دسته بندی نشده

بیشترین مشکلات رایج خودرو در زمستان و احتیاط در سفر زمستانی

با فرا رسیدن فصل سرما، آماده‌سازی خودرو برای شرایط آب و هوایی برفی وسرد زمستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مجهز کردن خودرو در زمستان  یک سری اقدامات پیشگیرانه است که مانع از بروز مشکلات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان می‌شود. انجام به موقع این کار می‌تواند از خرابی‌های احتمالی  و مشکلات جدی جلوگیری کرده و ایمنی سفرهای زمستانی را افزایش دهد. در واقع در این فصل بایستی به نکات و مواردی توجه کرد تا با انواع مشکلات خودرو در زمستان مواجه نشد. برخی از این مشکلات رایج را در این مقاله بیان می کنیم.

ترمز نگرفتن خودرو در زمستان

یکی از اثرات مخرب رطوبت و آب در عملکرد خودرو کاهش قدرت ترمزگیری است. وجود سرما باعث می شود که آب روی سطح بیرون لنت ترم  و دیسک آن قرار بگیرد؛ در نتیجه مقدار اصطکاک میان آنها کاهش یافته و تا حدی پیش می رود که در بسیاری از موارد عمل ترمزگیری اصلا انجام نمی‌شود و شما نمی توانید ماشین را متوقف کنید.این مشکل در خودروهایی که چهارچرخ دیسکی است و همچنین خودروهایی که به سیستم ABS مجهز نیست بیشتر مشهود است. برای رفع این مشکل باید در فواصل مختلف با فشردن پدال ترمز و درگیر کردن لنت ترمز با سطح دیسک و گرم شدن محل تماس آنها از میزان رطوبت بکاهید. برای این منظور حتما از فاصله کافی با خودروی پشت سری مطمئن شوید و قبل از آن چراغ‌های فلاشر را روشن کنید تا با این کار رانندگان پشت سر را نسبت به اقدامی که می‌خواهید انجام دهید آگاه کنید و ایمنی خود و سرنشینانتان را تامین کنید.

یخ‌زدگی فن رادیاتور

هنگام بارش برف ذرات برف به مرور از طریق دریچه جلوی پنجره وارد محفظه فن رادیاتور خودرو می‌شود و به علت سرمای بیش از حد، قبل از آن که ذوب شود و از بین برود ذرات دیگر روی آنها انباشته شده و به مرور به تکه‌ای از یخ فشرده تبدیل می‌شود. این در حالی است که به خاطر سردی هوا، موتور در شرایط عادی به سر برده و نیازی به استفاده از فن برای خنک کردن رادیاتور نیست. اما همین که خودرو به سطح شیب‌دار برسد و برای حفظ سرعت به استفاده از دنده معکوس و دور موتور بالاتری نیاز باشد، دمای موتور بالاتر می‌رود و ای‌سی‌یو دستور روشن شدن فن را صادر می‌کند. اینجاست که به خاطر وجود مانع بزرگی که به مرور روی محفظه فن تشکیل شده، فن قادر به حرکت نبوده و چه بسا به خاطر روشن ماندن موتور آن داغ کند و بسوزد. در این حالت زمان زیادی نمی‌گذرد که دمای موتور بالا می‌رود و از حد مجاز می‌گذرد و به قول معروف ماشین جوش می‌آورد.برای پیشگیری از این شرایط ضروری است هر چند کیلومتر یکبار توقف کرده و برف‌های جمع شده جلوی خودرو و لابه‌لای فن را تخلیه کنید. از قرار دادن موانعی همچون نایلون جلوی خودرو خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود جریان طبیعی هوا که با سازوکار دقیقی طراحی شده از بین برود و دچار مشکل جدیدی بشوید.

بازی کردن فرمان خودرو

از جمله یکی از مهمترین مشکلات دیگر خودرو در زمستان بازی کردن فرمان ماشین می باشد. لغزنده بودن جاده‌ها در فصول سرد یکی از دغدغه های بزرگ رانندگان می باشد. چرا که در چنین شرایطی اتومبیل فرمان پذیری پایین داشته و کنترل آن بسیار دشوار می شود.این شرایط بخصوص در زمانی که لاستیکهای ماشین فرسوده باشه و سابیده شده باشد تشدید می شود. علاوه بر این موارد عدم استفاده از زنجیر چرخ نیز می تواند کنترل ماشین را دشوارتر کرده و خطرناک تر باشد در صورتی که جاده لغزنده باشد شما بدون شک با بازی کردن فرمان خودرو مواجه میشوید و کنترل فرمان خودرو از دست شما خارج می شود. هرگاه خودرو در حالت لیز خوردن قرار گرفت، باید مسیر خودرو را در جهت سرخوردن حفظ کرده و از برگرداندن خودرو در جهت مخالف آن خودداری کنید. سپس با کمی فشار روی پدال گاز، کنترل خودرو را دوباره به دست بگیرید. این روش که در اصطلاح به آن «مبارزه نکن» گفته می‌شود برای تمام وسایل نقلیه‌ای که نیروی محرکه موتور آنها روی دو یا چهار چرخ منتقل می‌شود، قابل اجراست. اگر نیروی محرکه روی چرخ‌های عقب باشد، رانندگان باید خلاف لغزش خودرو آن را هدایت کنند تا از کشیده‌شدن قسمت انتهایی خودرو به یک سو جلوگیری شود. در این حالت اگر عقب ماشین به سمت چپ کشیده شد، راننده باید فرمان را به راست بچرخاند. انجام درست این دستور العمل در زمانیکه در این شرایط قرار می گیرید کار آسانی نخواهد بود.توصیه می شود اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب است بدانید که هنگام بارش برف و یخ‌بندان تعامل خوبی با جاده نخواهید داشت. حتی‌المقدور همزمان با استفاده از زنجیر چرخ آمادگی کامل برای اجرای دقیق و درست این فرمول داشته باشید. در آخر پرهیز از افزایش سرعت و رانندگی در سطوح لیز با سرعت پایین و دنده سنگین از مهم‌ترین نکته‌هایی است که رانندگان باید در رعایت آنها دقت و مهارت لازم را داشته باشند.

کاهش ضد یخ خودرو

بررسی سطح ضدیخ موجود در رادیاتور برای زمستانی کردن خودرو یکی از موارد مهم در زمستان است. ضدیخ نقش محافظتی در برابر یخ زدن آب خنک کننده موتور را برعهده دارد. اگر میزان ضدیخ کم باشد یا از نوع مناسبی نباشد، خطر آسیب دیدن رادیاتور وجود دارد لازم است پس از باز کردن درب رادیاتور، سطح ضدیخ را بررسی کنید. اگرنیاز است، ضدیخ جدید اضافه نمایید و ضد یخ قدیمی را تخلیه کند. مطمئن شوید که نسبت ضدیخ و آب بر اساس دستورالعمل سازنده است. با انجام این کار ساده می‌توانید از خرابی‌ها و مشکلات پر هزینه ناشی از یخ زدن موتور جلوگیری کنید.

عدم استفاده ازروغن موتور مناسب

به علت وجود سرمای هوا  در زمستان  بایستی از روغن موتور های با ویسکوزیته پایین‌تر استفاده ‌شود تا بتواند در دماهای پایین به راحتی جریان یابد و اجزای موتور و گیربکس را روانکاری کند. روغن‌های زمستانه معمولاً ویسکوزیته ۵W تا ۱۰W دارند در حالی که روغن‌های تابستانه ویسکوزیته ۲۰W تا ۵۰W دارند.جدای از داشتن ویسکوزیته پایین‌تر، روغن‌های زمستانه دارای خاصیت روانکاری بالاتری هستند تا اصطکاک کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتری داشته باشیم. زمان مناسب برای تعویض روغن‌های تابستانه با زمستانه، اوایل پاییز است تا قبل از سرد شدن هوا این کار انجام شده باشد و یک قدم مهم برای زمستانی کردن خودرو بردارید.پس از تعویض روغن، حتماً باید موتور را روشن کرده و از نشتی نداشتن درزها اطمینان حاصل نمود. استفاده به موقع از روغن مناسب، موجب افزایش عمر مفید موتور و قطعات مکانیکی خودرو می‌شود.  پرهیز از رانندگی‌های طولانی مدت با موتور سرد در زمستان  باعث می شود که خودرو شما فرصت کافی برای روانکاری قطعات با روغن داشته باشد.

عدم گرم کردن ماشین در زمستان

گرم کردن موتور ماشین برای زمستانی کردن خودرو یکی از موضوع‌های مهم برای حفظ سلامت و عمر مفید خودرو است. در روزهای سرد زمستان، بخش‌های مختلف موتور مثل روغن‌ها، آب و سوخت سرد می‌شوند و دچار افت عملکرد می‌گردند. گرم نشدن کامل موتور می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل خام‌سوزی، افت قدرت موتور و حتی خرابی قطعات شود.بهتر است موتور را روشن کنید و پس از چند دقیقه حرکت آرام، سرعت را به تدریج افزایش دهید. هنگام رانندگی نیز دور موتور را به یکباره بالا نبرید. در موتورهای جدید زمان لازم برای گرم شدن کمتر است و درجا کار کردن خودرو توصیه نمی‌شود. با رعایت نکات بالا می‌توانید با آسودگی خاطر از موتور خودروتان در زمستان مراقبت کنید و با رعایت نکات گرم کردن خودرو با خیال راحت به رانندگیتان دریک روز زمستانی ادامه دهید.

سخن پایانی

در زمستان در صورت رعایت نکردن و چک نکردن مواردی ضروری برای زمستانی کردن خودرو رانندگان دچار مشکلات جدی در جاده ها می شوند که هم احتمال ضرر به خودرو می شود و هم ایمنی خود و سرنشینان را پایین می آورد.در این مقاله به چند مورد مهم اشاره شد و راهکار لازم داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *