باشد. چرا که تعویض آن به دفعات زیاد لازم می‌شود

واشر سرسیلندرهای فولادی و مسی موجود در بازار، ویژگی‌های فوق را دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به‌سراغ محصولات درجه دو و سه نروید. هزینه‌ای که بابت خرید و تعویض این قطعه می‌پردازید، شما را از پرداخت‌های سنگین خرابی قطعات اصلی موتور بی‌نیاز می‌کند.

وظایف واشر سر سیلندر چیست؟

به طور کلی وظایف واشر سر سیلندر به این شرح می‌باشد:

1.ایجاد حالت ضربه گیری

2.آب بندی محفظه احتراق

3.ممانعت از مخلوط شدن آب و روغن

4.ممانعت از فرار گاز از محفظه احتراق

5.کمپرس کردن موتور

6.ممانعت از جوش خوردن قطعات متصل شده بر روی سر سیلندر بر اثر گرمای زیاد

7.جلوگیری از خروج سوخت

8.ممانعت از حرارت مستقیم به سر سیلندر

انواع  واشر سرسیلندر خودرو براساس جنس

واشر سرسیلندر نیز مانند دیگر قطعات موتور از جنسی مقاوم به گرما، حرارت بالا و فشار و ضربات زیاد ساخته می‌شود. این قطعه همچنین باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد تا بتواند وظیفه‌ عایق‌بندی موتور و سرسیلندر را به‌خوبی انجام دهد. بنابراین آن را از ورقه‌ها یا لایه‌های فلز نرم و مواد انعطاف‌پذیر و نسوز می‌سازند. این لایه‌ها در انواع سرسیلندر عموما دارای یکی از ترکیبات زیر هستند که به ترتیب روی هم قرار می‌گیرند:

1.آزبست- مس- فولاد

2.واشر نسوز- فولاد

3.آلومینیوم – کروم

4.مس- واشر مقوایی نسوز یا آزبست- فولاد

آزبست نیز نوعی پنبه‌ نسوز با توان حرارتی بالاست. البته امروزه از این ماده به‌علت سمی و مضر بودنش برای انسان، در ساخت واشر کمتر استفاده می‌شود. واشرهای آلومینیومی و مسی به‌علت وزن کمتر و انتقال حرارتی بالاتر بر دیگر انواع آن برتری دارند. واشر دارای سوراخ‌های بزرگ و کوچکی است که تعداد سوراخ‌های بزرگ آن‌ با تعداد سیلندرهای موتور برابر است و تعداد سوراخ‌های کوچکش با مجاری آب و روغن سرسیلندر و بلوک سیلندر. هنگام نصب واشر سرسیلندر این سوراخ‌ها با منافذ موجود در سرسیلندر و بلوک سیلندر کاملا منطبق و هم‌راستا تنظیم می‌شوند.

آیا موتورهای برقی نیز واشر سرسیلندر دارند ؟

این موضوع بستگی دارد به این که آیا خودروی شما برقی بنرینی است یا کاملا برقی است .
اگر خودروی شما کاملا برقی است . پس ؛ مسلما واشر سرسیلندر ندارد.
در موتور ماشین برقی نیازی به قطعه ی واشر سرسیلندر نیست . زیرا آب و روغنی در کار نیست یا بهتر است بگوییم که اصلا سیلندر و سر سیلندری در کار نیست .
اما اگر خودروی شما دارای موتور برقی و بنزینی باشد، به خاطر سیستم بنزینی خودرو این واشر در موتور شما نیاز است .

سخن آخر

واشرسرسیلند، یکی از قطعاتی است که نقش بسیار مهمی ‌را در عملکرد موتور خودرو بر عهده دارد. این قطعه علاوه بر یکپارچه سازی سرسیلندر و بلوک سیلندر، امکان گردش روغن و آب در سرسیلندر، بدون آنکه با یکدیگر مخلوط شوند را فراهم می‌آورد و همچنین فضای سربسته اتاقک احتراق را نشت ‌بندی می‌کند. در این مقاله ما سعی کرده ایم تا به طور اختصاصی درباره واشر سرسیلندر ، جنس و ویژگیهای آن در اتومبیل صحبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *