سایر مقالات

علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر خودرو را بشناسید

بوبین کمپرسور کولر خودرو

در ماشین ‌ها قطعات گوناگونی وجود دارند که هر کدام از آن ‌ها وظیفه ی مختلفی برعهده دارند. از قطعات دیگری که در اغلب ماشین ها وجود دارد، کمپرسور کولر می باشد. خرابی این قطعه که موجب کار نکردن کولر در ماشین می‌ شود، می‌ تواند علل گوناگونی داشته باشد. در حقیقت کار نکردن کولر ماشین، دلایل مختلفی داشته که یکی از آن‌ ها خرابی کمپرسور کولر می باشد. کمپرسور کولر ماشین نیز از قسمت ‌های متفاوتی تشکیل شده و خرابی این قسمت باعث ایجاد خرابی کمپرسور می گردند.‌ یکی از این قسمت ‌ها نیز بوبین یا همان سیم پیچ شناخته شده است. بوبین کمپرسور با عملکرد نامناسب و خرابی می‌ تواند منجر به خرابی کولر خودرو نیز می گردد. به همین علت دانستن علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر ماشین به جهت حل این مشکل مهم است. در این مطلب به بررسی علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر ماشین خواهیم پرداخت.

بوبین کمپرسور کولر ماشین چیست؟

بوبین قسمتی از کمپرسور کولر ماشین می باشد. در حقیقت کمپرسور دلیل اصلی خنک شدن ماشین بوده که از قسمت ‌های متفاوتی تشکیل شده. بوبین نیز قسمتی از این بخش بوده که یک قطعه الکترومکانیکی می باشد. این قطعه در مدل های مختلفی از مدار ‌ها استفاده می گردد‌؛ اما بیش ‌ترین استفاده ی آن در مدار‌ هایی می باشد که با توان ‌های بسیار بالا کار می ‌کنند.

بوبین کولر خودرو

بوبین یک سیم بوده که به صورت سیم پیچ دور یک هسته ی مغناطیسی پیچیده می شود. این سیم پیچ در یک مدار قرار گرفته و با عبور جریان از آن، میدانی مغناطیسی در اطراف و مرکز سیم پیج به وجود خواهد آمد. به طور تقریبی اندازه ی این میدان در تمام سطح سیم پیچ یکنواخت بوده؛ اما اندازه ی آن در مرکز هسته بیش‌ تر می باشد. همین میدان مغناطیسی ساده موجب می گردد تا کاربرد ‌های بوبین بسیار زیاد شده و در مکان‌ ها و شرایط مختلفی از آن استفاده گردد.

با توجه به این که اندازه آن بسیار کوچک است اما در کمپرسور کولر خودرو ها از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور کلی می توان گفت که برای خنک کردن ماشین بسیار لازم و ضروری است.

این قطعه پولی و کلاچ را به یک دیگر قفل می کند و مدار مغناطیسی را ایجاد می کند و برای این که میل لنگ ها و یا شفت که به پیشتون کمپرسور ها متصل است را به حرکت در بیاورد، به انرژی نیاز دارد که آن را تامین می کند و با این کار هوا فشرده سازی می شود و اگر این قطعه وجود نداشته باشد کابین خودرو خنک نمی شود، پس به اهمیت این قطعه پی بردید.

برای مثال بوبین کاربردی به عنوان سوئیچ، آهنربا و آنتن بی‌سیم خواهد داشت. فهمیدن علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر ماشین می ‌تواند کمک بسیار بزرگی جهت حل این مشکل و تعمیر بوبین کند.

عملکرد بوبین به چه صورت است؟

علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر ماشین مختلف بوده و به همین علت جهت تعمیر آن بر اساس علائم دیده شده، دانستن نحوه ی عملکرد بوبین از ضروریات است. عملکرد بوبین بسیار ساده بوده و بر اساس اصول الکترومغناطیسی می باشد. بوبین بر این اساس کار کرده که عبور جریان از یک سیم پیچ با هسته ی فلزی، سبب ایجاد یک میدان مغناطیسی دور هسته خواهد شد. این میدان بدون هسته ی فلزی نیز ایجاد شده؛ اما قرار دادن هسته فلزی درون هسته، می‌ تواند سبب القای جریان بیش‌تر و در نتیجه ایجاد میدان قوی‌ تر خواهد شد.

بوبین کمپرسور کولر خودرو

 

بوبین کمپرسور خودرو از چه چیزی تشکیل‌شده

هنگامی‌که بویبن کمپرسور خود را باز می‌کنید بوبین به‌وسیله یک خار فنری بیرونی به کمپرسور متصل شده . و شما با یک‌تکه آهن دایره شکل طرف هستید. که قطر آن معمولاً می‌تواند تا دونیم سانتی‌متر هم برسد که بسته به کمپرسور قطر و عرض آن می‌تواند متغیر باشد .

اجزای داخلی بوبین کمپرسور

روی بوبین هنگامی‌که دقت می‌کنیدبوسیله رزین  پوشیده شده است . کمپرسور کولر خودرو و کاملاً آب‌بندی است اما هنگامی ‌که این رزین را تراش می‌دهید  زیر آن سیم لاکی وجود دارد . شاید در دوران تحصیلتان برای درست کردن کاردستی این کار را انجام داده‌اید . یک تکه را دور یک میخ هنگامی‌که سیم لاکی می‌پیچید و به آن مقداری ولتاژ می‌دهید آن نیز به آهنربا تبدیل می‌شود دقیقاً بو بین کمپرسور خودرو از این مکانیسم استفاده می‌کند . بسته به سایز قطر و اندازه یک آهنربا در بوبین تشکیل‌شده و توسط رزین پوشیده شده است.

خرابی بو بین کمپرسور و سوختگی سیم لاکی

نحوه کار بوبین کمپرسور کولر خودرو /  معمولاً سیم‌های لاکی داخل بوبین براثر گرما و یا خرابی باتری از بین می‌رود . چنانچه سیم لاکی آب شود سیم‌ها به هم گرفته وکلا  از بین می‌رود. برای تعمیر آن می‌توان آن را سیم‌پیچی کرد که روشی مناسب نیست .یا می‌توان ۱ عدد نو تهیه کرد اما هنگامی‌که بو بین کمپرسور خراب می‌شود هنگام کولر گرفتن فن‌های خودرو روشن می‌شود و به سر کمپرس امی‌رسد اما هیچ عکس‌العملی داخل کمپرسور دیده نمی‌شود شفت کمپرسور به چرخش درنمی‌آید.

سوئیچ بوبینی:

سوئیچ بوبینی مدلی از بوبین ‌ها بوده که در مدار ‌هایی با توان ‌های بسیار بالا تر مورد استفاده قرار می گیرد. از این بوبین ‌ها به عنوان سوئیچ برای جریان‌ های بسیار بالا کاربرد دارد. مدار‌ هایی که توان بالاتری دارند، شامل یک سوئیچ بوبینی بوده که عملکرد آن بر اساس قوانین مغناطیسی می باشد. از این سوئیچ به جهت کنترل جریان مدار از راه دور استفاده می شود. در نتیجه در کولر ماشین، استفاده از بوبین سبب می ‌شود تا تغییر درجه کولر یا فشردن دکمه پاور آن، باعث تغییر میزان باد کولر یا خاموش و روشن شدن آن گردد. در حقیقت این دکمه همان سوئیچ بوبین بوده که از راه دور موجب تغییر میزان جریان کمپرسور کولر خواهد شد. عملکرد بوبین به این صورت بوده که بوبین با یک جریان کم، سبب ایجاد میدان مغناطیسی می شود و این میدان روی سوئیچ اثر خواهد گذاشت.

علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر ماشین چیست؟

علائم بوبین کمپرسور کولر ماشین گسترده و وسیع نیست. به علت این که این قطعه در کمپرسور وظایف زیادی نداشته، خرابی آن سبب بروز علائم زیادی نخواهد شد. خرابی بوبین در کمپرسور کولر ماشین می ‌تواند سبب گردد تا کولر روشن یا خاموش نگردد. از جمله علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر ماشین این است که کولر با فشار دادن دکمه یا بالا بردن درجه روشن نشده و کار نکند. این موضوع می ‌تواند به علت خرابی سوئیچ بوبین به وجود آید. این خرابی سبب می ‌شود تا سوئیچ جریان را به درستی به کمپرسور کولر ماشین منتقل نکند. در نتیجه کولر روشن نخواهد شد.

بوبین کولر

کم شدن باد کولر از جمله علائم دیگر خرابی بوبین کمپرسور کولر شناخته شده است. خرابی بوبین امکان دارد تا سبب شود تا این قطعه جریان را به درستی به کمپرسور ارسال نکند، در نتیجه کولر ماشین به درستی کار نکرده و امکان دارد میزان بادی که در داخل ماشین تولید می گردد، کم‌ تر شود.

کار نکردن فن کولر از علائم دیگر خرابی بوبین کمپرسور کولر ماشین می باشد. زمانی که بوبین خراب شود، جریانی که به کمپرسور منتقل می ‌شود، دچار مشکل شده و امکان دارد قطع یا کم گردد. از طرفی هم کمپرسور به فن کولر و قطعات دیگر وصل گشته و جریان کم در کمپرسور باعث کار نکردن باقی قطعات خواهد شد. در نتیجه امکان دارد فن کولر کار نکرده و بادی وارد ماشین نشود.

چگونه بوبین کمپرسور کولر ماشین را تست کنیم؟

یکی از ایرادات برقی متداول و عمومی در خرابی کولر خودرو سوختن بوبین یا همان کویل می باشد. دلایل سوختن بوبین کمپرسور کولر عموماً عدم کیفیت قطعه و یا خرابی کلاچ و یا معیوب بودن بلبرینگ فولی که باعث داغ شدن بیش از حد بوبین می‌شود.

یک آموزش کولر ماشین مهم ، تست بوبین کمپرسور است. تست و آزمایش سالم و یا سوختن بوبین کمپرسور کولر در ماشین بسیار ساده است شما می توانید در ابتدا سوکت روی بوبین را قطع کرده و یک برق مستقیم از مثبت باتری، توسط یک سیم به قسمت تغذیه بوبین و یا همان سوکت وصل کنید. اگر بوبین حالت مغناطیسی(آهن ربایی) شد و صدای درگیر شدن کلاچ درآمد بوبین سالم است. اما اگر ترتیب اثری داده نشد و یا صدا بسیار ضعیف و خفیف بود، می توان گفت بوبین نیم سوز و یا کاملاً سوخته است.در این شرایط باید بوبین کمپرسور تعویض شود.

عوامل موثر بر قیمت بوبین کمپرسور

در هنگام انتخاب و خرید بوبین  بهتر است بدانید که قیمت این قطعه بزرگترین دغدغه ای است که افراد با آن سر و کله می زنند و بهتر است بدانید که عوامل متعددی بر قیمت بوبین کمپرسور  اثر می گذارد که این موارد می تواند در لیست قیمت این قطعه تفاوت هایی را ایجاد کند.

  • بوبین کمپرسور کولر از چه برندی است.

  • سازنده بوبین کمپرسور کدام کشور است.

  • آیا این برند اورجینال است یا خیر

  • قطعه ای که خریداری می کنید از چه جنسی است؟

  • فروشگاه و نمایندگی معتبر این قطعه کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *