تعمیر خودرو, نگهداری

آسیب پذیرترین نقاط خودرو در تصادفات

خودرو و تصادفات

هنگامی که تصادف رخ میدهد هیچ نقطه ای از خودرو در امان نیست و از قبل نمیتوان پیشبینی کرد که کدام نقطه ضربه میبیند در این میان نقاطی از خودرو ها هستند که طبق آمار بیشتر از دیگر نقاط صدمه می بینند و با شناخت این نقاط در هنگام تصادف و کنترل کردن ماشین میتوانید از خسارت های وارده به میزان زیادی جلوگیری کنید. در ادامه تعدادی از صدمه پذیر ترین نقاط خودرو را به شما معرفی میکنیم.

 5 نقطه آسیب پذیر خودرو در زمان تصادفات

1.سپر خودرو

 

در هر تصادفی اولین نقطه ای که آسیب میبند سپر خودرو است و فرقی ندارد که تصادف شما با چه شدتی و با چه چیزی باشد، سپر خودرو حتی شده یک خراش کوچک هم در تصادفات میبیند.از روی اسم این قطعه می ‌توان اهمیت و نقش آن را متوجه شد. سپر، قطعه‌ ای است که باید اول از همه خود را برای در امان ماندن بقیه فدا کند. نکته مهم این است که حتی اگر سپر خودروی شما، یک خراش کوچک برداشت، آن را سریع تعمیر کنید، البته تعمیر یا تعویض آن به میزان آسیب بستگی دارد.

2.چراغ های عقب و جلوی خودرو

بعد از سپر اصلی ترین نقطه ای که آسیب به آن وارد میشود چراغ های خودرو هستند، از آنجا که جنس بیشتر چراغ‌ها تلقی یا شیشه‌ای است، فقط یک ضربه کوچک  به راحتی چراغ را خواهد شکست. لازم است بدانید که قیمت چراغ های خودرو در حال حاضر به میزان بسیار زیادی بالا رفته است، و این قطعه مانند دیگر اجزا خودرو قابلیت تعمیر ندارند و باید مستقیما آنها را تعویض کرد.

3.گلگیر خودرو

 

بیشتر تصادفات رانندگی به صورت شاخ‌ به ‌شاخ از سمت جلو و عقب صورت میگیرند. در هنگام تصادف شاخ‌ به‌ شاخ، سپر کاملاً از بین رفته و کاپوت هم جمع می‌شود؛ اما گاهی ممکن است در هنگامی که شما قصد ورود از خیابان فرعی به اصلی را دارید، تصادف از پلوی ماشین صورت بگیرد! در تصادف از پهلوی ماشین، گلگیرها بیشتر از همه آسیب می‌بینند. احتمال آِسیب سپر راننده مقصر و گلگیرهای راننده زیاندیده در این نوع از تصادفات بیشتر است و به این صورت گلگیر نیز  از آن دسته از  قطعات خودرو است که امکان از بین رفتن آن در تصادفات زیاد است.

4.چرخ های خودرو

 

چرخ‌ها نیز به عنوان یکی از نقاط آسیب پذیر خودروها محسوب می‌شوند، به خصوص در تصادفات با شدت بالا. ، در این شرایط شاسی هم دچار آسیب جدی خواهد شد و نیاز به تعمیر اساسی دارد. در صورتی که خود لاستیک چرخ، ممکن است به دلیل ضربه ‌ای وارد از قطعه، دچار پارگی شود هزینه کمتری برای تعمیر آن مورد نیاز است.با توجه به اینکه جلوی تصادفات را نمیتوان گرفت و در همه شرایط امکان پرداخت خسارت های بالا وارد شده به بدنه خودرو شخص مقابل وجود ندارد داشتن بیمه بدنه یکی از ضروری ترین کارها محسوب میشود.

5.شاسی خودرو

شاسی یک چارچوب فلزی و عمدتا از جنس فولاد است که سایر تجهیزات نظیر بدنه، موتور، سیتم ترمز و … بر روی آن نصب می‌شوند. یک شاسی خوب باید استحکام بالایی داشته و تحمل وزن و تنش ناشی از نیروهای وارد بر آن را داشته باشد. شاسی آسیب‌دیده منجر به کاهش چشمگیر ایمنی خودرو خواهد شد.شاسی از مهم‌ترین ارکان تشکیل‌دهنده یک وسیله نقلیه به شمار می‌‌آید و از این رو ایرادها و آسیب‌ های مربوط به آن نمود بارز و چشمگیری در عملکرد خودرو دارد و تاثیر خود را به سرعت نشان می‌دهد. مسائل بسیاری می‌تواند در آسیب‌دیدگی شاسی موثر باشد اما برخی از این آسیب‌دیدگی‌ها منشأ بارز و مشخص‌تری دارند که تشخیص آنها دور از انتظار و دشوار نیست. مواردی چون تصادف شدید، عبور از دست‌انداز‌های نامتعارف با سرعت بالا، افتادن با شدت زیاد در چاله و فرورفتگی، چرخاندن فرمان به هنگام گیرکردن چرخ‌ها، و بخصوص تصادف و واردآمدن ضربه شدید جانبی به محورها و… باعث آسیب‌دیدگی شاسی می‌شوند.خوردگی شاسی بیشتر در قسمت جلو و عقب رخ می‌دهد و به همین دلیل در خوردگی شاسی خودرو، قسمت جلو و عقب آن با وسواس بیشتری باید بررسی گردد.

روش های تشخیص آسیب دیدن شاسی خودرو در زمان تصادف

1.رنگ ریختگی:

پس از شاسی کشی ، مقداری بتونه در مکان مورد نظر ریخته و رنگ می کنند به طوریکه ناهمواری آن را افراد عادی تشخیص نمی دهند و حتما باید مکانیک یا کارشناس خودرو آن را بررسی نمایند.

2.ابرویی جلو خودرو:

ابرویی های جلوی خودرو، به دلیل اینکه از ورقه های نازک تری نسبت به سایر قسمت ها ساخته شده اند، بیشتر تحت تاثیر ضربه هستند و صاف کاری کردن آنها سخت تر است. پس شاید راحت تر بتوانید موج روی این بخش از بدنه را تشخیص دهید .

3.نگاه از بالا به شاسی:

از بالا به شاسی نگاه کنید. شاسی ها هر چقدر هم حرفه ای صاف شده باشند، باز هم ردی از موج روی ورقه های آن دیده می شود.

4.شاسی خوردگی:

در صندق عقب و یا کاپوت را باز نمایید و کف آنها را با دقت بررسی نمایید .هرگونه کجی و ناهمواری در کف ، نشان از خوردگی شاسی دارد . ذکر این نکته بسیار مهم است که تشخیص این امر تا حدی نیازمند مهارت است ، چرا که ممکن است شاسی پس از صدمه کشیده شود یا به عبارتی شاسی کشی انجام می گردد .

5.نقاط جوش:

خودرو را از طریق نقاط احتمالی جوش دادن نیز بایستی بررسی کنید! جوش دادن بخشی از بدنه، در بعضی از خودروها مشاهده شده و عملاً هیچ گونه استحکامی را تجربه نمی کند. البته طبیعی است که کسی که به دروغ خودرو را میفروشد، روی نقاط جوش را صاف کرده و آنرا رنگ بزند.به اصطلاح اگر شاسی خوب کشیده نشود و سر جای خودش نرود آن ماشین دیگر ماشین نمیشود.

سایر نقاط آسیب دیده خودرو بعد از تصادفات

بخش‌های دیگری از خودرو مانند ستون‌ها، صندوق عقب و غیره نیز در صورت تصادف شدید، آسیب جدی می‌بینند. در بدترین حالت، ممکن است خودرو به دلیل تصادف شاخ به شاخ یا برخورد با سایر قطعات ثابت، به حدی آسیب ببیند که دیگر قابل استفاده نباشد. البته در تصادفات برون شهری، هر نقطه‌ای از خودرو ممکن است آسیب شدیدی ببیند و وضعیت خودرو بسته به شدت تصادف متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی

دراین مقاله به مهمترین نقاط آسیب پذیر خودرو در زمان تصادفات اشاره شده و همچنین شیوه ی تشخیص آسیب به شاسی ماشین نیز در زمان تصادفات نیز بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *