سایر مقالات

برطرف کردن مشکلات سیستم کولر پراید

کولر پراید

خرابی کولر ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این خرابی ممکن است به صورت روشن نشدن کولر، قطع و وصل شدن کولر ماشین و یا خنک نکردن کولر خود را نشان می دهد و علت ایجاد آن نیز متفاوت خواهد بود. در صورتی که می خواهید خودتان به عیب یابی کولر پراید بپردازید، با ما در این مقاله همراه بمانید تا بتوانید مشکل را در سریع ترین زمان ممکن شناسایی و حل کنید.

علائم مهم در عیب یابی کولر پراید را بشناسید:

برای عیب یابی کولر پراید باید در ابتدا علائم مشکل را شناسایی نمایید. به صورت معمول سه عامل گرد و خاک، رطوبت و گرمای هوا سبب ایجاد درد مشکلات کولر ماشین می شوند. در صورت خرابی و وجود مشکل کولر ماشین امکان دارد این علائم را از خود نشان دهد:

  • اول، سر و صدای زیاد و نامعمول.
  • دوم، روشن نشدن کولر.
  • سوم، وجود باد گرم.
  • چهارم، قطع و وصل شدن کولر.
  • پنجم، خاموش شدن ناگهانی کولر.

نحوه ی عیب یابی کولر پراید:

برای این که بتوان خرابی کولر ماشین را به درستی تشخیص داد؛ ابتدا باید بدانید کدام یک از اجزای کولر بیشتر دچار مشکل شده است. برای عیب یابی کولر پراید بهتر است مشکل مربوط را در قطعات زیر بررسی نمایید:

اول، مشکلات کمپرسور:

کمپرسور می تواند مربوط به فن کلاچ یا تسمه باشد. در صورتی که مشکل از کمپرسور می باشد، می ‌توانید به سفت کردن و تنظیم کشش تسمه و یا تعویض کامل آن این مشکل را برطرف نمایید. وجود مشکل در کلاچ به این معناست که در جریان کولر اختلال ایجاد شده و نیرو در سیستم درستی منتقل نمی شود. در این صورت مشکل با تعمیر و یا تعویض کلاچ برطرف می گردد.

کولر پراید

دوم، مشکلات کندانسور:

مشکلات کندانسور امکان دارد مربوط به فن یا کثیف شدن پرده ها باشد. این مشکلات موجب خنک نکردن کولر خواهد شد. یکی دیگر از مشکلاتی که به کندانسور ارتباط دارد، اختلال در تبادل حرارت می باشد که زمان ‌بر است. جهت خنک شدن پیش از ورود به کمپرسور، وارد کندانسور می ‌شود. در صورتی که جریان هوای کافی در کندانسور وجود نداشته باشد؛ این تبادل به خوبی و درستی صورت می گیرد در این حالت می توان کندانسور را با فشار هوا تمیز نموده تا مشکل برطرف شود.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر خودرو را بشناسید

سوم، عیب یابی کولر پراید:

پراید نوسان دور موتور:

در ماشین های پراید انژکتوری هنگامی که کولر ماشین را روشن می نمایید، دور موتور کم می ‌شود، این افت دور توسط تغییرات زاویه ی دریچه گاز خود را استپر موتور جبران می نماید. در صورتی که پراید کاربراتوری باشد، این افت دور موتور سبب تغییر دریچه گاز از طریق شلنگ وکیوم جبران خواهد شد. در صورتی که نوسان دور موتور در هنگام روشن کردن کولر دوتا شد:

  • اول، در ماشین های انژکتوری باید استپر موتور توسط دیاگ زدن کنترل شود.
  • دوم، در خودرو های کاربراتوری، موتور و کاربراتور باید تنظیم گردند.

چهارم، خرابی اتصالات کولر:

مشکل قطع و وصل شدن کولر پراید می ‌تواند به اتصالات الکتریکی مرتبط شود؛ همچنین امکان دارد فشنگی آب دچار خرابی شده که در این صورت با تعویض آن می ‌توان به راحتی مشکل را رفع کرد.

پنجم، شلنگ بلبرینگ:

سر و صدای کولر یا شنیده شدن صدای سوت مانند، مرتبط به بلبرینگ می باشد. در صورت خرابی این عضو مشکل با تعویض آن برطرف خواهد شد.

عیب یابی کولر پراید

ششم، خرابی فشنگی سر کپسول:

در صورتی که فشنگی سر کپسول خراب گردد، با وجود روشن بودن کولر، ماشین گرم خواهد شد. در این شرایط آمپر آب نیز بالا می ‌رود و فن ها با دور آرام شروع به کارکردن می ‌کنند. به جهت رفع این مشکل به خصوص در خودرو های پراید مدل قدیمی ‌تر باید سیستم خنک کاری ماشین و فشنگی سر کپسول برای بررسی و انجام تعمیرات کولر ماشین چک شود.

هفتم، شل شدن یا خرابی تسمه:

در صورتی که تسمه شل شده باشد و یا عمر آن تمام شود، با مشکل سرو صدای نامعمول مواجه خواهد شد. در صورتی که تسمه قدیمی و پوسیده باشد باید آن را عوض کرد. در صورتی که شل شود باید آن را سفت و تنظیم نمود، مشکل صدا رفع می گردد.

هشتم، کشته شدن اواپراتور:

اگر در هنگام روشن کردن کولر پراید، بوی ناخوشایندی به مشام تان رسید؛ احتمالا اواپراتور کثیف شده است امکانات این وجود دارد که جلبک ها و یا ذرات ریز گرد و خاک در میان پره های اواپراتور باشد. مشکل جمع شدن ذرات گرد و خاک را می توان با فشار هوا برطرف نموده و به جهت از بین بردن جلبک ها باید پر از مواد خاصی شست و شو داد.

بیشتر بخوانید: اجزای کولر ماشین

راه هایی برای افزایش عمر کولر پراید:

یک سری از موارد می تواند از ایجاد بسیاری از مشکلات در کولر خودرو جلوگیری کرده و طول عمر آن را بالا برد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت:

اول، تمیز نگه داشتن فیلتر ها: از جمله مهم ترین اجزای کولر خودرو فیلتر ها شناخته شدند که در کولر پراید نیز اهمیت زیادی دارند. فیلتر کثیف موجب انتقال آلودگی به اواپراتور می ‌شود و در نتیجه در عملکرد کولر اختلال ایجاد خواهد کرد و در نتیجه توجه به این قطعه و تمیز نمودن و تعویض آن به صورت مرتب می تواند طول عمر کولر را بالاتر ببرد.

افزایش عمر کولر پراید

دوم، به کارگیری کمپرسور: اگر بیش از اندازه یا کمتر از حد مشخصی از کولر اتومبیل کار بکشید، کمپرسور قطعا دچار مشکل می شود. در این صورت کولر، خنک کنندگی خود را از دست می‌ دهد و نیاز به تعمیر دارد. به جهت جلوگیری از این مشکل بهتر است کولر را مدت زمان طولانی روشن نکرده و در ماه‌های سرد سال حداقل ۱۰ دقیقه کولر را روشن نمایید.

سوم، تمیز بودن و محافظت کردن از کندانسور: تمیز نگه داشتن کندانسور تاثیر زیادی در افزایش طول عمر کولر دارد. اگر این قسمت خراب شود، کولر پراید خنک کنندگی خود را از دست می ‌دهد و گاز مبرد را به جای فضای درون خود، به بیرون منتقل خواهد کرد. پس بهتر است هر چند وقت یک بار آن را بررسی نمایید. بررسی می تواند توسط خودتان و یا یک فرد متخصص انجام شود.

عیب یابی و تعمیر کولر پراید:

کولر پراید همانند بخش های دیگر، ممکن است دچار آسیب و خرابی گردد. توجه نمودن به موارد اثر گذار در طول عمر قطعات کولر می تواند تا حد زیادی از ایجاد مشکل جلوگیری نمایید. در صورت نیاز، خودتان عیب یابی کولر را انجام دهید و در صورتی که دانش فنی آن را ندارید، پس بهتر است از یک عیب یاب و یا یک فرد متخصص برای بررسی های دقیق تر و تعمیر قطعات خودرو کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *