شارژ گاز کولر ماشین, کولر

برسی بهترین گاز کولر خودرو در بازار

گاز کولر خودرو

گاز مورد استفاده در کولر خودرو همان گاز به کار رفته در یخچال ها(معمولاً فرئون) ست. این گاز را به نام گاز مبرد یا خنک کننده می شناسند.هر خودرو  بر اساس  مدلی که دارد باید از گاز استاندارد کولر مناسب مدل آن خودرو در آن استفاده شود.

جدیدا مکمل هایی نیز برای گاز کولر خودرو تولید شده اند، که به کمک آنها می توان میزان خنک کنندگی کولر ماشین را افزایش داد. این مکمل ها که برخی آن را گاز تقویت کننده کولر ماشین نیز می نامند، در قالب کپسول طراحی می شوند. برای استفاده از این تقویت کننده باید از متخصصان کمک گرفته و آن را به درون کولر خودرو تزریق کرد.

استفاده از هر نوع گاز بستگی به مشخصات فنی و مدل خودرو، نیاز سیستم خنک کننده، و ضوابط قانونی و محیط زیستی هر منطقه و کشور دارد.

انواع  مدل مختلف ازگازهای مبرد که در کولر خودرو استفاده می شود:

  • R1234yf
  • R134a
  • CFCR12
  • CFCR22

بهترین گاز مورد استفاده در کولرهای خودرو در بازار:

  1. R-134a : این گاز بیشتر در خودروهای جدید استفاده می‌شود. R-134a یک گاز فلوروکربن خنک‌کننده غیرسمی است که در سیستم‌های تهویه و کولینگ خودروها به عنوان جایگزین برای CFC-12 (R-12) استفاده می‌شود که در حال حاضر بیشترین استفاده را در خودروهای سبک و سنگین دارد. R-134aبرای محافظت از محیط زیست مورد توصیه قرار گرفته است و معمولاً با رنگ کاملاً شفاف عرضه می‌شود.
  1. HFO-1234yf : این گاز در خودروهای جدیدتر به جای R-134a مورد استفاده قرار می‌گیرد. HFO-1234yf از خانواده هیدروفلوروآلکان‌ها (HFO) است و به عنوان جایگزین برای R-134aدر سیستم‌های تهویه خودروها استفاده می‌شود. این گاز عملکرد مشابهی با R-134a دارد اما بازدهی بهتری در جذب حرارت دارد و همچنین و با هدف کاهش اثرات گلخانه‌ای تولید شده است که پتانسیل آسیب به لایه ازن را کاهش می‌دهد و در نتیجه محیط زیست را کمتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بهترین برند گاز کولر خودرو کدام اند؟

برند های مختلفی در دنیا تولیدکننده گازهای مبرد مورد استفاده در کولر ماشین می باشند. اما برخی از این برند ها کیفیت تولید بالایی در گاز مبرد مناسب برای کولر خودرو و یخچال دارند. برخی از بهترین برندهای سازنده گاز کولر ماشین شامل برندهای ایسکون (ISCON)، هانی ول (HONEYWELL)، گالکو (GALCO) و … می باشد.

 

مقدار مجاز و استاندارد گاز کولر در خودروهای مختلف چگونه است؟

میزان مجاز گاز کولر خودرو در ماشین های مختلف بر اساس نوع و مدلشان متفاوت است. به همین دلیل شما باید مقدار استاندارد گاز کولر تعیین شده از سوی کارخانه سازنده اتومبیلتان را بدانید. و همواره به همین اندازه کولر خود را شارژ گاز نمایید.

به طور مثال برای شارژ کولر 206 ، پژو پارس، پژو 405، کیا اسپورتیج، تویوتا هایلوکس III، سانتافه II و سوناتا V به ترتیب مقدار 650، 580، 510، 450، 850، 550 گرم گاز مبرد لازم است. برای این خودرو ها بهتر است از گاز نوع R134a استفاده کنید.

شارژ گاز کولر در گروه خودروهای پراید بر اساس مدل مدل کمپرسور و سازنده آن متفاوت است. به طور مثال برای شارژ کولر تیبا ساخته شده توسط شرکت سردساز خودرو (کمپرسور مدل( FOTON)، بهتر است از 675 گرم گاز نوع R134a استفاده شود. اما برای شارژ کولر تیبا ساخت شرکت سندن) کمپرسور مدل SANDEN )توصیه می شود 550 گرم گاز به کار ببرید.

car coolant gaz

 

عمر مفید گاز کولر چقدر است ؟

با گذشت زمان که به طور تقریبی دو سال برآورد شده است، می‌توان مطمئن بود این گاز به اتمام رسیده و باید آن را مجدد شارژ نمود. از طرفی اگر این گاز تمام شده باشد کولر تاثیری بر خنک کردن هوا نخواهد داشت. هنگام خرید این گاز توجه داشته باشید تا گاز خریداری شده مشابه قبلی باشد، زیرا که ترکیب دو گاز متفاوت، عملکرد صحیح کولر را کاهش می‌دهد.

 

چه زمانی طلایی ترین زمان برای شارژ کولر خودرو است ؟

گاز کولر ماشین طی گذشت زمان ممکن است کاهش یابد. به همین دلیل باید طی دوره های مشخص آن را بررسی نموده و در صورت نیاز شارژ کنید. بهترین زمان برای شارژ کولر خودرو ابتدای فصل گرما است. در آغاز این فصل نیاز به کولر خودرو افزایش می یابد و به همین سبب باید آن را سرویس کنید. این کار کمک می کند از حداکثر توان کولر با فشار کمتری بر روی موتور خودرو بهره ببرید.

 

جهت شارژ گاز کولر ماشین به چه وسایلی نیاز است؟

شارژ گاز کولر ماشین یک کار تخصصی است و باید توسط تعمیرکار حرفه ای صورت پذیرد. اما بخشی از مراحل اولیه آن را خود شخص نیز می تواند انجام دهد.

وسایل مورد نیاز برای شارژ کولر خودرو شامل  :

  • شلنگ مخصوص
  • رابط شلنگ
  • کپسول گاز یک کیلویی
  • گیج فشار سنج
  • گیج مانوفیلد

 

چه زمان کولر خودرو نیاز به شارژ گاز دارد؟

شارژ گاز کولر ماشین می تواند طی دو حالت مختلف رخ دهد:

  • حالت اول مربوط به زمانی است که کولر به طور کامل تخلیه گاز شده است. در این شرایط باید ابتدا سیستم وکیوم شده و از هر چه رطوبت و هوا است، تخلیه گردد. سپس اقدام به شارژ گاز کولر نمود.
  • حالت دوم اما زمانی ایجاد می شود که کولر ماشین دچار افت گاز شده است. برای جبران این کمبود گاز کولر باید به دنبال شناسایی عامل نشتی گاز بروید. پس از رفع عامل نشتی گاز، زمان شارژ کولر خودرو فرا می رسد.

 

مراحل شارژ گاز کولر ماشین به صورت زیر است:

  • ابتدا درون موتور جستجو کرده و لوله کولر و شیر آن (اصطلاحا والو کولر) را بیابید.
  • حال باید درپوش شیر را که معمولا به رنگ آبی است، بردارید. سپس به کمک انگشت یا یک وسیله دیگر، شیر کولر را فشار دهید.
  • اگر پس از فشار دادن شیر، گاز از آن خارج شد به این معناست که کولر خودرو تنها دچار افت گاز شده و باید آن را شارژ کنید. اما در صورتی که هیچ گازی از شیر خارج نشود، به معنای تخلیه کامل گاز کولر است.
  • حال باید شلنگ گیج را به شیر وصل نموده و کمی پیچ شلنگ نزدیک به گیج را باز کنید. به این ترتیب هوای داخل شلنگ خارج می شود. توجه کنید به جز گاز مخصوص، هیچ گونه هوا یا رطوبتی نباید وارد سیستم کولر خودرو شود.
  • در این مرحله باید شیر کپسول گاز را باز نموده و اجازه دهید مقداری گاز وارد سیستم شود. پس از آن شیر گیج را ببندید
  • حال برای تست فشار گاز کولر، ماشین را روشن کنید. سپس کولر آن را هم روشن نموده و بر روی سرعت بالا بگذارید. اکنون عدد فشار سنج گیج را بخوانید. اگر این عدد بین 35psi تا 40psi بود، عملیات شارژ گاز به اتمام رسیده است.
  • اگر عدد گیج فشار کمتر از میزان مجاز بود، مجددا دو مرحله قبل را تکرار کنید. اما در صورتی که عدد بیش از میزان مجاز بود، باید مقداری از گاز درون سیستم را خالی نمایید. این عمل به کاهش فشار بر روی کمپرسور کولر تاثیر می گذارد.

دستگاه مورد استفاده در شارژ گاز کولر ماشین

زمانی که گاز کولر ماشین به طور کامل تخلیه می شود، باید به کمک دستگاه فول اتومات شارژ و تخلیه گاز کولر ، هوای درون آن را به طور کامل خارج می کنند. سپس می توان سیستم را وکیوم کرد. پس از این مرحله می توان همانند قسمت قبل به کمک دستگاه شارژ کولر دستی آن را گاز نمود و یا از همان دستگاه فول اتومات شارژ و تخلیه برای این کار استفاده نمود.

نکته ی مهم

  • علاوه بر فصول گرم سال، در فصل های سرد نیز حداقل ماهی یک بار کولر خودرو روشن نمایید. زیرا خاموش بودن آن به مدت طولانی موجب افزایش خاصیت فراریت گاز مبرد شده و کولر دچار افت فشار گاز خواهد شد.
  • زمانی که در حال شارژ کولر هستید، مطمئن شوید گاز داخل کولر ماشین شما با گاز دیگری به طور اشتباه مخلوط و ترکیب نشده باشد. بهتر است همواره از یگ گاز استفاده کنید که تجربه ثابت کرده با مدل ماشین شما سازگاری دارد.
  • در صورت نیاز به شارژ یا تعویض گاز کولر خودرو، بهتر است با تکنسین مجرب یا نمایندگی تعمیرات خودرو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و از استفاده صحیح و ایمن از گاز مناسب اطمینان حاصل شود.

 

سخن پایانی

گاز کولر ماشین یک گاز خنک کننده ی غیر اشتعال و غیر سمی است . هر خودرو  بر اساس  مدلی که دارد باید از گاز استاندارد کولر مناسب مدل آن خودرو در آن استفاده شود. استفاده از هر نوع گاز بستگی به مشخصات فنی و مدل خودرو، نیاز سیستم خنک کننده، و ضوابط قانونی و محیط زیستی هر منطقه و کشور دارد.

گاز R-134a یک گاز فلوروکربن خنک‌کننده غیرسمی است که در حال حاضر رایج ترین گاز مورد استفاده در کولر خودروهای سبک و سنگین است. بهترین گاز از لحاظ زیست محیطی گازی است که کمترین آلودگی وآسیب را به لایه ی ازن بزند.

عمر مفید گاز کولر نزدیک به 2 سال است و بهترین زمان شارژ آن در فصل گرما صورت  می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *