سایر مقالات

آموزش کامل بهترین روش شستن انژکتور

انژکتور خودرو چیست و کار آن چیست؟

انژکتور قطعه ای مهم  در سیستم سوخت رسانی خودرو است . انژکتورها در واقع پمپ‌های کوچکی هستند که بنزین را به موتور خودروی شما تزریق می‌کنند. به‌مرور زمان کربن در انژکتورها رسوب می‌کند و باعث مسدود شدن آن می‌شود. سیستم‌های سوخت‌رسانی در خودرو با گذشت زمان تکامل یافته‌اند. اوایل کاربراتورها را داشتیم و بعد تزریق سوخت از طریق درگاه‌ها و حالا انژکتورها هستند که به‌شکل مستقیم، سوخت را به محفظه احتراق وارد می‌کنند. متأسفانه در این فرایند، مخصوصا وقتی بنزین به‌طور ناقص می‌سوزد، رسوبات کربن در انژکتورها جمع می‌شوند و آنها را مسدود می‌کنند. به همین دلیل باید انژکتورها را در فواصل معین تمیز کنید.  برای اینکه وسیله‌ نقلیه شما به‌خوبی کار کند شستن انژکتور سوخت، کاری است که باید به‌طور منظم توسط افراد حرفه‌ای یا صاحب خودرو انجام شود.گرفتگی انژکتورهای سوخت می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای خودروی شما داشته باشد. کاهش مسافت پیموده‌شده و قدرت ضعیف موتور همگی مشکلاتی هستند که نباید نادیده بگیرید.

 نشانه‌های رایج کثیف‌ بودن انژکتورها :

نشانه های کثیف شدن انژکتور

  1. کاهش قدرت موتور: وقتی انژکتورها کثیف می‌شوند، تزریق سوخت به سیلندرها بطور نامنظم و ناکافی انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش قدرت موتور و کارایی آن شود.
  2. رانندگی نامنظم: انژکتورهای کثیف ممکن است باعث تزریق نامنظم سوخت به سیلندرها شوند. این می‌تواند باعث لرزش و لرزش در خودرو شود، به خصوص در حالت‌های تسریع یا سرعت ثابت. رانندگی نامنظم و عدم پاسخگویی صحیح فشار بر دستگاه پدال گاز نیز ممکن است نشانه‌های دیگری باشد.
  3. کاهش عملکرد سوخت: انژکتورهای کثیف ممکن است تزریق سوخت به مقدار کافی برای احتراق صحیح در سیلندرها انجام ندهند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش عملکرد سوخت و کارایی سیستم سوخت‌رسانی شود.
  4. افزایش مصرف سوخت: اگر انژکتورها کثیف هستند و تزریق سوخت به طور نامنظم صورت می‌گیرد، ممکن است مصرف سوخت بیشتری را تجربه کنید. این به این معنی است که شما باید بیشترین مقدار سوخت را برای رفتن به همان فاصله و سرعت استفاده کنید.
  5. خروج دود زیاد: انژکتورهای کثیف ممکن است باعث تزریق غیرمنظم سوخت شوند و در نتیجه، احتراق ناکامل اتفاق بیافتد. این مسئله می‌تواند به خروج دود بیشتری از دودکش خودرو منجر شود.
  6. مشکلات روشن شدن موتور: اگر انژکتورها بسیار کثیف باشند، ممکن است دستگاه تزریق سوخت به درستی کار نکند و مشکلات در روشن شدن موتور شروع شود..

انواع انسداد انژکتورها:

 جزئی، متوسط ،  کامل

۱. انسداد جزئی انژکتورها باعث می‌شود سوخت‌رسانی به‌درستی صورت نگیرد و درنتیجه با عملکرد ضعیف موتور مواجه خواهیم شد.

۲. انسداد متوسط می‌تواند مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهد، روغن موتور را رقیق کند و به مبدل کاتالیست آسیب برساند.

۳. در نهایت اگر انژکتورها کاملا مسدود شوند، استارت‌زدن سخت می‌شود، موتور به‌شکلی خشن کار می‌کند و درنتیجه، به عملکرد ضعیف و آلایندگی بیشتر منجر خواهد شد.

چرا شستن انژکتور خودرو مهم است؟

اهمیت شستن انژکتور را وقتی درک می‌کنیم که با نقص فنی خودرو مواجه شویم. اگر انژکتورهای سوخت خودرو کثیف یا مسدود شوند موتور بازدهی مطلوب ندارد. در این شرایط انژکتورهای سوخت نمی‌توانند به‌درستی پاشش سوخت را انجام دهند.

اینجاست که کثیفی انژکتورها به احتراق ضعیف و اتلاف همه جانبه قدرت در سیستم خودرو منتهی می‌شوند. بنابراین با تمیز کردن منظم سیستم انژکتور سوخت می‌توانید مانع از آسیب رساندن رسوبات به کل مکانیسم شوید و از تعویض پرهزینه قطعات جلوگیری کنید.

۳ فایده اصلی شستشوی انژکتور خودرو

۱. بهبود عملکرد موتور خودرو

با شستن انژکتور، سوخت تمیزتر به سمت موتور جریان پیدا می‌کند و در حین رانندگی به‌میزان دلخواه تزریق می‌شود. این امر به احتراق کارآمدتر و به کارکرد نرم تر موتور کمک می‌کند..

۲. افزایش عمر انژکتور سوخت

با تمیز کردن منظم سیستم انژکتور سوخت می‌توانید از آسیب رساندن رسوبات به کل مکانیسم جلوگیری کنید و در هزینه‌های بعدی نیز صرفه‌جویی نمایید.

۳.کاهش مصرف سوخت

با شستشوی منظم انژکتورها به مصرف بهینه سوخت خودروی خود کمک می‌کنید.

بهترین روش برای شستشوی انژکتورهای سوخت ماشین

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های شستشوی انژکتور استفاده از کیت‌های تمیزکننده است. این کیت‌ها تمام وسایل مورد نیاز برای شستن انژکتور را فراهم می‌کنند. با استفاده از این کیت‌ها می‌توانید در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

برای شستشوی انژکتور استفاده از ابزار و تجهیزات زیر اهمیت زیادی دارد.

  1. دستکش نیتریل برای محافظت کامل از دست‌های شما
  2. عینک ایمنی
  3. ماسک صورت برای تصفیه بخارها و بوها
  4. پیراهن آستین بلند برای ایمنی بازوهای شما
  5. ست آچار
  6. کیت شستشوی انژکتور سوخت.

حتما برای شستن انژکتور به‌دنبال کیتی باشید که با نوع وسیله‌نقلیه شما سازگار باشد. دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را بخوانید یا از متخصص راهنمایی بخواهید.

اگر قصد دارید انژکتور را بیرون از خودرو تمیز کنید یا آنها را تعویض کنید، علاوه بر لوازم فوق، موارد زیر را هم تهیه کنید:

  1. ست آچار (سوکت و معمولی)
  2. کمپرسور هوا (یا از خود کنیستر انژکتور استفاده کنید)
  3. کیت تمیزکننده انژکتور و مهروموم حلقه‌ای انژکتور جدید (درصورت نیاز)
  4. مجموعه کامل انژکتور جدید (درصورت نیاز)
  5. محیطی که در آن کار می‌کنید باید تهویه مناسبی داشته باشد، چون از حلال تمیزکننده استفاده می‌کنید.

نحوه شستشوی انژکتور

Auto Parts – four fuel nozzles of the injector for the combustion chamber of the engine lie against the background of the patterns of the cooling radiator.

به دو روش می‌توانید انژکتورها را تمیز کنید. یکی اینکه همان‌جا درون ماشین این کار را انجام دهید و دوم اینکه آنها را از خودرو خارج کنید. تمیز کردن انژکتور درون ماشین آسان‌تر و سریع‌تر است، اما کارامد نیست و نمی‌توان آن‌طور که باید، رسوبات را برطرف کرد. بااین‌حال، در موارد جزئی بهتر است همان‌جا درون ماشین انجامش دهید.تمیز کردن انژکتور معمولا ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت به‌طول می‌انجامد.

تمیز کردن انژکتور در حد ابتدایی (درون خودرو)

برای شستشوی انژکتور درون خودرو، باید از پاک‌کننده مخصوص انژکتور سوخت استفاده کنید. در مواردی که انسداد جزئی است، می‌توان با این روش انژکتورها را تمیز کرد.

این پاک‌کننده حاوی مواد شوینده‌ای است که با سوخت درون مخزن مخلوط می‌شود و رسوبات ناشی از ناخالصی‌های بنزین را تجزیه می‌کند. این کار را هر از چند گاهی انجام دهید، قبل از آنکه مشکلی جدی برای انژکتورها پیش بیاید.

برای این کار، ابتدا سوخت درون مخزن را خالی کنید، سپس کل (یا مقدار مشخص‌شده) پاک‌کننده را درون مخزن بریزید. حالا بقیه مخزن را با سوخت پر کنید. وقتی ماشین کار می‌کند پاک‌کننده را به همه قسمت‌ها می‌رساند. هر بار که روغن موتور را تعویض می‌کنید این کار را هم انجام دهید.

این کار برای برطرف‌کردن رسوبات جزئی انژکتورهاست و نمی‌تواند بسیاری از رسوبات سیستم سوخت را به‌طورکامل برطرف کند. در ادامه، روش دوم تمیز کردن انژکتور را که باز هم درون خودرو انجام می‌شود و رسوبات در حد متوسط را از بین می‌برد توضیح می‌دهیم.

تمیز کردن انژکتور در حد متوسط (درون خودرو)

در این روش، پاک‌کننده انژکتور را با فشار به درون ریل سوخت وارد می‌کنیم که معمولا رسوباتی را که با کمک پاک‌کننده درون مخزن سوخت از بین نمی‌روند، برطرف می‌کند. برای این کار می‌توانید از خود قوطی پاک‌کننده انژکتور استفاده کنید یا با کمپرسور هوا محلول را به داخل ریل سوخت برسانید. در هر صورت فرایند زیر را دنبال کنید:

۱. ابتدا باید سوخت درون سیستم را تخلیه کنید. برای این کار، ماشین را روشن کنید و درحالی‌که دارد کار می‌کند، رله یا کانکتور پمپ بنزین را جدا کرده و اجازه دهید بنزین تخلیه شود. ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما ایمن‌تر از آن است که مستقیما لوله سوخت را برای تخلیه باز کنید.

۲. کلید را روی خاموش (off) بگذارید و با یک پارچه یا کهنه دور لوله سوخت را بپوشانید. این کار باعث می‌شود وقتی که لوله را باز می‌کنید، آخرین قطره‌های سوخت جذب پارچه شود. حالا با استفاده از ابزارهای دستی یا مخصوص، ریل سوخت را از لوله سوخت‌رسانی جدا کنید. اگر از طریق درگاه تست فشار سوخت به ریل سوخت متصل شده‌اید، نیازی به این کار نیست.

۳. درپوش قوطی یا کنسیتر را باز کنید و آن را با محلول پاک‌کننده پر کنید. حالا آن را به زیر کاپوت آویزان کنید.

۴. با استفاده از آداپتور مناسب، شیلنگ قوطی حاوی پاک‌کننده را به درگاه تست فشار ریل سوخت متصل کنید. اگر از کمپرسور هوا استفاده می‌کنید، باید آن را به ریل متصل کنید.

۵. حالا فشار سیستم را مطابق دستورالعملی که روی کیت هست تنظیم کنید (معمولا باید کمتر از فشار طبیعی ریل سوخت باشد).

۶. استارت بزنید و بگذارید موتور بین دور در جا و rpm ۲۵۰۰ کار کند. منتظر بمانید تا تمام محلول از مسیر ریل سوخت جریان یابد و قوطی خالی شود (۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد).

۷. منبع پاک‌کننده را از ریل سوخت جدا کرده و لوله سوخت را وصل کنید. همچنین، فیوز، رله یا کانکتور پمپ بنزین را که در ابتدا قطع کرده بودید وصل کنید.

۸. ماشین را روشن کنید و مسافتی را با آن برانید. ممکن است در ابتدا کمی سخت کار کند، اما با بازگرداندن فشار و جریان مناسب سوخت، روان می‌شود.

نکته: این روش برای زمانی است که انژکتورها به‌طور قابل‌توجهی مسدود نشده باشند. درغیراین‌صورت باید آنها را به مکانیک بسپارید. تمیزکردن عمقیِ انژکتور، فرایندی است که به مهارت‌های تخصصی و حلال‌های پیشرفته نیاز دارد و کار با آنها کمی خطرناک است. در آنجا برای تجزیه رسوبات از ارتعاش التراسونیک استفاده کرده و سپس با شستشوی فشار قوی آن را تمیز می‌کنند. سپس مهروموم لاستیکی را تعویض می‌کنند. بسته به تشخیص مکانیک ممکن است حتی نیاز باشد خود انژکتورها هم به‌طورکامل تعویض شوند.

تمیز کردن انژکتور در حد پیشرفته (بیرون از خودرو)

در این روش ابتدا باید سوزن‌های انژکتور را از روی ریل سوخت باز کنید. سپس آن‌ها را روی دستگاه التراسونیک محکم نمایید. این دستگاه با ایجاد امواج ماوراء صوت و لرزش‌هایی در سوزن‌ها به جدا و حل شدن رسوبات انژکتور کمک می‌کند.

اگر خودتان مهارت‌هایی برای انجام این کار دارید، مراحل زیر را طی کنید:

۱. در این روش هم ابتدا باید سوخت را تخلیه کنید. مانند مرحله اول روش قبل، ماشین را روشن کرده و اتصال پمپ بنزین را قطع کنید. بعد از چند دقیقه موتور کل سوخت را تخلیه می‌کند. حالا می‌توانید ریل سوخت و انژکتورها را بردارید.

نکته: در برخی از خودرو انژکتورها به‌آسانی قابل دسترسی هستند، اما در برخی دیگر ممکن است خارج‌کردن آنها کمی دشوار باشد. بستگی به مدل و نوع ساخت خودروی شما دارد.

۲. پس از برداشتن انژکتورها می‌توانید هرکدام را به‌طور جداگانه تمیز کنید. با یک برس مویی نرم و پاک‌کننده کاربراتور بخش بیرونی انژکتورها را تمیز کنید.

۳. از یک جامپر انژکتور برای باز کردن درون آن استفاده کنید. سپس از هر دو طرف محلول پاک‌کننده را درون انژکتور اسپری کنید.

۴. بعد از اینکه رسوبات کاملا پاک شدند، حلقه‌های اُ شکل (O-ring) انژکتور را تعویض کنید، پمپ بنزین را وصل کرده و موتور را روشن کنید و مسافتی را با آن برانید.

دستگاه شستشوی موتور انژکتور خودرو چیست وچگونه کار می کند؟

همانطور که از اسم این دستگاه بر می آید، انژکتورشور دستگاهی است که برای تست، شستشو و سرویس انژکتور خودرو از آن استفاده می شود. دستگاه انژکتور شور، یکی از دستگاه های مهم برای هر مکانیکی می باشد که می تواند میزان پاشیدن سوزن انژکتور خودرو را در حالت های مختلف نشان بدهد. . این دستگاه انواع مختلفی دارد که برخی آن را با نام تست انژکتور نیز می شناسند. با کمک این دستگاه ، انژکتور خودرو از رسوبات پاک شده و در نتیجه باعث بهبود در عملکرد سوخت رسانی، استارت خوردن بهتر و راحت تر در خودرو، نرم کار کردن موتور خودرو شما و پایین آمدن میزان مصرف سوخت می گردد.رسوب زدایی توسط این دستگاه میزان عمر موتور خودروی شما را بالا برده و توان خودرو شما را افزایش می دهد.

فواصل زمانی مناسب برای تمیز کردن انژکتورها

هربار که روغن را تعویض می‌کنید از پاک‌کننده درون مخزن استفاده کنید تا انژکتورها را تمیز کند. بااین‌حال این کافی نیست و بسته به نوع و مدل خودرو بهتر است هر چندسال یک‌بار سیستم سوخت را کاملا تمیز کنید. به صورت معمول توصیه می‌شود که حدود هر 40تا 50 هزار کیلومتر (بسته به میزان رانندگی در ترافیک) برای تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو اقدام کنید.

آیا ریختن بنزین سوپر و یا تینر در باک می‌تواند انژکتور را تمیز کند؟

بی‌تردید سوخت با کیفیت بالا باعث می‌شود انژکتورها تمیز کار کنند و خیلی کمتر رسوب بگیرند. بااین‌حال این بدان معنا نیست که این موارد می‌توانند انژکتور مسدودشده را تمیز کنند. درباره تینر، خودش خاصیت خورندگی دارد و می‌تواند در خودروهایی که باک آهنی دارند، دیواره باک را تخریب کند. بنابراین بهتر است از پاک‌کننده‌های مخصوص این کار استفاده کنید.

اگر با ماشین رانندگی نکنید ، باز هم انژکتورها رسوب می‌گیرند؟

بله. سوخت راکد درون ماشین تبخیر می‌شود و به تشکیل رسوبات در انژکتورها می‌انجامد. اگر مدتی طولانی از ماشین استفاده نمی‌کنید، حتما تثبیت‌کننده سوخت در آن بریزید، ۱۵ دقیقه آن را روشن کنید تا تثبیت‌کننده به انژکتورها برسد.

نتیجه گیری

در سیستم تزریق سوخت خودرو، سوخت و هوا در موتور با هم ترکیب می‌شوند. با گذشت زمان، انژکتور سوخت ممکن است با رسوبات سوخت مسدود شود. این اتفاق باعث کاهش راندمان انژکتور و میزان سوخت‌رسانی به موتور می‌شود. انجام منظم روش‌های شستشوی انژکتور هر 40تا 50 هزار کیلومتر تنها راه برای جلوگیری از آسیب‌های جانبی فاجعه بار است . شستن انژکتور خودرو از جمله کارهایی است که به دانش و مهارت فنی نیاز دارد. این پمپ‌های به ظاهر کوچک نقش بسیار پر رنگی در عملکرد خودرو دارند. به‌طوری که به محض بروز مشکل، شاید نتوانید وسیله نقلیه خود را روشن کنید. کاهش مصرف سوخت یکی از بزرگ‌ترین فواید شستشوی انژکتور به‌شمار می‌آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *