اجزای ماشین

دلایل عدم گردش آب در رادیاتور خودرو و نحوه تعمیر آن

عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باعث ایجاد برخی مشکلات جدی از جمله گرفتگی موتور می‌شود. شناسایی علت گردش نکردن آب رادیاتور ماشین یکی از مواردی است که میتواند در عملکرد بهتر خودرو به رانندگان کمک کند.گرمای بیش‌ازحد می‌تواند باعث ترک خوردن واشر یا مشکلات دیگری شود که تعمیر آن پرهزینه‌ خواهد بود. این مسئله می‌تواند یکی از دلایل آسیب به سایر بخش‌ها و کاهش بهره وری خودرو در طول زمان باشد.دلایل زیادی برای عدم گردش آب در رادیاتور ماشین وجود دارد و این مشکل می‌تواند به دلیل انسداد رادیاتور، مشکلات شیلنگ، نشتی، خرابی ترموستات، پایین بودن مایع خنک‌کننده یا مشکلات پمپ آب باشد.

اجزای سیستم خنک کننده خودرو و نقش رادیاتور

سیستم خنک کننده خودرو دارای اجزا و بخش‌های متعددی است که برای خنک نگه داشتن موتور در زمان رانندگی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. این قطعات شامل موارد زیر می‌باشند:

  • پمپ آب: جهت گردش مایع خنک کننده
  • ترموستات: تنظیم دمای مایع خنک کننده
  • رادیاتور: کمک به خنک شدن مایع
  • درپوش رادیاتور: کنترل سیستم و بالابردن نقطه جوش در اثر افزایش فشار
  • شلنگ‌ها: انتقال مایع خنک کننده از موتور به رادیاتور و برعکس. همچنین استفاده در جهت گرمایش داخلی خودرو

کار سیستم خنک کننده

سیستم  خنک کننده خودرو عامل یک فرایند تحت فشار است که توسط درپوش رادیاتور کنترل می‌شود. این سیستم مایع خنک کننده را در سراسر قطعات موتور گردش می‌دهند و گرما را جذب می‌کنند. آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده، ممکن است گاهی به درستی جریان پیدا نکند و در همین هنگام لازم است تا شما متوجه علت گردش نکردن آب رادیاتور ماشین بشوید.

5علت گردش نکردن آب رادیاتور ماشین

برای پی بردن به علت گردش نکردن آب رادیاتور ماشین  باید یک بررسی دقیق و کامل انجام داد در زیر به برخی از علتهای آن اشاره می کنیم :

1.انسداد لوله‌ها:

انسداد لوله‌های رادیاتور می‌تواند به دلیل تجمع رسوبات، کثیفی و آلاينده‌ها در سیستم خنک‌کننده باشد. این انسداد ممکن است باعث متوقف شدن جریان آب در رادیاتور شود و درنتیجه اب رادیاتور به طور کامل گردش نکند.

2.خرابی پمپ آب:

پمپ آب، مسئول پمپاژ آب در سیستم خنک‌کننده است. اگر پمپ آب خراب شود، ممکن است جریان آب در سیستم متوقف شود و اب رادیاتور به طور کامل گردش نکند.

3.ترموستات خراب:

ترموستات، یک سیستم کنترل دما در سیستم خنک‌کننده است که باز و بسته شدن آن، جریان آب را کنترل می‌کند. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است باعث شود جریان آب در سیستم تنظیم نشده و اب رادیاتور گردش نکند.

4.کمبود سطح آب:

کاهش سطح آب در مخزن آب خنک‌کننده می‌تواند باعث شود که جریان آب کاهش یابد و اب رادیاتور به طور کامل گردش نکند.

5.رابی سیستم برقی: سیستم برقی مرتبط با خنک‌کننده، شامل سنسورها، کلیدها و مدارها است. خرابی یکی از این قطعات می‌تواند باعث عدم گردش کامل آب در رادیاتور شود.

گردش نکردن آب رادیاتور چه اثراتی بر عملکرد خودرو دارد؟

عدم گردش آب رادیاتور یا مایع خنک کننده در این سیستم می‌تواند اثرات و عواقب بسیاری داشته باشد. برخی از این موارد می‌توانند هزینه‌های زیادی از خود به جای بگذارند و شما دچار خسارات جدی کنند. از مهم ترین موارد قابل اشاره از علت گردش نکردن آب رادیاتور ماشین، شامل موارد زیر است:

1.افزایش دمای موتور:

گردش نکردن آب در رادیاتور می‌تواند منجر به افزایش دمای موتور شود. آب در رادیاتور به طور معمول برای خنک‌کردن موتور و جذب گرمای از آن استفاده می‌شود. اما اگر آب به طور کامل گردش نکند، موتور به سرعت گرم می‌شود و ممکن است به خطر خرابی و آسیب دیدن قطعات داخلی موتور بیافتد.

2.بالا رفتن مصرف سوخت:

دمای بالا در موتور به دلیل عدم گردش آب رادیاتور می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. زیرا موتور به منظور کاهش دمای خود بیشترین تلاش را می‌کند و برای این کار مقدار زیادی انرژی را مصرف می‌کند.

3.کاهش عمر موتور:

دمای بالا در موتور ناشی از گردش نکردن آب رادیاتور می‌تواند باعث کاهش عمر مفید آن شود. همچنین گرما و حرارت اضافی ممکن است باعث کاهش عمر قطعات داخلی موتور شده و به طول عمر کلی موتور ضربه بزند.

4.خرابی قطعات سیستم خنک‌کننده:

گردش نکردن آب رادیاتور ممکن است باعث خرابی سیار قطعات سیستم خنک‌کننده شود، از جمله رادیاتور، پمپ آب، ترموستات و سایر قطعات مرتبط.

نحوه تشخیص مشکلات سیستم خنک‌کننده

دانستن اینکه چه چیزی را باید بررسی کنید، می‌تواند در شناسایی این مشکل و حتی تعمیر آن به شما کمک کند.که در زیر به آن اشاره می کنیم:

مرحله 1: سیستم خنک‌کننده خودروی خود را بشناسید

سیستم خنک‌کننده در وسیله نقلیه شما به گونه‌ای طراحی شده که موتور را در دمای ثابت نگه دارد. رادیاتور ماشین پس از گرم شدن موتور، از گرم یا سرد شدن بیش‌ازحد آن جلوگیری می‌کند.

سیستم خنک‌کننده از چندین جزء اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می‌دهند. هر یک از اجزا برای کارکرد موتور در دمای صحیح ضروری هستند. کولنت، ترموستات، پمپ آب، رادیاتور، فن و درپوش اجزای اصلی سیستم خنک‌کننده موتور خودرو هستند.

مرحله 2: مشکل را شناسایی کنید

خرابی ترموستات شایع‌ترین علت گرمای بیش‌ازحد و علت کاهش آب رادیاتور خودرو است.

برای بررسی میزان خرابی ترموستات که به نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین منتهی می‌شود، مراحل ذیل را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود.
  • کاپوت را باز کنید و شیلنگ‌های بالا و پایین رادیاتور را روی خودرو پیدا کنید.
  • دمای شیلنگ‌های رادیاتور را بررسی کنید. زمانی که موتور شروع به گرم شدن بیش‌ازحد کرد، از دماسنج استفاده کرده و دمای هر دو شیلنگ رادیاتور را بررسی کنید.

اگر شیلنگ‌های رادیاتور به تعویض نیاز دارند، از تکنسین معتبر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

به بررسی دمای هر دو شیلنگ ادامه دهید. اگر موتور شروع به گرم شدن بیش‌ازحد کرد و هر دو شیلنگ رادیاتور سرد هستند یا فقط یکی گرم است، ترموستات باید تعویض شود. خرابی یا نشتی شیلنگ‌های ترموستات را می‌توان علت سرد بودن رادیاتور ماشین دانست.

مرحله 3: گرفتگی رادیاتور را بررسی کنید

زمانی که رادیاتور مسدود می‌شود جریان مایع خنک‌کننده را محدود می‌کند. اگر از بیرون مسدود شود، جریان هوا را از طریق رادیاتور محدود می‌کند و باعث داغ شدن موتور خودرو می‌شود. برای بررسی انسداد که به عدم گردش آب در رادیاتور ماشین منجر می‌شود، این مراحل را دنبال کنید:

  • ماشین خود را پارک کنید. اجازه دهید موتور خنک شود و کاپوت را بالا بزنید.
  • درپوش رادیاتور را بردارید و به دنبال زباله یا آلودگی در داخل رادیاتور باشید.
  • گرفتگی از بیرون را بررسی کنید.
  • جلوی رادیاتور را بررسی کنید و به دنبال هرگونه زباله‌ای باشید که بیرون رادیاتور را مسدود کرده است.

اگر رادیاتور از داخل گرفتگی داشته باشد، باید تعویض شود. اگر از بیرون مسدود شده باشد، معمولاً می‌توانید آن را با هوای فشرده یا شلنگ تمیز کنید.

مرحله 4: نشت سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید

نشتی در سیستم خنک‌کننده علت کاهش آب رادیاتور خودرو و گرم شدن بیش از حد موتور است. هرگونه نشتی باید تعمیر شود تا از آسیب جدی به موتور خودرو جلوگیری شود. برای بررسی نشتی مراحل زیر را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک شود.
  • درپوش فشار سیستم خنک‌کننده را بردارید و آن را کنار بگذارید.
  • کمی فشار وارد کنید. با استفاده از تستر فشار سیستم خنک‌کننده، به سیستم خنک‌کننده فشار وارد کنید.
  • با اعمال فشار به سیستم، تمام اجزای سیستم خنک‌کننده را از نظر نشتی بررسی کنید.
  • مایع خنک‌کننده را به سیستم اضافه کنید. اگر با فشارسنج نشتی پیدا نشد، تستر را بردارید و مایع خنک‌کننده را به سیستم اضافه کنید.
  • درپوش رادیاتور را برگردانید و موتور را روشن کنید.
  • نشتی مایع را بررسی کنید. قبل از بررسی نشتی اجازه دهید موتور برای مدتی کار کند.

مرحله 5. درپوش فشار سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید

زمانی که درپوش رادیاتور فشار مناسب را نگه نمی‌دارد، مایع خنک‌کننده می‌جوشد. همین اتفاق باعث گرم شدن بیش‌ازحد موتور و عدم گردش آب در رادیاتور ماشین می‌شود. برای بررسی این مشکل مراحل ذیل را انجام دهید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و اجازه دهید موتور خنک شود.
  • درپوش فشار را از سیستم خنک‌کننده باز کرده و کنار بگذارید.
  • با استفاده از تستر فشار سیستم خنک‌کننده، درپوش را تست کنید و ببینید آیا فشار ذکرشده روی درپوش را حفظ می‌کند یا خیر.
  • اگر فشار را تحمل نمی‌کند، باید تعویض شود.

مرحله 6. پمپ آب معیوب را بررسی کنید

اگر پمپ آب از کار بیفتد، مایع خنک‌کننده را از طریق موتور و رادیاتور به گردش در نمی‌آورد. این عدم گردش آب در رادیاتور ماشین باعث گرم شدن بیش‌ازحد موتور می‌شود. برای اطمینان از نچرخیدن آب در رادیاتور ماشین این مراحل را دنبال کنید:

  • وسیله نقلیه خود را پارک کنید و صبر کنید تاموتور خنک شود.
  • درپوش فشار را از سیستم خنک‌کننده جدا کنید و کنار بگذارید.
  • بررسی کنید که آیا مایع خنک‌کننده در حال گردش است یا نه.
  • موتور را روشن کنید. زمانی که موتور گرم است، مایع خنک‌کننده را در سیستم خنک‌کننده نگاه کنید تا ببینید آیا در حال گردش است یا خیر.
  • پمپ آب را به‌صورت چشمی بررسی کنید. خرابی پمپ آب گاهی اوقات علائم نشتی مانند خیسی یا خطوط سفید یا سبز روی آن را نشان می‌دهد.

4 راهکار جلوگیری از آسیب به سیستم خنک کننده خودرو

چند نکته کلیدی لازم در زمینه کاهش آسیب‌های سیستم خنک کننده خودرو و راهکارهای نگهداری بهتر از آن عبارتند از:.

  • بررسی و تعویض به موقع مایع خنک‌کننده
  • بررسی و تعویض به موقع قطعات سیستم خنک‌کننده:
  • بررسی و پاکسازی رادیاتور.
  • رعایت شرایط رانندگی مناسب

سخن پایانی

در این مقاله به مروری بر اجزای سیستم خنک کننده خودرو و نقش رادیاتور،5 علت گردش نکردن آب رادیاتور ماشین، نحوه تشخیص مشکلات سیستم خنک‌کننده، عواقب گردش نکردن آب رادیاتور بر عملکرد خودرو و راهکار جلوگیری از آسیب به سیستم خنک کننده خودرو پرداختیم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *