تعمیر خودرو, نگهداری

ترفند هایی برای عیب یابی کولر و بخاری خودرو

ترفندهایی برای عیب یابی کولر خودرو

از جمله امکانات رفاهی تمامی ماشین های تولیدی فعلی در کشور، کولر و بخاری ماشین نام داشته که در فصل های سرد و گرم سبب بهبود وضعیت هوای داخل خودرو می شود و از گرم شدن یا سرد شدن درون آن جلوگیری می‌ نماید، اما استفاده از این امکان رفاهی نیازمند مراقبت‌ هایی بوده که باید توسط افراد رعایت شود و در صورت پیدا کردن عیب هایی که در کار آن ها خلل ایجاد نموده است، عیب یابی آن ها صورت گرفته و با مراجعه به متخصص نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

در این مقاله قصد داریم هر آن چه که درباره ی عیب یابی کولر و بخاری خودرو باید دانست؛ گفته و یک راهنمای جامع درباره ی آن ها ارائه نمائیم. به صورت کلی نحوه ی کار کولر ماشین همانند کولر های گازی در خانه و اداره بوده که قطعا اطلاعات بسیاری در مورد آن ها می‌ دانید. در کولر های گازی خانگی، کولر انرژی خود را از برق شهری دریافت نموده و در ماشین این اتفاق از موتور و باتری آن صورت خواهد گرفت. در ضمن دمنده کولر و بخاری ماشین مشترک می باشد و به  صورت کلی همه چیز به صورت مینیمال در یک جا رخ خواهد داد.

شیوه ی کار کولر ماشین :

  • اول، ابتدا در کمپرسور کولر، گاز فشرده خواهد شد.
  • دوم، نیرویی که برای کمپرسور کولر نیاز می باشد؛ از طریق تسمه دینام یا تسمه هیدرولیک دریافت ‌شده و این امر همان فشاری بوده که معمولا به خودرو وارد خواهد شد.
  • سوم، کانال کولر که شبیه به رادیاتور کوچک بوده، گاز را فشرده دریافت می کند و آن را آزاد می نماید. به علت وجود فرمول P. × V. / T= Constant با بالا رفتن حجم گاز دمای آن کاسته شده و به شدت پایین خواهد آمد.
  • چهارم، در این مرحله فن ماشین وارد عمل می شود و با حرکت دادن هوای سرد به سمت درون اتاقک ماشین، محیط داخل را سرد خواهد کرد.

ترفندهایی برای عیب یابی کولر خودرو

به طور معمول کولر به علل مختلفی کار نکرده؛ اما دلایل زیر از اصلی‌ ترین مواردی می باشد که ماشین ها با آن درگیر می گردند:

  • اول، در برخی از موارد، تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نبوده و باعث ایجاد خرابی در کولر می ‌شود.
  • دوم، در مواقعی ممکن است از موارد فن کولر ‌سوخته و عمل نخواهد کرد. در این موارد کمپرسور به خوبی عمل نموده ولی هوایی درون اتاقک ماشین نمی ‌آید.
  • سوم، کلاچ نکردن کمپرسور ماشین که همانند مورد قبلی به علت عملکرد بد برق خودرو بوده که باید به این مسئله به زودی رسیدگی کرد.
  • چهارم، در برخی از موارد همه چیز درست کار می نماید؛ اما نه هوای داخل ماشین خنک می گردد و نه هوای ورودی طبق تست‌ های معمول، خنکای خاصی خواهد داشت. در این موارد مشکل از کم بودن گاز گولر بوده که باید شارژ گردد. البته کم شدن گاز کولر یک چیز عادی نبوده؛ بلکه به علت وجود اشکال در کمپرسور رخ ‌داده که باید پیگیری گردد.

بیشتر بخوانید: چرا کولر خودرو باد گرم می ‌زند؟

در موارد گفته شده در بالا، همان ‌طور که توجه نموده اید؛ معمولا عمل نکردن کولر ماشین به دلایلی رخ می دهد که در اثر عدم رسیدگی به اجزای مختلف ماشین اتفاق می ‌افتد. برای مثال ضعیف بودن تسمه دینام و یا ضعیف بودن برق ماشین سبب بروز خرابی کولر شده و از نعمت وجود آن محروم می ‌شوید. به همین علت برای درست کار کردن کولر ماشین باید به دیگر اجزای خودرو بیشتر رسیدگی کنید.

مسئله ی بعدی، بخاری ماشین بوده که در فصول سرد سال استفاده می گردد‌ و در تمامی ماشین ها وجود داشته و جزو لاینفک ماشین ها به حساب می آید.

شیوه ی کار بخاری ماشین :

  • اول، آب رادیاتور گرمای موتور را جذب خود خواهد کرد.
  • دوم، آب گرم شده رادیاتور وارد محوطه گرمای بخاری شده و در آن جریان پیدا می نماید و به قدری این جریان ادامه پیدا می‌ نماید که به طور کامل بخاری گرم گردد.
  • سوم، در این مرحله دمنده وارد کار می شود و گرمای محوطه بخاری را وارد داخل ماشین می‌ نماید و گرمای داخل ماشین را تامین می کند. ‌

عیب یابی کولر ماشین

همانند قسمت کولر ماشین، در بخاری نیز به طور معمول مشکلات روتینی سبب ایجاد خرابی بخاری ماشین ‌شده که اغلب به دلیل عدم رسیدگی درست به اجزای مختلف خود ماشین است.

بیشتر بخوانید: برطرف کردن مشکلات سیستم کولر پراید

از جمله مشکلات بخاری خودرو:

  • اول، همانند اولین علتی که برای کولر ماشین مطرح کردیم، امکان دارد، تنظیمات مربوط به جابجایی کولر و بخاری ماشین درست نباشد.
  • دوم، در بسیاری از مواقع، فن ماشین که هوا را چه از حالت سرد و چه در حالت گرم به درون ماشین انتقال می دهد، مشکل داشته و سوخته است. در این مواقع همه چیز به خوبی کار نموده و صرفا هوا جابجا نخواهد ‌شد. معمولا از یک هوای گرم بدون حرکت در مبدا ورودی هوا قابل تشخیص خواهد بود.
  • سوم، مورد بعدی در مواقعی است که بخاری در سرعت بالا به خوبی عمل نکند! به طور معمول رانندگان با این شکایت به متخصصین مراجعه می نمایند که در سرعت پایین، بخاری به خوبی عمل نموده؛ اما به محض بالا رفتن سرعت عملکرد آن مختل خواهد شد. علت این اتفاق خرابی ترموستات بوده و یا آمپر آب بسیار پایین می رود؛ که بسیار اهمیت دارد به آن رسیدگی کرد.
  • چهارم، در مواردی راننده با این شکایت به متخصصین مراجعه می کند که بخاری، هوای سرد را به بیرون منتقل می کند؛ معمولا علت این اتفاق مواردی مانند: ضعیف بودن واتر پمپ، گرفتگی لوله رادیاتور بخاری و وجود هوا در مایع خنک کننده موجود در محفظه کولر بوده که وارد محیط بخاری خواهد شد.  تمامی موارد گفته شده باید توسط متخصص چک و حل شود.

ویژگی های کولر ماشین

  • پنجم، به صورت کلی مواردی که در بالا ذکر شد، نکاتی می باشند که در بسیاری از موارد قابل استفاده بوده و بیشترین علل خرابی در کولر و بخاری ماشین محسوب شده و باید با رسیدگی صحیح و به موقع مشکلات آن را حل نمود تا از هزینه ‌های اضافی و بعدی جلوگیری کرد.
  • ششم، اگر سوال و یا اشکالی در عملکرد بخاری و کولر ماشین وجود داشت؛ در قسمت نظرات مطرح نمایید تا از طریق متخصصین امر به پاسخ برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *