اجزای ماشین

آموزش تنظیم چراغ‌ جلو خودرو

رانندگی در شب بسیار متفاوت تر، حساس تر و سختت ر از رانندگی در روز است . تاریکی شب باعث محدود شدن دید و عملکرد راننده در جاده می شود. آمار تصادفات در شب 3 برابر میزان تصادفات در روز است که یکی از عوامل آن، دید نامناسب راننده‌ها در تاریکی محسوب می‌شود.بنابراین آنچه در شب امکان رانندگی را  می دهد، روشنایی چراغ جلو اتومبیل است.  اگر این چراغ‌ها به جای جاده، آسمان و درخت‌های اطراف را روشن کنند، احتمال بروز تصادف افزایش پیدا خواهد کرد.اگر راننده در شب دید کافی  به کمک روشنایی حاصل از چراغهای خود نداشته باشد نمی تواند واکنش سریع و عملکرد درست و به موقع در زمانهای حساس از خود نشان دهد و بنابراین احتمال تصادف و به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو افزایش می یابد. به همین دلیل تنظیم چراغ جلوی ماشین در راستای حفظ امنیت سرنشینان دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید حتما آن را جدی بگیرید.

چرا تنظیم نور چراغ جلو خودرو مهم است؟

از آنجا که چراغ‌ها از اهمیت بالایی در رانندگی به خصوص در شب و مکان های تاریک مانند تونل‌ها برخوردار هستند و بدون آنها امکان رانندگی وجود ندارد، هر گونه آسیب دیدگی یا تنظیم نبودن آن‌ها می‌تواند باعث بروز حادثه در خودرو شما شود و جان سرنشینان را به خطر بیاندازد. چراغهایی خودرو به مرور زمان ممکن است از تنطیم خارج شوند، بایستی هر چند وقت یک بار تنظیم مجدد چراغ‌های جلو خودروتان را انجام دهید. البته گاهی اوقات هم به وضوح متوجه این موضوع می‌شوید که چراغ‌های جلو ماشین‌تان به خوبی مسیر را به شما نشان نمی‌دهند. پس برای پیش گیری از حوادث احتمالی که ممکن است به دلیل عدم دید کافی به وجود بیایند، حتما باید کار تنظیم چراغ‌های خودروتان را انجام دهید. و از نوردهی کافی چراغ اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.

چرا چراغ جلو ماشین، ضعیف و کم نور می‌شود؟

ضعیف و کم نور شدن چراغ جلو ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

1.مشکل لامپ چراغ

یکی از شایع ترین دلیل کم نور شدن چراغ ماشین لامپ های کم نور و در حال سوختن است اغلب خوشبختانه به راحتی می توان آن ها را تعویض کرد و مشکل کم نور شدن چراغ ماشین برطرف کرد.

2.اکسیداسیون لنز چراغ

لنزهای چراغ ماشین اغلب از اکریلیک ساخته می شوند که در طولانی مدت با قرار گرفتن در برابر نور خورشید واکنش نشان می دهند. این واکنش باعث اکسیده شدن لنزها می شود که در این شرایط چراغ ماشین کدر یا زرد می شود. زمانی که چراغ ماشین کدر یا زرد می شود اجازه عبور نور را نمی دهد و در نتیجه چراغ ماشین کم نور می شود. برای حل این مشکل می توانید از یک فرد متخصص بخواهید که چراغ ماشین را باز کند و زردی یا کدر شدن چراغ را با پولیش زدن از بین ببرد.

3.مشکلات برقی یا سیم کشی

برای روشن شدن چراغ ماشین، برخی از اجزای سیستم برقی مانند دسته سیم و فیوزها به رساندن برق به چراغ های جلو کمک می کنند. مشکلات سیم کشی می تواند خروجی نور چراغ ماشین را محدود کند و نور را از بین ببرد. دقت داشته باشید که چراغ های هالوژنی به ویژه تحت تاثیر مشکلات سیم کشی و برقی قرار می گیرند که اگر این مشکل  در ماشین شما به وجود آمد بایستی به یک متخصص برق خودرو مراجعه کنید تا مشکلات سیم کشی ماشین را چک و برطرف کند.

4.عدم تنظیم چراغ های جلو

آبشن های متفاوتی برای روشنایی در چراغ های جلو خودروهای امروزی  بکار برده شده است. بنابراین اگر چراغ ها کم نور به نظر می رسند یا کار نمی کنند، بایستی تنظیمات چراغ های جلو را بررسی کنید.

5.مشکلات مربوط به دینام ماشین

وقتی که متوجه شدید چراغ های ماشین با افزایش دور موتور، پر نور و با کاهش دور موتور کم نور می شوند باید دینام ماشین را بررسی کنید . به این اتفاق سوسو زدن چراغ ماشین نیز می گویند که باید ماشین خود را برای چک کردن عملکرد درست دینام نزد یک تعمیرکار متخصص ببرید.

دلایل برهم خوردن تنظیم نور چراغ‌ جلو خودرو چیست؟

برهم خوردن تنظیم نور چراغ‌ جلو خودرو دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که اکنون به چند تا از مهم ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1.حمل بارهای سنگین با ماشین :

زمانی که شما به طور مداوم با ماشین‌تان اقدام به حمل وسایل و تجهیزات با وزن سنگین یا حتی تعداد زیادی افراد می‌کنید، به ندرت فنرها فشرده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که قسمت جلوی ماشین به سمت بالا رفته و در نتیجه چراغ‌ها هم از تنطیم خارج شده و به سمت بالا نور را بتابانند.

2.پوسیدگی فنرها و سیستم تعلیق اتومبیل :

در برخی موارد هم ممکن است فنر اتومبیل شما دچار پوسیدگی شده و کم کم عقب ماشین به سمت پایین برود. این موضوع هم باز همان نتیجه را داشته و باعث می‌شود چراغ‌های خودرو شما از تنظیم خارج شود.

3.تصادف یا برخورد ضربه شدید به ماشین:

تصادف یا برخورد ضربه شدید به ماشین یکی دیگر از  دلایلی است که باعث از تنظیم خارج شدن چراغ‌ها در بسیاری از خودروها می‌شود. بنابراین اگر خودرو شما تصادف کرده یا یک ضربه و برخورد شدید داشته باشد، باید چراغ‌های آن را چک کنید و ببینید که آیا وضعیت مناسبی دارند یا از تنظیم خارج شده‌اند. در بسیاری از موارد هم شما می‌بینید که پس از تصادف یا برخورد ضربه، چراغ‌ها از نظر ظاهری کاملا سالم هستند و هیچ تغییری نکرده‌اند؛ اما در واقع ممکن است تنطیم آن‌ها به هم ریخته باشد.

پس با توجه به دلایل و توضیحاتی که گفتیم، لازم است هر از چند گاهی وضعیت چراغ های خودروتان را چک کنید؛ به خصوص اگر ماشین شما ضربه دیده یا تصادف کرده باشد.

راه‌کارهای تقویت نور چراغ خودرو

برای افزایش نور چراغ ماشین بایستی کارهای زیر را انجام دهید:

  • استفاده از لامپ های قوی و باکیفیت
  • پولیش زدن و برطرف کردن زردی و کدری چراغ های ماشین
  • تعویض لنزهای چراغ ماشین با لنزهای پر نور
  • تنظیم کردن چراغ ماشین
  • تعویض چراغ ماشین
  • بررسی مشکلات برقی و سیم کشی
  • بررسی علائم خرابی دینام و تعویض این قطعه در صورت نیاز

دلیل سوختن لامپ چراغ خودرو چیست؟

 

یکی از شایع ترین دلایلی که موجب سوختن لامپ ماشین می شود، شل بودن سوکت لامپ است. لرزش سوکت به روی پایه های چراغ، موجب ایجاد نوسان در جریان الکتریکی می شود و درنتیجه لامپ خودرو می سوزد. دلایل دیگر سوختن لامپ خودرو به شرخ زیر است.

  • نوسانات برق
  • شارژ بیش از اندازه برق
  • وجود مشکل در سیستم دینام و باتری
  • ایراد در فیوزهای ماشین
  • وجود مشکل در سیستم مدار کشی ماشین

نحوه تنظیم نور چراغ جلو خودرو

داشتن چراغ های جلو با کیفیت برای روشن کردن مسیر رانندگی بسیار مهم هستند. با این حال، اگر این لامپ ها به درستی تنظیم نشده باشند، هیچ فایده ای ندارند. تنظیم چراغ های جلو یک کار آسان، اما اغلب خسته کننده است که درست کردن آن زمان می برد و نکته مهم آن، شیوه متفاوت انجام این کار برای خودروهای مختلف می باشد. اما باید بگوییم که با تمرین و حوصله، می توانید در عرض چند دقیقه یاد بگیرید که این کار را به درستی انجام دهید.

در ادامه راهنمای تنظیم چراغ‌های جلو خودرو به صورت گام به گام برای شما عزیزان آورده شده است:

1.برای شروعآموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی ابتدا لازم است تا روی یک سطح صاف پارک کنید و مطمئن شوید که ماشین شما همسطح است. این به معنای تخلیه بار سنگین، پر کردن باک بنزین و اطمینان از صحیح بودن فشار باد لاستیک در هر چهار تایر می باشد.

2.در مرحلهی دوم، اگر ماشین شما همسطح نباشد، نمی توانید چراغ های جلو را تراز کنید. همچنین لازم است مطمئن شوید که سیستم تعلیق شما در درست ترین وضعیت قرار داشته و باعث نمی شود ماشین شما به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

3.در مرحلهی سوم، یک دیوار ساده پیدا کنید. ماشین را تا حد امکان به دیوار نزدیک نمایید. برای اطمینان از همسطح بودن خودرو بهتر است فاصله زمین تا چراغ های ماشین را اندازه بگیرید.

4.در مرحله چهارم، چراغ های جلوی خود را روشن کنید. توجه کنید که نیازی به روشن کردن چراغ های مه شکن و نور بالا نیست. با استفاده از یک نوار، خطوط مرکزی افقی و عمودی را روی دیوار علامت بزنید. بنابراین دو تا علامت + روی دیوار به وجود می آیند.

5.در مرحله ی پنجم، با استفاده از یک تراز، وضعیت تعادل خطوط افقی و عمودی را بررسی کنید. اگر این دو یکنواخت نبودند، فاصله خط افقی تا زمین را اندازه گیری نمایید. توجه داشته باشید که این فاصله نباید بیشتر از ۱۱۰ سانتی متر باشد.

6.در مرحله ششم، اکنون فاصله خودرو را از دیوار بیشتر کنید. این فاصله بسته به نظر خودروسازان مختلف، متفاوت می باشد که برای آگاهی از آن باید به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه مراجعه کنید اما به طور کلی می توان گفت که فاصله ۷ متر استاندارد می باشد.

7.در مرحله ی هفتم، اکنون نوبت به تنظیم چراغ ها می رسد. تنظیم کننده های چراغ جلو را پیدا کنید. به طور کلی، تنظیم کننده ها نوعی پیچ در پشت یا کنار چراغ جلو هستند. در حالی که اغلب علامت گذاری نمی شوند، معمولا تمایل به رنگ خاکستری یا نقره ای دارند که از محفظه مشکی جلو متمایز است.

8.در مرحله ی هشتم، هر چراغ جلو را جداگانه تنظیم کنید. هنگام تنظیم و آزمایش دیگری، بهتر است چراغ دیگر را مسدود کنید چرا که جریان نور می تواند تشخیص را برای شما دشوار کند. همچنین در حین تنظیم چراغ خودرو بهتر است فردی روی صندلی راننده نشسته و برای روشن و خاموش کردن چراغ ها به شما کمک کند.

9.در مرحله نهم، با چرخاندن پیچ مربوط به تنظیم چراغ ها، آن را در وضعیت مناسب قرار دهید. پس از تنظیم، چراغ ها را روشن کرده و به الگوی نوری که روی دیوار روبرو تشکیل شده است، دقت کنید. قسمت بالایی شدیدترین بخش پرتو باید درست زیر مرکز خط افقی نواری که ساخته اید، قرار گیرد.

10.در مرحله ی دهم، همینطور برای تنظیم میدان افقی، پیچ های مربوطه را بچرخانید. توجه کنید که شدیدترین قسمت پرتو باید در سمت راست خط عمودی قرار گیرد.

11.و اما به عنوان آخرین مرحله، وضعیت تراز بودن چراغ های خود را در جاده آزمایش کنید. در صورتی که احساس می کنید چراغ های شما همچنان در وضعیت مناسب قرار ندارند، می توانید با تکرار مراحل فوق، مجدد این کار را انجام دهید.

نحوه تنظیم نور چراغ خودرو با دستگاه تست و تنظیم نور چراغ خودرو

دستگاه تنظیم نور چراغ دستگاهی است که با استفاده از نورسنج دیجیتال و مختصاتی که به کاربر می دهد باعث تصحیح و تنظیم زوایای کاسه چراغ و لامپ خودرو در حالت نور بالا و نور پایین در مقیاس استاندارد می گردد ستگاه تست و تنظیم فوتومتریک چراغ های جلو با کنترل تمامی نقاط مشخص شده در استاندارد ( Rev3 112 ECE جهت تست چراغ های جلو و استاندارد Rev5 ECE324 جهت تست چراغ های مه شکن جلو ) و تشخیص cut–off با استفاده از پردازش تصویر و کنترل لامپ ها و لولینگ، چراغ را در محدوده مجاز تست و تنظیم می نماید.نحوه تنظیم چراغ بسته به انتخاب مشتری می تواند به صورت دستی یا خودکار باشد. دستگاه قابلیت عملکرد بر روی تمامی چراغ های جلو و مه شکن را داراست.

پس از ثبت پروفایل می توانید از منوی تنظیمات دستگاه، تست های موقعیت سنجی، زاویه سنجی ترافیک الین و خط افقی، تنظیم خودکارموقعیت HV، نورسنجی نور بالا، نورسنجی نور پایین، تست چراغ های پوزیشن، دیلایت (delight)، دایرکشن و جا به جایی لولر را انتخاب نمایید. در صورت تایید چراغ علامتی به نشانه تایید (ناک) بر روی آن حک می گردد. در پایان هر تست گزارشی از پارامترهای مورد آزمون را به صورت فایل در حافظه ذخیره می نماید.

تفاوت چراغ خودرو موتوردار و بدون موتور چیست؟

چراغ هایی كه روی همه ی خودروها نصب گرديده از نوع معمولی هستند. اين چراغ ها با وجود اين كه استاندارد هستند، فقط توانايی روشن كردن ميزان معينی از مسير را دارند و تغيير جهت خودرو در عملكرد آن ها هيچ تاثيری نخواهد داشت.اما در مقابل خودروهایی كه چراغ جلو موتور دار دارند، اين چراغ ها با كم و زياد شدن سرعت خودرو و نيز تغيير حركت خودرو از مسير، عملكرد متفاوتی نسبت به چراغ های معمولی دارند. چراغ های جلو موتور دار نسبت به اين عوامل حساس هستند و بر اساس تغيير جهت مسير آن را روشن می كنند.

نوعی سنسور در چراغ های موتور دار تعبيه شده است كه با چرخش و تغيير حركت فرمان خودرو، اين سنسورها فعال شده و در همان جهتی كه خودرو تغيير مسير داده، متمايل می شوند. عملكرد اين چراغ ها به اين صورت است كه زمانی كه خودرو به سمت چپ تغيير مسير دهد اين چراغ ها هم به صورت خودكار به سمت چپ متمايل می شوند. برای تغيير مسير به سمت راست نيز به همين صورت است، يعنی زمانی كه فرمان خودرو به سمت راست بپيچد، چراغ ها نیز به سمت راست متمايل می شوند. چراغ های جلو موتور دار می توانند به طور تقریبی ۱۸ درجه حول پيرامون خود بچرخند، به همين جهت اين چراغ ها ۴۰ درصد بيشتر نسبت به چراغ های معمولی روشنایی دارند و ديد بيشتری برای راننده ها ايجاد می كنند. يكی از ويژگی های خاص و منحصر به فرد چراغ های جلو موتور دار این است كه زمانی كه چراغ های شما در حالت نور بالا است و خودرويی از روبه رو نزديک می شود، اين چراغ ها به سرعت تشخيص داده و نور را تنظيم می كند تا باعث كاهش ديد و آزار راننده روبه رو نشوند.

سخن پایانی

در این مقاله به اهمیت تنظیم نور چراغ جلو خودرو، تعویض لامپ چراغ جلو ماشین، علت  ضعیف و کم نور چراغ جلو ماشین، راه‌کارهای تقویت نور چراغ خودرو، دلیل سوختن لامپ چراغ خودرو، دلایل برهم خوردن تنظیم نور چراغ‌ جلو خودرو، نحوه تنظیم نور چراغ جلو خودرو، نحوه تنظیم نور چراغ خودرو با دستگاه و تفاوت چراغ خودرو موتوردار و بدون موتور آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *