سایر مقالات

نحوه نگهداری از کولر ماشین

سیستم کولر اتومبیل

تاریخچه ی کولر به صورت خلاصه:

در سالیان گذشته، کولر آپشنی برای خودرو های خاص بود. یعنی همه ی اتوموبیل ها، کولر نداشتند و استفاده از این ویژگی موضوعی تشریفاتی بود؛ اما امروزه وجود کولر امری ضروری تلقی و به یک استاندارد مبدل گشته است. حدود  80 سال پیش بود که اولین سیستم تهویه ی مطبوع اتوموبیل توسط شرکت خودروسازی Packard آمریکا و با ساده ترین روش معرفی شد. طبق آمار ها، مشخص شد که در اواسط دهه ی 70 میلادی، بیش از 50 درصد اتوموبیل های مدرن، به سیستم کولر مجهز گشتند. اولین نسخه ها، گاز مبرد CFC12 یا همان فریون بود که به دلیل آثار مخرب زیست محیطی آن، پس از مدتی ممنوع گشت و گاز جدید HFC یا R134 جای آن را پُر کرد.

نحوه ی کارکرد کولر خودرو:

درباره ی نحوه ی کارکرد کولر (که به طور ویژه آن را سیستم تهویه مطبوع یا A/C می نامند) چه می دانید؟ کولر ها با گذشت بیش از 100 سال از صنعت مدرن اتوموبیل سازی، همچنان با ساز و کار سنتی خود مشغول به کار هستند. در سیستم کولر همواره از یک کمپرسور یا متراکم ‌کننده هوا استفاده می شود؛ یعنی همه ی کولر ها دارای یک پمپ بوده که به صورت مستقیم به یک میل‌ لنگ پیشرانه وصل شده است . به همین علت زمانی که کولر را روشن می ‌کنید، بخشی از توان پیشرانه برای آن صرف می شود.

کمپرسور در ابتدای مدار تهویه قرار گرفته است. در ابتدا گاز خنک‌ کننده یا مبرد، به صورت کم فشار جریان دارد که بعد از ورود به کمپرسور به میزان مشخصی فشرده ‌شده و وارد قسمت بعدی می ‌رود.

در مرحله ی دوم، گاز متراکم شده به قطعه ‌ای به نام Condenser یا چگالنده وارد می شود. کندانسور، ماهیتی شبیه به رادیاتور داشته، یعنی زمانی که گاز فشرده شده در آن جریان می یابد، باعث تولید گرما خواهد شد. وجود لوله‌ های رادیاتوری، باعث تبدیل سریع گاز به حالت مایع خواهد شد که همین امر باعث از دست رفتن گرما و ماندن سرما می ود. حال که سرما تولید شد، نیاز  به گاز مایع شده برای کنترل وجود دارد. در این بین قطعه ی دیگری به نام Receiver Dryer یا همان خشک کننده وارد جریان ‌شده و بر حسب فناوری تولید کننده یا با دانه ‌های شیمیایی و یا با لوله ‌های انبساطی رطوبت هوا را خواهد گرفت.

جهت تکمیل چرخه ی گفته شده نیاز به یک گاز فشرده شده بوده که به سرعت تبدیل به مایع ناپایدار شود و دوباره تبدیل به گاز کم ‌فشار می شود. این وظیفه را  قطعه ای به نام TXV بر عهده داشته که سوپاپ انبساط گرمایی نام دارد. قطعه ی موجود در مدار، به وسیله ی این سوپاپ یا شیر، کم ‌فشار شده و دوباره به کمپرسور باز می گردد. در این بین، مدار اصلی سیستم تهویه مطبوع کامل می ‌شود؛ اما در صورتی که با همین چرخه کولر را روشن کنید، پس از چند ثانیه شاهد پرتاب باد گرم می باشید؛ چرا که مایع سیال، توان سرد و سرد شدن پیاپی را نداشته و پس از مدتی گرم و گرم‌تر خواهد شد.

متخصصین برای رفع این مشکل، مجبور به استفاده از قطعه ای به نام Evaporator یا تبخیرکننده هستند. ساختار این قطعه پیچیده و محرمانه است. گاز موجود در مدار، سرمای خود را از دست داده و دوباره به کمپرسور باز می گررد، نیاز دارد تا با یک اِواپراتور برخورد کرده تا گرمای زیادی خود را به آن منتقل کند. این قطعه، در مدت زمانی کوتاه دمای مایع را به صفر خواهد رساند. این مایع منجمد نشده ولی بسیار ناپایدار می باشد؛ چرا که نقطه جوش آن پایین بوده و دمای درون محفظه پیشرانه خیلی سریع آن را تبخیر خواهد کرد. این امر به صورت ناخواسته باعث تبدیل شدن جریان رقیق مایع به گاز می‌ شود. در این بین، مدار سیستم کولر خودرو نهایی شده و می ‌توان از آن بهره گرفت.

چرا کولر سرد نمی ‌کند؟

کولری که سرد نکند، بی ‌فایده و بی مصرف خواهد بود. باد گرم و یا در برخی از موارد، بادی که سرمای کافی ندارد را باید مورد بررسی قرار داد.

اول، ترموستات:

برخلاف تصور اغلب مردم، ترموستات جهت جلوگیری از گرمای بیش از حد به کار نمی رود. این قطعه در تمام سیستم‌ های مکانیکی جهت کنترل دما کاربرد دارد. حال این کنترل دما، چه افزایش زیاد و چه کاهش زیادی داشته باشد. اگر ترموستات کولر ، که قطعه ای کوچک و ارزان است، از کار بیفتد، جریان گاز و مایع درون لوله‌ ها، متوقف نشده و یا بیش از اندازه سرد خواهد شد که این امر باعث یخ‌ زدگی، انجماد و یا بیش از حد گرم شدن می ‌شود. این امر باعث از دست رفتن گاز کولر و عدم تشخیص به موقع دمای نامناسب از سوی ترموستات است.

دوم، کمپرسور:

خراب شدن پمپ اصلی کولر، از رایج ‌ترین ایراد های آن به شمار می رود. در برخی از مواقع، به علت شل بودن تسمه، این قطعه خراب می شود. گاهی نیز به علت سخت ‌تر شدن کار، ایراد از کلاچ یا همان بوبین خواهد بود.

سوم، فن:

اگر فن رادیاتور به هر علتی روشن نشد و یا یک سره شود، دیگر ترموستات نمی ‌تواند به درست تشخیص دهد که دمای واقعی چقدر است و همین باعث می شود که کولر را به صورت مداوم خاموش نگه ‌دارد. بررسی فشنگی فن رادیاتور از اوامر مهم بوده که نباید از یاد برد.

سوم، کثیفی کندانسور:

کندانسور، قطعه ای بوده که نیازمند تمیزکاری است. این قطعه به صورت فیزیکی قابل مشاهده بوده و به طور کل، جایی خارج از پکیج کولر تعبیه می ‌شود. اگر پره‌ های کندانسور جرم گرفته و یا کثیف شود، عملیات گرماگریزی به خوبی انجام نخواهد شد.

کولر ماشین

چهارم، تنظیم نبودن پیشرانه:

پیش‌ از این اشاره کردیم که کمپرسور مستقیماً به میل لنگ متصل شده است. بنابراین در صورت وجود هرگونه نقص فنی و ایجاد نوسان در پیشرانه، میل‌لنگ، چرخشی نامنظم پیدا کرده و کمپرسور به خوبی کار  نخواهد کرد.

پنجم، نشتی:

در صورتی که هر کدام از اتصالات، یعنی شیلنگ ‌ها، لوله ‌ها و پیچ ‌ها نشتی داشته باشند، سطح مایع خنک‌ کننده کم شده و آرام آرام کولر خودرو به سمت خرابی خواهد رفت. در ابتدای فصل گرما از متخصص درخواست کنید تا نشتی ‌ها را نیز چک کند.

ششم، سر و صدا:

کولر ها به غیر از زمان روشن شدن و یا اتومات کمپرسور نباید هیچ صدای دیگری داشته باشند. هر گونه صدای جریان یافتن مایعی در لوله ‌ها، چکه کردن، کشیدن شدن فلزات بر روی هم، جیرجیر کردن و صدای برخورد مکانیکی چند قطعه بر روی هم، علائمی بوده که نشان می‌ دهد اجزای متحرک کولر بر سر جای خود فیکس نیستند. با یک آچارکشی ساده پیش از استفاده به رفع این مشکل اقدام کنید.

هفتم، یخ زدگی اواپراتور:

اگر ترموستات به خوبی کار نکند و یا اواپراتور دچار نقص شود، گرمای اضافی جذب نشده و پدیده ی یخ‌ زدگی در این قسمت به چشم می ‌خورد. معمولاً این ایراد با بوی نامطبوعی همراه خواهد بود که می‌ تواند سیگنال خوبی برای کشف علت آن قرار بگیرد.

نگهداری از کولر ماشین:

  • اول، توجه داشته باشید که کولر خودرو را به هیچ عنوان در دور موتور بالا روشن نکنید. این کار موجب فشار بیش از اندازه به تسمه و میل‌لنگ خواهد شد.
  • دوم، شارژ کولر خود را همواره تکمیل کنید. وجود خلأ در مدار، باعث افت کارایی آن خواهد شد.
  • سوم، از قرار دادن خودرو در زیر آفتاب پرهیز کنید. هنگامی که خودرو زیر آفتاب پارک شده باشد، تمام تجهیزات زیر کاپوت داغ شده که این خودرو باعث فشار بیش از اندازه به کمپرسور می شود.
  • چهارم، هنگامی که خودرو درجا کار‌ کند، به کولر فشار بیشتری وارد خواهد شد. درنتیجه در زمان توقف پشت چراغ قرمز کمی به آن استراحت دهید.
  • پنجم، حرکت با پنجره باز هنگامی که کولر روشن است، باعث می ‌شود تا دمای اتاق به میزان مناسب سرد نشده و این امر سیگنالی به ترموستات ارسال ‌کند تا عملیات را به صورت یکسره انجام دهد.

در ادامه به شناخت کامل تر قطعات و اجزای سیستم کولر خودرو و شرح وظیفه هر یک از این قطعات خواهیم پرداخت. همچنین باید توجه داشت که عدم کارکرد یا عملکرد نامناسب هر کدام از این قطعات کولر خودرو، باعث بروز مشکل در سیستم شده و کار سیستم کولر ماشین را با مشکل مواجه خواهد کرد.

کولر گازی خودرو

اول، فن الکتریکی کولر خودرو:

فن الکتریکی کولر را می ‌توان بر روی کندانسور و یا رادیاتور، نصب کرد. اگر فن کندانسور کولر اتوموبیل، جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، فن به‌گونه ‌ای نصب خواهد شد که هوا را از بیرون مکیده و بر روی سطح کندانسور دمیده شود که به آن وضعیت رانشی نیز گفته می شود. در صورتی که فن کندانسور در پشت کندانسور و یا در مقابل موتور نصب گردد، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور خواهد دمید.

شرایط استفاده از فن الکتریکی کولر ماشین نسبت به شرایط به‌ کارگیری آن‌ متفاوت خواهد بود. در صورتی که یک سوئیچ فشار سه وضعیتی، در سیستم وجود داشته باشد، فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل می شود. در غیر این صورت، فن به‌ صورت دائم کار کرده و همراه با استارت زدن، سیستم تهویه مطبوع وارد مدار خواهد شد.

در برخی مواقع، فن کندانسور کولر خودرو توسط یک سوئیچ حرارتی به نام thermistor کنترل خواهد شد. بدین ‌صورت که با افزایش فن موتور، هم زمان روشن و خاموش شده و در برخی واقع، تابع شرایط حرارتی موتور می باشد.

 اواپراتور کولر خودرو:

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر ماشین اواپراتور نام دارد. اواپراتور مجموعه ‌ای از قطعات بوده که وظیفه ی ایجاد برودت و کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم اواپراتور کولر خودرو، جذب رطوبت از هوای داخل کابین خواهد بود.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی کولر با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل، از طریق کانال‌ ها و دریچه‌ های هدایت هوا به داخل کابین خودرو منتقل می شود. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور، باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین شده و قطرات آب ایجاد می شود که از طریق لوله ی مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌ شود.
سیستم کولر خودرو دارای دو سوئیچ کنترلی بوده که یکی از آن ‌ها هنگامی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج کرده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌ کند. عدم کارکرد مناسب هر کدام از این دو سوئیچ می‌ تواند سیستم کولر ماشین را از بین ببرد.

کمپرسور کولر خودرو:

کمپرسور کولر خودرو وظیفه ی حرکت گاز مبرد در کولر خودرو را بر عهده دارد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم، شبیه به قلب مجموعه عمل می‌ کند. کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و دوباره به داخل اواپراتور هدایت می کند. کمپرسور هایی که در سیستم های کولر اتومبیل به کار می روند، باید دارای خواصی مانند وزن و حجم متناسب با قدرت موتور بوده تا هنگام نصب به ‌راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری باشد و بار اضافی بر روی موتور اتومبیل تحمیل نکند.

نگهداری کولر خودرو

کندانسور کولر خودرو یا رادیاتور کولر:

کندانسور از اجزائی بوده که وظیفه ی تبادل حرارت را در سیستم کولر ماشین بر عهده دارد. کندانسور یا رادیاتور کولر خودرو گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل منتقل می کند.

رسیوردرایر کولر خودرو:

رسیوردرایر به‌عنوان منبع ذخیره ی گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌ کند. معمولاً این قطعه دارای یک پرشرکنترل یا مانوستات ایمنی بوده تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شده و به ‌طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع ‌کند. همچنین بر روی این قطعه، شیشه ‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت این امکان را می ‌دهد تا بتوان گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل کرد.

شیر انبساط کولر خودرو:

شیر انبساط کولر، تعیین کننده ی میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور کولر خودرو به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر می باشد. همچنین این قطعه فشار مبرد را به ‌طور ناگهانی کم می کند. هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می کند، شیر انبساط کولر ماشین باز و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پر فشار به گاز پر فشار تبدیل می‌ شود.

سیم کشی سیستم کولر خودرو:

این قطعه وظیفه ی انتقال فرمان های اجزای مرتبط با مجموعه ی کولر خودرو و برق رسانی به این اجزا را بر عهده دارد. لازم به ذکر است. خودرو های جدید معمولاً تمام فرمان‌ ها توسط ECU و به ‌وسیله ی سیم اصلی خودرو منتقل می شوند.

کلید کنترل فشار یا مانوستات کولر خودرو:

کلید کنترل فشار که معمولاً آن را مانوستاتMANOSTAT  می‌ نامند، دارای دو وظیفه ی مهم است.

  • اول، محافظت از اجزاء سیستم در برابر خرابی‌های ناشی از تغییرات فشار.
  • دوم، کنترل تغییرات فشار کندانسور.

این سوییچ به سه مدل اصلی تقسیم می ‌شود:

  • اول، کلید کنترل فشار پایین.
  • دوم، کلید کنترل فشار بالا.
  • سوم، کلید کنترل فشار سه مرحله.

 

اول، کلید کنترل فشار پایین:

این کلید معمولاً بر روی رسیورـ درایر و در قسمت بالایی آن که اتصالات ورودی و خروجی قرار گرفته اند نصب شده و مجهز به دو ترمینال است که از یک طرف به کلاچ برقی و از طرف دیگر به ترموستات وصل می ‌شود.

نحوه ی کارکرد کلید فشار پایین، بسیار ساده می باشد. در داخل این کلید، یک سیلندر و یا یک دیافراگم قرار دارد که در صورت حس کردن فشاری کمتر از مقدار تنظیم ‌شده، مدار الکتریکی را قطع خواهد کرد. باید توجه داشت که در صورت کم شدن فشار بر اثر وجود نشت در سیستم کولر خودرو، کمپرسور توسط این کنترل از مدار خارج ‌شده تا از بروز آسیب ‌های احتمالی جلوگیری کند. کلید فشاری که به این صورت عمل می‌ کند، از نوع بسته normally closed است.

دوم، کلید کنترل فشار بالا:

این کلید در اغلب مواقع روی رسیورـ درایر نصب شده و عکس کلید فشار پایین عمل می نماید. اما همانند کلید فشار پایین در مدار الکتریکی قرار خواهد گرفت. کلید فشار بالا، مدار الکتریکی مرتبط با خود را در صورتی که فشار اعمال شده بر روی سیلندر و یا دیافراگم آن، بیشتر از مقدار تنظیم ‌شده بر روی فنر معمولاً 27 bar تا 32  barقطع می‌ نماید. درنتیجه اگر فشار سیستم افزایش یابد، کارکرد کمپرسور کولر ماشین متوقف گشته و از صدمه دیدن کمپرسور و یا ترکیدن شلنگ ‌ها و یا سایر اجزاء جلوگیری می کند. کلید کنترل فشار بالا نیز از نوع معمولاً بسته normally closed است.

سوم، کلید کنترل فشار سه مرحله ای:

اتوموبیل هایی که در آن ‌ها از فن الکتریکی برای خنک کردن موتور استفاده می‌ شود و یا در حالاتی که جریان هوای عبوری از کندانسور زیاد باشد، از این کلید فشار استفاده می ‌کنند. این نوع کلید فشار نیز بر روی مسیر و لوله ی گاز فشار بالا نصب ‌شده و به همان صورت که پیش از این گفته شد، عمل می‌کند و دارای چهار ترمینال برقی است.

سیستم کولر اتومبیل

وظایف یک کلید فشار سه وضعیتی:

  • اول، کنترل فشار پایین.
  • دوم، کنترل فشار بالا.
  • سوم، کنترل کارکرد فن الکتریکی کندانسور

عملکرد دو مورد اول به همان صورت بوده، سومین خصوصیت این کلید باعث شده که فن کندانسور کولر خودرو تنها در مواقع نیاز و زمانی که شرایط سیستم ایجاب می ‌کند، وارد مدار شود. کنترل فن الکتریکی توسط دو سطح فشار تنظیم‌ شده صورت می گیرد. هنگامی که فشار رانش به سطحی بالا تر از فشار ماکزیمم برسد، فن الکتریکی وارد مدار می شود و یا فن در دور دوم شروع به کار خواهد کرد. البته این مسئله در مواقعی است که فن دو دور باشد. پس از آن که فشار به مقدار تنظیم شده رسید، فن کندانسور از مدار خارج می‌ گردد. کارکرد پیوسته فن الکتریکی باعث بالا رفتن توان مصرفی، صدا و کم شدن طول عمر فن خواهد شد. مقادیر تنظیم شده بر روی کلید فشار سه ‌حالته بستگی به وظیفه این قطعه خواهد داشت.

وظیفه ی آن به ترتیب عبارت است از:

اول، کلید فشار پایین در فشار 2.5 bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع خواهد کرد.

دوم، کلید فشار بالا در فشار 27 bar تا 32 bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع خواهد کرد.

سوم، فن الکتریکی کندانسور حدوداً در فشار 16 bar وارد مدار شده و در 12 bar از مدار خارج می‌ گردد.

وظیفه ی شلنگ ها در سیستم کولر اتوموبیل:

شلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم را بر عهده گرفته است. به‌گونه ‌ای که اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری، به‌خوبی به وظیفه ی خود عمل کنند. این شلنگ ها به دلیل شرایط کاری خاص و مطابق با استاندارد های بین‌المللی مانندSAE  انجمن خودروسازان امریکا ساخته خواهند شد. لایه ی داخلی شلنگ کولر خودرو که از نفوذ مبرد جلوگیری کرده و ثبات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی در دامنه -30°C تا 120°C دارد. قسمت میانی شلنگ که از یک سری الیاف بافته ‌شده تشکیل‌ می شود تا باعث بالا رفتن مقاومت شلنگ در فشار‌ هایی بالاتر از 175 atm شود.

لایه ی بیرونی از موادی با مقاومت بالا در برابر عدم نفوذ رطوبت ساخته می شوند. اتصالاتی که در اجزاء مختلف شلنگ ها به کار می‌روند، با نحوه ی اتصالات اجزای شلنگ به سایر قطعات سیستم کولر خودرو متناسب بوده و بر همین اصل، مهم ‌ترین انواع آن، فیتینگ های اتصال سریع QUICK CONNECTION  و فیتینگ های اورینگ دارo-ring fitting  هستند.

همواره باید در نظر داشت که اتصالات باید به ‌راحتی و به سرعت قابل وصل بوده و در عین حال آب بندی خود را در تمام شرایط کاری محفوظ کنند.

کلید A/C در کولر ماشین:

کلید A/C در سیستم کولر اتوموبیل، وظیفه ی خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده داشته که با شکل ‌های متفاوت در خودرو های مختلف وجود دارد. معمولاً یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این کلید را برعهده داشته که آن را نشان می دهد. در بعضی از خودرو های مدرن، این قطعه حذف شده و سیستم تهویه همراه با روشن کردن خودرو به حالت فعال در آمده و تنها باید دما را تنظیم کرد.

گاز کولر خودرو:

خواص گاز R134 کولر استاندارد که برای شارژ گاز کولر ماشین استفاده می گردد را برای تان در زیر شرح داده ایم:

  • اول، دما و فشار بحرانی مبرد، بالاتر از دما و فشار کاری سیستم.
  • دوم، دمای انجماد پایین ‌تر از نقطه انجماد کاری سیستم.
  • سوم، گاز نباید اشتعال ‌زا باشد، قابل‌انفجار نباشد و سمی نیز نباشد.
  • چهارم، زیست محیطی، مضر نبودن برای لایه ازون.
  • پنجم، زیست محیطی، پتانسیل گلخانه ‌ای.

نکاتی ساده برای استفاده مناسب از کولر اتومبیل:

اول، چک کردن سلامت کولر:

پیش از شروع فصل تابستان، کولر اتوموبیل تان را چک کرده تا از سالم بودن و کافی بودن فشار گاز آن اطمینان حاصل کنید. با تمیز کردن و یا تعویض فیلتر های تصفیه هوای سیستم تهویه ی اتوموبیل، از رشد باکتری ها و قارچ ها در کولر جلوگیری نمایید. استفاده از کولر در فضای داخلی اتوموبیل تا ۸۰ درصد، میزان قارچ ها و آلودگی های هوا را کم خواهد کرد. این کار برای کم کردن ابتلا به مشکلات ریوی، پوستی و بهره گیری بیشتر از سرمای کولر ضروری است.

دوم، پارک نکردن در آفتاب:

توجه کنید، زیر آفتاب شدید اتوموبیل خود را پارک نکنید. اگر در شرایطی اتوموبیل را زیر نور آفتاب پارک کردید، زمان روشن کردن و حرکت خودرو، شیشه ها را پایین آورده و در نهایت دستگاه تهویه ی بدون کولر را روشن کرده تا هوا عوض گردد.

سوم، سرعت خودرو:

در اتوموبیل های کمتر از ۶ سیلندر، زمانی که کولر مشغول کار بود توان خودرو کم خواهد شد. در این شرایط باید پدال گاز را فشار نداده و از حرکت با سرعت بالا در مسیر های طولانی، دوری کنید. در صورت داشتن سرعت زیاد به موتور فشار می آید و مصرف سوخت افزایش می گردد.

چهارم، خاموش کردن کولر:

کولر را چند دقیقه هنگام رانندگی در ترافیک شدید و یا سربالایی هایی با شیب تند، خاموش کرده و یا از درجه کم آن استفاده کنید.

پنجم، بستن پنجره ها:

زمان حرکت خودرو پنجره ها را ببندید تا از فشار زیاد به کول جلوگیری کنید. هرچه فشار به اتوموبیل کم تر گردد، مصرف سوخت نیز کمتر خواهد شد. در صورت باز بودن یک پنجره، هوای خنک داخل کابین اتوموبیل، از دست خواهد رفت. اگر باد کولر باعث حساسیت شما گردد، یکی از پنجره های نزدیک را کمی پایین آورید.

شارژ کردن گاز کولر اتوموبیل توسط مکانیک:

گاز کولر اتوموبیل، همان گاز فرئون بوده که کاملا سمی است. به دلیل سمی بودن، هیچ گاه اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و کار را به یک مکانیک واگذار کنید.

نباید های روشن کردن کولر اتومبیل:

اول، روشن کردن کولر اتوموبیل در سر بالایی ‌ها:

از روش های صحیح روشن کردن کولر خودرو در سربالایی آن است که اصلا این کار را نکنید. با این کار نه تنها روشن کردن خودرو را با مشکل مواجه خواهد شد، بلکه کولر نیز عملکرد درستی نخواهد داشت. پس بهتر است در سربالایی فن اتوموبیل را خاموش کرده و پس از خاموش کردن شیشه‌ های اتومبیل را پایین آورید. بعد از عبور از سربالایی، از کولر استفاده کنید.

دوم، استفاده از کولر اتوموبیل در حالت ایستاده:

برخی از افراد مایل اند تا از کولر ماشین در حالت ایستاده استفاده نمایند. باید دانست که در این حالت میزان سوخت مصرفی اتوموبیل خود را زیاد خواهید کرد. علاوه بر این، با تحمیل فشار بیشتر به موتور، باعث گرم شدن بیش از اندازه آن خواهید شد. درنتیجه روشن کردن کولر خودرو در حالت ایستاده صحیح نمی باشد.

توجه داشته باشید که این امر درباره ی اتوموبیل های شش سیلندر و بالا تر، کمی متفاوت خواهد بود؛ چرا که آستانه تحمل بالا تری در این اتوموبیل ها وجود دارد.

روش های نگهداری از سیستم کولر اتومبیل:

قسمت عبور گاز در مدار گاز سیستم شیشه ای در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز قرار دارد. هنگامی که گاز مایع به اندازه کافی در مدار وجود داشته باشد، از زیر شیشه، مایع سفید رنگ پرفشار به همراه حباب های فراوان عبور می کند. اگر تنها حباب ها را به همراه کف کم فشار مشاهده می کنید، در سیستم گاز مایع به اندازه کافی وجود نخواهد داشت.

  • اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی شود، سیستم کولر شما بدون گاز است.
  • اگر سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم مورد استفاده قرار دهید، به کمپرسور کولر آسیب خواهید رساند.

باور های اشتباه درباره ی استفاده از کولر اتومبیل:

  • اول، استفاده ی برخی رانندگان از کولر اتوموبیل در روز های گرم سال ریشه در باوری اشتباه، مبنی بر بالا رفتن میزان مصرف سوخت خودرو دارد. اما این باور غلط که مصرف سوخت بالا می رود، رانندگان را از استفاده از کولر اتوموبیل در تابستان منع کرده است.
  • دوم، در هوای گرم، کابین اتوموبیل به شدت گرم شده، به طوری که بیش از چند دقیقه نمی توان در آن ماند.
  • سوم، گرمای شدید در صورت عدم استفاده از کولر اتوموبیل، باعث افزایش خطر گرمازدگی خواهد شد.
  • چهارم، هوای گرم داخل کابین اتوموبیل، برای راننده، سر نشینان، به خصوص کودکان و سالخوردگان بسیار طاقت فرسا خواهد شد.
  • پنجم، گرمای شدید باعث عصبی شدن راننده و دیگر سرنشینان اتوموبیل شده و بر کیفیت رانندگی تاثیر زیادی می گذارد. این گرما احتمال بروز تصادف را بالا خواهد برد.
  • ششم، گرمای شدید باعث آسیب به بخش های داخلی اتوموبیل، مانند روکش داشبورد، یا وسایلی مانند گوشی تلفن همراه می شود.

زمان روشن کردن کولر خودرو و نحوه ی استفاده صحیح از آن:

برخی از افراد، به علت افزایش میزان مصرف سوخت اتوموبیل، از کولر استفاده نمی کنند. باید بدانید که در مواجهه با این شرایط دشوار و عوارض منفی آن، روشن نکردن کولر بسیار اشتباه است. دیگر لوازم برقی اتوموبیل مانند چراغ ها، سیستم پخش صوت، بخاری و… نیز، تا حدودی میزان مصرف سوخت را افزایش خواهد داد. اما گاهی درباره مصرف سوخت به دلیل روشن کردن کولر اغراق کرده اند. استفاده از کولر، باعث مصرف بیش از اندازه ی سوخت نمی گردد. بهتر است زمان استفاده از کولر، آرام تر برانید تا فشار کمتری به اتوموبیل وارد شود.

راه های نشت یابی گاز کولر خودرو:

با استفاده از راه های مختلف، می توان متوجه نشتی گاز کولر ماشین شد و برای نشت یابی گاز کولر اقدام کرد. اگرچه تمام این فرآیند امری تخصصی بوده و از عیب یابی کولر، نشتی یابی و رفع آن تا شارژ مجدد گاز کولر اتوموبیل را باید افراد حرفه ای و متخصص انجام دهند.

اول، استفاده از لامپ فرابنفش:

بسیاری از گاز های مبرد با یک رنگ قابل تشخیص در کارخانه مخلوط شده و این رنگ در زیر لامپ فرابنفش یا اصطلاحا نور سیاه، مشخص بوده و درنتیجه می توان به راحتی نشتی گاز کولر اتوموبیل را تشخیص داد.

دوم، شناساگر الکترونیکی:

این قطعه یکی از ابزارآلات تخصصی تعمیرکاران بوده و اصطلاحا اسنیفر یا بوکننده نام گرفته است. این وسیله قادر به تشخیص بوی گاز های هالوژنه بوده که می تواند کوچک ترین نشتی ها را نیز پیدا کنید.

سوم، استفاده از گاز نیتروژن:

در این روش و با استفاده از گاز نیتروژن، تمام سیستم کولر اتوموبیل از گاز مبرد خالی شده و سپس با نیتروژن پر خواهد شد. در تست نیتروژن با استفاده از صداهای هیس مانندی که در نقاط دارای ترک و سوراخ به گوش می رسد، نشتی گاز کولر را پیدا می کنند.

چهارم، استفاده از عامل تشخیص نشتی:

در این روش با استفاده از یک محلول مخصوص که حاوی یک عامل تشخیص نشتی خواهد بود، با اسپری محلول بر روی سیستم کولر از بیرون و مشاهده نقاطی که کف تولید شده، نشتی سیستم را پیدا می کنند. در این روش که برای یافتن نشتی های تقریبا بزرگ در نقاط قابل دسترس استفاده می گردد، به راحتی و با ایجاد کف در این نقاط نشتی سیستم مشخص خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *