سایر مقالات

نحوه ی تست کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور

در این مقاله قصد داریم تا درباره ی علت خرابی کمپرسور کولر خودرو، تست آن و تعمیر صحبت نماییم. پس با ما تا انتها همراه بمانید.

دلیل کار نکردن کمپرسور کولر ماشین و تعمیر آن:

در فصل گرم سال، استفاده از کولر ماشین بسیار مهم و ضروری بوده، کمپرسور خودرو از قطعات مهمی می ‌باشد که در عملکرد سیستم خنک کننده ی ماشین تاثیر زیادی می گذارد. کار نکردن کمپرسور ماشین، علل گوناگونی دارد که در ادامه ی این مطلب اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

وظیفه ی کمپرسور کولر ماشین را بشناسید:

دستگاه کمپرسور کولر ماشین، گاز مبرد را به حرکت در آورده و همانند قلب در این سیستم کار کرده  به همین علت وظیفه ی پخش گاز به همه ی قسمت‌ ها را دارد. ازدیگر وظایف کمپرسور آن است که فشار گاز پایین را از سیستم خارج نموده و موجب افزایش فشار در آن می ‌شود. گاز مبرد از طریق کمپرسور و از اواپراتور وارد کندانسور می شود و پس از رفتن به کپسول خشک کننده به سمت اواپراتور برگشت خواهد خورد. یک کمپرسور به کار رفته در ماشین باید دارای حجم و وزن متناسب باشد، چرا که ایجاد وزن زیاد و جایگذاری زیاد نکند. امکان دارد زیاد اتفاق بیافتد که براده ‌هایی وارد سیستم تهویه شوند و نواقصی را به دنبال خود بیاورند، به همین دلیل باید بخش ‌های رسیور درایر و شیر انباسط را تعویض نمایید. دلیل این کار امکان وارد شدن براده و یا ذرات دیگر می باشد.

گاز خنک کننده ‌ای که در کمپرسور قرار دارد، متراکم و با فشار به سمت کندانسور می ‌رود، این مایع از لوله مویی و شیر انباسط رد شده و باعث پایین آمدن فشار خواهد شد. به علت این افت فشار، جریان دو فازی به وجود می آید و به ورودی اواپراتور می ‌رود، در این قسمت، تحت تاثیر دمای محیط عمل تبخیر و تبدیل شدن مجدد به گاز قرار می ‌گیرد و سرما را وارد لوله ‌های اواپراتور می نماید. با عبور از لوله ها، اواپراتور سرد شده و این هوای خنک به کابین خودرو هدایت می گردد.‌

تست کمپرسور کولر

در ماشین ها انرژی که برای کمپرسور به وسیله تسمه پروانه و همچنین موتور کسب می‌ کند، کمپرسور تشکیل شده از تعدادی پیستون و سیلندر بوده که موجب افزایش کارایی و افزایش فشار در مایع خنک کننده می شود. کمپرسور با حرکت تسمه کولر به چرخش شروع می ‌کند، در هنگام روشن کردن دکمه  ی کولر و همچنین سیستم تهویه ی مطبوع از طریق کلاچ قدرت لازم به کمپرسور انتقال یافته و سبب فشرده شدن مایع خنک کننده خواهد شد.

کمپرسور قطعاتی داشته که خراب شدن هر کدام اختلالی در کار کردن آن به وجود می ‌آورد، این قطعات عبارتند از:

  • اول، بلبرنگ.
  • دوم، کلاچ کمپرسور.
  • سوم، سیلندر.
  • چهارم، قطعات برقی.
  • پنجم، پیستون.

در صورتی که هر کدام از این قطعات دچار مشکل گردند، به آسانی درست نشده و باید قطعه کاملا عوض شود.

نحوه ی تست کمپرسور کولر خودرو چگونه است؟

اگر کمپرسور دچار ایراد شود، دیگر قابل تعمیر نبوده و باید تعویض گردد، به علت آن که قسمت های داخلی کمپرسور تلورانس پایینی دارد. به طور معمول قیمت کمپرسور زیاد بوده و باید تعیین کنید که کمپرسور دارای مشکل است یا خیر. کاری که کمپرسور انجام می‌ دهد، بالا بردن فشار گاز در سیستم خنک کننده ماشین می باشد. به جهت تست کردن فشار گاز، می ‌توان از گیج استفاده نموده و تعین گردد که آیا کمپرسور قدرت فشرده شدن گاز خنک کننده را دارد یا خیر. اگر که کمپرسور این وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، باید اقدام به تعویض آن کنید.

دلیل صدای کمپرسور کولر ماشین چیست؟

یکی از علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین، شنیدن صدای کمپرسور است. در این بخش دلایل صدای کولر خودرو را شرح می دهیم:

·      اول، شل شدن کمپرسور در جای خود:

اگر مکان ‌های اتصال کمپرسور ماشین در جایگاه خود شل باشند، زمان روشن شدن کولر خودرو لرزش اتفاق می ‌افتد و شما صدای زیادی را می ‌شنوید.

·      دوم، نشت روغن در کمپرسور کولر خودرو:

برخی مواقع ممکن است که از داخل کمپرسور روغن شروع به ریزش نموده و همین امر سبب ایجاد لرزش و صدا در هنگام روشن کردن کولر خودرو می نماید.‌ در صورتی که در زمان روشن کردن کولر خودرو با چنین صدایی برخورد کردید، هر چه زودتر به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید تا در صورت نیاز، کمپرسور را تعمیر کنند.

خرابی کمپرسور کولر ماشین

·      سوم، خاموش شدن بی ‌دلیل کولر:

زمانی که کولر ماشین روشن باشد و در زمان کار کردن خاموش ‌شود، نشان دهنده ی خرابی خازن کمپرسور کولر می باشد. اگر خازن خراب شود و یا بسوزد، به محض روشن شدن کولر گازی، خودرو بلافاصله خاموش خواهد شد که باید خازن تعویض گردد.

·      چهارم، داغ شدن کمپرسور کولر ماشین:

هنگامی که سیم پیچ کمپرسور کولر خودرو سوخته و یا نیم سوز گردد، موجب داغ شدن کمپرسور گشته و از آن بوی بدی به مشام می رسد؛ درنتیجه باید کمپرسور را تعویض نمایید.

علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین را بشناسید:

·      اول، خرابی رله کمپرسور:

روشن و خاموش شدن کولر ماشین، به وسیله ی رله کمپرسور کولر صورت می گیرد. این قطعه موجب نگه داشتن کمپرسور در دمای مناسب خواهد شد، این دما بین ۳۲ تا ۴۵ درجه بوده که به وسیله ی رله کمپرسور تعیین خواهد شد و اگر این قطعه خراب گردد، باعث می ‌شود تا میزان جریان کافی به جهت درگیری کلاچ کمپرسور به وجود نیاید. اگر کلاچ کمپرسور به خوبی کار خود را انجام ندهد و کمپرسور نیز به درستی کار نکند، در نتیجه کولر خودرو به درستی کار نخواهد کرد.

·      دوم، خرابی ترموستات:

علت دیگر خرابی کمپرسور کولر خودرو به ترموستات مربوط می ‌شود؛ بدین صورت که اگر ترموستات به خوبی عمل نکند، در عملکرد کمپرسور مشکل ایجاد نموده و سبب قطع و وصل شدن کولر خودرو خواهد شد.

·      سوم، مستهلک شدن باتری:

باتری در انجام عملکرد کمپرسور و سیستم برق خودرو تاثیر زیادی گذاشته و در صورت خراب شدن باتری و مستهلک شدن آن، قطعات ماشین به خوبی عمل نخواهند کرد. توجه داشته باشید به محض فهمیدن این که باتری دچار مشکل شده، به سرعت اقدام به تعمیر آن نمایید؛ چرا که آسیب ‌های جدی به قطعات مختلف خودرو وارد خواهد شد.

·      چهارم، خرابی کلاچ:

در سیستم خنک کننده ی ماشین یا همان کولر، قطعه ‌ای به نام کلاچ وجود داشته که کار خود را با تهویه ی خودرو شروع می ‌کند. با درگیر شدن کلاچ، قطعه ی پولی شروع به چرخش می نماید و در صورتی که کلاچ با مشکل مواجه شود، کمپرسور نیز دچار مشکل خواهد شد. در صورت بروز چنین مشکلی باید گاز موجود در کمپرسور را شارژ نموده و یا این که این قطعه باید به کل تعویض گردد. اگر کلاچ، کثیف بوده و جرم داشته باشد، به کمپرسور کولر ماشین آسیب وارد خواهد کرد.

·      پنحم، ایجاد فاصله ی میان کلاچ و پولی:

کلاچ و پولی از جمله قطعاتی بوده که با یکدیگر درگیر می ‌باشند و کمپرسور کولر خودرو را به حرکت در خواهد آورد. در صورتی که میان کلاچ و پولی فاصله به وجود آید، عملکرد خودرو نیز با مشکل مواجه می شود.

نکات مهم در استفاده از کولر ماشین:

  • اول، در هنگام روشن نمودن کولر در دورهای بالا آن را روشن نکنید و در صورتی که سرعت موتور بالا رفت، ابتدا کلاچ را گرفته و سپس کولر را روشن کنید. روشن نمودن کولر در دور بالا سبب می ‌شود تا بلبرنگ کلاچ و پولی و تسمه دچار اشکال گردند. در فصل زمستان سعی نمایید تا کولر را کمی روشن کنید تا این قطعات فرسوده نگردد.
  • دوم، در هنگام روشن نمودن کولر خودرو، پنجره ‌ها را پایین بیاورید، به جهت این که هوایی که درون کابین وجود دارد خارج گردد.
  • سوم، هنگامی که از سوخت سی ان‌ جی در ماشین استفاده می‌ کنید، کولر را روشن ننمایید؛ چرا که مصرف سوخت را بالا خواهد برد.
  • چهارم، به علت مرطوب بودن محیط کولر خودرو، مکان مناسبی برای رشد باکتری ‌ها به وجود می آید؛ شما باید آن را با اسپری مخصوص تمیز نموده و یا اقدام به تعویض فیلتر کنید.

تست کمپرسور کولر

  • پنجم، وقتی کولر ماشین را روشن می‌ نمایید، دریچه را تنظیم کنید. به علت این که هوای سرد به صورت مستقیم به شما نخورد و ایجاد گرفتی عظلات و بروز بیماری نگردد.
  • ششم، تردد در شهر ‌های بزرگ به علت آلودگی هوا سعی کنید از گردش داخلی کولر استفاده نمایید تا هوای آلوده وارد ماشین نشود.
  • هفتم، هنگامی که مدت زمان زیادی به داخل کابین ماشین می ‌روید، ابتدا شیشه ‌ها را باز کنید تا به مدت ۲ دقیقه هوا در داخل جریان یابد. پس از جابجا شدن هوا، کولر را روشن نمایید. به علت آن که هوای گرم درون کابین اغلب دارای بخارهای زیان آوری بوده که از قطعات پلاستیکی متساعد می گردند.
  • هشتم، داشبرد ماشین و دیگر قطعات، گاز سمی ایجاد می ‌کنند تا در هوای آزاد مقدارش ۵۰ میلی گرم باشد و این میزان در هوای گرم و تابستان به ۴۰۰۰ گرم می ‌رسد و در صورتی که زیاد استشمام گردد، سبب ایجاد مسمومیت خواهد شد.
  • نهم، کولر ماشین های قدیمی، ترموستات نداشته و در هنگام روشن شدن کولر خودرو با موتور، با هم درگیر شده و از همه توانایی کولر استفاده خواهند کرد.

 

راه ‌های بالا بردن عمر کولر ماشین را بشناسید:

  • اول، بررسی نمایید که لوله فاضلاب اواپراتور بسته نباشد.
  • دوم، در هنگام استارت زدن توجه داشته کنید که کولر ماشین خاموش باشد.
  • سوم، در دور بالا و سرعت زیاد موتور، به هیچ عنوان کولر را روشن نکنید، بهترین حالت به جهت روشن کردن کولر، دور پایین موتور می باشد.
  • چهارم، به جهت ثابت ماندن گاز و روغن کولر خودرو در سرما برای چند لحظه‌ای آن را روشن نمایید.
  • پنجم، به جهت این که هوای داخل کابین زودتر خنک گردد، از دکمه ی گردش هوای داخل کابین استفاده نمایید.
  • ششم، به جهت جلوگیری از رسوب کردن گاز در داخل مخزن در همه ی فصول، کولر خودرو را روشن نمایید.

کمپرسور کولر خودرو

چگونه با روشن کردن کولر ماشین، سوخت را کمتر نماییم؟

  • اول، هنگام روشن نمودن خودرو، اگر پنجره ‌ها را بسته نگه دارید تا کمترین فشار به کولر وارد گردد، در این زمان میزان مصرف سوخت کاهش می یابد. اگر یکی از پنجره ‌ها باز شود، از سرمای داخل کابین کم خواهد شد.
  • دوم، اگر باد کولر باعث اذیت افراد شد، پنجره ی نزدیک شخص را مقداری پایین آورده و یا دریچه ی کولر ماشین را به سمت دیگری هدایت نمایید.
  • سوم، گازی که برای کولر خودرو استفاده می گیرد،‌ همان گاز فرئون بوده که یک گاز سمی و خطرناک می ‌باشد، هرگز خودتان اقدام به شارژ کردن گاز کولر نکنید.
  • چهارم، در صورتی که کولر را روشن می نمایید و اوایل روشن کردن هوای خنک پخش شده و با گذشت زمان، هوای گرم پخش می شود، نشان دهنده ی خرابی ترموستات کولر خواهد بود که باید رکولاژ صورت گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *