نگهداری

انواع ضد یخ های رنگی و تفاوت ضد یخ سبز و قرمز

ضد یخ چیست؟

ضدیخ ماده ای است که نقطه انجماد آب را کاهش می دهد و از یک سیستم در برابر اثرات سو تشکیل یخ محافظت می کند. ضدیخ ها در سیستم های خنک کننده اتومبیل به آب اضافه می شوند تا از آسیب رادیاتورها جلوگیری کنند. رایج‌ترین محلول‌های ضدیخ مبتنی بر آب که در خنک‌کننده‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند، مخلوطی از آب و اتیلن گلیکول (EGW) یا پروپیلن گلیکول (PGW) هستند. استفاده از اتیلن گلیکول به ویژه در صنعت خودروسازی سابقه طولانی تری دارد.

ضد یخ سبز رنگ

این خنک کننده موتور به طور خاص برای وسایل نقلیه قدیمی ساخته شده است که قدمت آن قبل از سال 2000 است. خنک کننده سبز در سیستم های طراحی شده با مس و فولاد استفاده می شود. ترکیب سبز از قطعات فلزی در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند. در این ترکیب، فناوری افزودنی معدنی (IAT) به مخلوط اضافه می شود. IAT حاوی چندین ترکیب مانند سیلیکون و فسفات مخلوط با اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول است. فسفات ها از اسید فسفریک به دست می آیند و برای از بین بردن چربی و روغن همراه با آب نرم کننده استفاده می شوند. سیلیکون ها به عنوان درزگیر فلزی استفاده می شوند و از آسیب های ناشی از سایش، مواد شیمیایی و رطوبت محافظت می کنند. در نهایت برای حفظ دمای موتور از اتیلن یا پروپیلن گلیکول استفاده می شود.

ضد یخ قرمز

ضد یخ قرمز همچنین به محافظت در برابر خوردگی و سایش کمک می کند، اما برای وسایل نقلیه ساخته شده از فلز زیاد مناسب نیست. در عوض، در مدل های جدیدتر که از نایلون و آلومینیوم ساخته شده اند استفاده می شود.در داخل خنک کننده قرمز رنگ کربوکسیلات وجود دارد که باعث کاهش خوردگی می شود. با این حال، این مواد مانند خنک کننده سبز رنگ به قطعات غیر فلزی آسیب نمی رساند.

تفاوت ضد یخ ها با رنگ های متفاوت در چیست؟

در حالی که محصولات ضد یخ سبز و قرمز جزو رایج ترین هستند، می توانید خودرو هایی را نیز پیدا کنید که از ضد یخ صورتی، آبی یا طلایی استفاده می کنند. این تا حد زیادی به سازنده وسیله نقلیه شما و نوع مایع خنک کننده ای که آنها تصمیم گرفته اند در وسیله نقلیه بگذارند بستگی دارد. تفاوت بین این خنک کننده ها متفاوت است، اما تقریباً همیشه به انواع مواد افزودنی مورد استفاده در هر ضد یخ برمی گردد. همه آنها بر پایه گلیکول هستند، بیشتر خنک‌کننده‌ها سبز رنگ بودند، بر پایه اتیلن گلیکول بودند و کم و بیش حاوی همان بسته‌های افزودنی غیرآلی معمولی بودند. اما افزودنی هایی که استفاده می کنند تفاوت زیادی ایجاد می کند. رنگ های نارنجی/قرمز فرمول های آلی نیتریت دار را نشان می دهد.

آیا مخلوط کردن انواع ضدیخ ها باهم کار درستی است؟

از آنجایی که انواع مختلفی از ضد یخ وجود دارد، نتایج دقیق مخلوط کردن ضد یخ بسته به ضد یخ ‌هایی که مخلوط می ‌کنید متفاوت خواهد بود؛ اما پاسخ کوتاه این است که هرگز نباید انواع مختلف ضد یخ را با هم مخلوط کنید.به عنوان مثال، اگر ضد یخ سبز و قرمز را مخلوط کنید، این دو نوع مختلف افزودنی با هم مخلوط می شوند و منعقد می شوند. به طور خلاصه، آنها غلیظ می شوند و سیستم را لکه دار می کنند. این نه تنها طول عمر مایع خنک کننده را کوتاه می کند، بلکه می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب به سیستم شما شود.

با مخلوط کردن ضد یخ قرمز و سبز چه اتفاقی می افتد؟

هرگز نباید خنک کننده قرمز و سبز را با هم مخلوط کنید. وقتی این دو با هم ترکیب می شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که منجر به غلیظ شدن می شود که نباید اتفاق بیفتد. چیزی که برای شما باقی می ماند یک ماده ژل است که مانند مایع عمل نمی کند!این ژل نمی‌تواند به‌ درستی در سیستم حرکت کند، که منجر به مشکلات زیادی می‌شود.هنگامی که سیستم نمی تواند به درستی خنک شود، بیش از حد گرم می شود و منجر به خرابی فاجعه بار می شود. به عنوان یک مثال، هزینه تعویض پمپ آب در وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید.

سه تفاوت خنک کننده با آب

1. نقطه جوش

تعداد کمی از مردم به تفاوت نقطه جوش بین آب و خنک کننده فکر می کنند. با این حال، واضح است که دمای کارکرد وسیله نقلیه شما گرمتر از نقطه جوش آب خواهد بود.بدون ضد یخ، موتور خودرو بیش از حد گرم می شود. مایع داخل آن می جوشد و تبخیر می شود و شما را مجبور می کند وسیله نقلیه خود را متوقف کنید تا موتور بتواند خنک شود. همچنین می توانید با گرم شدن بیش از حد موتور به آن آسیب جدی وارد کنید.

2.نقطه انجماد

اگر در آب و هوای خنک تری زندگی می کنید، می توان برعکس آن را گفت. بدون ضد یخ در سیستم خنک کننده، سیستم یخ می زند. هنگامی که رادیاتور شما یخ می زند، خودرو دچار مشکلات بزرگی می شود. در واقع، رادیاتور ممکن است ترک بخورد و سیستم خنک کننده شما را بی فایده کند.

3. حفاظت از خوردگی

با گذشت زمان، مواد معدنی موجود در آب رسوباتی در رادیاتور ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث از کار افتادن درست آن شود. آب همچنین برای فلزات خورنده است، بنابراین زنگ زودتر تشکیل می شود. هر دوی این شرایط برای موتور خودروی شما خطرناک هستند، به همین دلیل است که خنک کننده دارای افزودنی های ویژه ای برای جلوگیری از تشکیل زنگ زدگی است.زمانی که ضدیخ را مخلوط می کنید باید همیشه از آب مقطر استفاده کنید زیرا هیچ ناخالصی در آن وجود ندارد. با مخلوط مناسب، اجزای فلزی به درستی محافظت می شوند و عمر طولانی را تضمین می کنند.

هنگامی که گرمای ایجاد شده توسط یک موتور احتراق داخلی افزایش می یابد، می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند که تعمیر آنها پرهزینه است. نه تنها واشر سر می تواند منفجر شود، بلکه سر سیلندر نیز می تواند پیچ ​​خورده و آسیب شدیدی به موتور وارد شود.با استفاده از آب در موتور، مایع تبخیر شده و می جوشد و خودرو بدون مایع باقی می ماند. از سوی دیگر، در آب و هوای سرد، خطر یخ زدن آب بیشتر است که منجر به ترک در رادیاتور، ترک خوردن بلوک موتور یا خرابی هسته بخاری می شود.

انواع ضد یخ براساس فرمولاسیون

اصولاً خنک کننده ها در 3 نوع هستند:

  • فرمول اسید معدنی (IAT)
  • تکنولوژی اسید آلی (OAT)
  • فناوری اسید آلی هیبرید (HOAT)

مزایای استفاده از ضد یخ

ضدیخ در رادیاتور خودرو باعث می‌ شود آب در دمای یخبندان همچنان در حالت مایع بماند و در موتور گردش داشته باشد. علاوه بر این (ایتلن گلیکول) موجود در آن، باعث شستشوی رادیاتور و سیلندرهای خنک‌ کننده و جلو گیری از زنگ‌ زدگی می شود.

همچنین رسوب و زنگ‌ زدگی بر جای نمی‌ گذارد، این مایع با خاصیت روان‌ کنندگی باعث طول عمر مجموعه‌ پمپ‌ آب می‌ شود.

مخلوط ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضدیخ، دمای انجماد محلول را به ۴۰ درجه زیر صفر و دمای جوش را به ۱۰۸ درجه می‌ رساند که با وجود فشار در سیستم خنک‌ کننده این عدد به ۱۲۰ درجه سانتی‌ گراد می‌ رسد.

معایب ضد یخ

ضد یخ برای غلبه بر کاستی های آب به عنوان مایع انتقال حرارت ساخته شد . از سوی دیگر، اگر مایع خنک‌کننده موتور بیش از حد داغ شود، ممکن است در داخل موتور بجوشد و باعث ایجاد حفره‌های بخار شود که منجر به نقاط داغ موضعی و خرابی فاجعه‌بار موتور شود.

انواع رنگ های ضد یخ چیست؟

بیشتر فرمولاسیون های ضد یخ تجاری شامل ترکیبات بازدارنده خوردگی و یک رنگ رنگی (معمولاً فلور) هستند.انواع رنگ های ضد یخ چیست؟ رنگ سبز، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی برای کمک به شناسایی. معمولاً از رقت 1:1 با آب استفاده می شود که بسته به فرمولاسیون، نقطه انجماد در حدود -34 درجه فارنهایت (-37 درجه سانتی گراد) ایجاد می شود.

در مناطق گرمتر یا سردتر، به ترتیب از رقت ‌های ضعیف‌تر یا قوی‌تر استفاده می‌شود اما محدوده 40%/60% تا 60%/40% اغلب برای اطمینان از حفاظت در برابر خوردگی و 70%/30% برای حداکثر جلوگیری از یخ زدگی مشخص می‌شود. -84 درجه فارنهایت (64- درجه سانتی گراد).

رنگ های مختلف ضدیخ چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور معمول، ضد یخ OAT حاوی رنگ نارنجی است تا آن را از خنک کننده های معمولی مبتنی بر گلیکول (سبز یا زرد) متمایز کند، اگرچه برخی از محصولاتOAT ممکن است حاوی رنگ قرمز یا ارغوانی باشند. برخی از خنک کننده های OAT جدیدتر ادعا می کنند که با انواع خنک کننده های OAT و مبتنی بر گلیکول سازگار هستند. این ها معمولاً به رنگ سبز یا زرد هستند.

نگهداری ضد یخ

در صورت عدم وجود نشتی، مواد شیمیایی ضد یخ مانند اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول ممکن است خواص اولیه خود را به طور نامحدود حفظ کنند. در مقابل، بازدارنده‌های خوردگی به تدریج مصرف می‌شوند و باید هر از گاهی دوباره پر شوند.

سیستم ‌های بزرگ‌تر مانند سیستم‌های HVAC ، اغلب توسط شرکت‌ های تخصصی نظارت می‌شوند که مسئولیت افزودن بازدارنده‌های خوردگی و تنظیم ترکیب خنک‌کننده را بر عهده دارند. برای سادگی، اکثر خودروسازان تعویض دوره ای کامل مایع خنک کننده موتور را برای تجدید همزمان بازدارنده های خوردگی و حذف آلاینده های انباشته شده توصیه می کنند.

استفاده صحیح از ضد یخ

بهتر است بدانیم، چه میزان استفاده از ضد یخ با مخلوط چه میزان آب درون رادیاتور خودرو صحیح می باشد؟

در ابتدا باید گفت که هر خودرو سازی بر اساس تکنولوژی و آلیاژ به کار رفته در ساخت سیستم (رادیاتور) خنک کننده خودرو و (سیلندر آب) بدنه موتور، دستور العملی را برای نحوه ترکیب و نسبت درصد صحیح آب و ضد یخ دارد که با مطالعه آن را به راحتی می توانید بنا به شرایط دمای محل زندگی خود، از بهترین شرایط برای خودرو خودتان آگاه شوید.

عامل متمایز کردن ضدیخ ها از هم

تمام مایع خنک کننده از ماده شیمیایی پایه اتیلن گلیکول تشکیل شده است. چه سبز، صورتی یا نارنجی، همه آن ها در پایه خود یکسان هستند. به عنوان مثال، چیزی که ضدیخ/خنک کننده چند خودرو را از سبز اصلی ZEREX™ متمایز می‌کند، افزودنی‌ها و رنگ‌هایی هستند که برای استفاده در خودروهای با مسافت پیموده‌تر طراحی شده‌اند، در حالی که اورجینال گرین فرمول عمومی‌تری است که برای چندین دهه در سراسر جهان استفاده می‌شود.

چرا ضد یخ زنگ زده است؟

برخی از خنک کننده ها در ابتدا نارنجی هستند. اگر مایع خنک کننده نارنجی اما شفاف است، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید. مخلوط کردن انواع خنک کننده سبز و قرمز می تواند باعث ایجاد رنگ قهوه ای ناخوشایند شود. اگر مایع خنک کننده کدر باشد و تغییر ناگهانی باشد، به احتمال زیاد زنگ آهن است و محتمل ترین علت آن نفوذ اکسیژن یا الکترولیز جریان سرگردان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *