سایر مقالات

چرا کولر خودرو باد گرم می ‌زند؟

چرا کولر خودرو باد گرم می ‌زند؟

جالب است بدانید ماده ی خنک کننده ای در کولر وجود داشته که اگر در کولر کم باشد، سبب ایجاد باد گرم شده و این ماده قادر است که گرمای اضافی را از بین برده و باد خنکی را از کولر خارج نماید و اگر این ماده به اندازه کافی وجود نداشته باشد، سیستم قادر نیست که گرمای اضافه را از بین برده و به همین دلیل گرما درون کولر مانده و آن را با روشن کردن کولر به بیرون منتقل می کند. اصلا نیازی نیست که این ماده را درون کولر پر نمایید؛ چرا که برای خروج و یا تبخیر این ماده از درون کولر ماشین هیچ راهی وجود ندارد جز آن که یک سوراخ در کولر به وجود آید. پس به جهت حل مشکل باید به دنبال سوراخ موجود باشید و محل آن را پیدا کرده و اگر این ماده از جای اصلی خود خارج شود، امکان دارد به محل بخاری رفته و سپس در آن جا به کمپرسور می رسد و به دلیل فشار بالا به مایع مبدل می شود و به همین جهت این ماده خنک کننده پیش از تبخیر شدن به یک ماده گرمازا تبدیل می کند. در این مقاله در خصوص دلایل چرا کولر خودرو باد گرم می ‌زند؟ صحبت می کنیم.

همانطور که مشاهده کردید؛ این ماده بدون فشار می تواند گرما تولید کرده و یعنی اگر فشار کاهش یابد، شروع به تبدیل نموده و به همین علت سوراخ درون کولر این فشار هوا را کاهش می دهد و مایع خنک کننده به سرعت تبدیل به گاز شده و درنتیجه می توانید جای نشت و سوراخی را پیدا نمایید. این نقطه خواهد توانست در محل اتصالات یا حتی قسمت بخاری یا کمپرسور نیز بوده و افرادی که خودرو های نسبتا معمولی دارند، باید زمان زیادی را برای یافتن این منفذ صرف نموده؛ اما ماشین های پیشرفته، خودشان در این کار به شما کمک خواهد کرد.

چرا کولر خودرو باد گرم می ‌زند؟

از جمله بدترین اتفاقاتی که می‌تواند در روز های گرم سال و به ویژه تابستان بیفتد؛ این است که کسی آشفته از هوای داغ خیابان به ماشین خود پناه برده و با جریان هوای داغ کولر مواجه شود، طوری که انگار وسط تابستان بخاری روشن نموده اید. در چنین لحظاتی باید چه کرد؟ آیا می ‌توان بدون مراجعه به تعمیرگاه و صرف انرژی و وقت زیاد دلیل را یافته و کولر ‌‌خودرو را تعمیر کرد؟ در ادامه ی این مطلب به بررسی دلایل داغ شدن جریان هوای کولر پرداخته ‌ایم. اگر از کولر ماشین به ‌جای هوای خنک، هوای داغ بیرون آید؛ احتمالاً یکی از مشکلات زیر به ‌وجود آمده:

اول، مسدود شدن کندانسور:

کندانسور قسمتی از کولر ماشین بوده که گرمای جذب شده به وسیله ی گاز خنک کننده را به خارج از بدنه انتقال می دهد،‌ در حقیقت، وظیفه‌ ای مشابه رادیاتور بر عهده داشته و در جلوی ماشین نصب خواهد شد. کندانسور هوای درون خودرو را گرفته، خنک نموده و باز به درون خودرو باز می گرداند. حال اگر این بخش کار نکند، چه اتفاقی رخ می دهد؟ واضح است که هوای خروجی کولر خنک نمی شود. با چک نمودن کندانسور‌، اطمینان حاصل نمایید که مانعی وجود نداشته و هوا در آن جریان دارد، اگر مانعی وجود داشت و جریان هوا متوقف یا کند شد، با فشار هوا به راحتی می توانید آن را تمیز نمایید.

بیشتر بخوانید: مشکلات و علل خرابی بخاری ماشین را بشناسید

دوم، خراب شدن فن‌ های خنک کننده:

از کار افتادن فن ‌ها نیز می ‌تواند باعث گرم شدن باد کولر شود. امکان دارد پره ‌های فن‌ ها واقعاً بشکنند، موتور شان سوخته و یا دچار یک مشکل الکتریکی و فنی مانند سوختن رله شوند؛ که در هر شرایطی، تمام این موارد می‌ توانند سبب عدم کارکرد درست فن و در نهایت گرم شدن باد کولر شوند.

سوم، شکستن و لب ‌پر شدن لبه ‌های پروانه ی کندانسور:

از دیگر مشکلاتی که امکان دارد به وجود آمده باشد و سبب گرم شدن جریان هوای کولر گردد؛ شکستن و لب ‌پر شدن تیغه ‌های پروانه کندانسور می باشد. نقص ‌های احتمالی موجود در شیوه ی عملکرد پروانه کندانسور سبب عملکرد نادرست کندانسور می شود و در آخر هوای خروجی گرم خواهد شد.

گرمای باد کولر

چهارم، کاهش سرمای کولر ماشین به علت نشتی:

در برخی مواقع امکان دارد که شیلنگ ‌ها کهنه و دچار سوراخ و یا شکستگی شوند و یا این که شل بسته شده باشند و در آخر دچار نشتی گردند، همین نشتی ‌های کوچک خواهند توانست سبب گرم شدن هوای خروجی کولر ماشین گردند؛ درنتیجه پیش از تعویض سیستم تهویه ماشین، نشتی ‌های احتمالی را بررسی نموده و در صورت وجود نشتی، آن‌ ها را برطرف نمایید.

پنجم، شل شدن تسمه کمپرسور:

اگر تسمه کمپرسور شل گردد، توانایی پمپ نمودن مبرد به میزان لازم وجود نخواهد داشت؛ درنتیجه باید در صورت عدم کارکرد درست کولر، تسمه آن را چک نموده و اگر شل بود، آن را سفت نمایید.

ششم، کار نکردن کمپرسور:

اگر کمپرسور کولر قطع گردد؛ دیگر هوایی نیز تولید و دمیده نخواهد ‌شد، اما مشکلی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ این است که در زمان شتاب گرفتن هوای کولر گرم خواهد شد. در این باره باید گفت که در حقیقت، در ماشین هایی که کنترل همه‌ چیز در دست ECU  بوده؛ این یک مشکل نبوده و واکنشی طبیعی می باشد؛ چرا که در زمان شتاب گرفتن، ماشین به همه ی نیرو و توان موتور احتیاج دارد؛ پس تمام قسمت ‌های دیگر قطع خواهند شد.

بیشتر بخوانید: علت کار نکردن کولر و بخاری ۴۰۵

هفتم، بالا رفتن آمپر دلیل دیگری برای چرا کولر خودرو باد گرم می ‌زند؟

اگر نوسانات آمپر در حد نرمال باشند؛ نمی ‌توانند به عنوان یک خطر تلقی گردند، اما اگر نوسانات گفته شده بسیار شدید باشند و موتور بیش از حد مجاز گرم گردد، کولر ماشین نیز تحت تأثیر قرار گرفته و خنک نخواهد شد. علت به وجود آمدن این مسئله به مواردی مانند مشکلات رادیاتور و فن خنک کننده باز می ‌گردد. به همین خاطر باید مجاری رادیاتور باز و شسته شوند تا موانع احتمالی موجود برطرف گردند.

 

هشتم، نقص‌ های الکتریکی:

نقص‌ های الکتریکی احتمالی عبارتند از:

  • اول، مشکلات رله.
  • دوم، وجود ماژول بد.
  • سوم، خراب شدن سنسور یا حتی وجود یک سنسور در موتور دستگاه که به صورت اتوماتیک موتور را خاموش می نماید.
  • چهارم، باید همه ی اتصالات الکتریکی و فیوز نیز چک گردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *