کولر

بهترین نشت گیر کولر خودرو + قیمت و طریقه استفاده

coolant leak

نشتی گاز کولر ماشین چگونه صورت می گیرد؟

وجود رطوبت در هوا را می توان از شایع ترین علت نشت گاز سیستم خنک کننده خودرو دانست.خرابی یا معیوب شدن اجزایی از سیستم خنک کننده مانند لوله، شیلنگ و اتصالات، زمینه مناسب برای نفوذ رطوبت به داخل سیستم را فراهم می آورد. رطوبت با ماده مبرد کولر واکنش نشان داده که نتیجه آن، تولید یک اسید مخرب و خورنده می باشد. جریان پیدا کردن این ماده خورنده در لوله های انتقال دهنده، سوراخ شدن اتصالات و متعاقب آن، نشت گاز خنک کننده را به دنبال دارد. همچنین، اسید خورنده می تواند منجر به آسیب دیدن و خرابی سایر اجزای کولر خودرو شود.

کارکرد بسیار زیاد و فرسودگی قطعات و اجزای کولر خودرو نیز می تواند از دیگر دلایل بروز نشتی در سیستم خنک کننده تلقی گردد. با گذشت زمان، لوله ها و اتصالات کولر دچار ترک خوردگی و فرسودگی می شوند. فرسوده و معیوب شدن اتصالات، نتیجه ای به جز نشت گاز کولر را در بر ندارد.

نشت گیر کولر یا  Coolant Leak Stop چیست؟

ماده‌ی نشت‌گیر کولر خودرو یا بافر آب، معمولاً در سیستم سردکننده خودرو برای جلوگیری از نشت گاز کولر ، آب و ضایعات سیستم استفاده می‌شود .نشت گیر کولر محصولی شیمیایی است که با واکنش به دما هنگام خروج مبرد یا گاز کولر از سوراخ ریز در لوله‌های کولر به یک درزگیر شبیه رزین اپوکسی سخت تبدیل می شود و نشت را متوقف می کند. در این نوع نشت گیر از هیچگونه مواد رسوب کننده و یا چسب که باعث گرفتگی لوله ها یا اختلال در کار کمپرسور گردد استفاده نشده است بلکه این ماده با گاز داخل سیستم ترکیب شده و نشتی سیستم را برطرف می نماید .

این  محصول شیمیایی به صورت طوفانی در بازار قطعات خودرو وجود داردکه  معمولاً به عنوان روشی برای رفع نشتی های سیستم خنک کننده موتور اتومبیل استفاده می شود . این ترکیبات مدت‌هاست که برای نشت گیری نشتی‌های کوچک در خطوط لوله گاز برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه تعمیرات دستی استفاده می‌شود.

 

شیوه ی عملکرد ماده ی نشت گیر کولر خودرو

این نشت گیر با ترکیبی منحصر به فرد قادر است نشتی سیستم کولر خودرو را که در قسمت اورینگ و لوله های لاستیکی و اتصالات بوجود آمده است را بدون نیاز به باز کردن سیستم در عرض چند دقیقه برطرف نماید .

موارد استفاده از مواد نشت گیر

این محصول برای آب بند کردن سیستم کولرهایی که جهت تعمیرات باز شده باشند بسیار مفید بوده و نشتی های ریزی که در اثر تعویض قطعات و یا باز و بسته کردن لوله ها ممکن است بوجود آمده باشد را کاملاً برطرف می نماید همچنین با تزریق نشت گیر به سیستم اتومبیل خود می توانید از بوجود آمدن نشتی های که در اثر حرکت و تکان های شدید خودرو و یا تصادف ممکن است در آینده بوجود آید پیشگیری نموده و دیگر نگران از دست دادن گاز کولر و کاهش سرمای آن نخواهید بود .

اسپری نشت گیر کولر خودرو Bitop

به طور دائم نشتی را در واشرها و اورینگ‌ها، کویل‌های کندانسور و اواپراتور، شیلنگ های اتصال درسیستم‌هایی که می‌توانند 5psi خلاء را به مدت 25 دقیقه نگه دارند متوقف می‌کند. این نشت گیر کولر خودرو برای سیستم های که بیش از 1پوند (453 گرم) فریون در روز از دست می‌دهند یا کمپرسورهای که نشتی دارند توصیه نمی‌شود. این اسپری 100% برای همه‌ی سیستم های تهویه مطبوع مناسب و ایمن است و به تجهیزات آسیب نمی‌رساند.

اسپری نشت گیر و رطوبت گیرنویسیکو NEVISCO

اسپری رطوبت گیر کولر خودرو با گاز مبرد R134a  می باشد. جهت رفع نشتی های ریز و کاهش رطوبت در کولرماشین استفاده می شود. در صورتیکه کولر نشت‌های کوچک و ریز داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول داخل لوله های کولر خودرو تزریق می شود . و با فرمول خاصی که دارد نشتی های کولر خودرو را میگیرد و به اورینگ ها و اتصالات لاستیکی حجم میدهد . و باعث آب بندی شدن آنها میگردد که یکی از بهترین گزینه ها برای تعمیر کولر خودرو و کم هزینه ترین راه برای نشت گیری است . این محصول برای کولر خودرو طراحی شده . و هیچ ضرری برای مجموعه کولر ندارد . این محصول دو منظوره می باشد و نه تنها نشت گیری می‌کند بلکه باعث تقویت سرمای کولر خودرو می شود.

coolant-leak

کپسول نشت گیر گازی 60 گرمی چیست و عملکرد آن چگونه است دارد؟

کپسول نشت گیر ۶۰ گرمی محتوی ۳۰ گرم گاز R134a و ۳۰ گرم گاز نشت گیر می باشد و این نوع نشت گیر برای خودرو با گاز R134a تهیه گردیده است .می توان از نشت گیر ۶۰ گرم برای سایر سیستمهای برودتی R134a نیز استفاده نمود. نشت گیر ۶۰ گرم با ترکیبی منحصر به فرد قادر است سیستم کولر خودرو را بدون آنکه نیاز به باز کردن باشد در عرض چند دقیقه آب بند و نشت گیری نماید .با تزریق این نشت گیر به کولر خودرو می توانید نشتی های ریز بخصوص در قسمت اتصالات که پیدا کردن آنها کار بسیار دشواری است را ظرف چند دقیقه از بین برد

این محصول برای آب بند کردن سیستم کولرهایی که جهت تعمیرات باز شده باشند بسیار مفید است و نشتی های ریزی که در اثر تعویض قطعات و یا باز و بسته کردن لوله ها ممکن است بوجود آمده باشد را کاملاً برطرف می نماید.

ماده نشت گیر از  جنس گاز بوده  و در سیستم باقی می ماند و هیچ گونه تاثیر منفی در سیستم ایجاد نمی کند. تزریق کپسول نشت گیر برای هر خودرو فقط باید یکبار انجام می شود لذا در تست های بعدی دیگر نیازی به تزریق کپسول نشت گیر نیست.

اگر گاز کولر تخلیه شده باشد ، نشت گیر از سیستم خارج شده و نیاز است که مجدداً تزریق گرددمی توان کپسول نشت گیر را بر روی خودرو هایی که کولر آنها نشتی ندارند نیز بکار برد.این کار باعث پیشگیری از بوجود آمدن نشتی های ریز خواهد شد زیرا ماده نشت گیر در سیستم باقی مانده و به محض بوجود آمدن نشتی آنرا برطرف خواهد کرد.

کپسول نشت گیر بر روی کولر خودرو هایی که بدلیل پوسیدگی اورینگ ها و لوله های لاستیکی دچار نشتی شده اند کارایی ندارد . در این حالت باید حتماً قطعه معیوب تعویض گردد.

موارد مهم در هنگام استفاده از نشت گیر

  • اگر از تست باد برای نشت یابی استفاده شده است حتما قبل از تزریق نشت گیر از یکعدد کپسول رطوبت گیر ۶۰ گرم استفاده نمایید.وجود رطوبت علاوه بر کاهش سرمادهی کولر ، اثر نشت گیر را نیز کاهش خواهد داد
  • برای نشت های زیاد بهتر است خودرو حداقل به مدت نیم ساعت با کولر روشن حرکت نماید تا نشتی برطرف گردد
  • این کپسول حتما باید بطور کامل تزریق گردد تا تاثیر داشته باشد
  • این نشت گیر فقط مخصوص لوله های لاستیکی و اتصالات است و بر روی سایر قسمت ها تاثیری ندارد
  • ممکن است بدلیل وجود نشت نخواهید کولر را کامل شارژ گاز نمایید. در اینصورت می توانید حداقل به اندازه ی نصف گاز مورد نیاز خودرو شارژ گاز نمایید. در این حالت کمپرسور به کار افتاده و فشار کافی در سیستم وجود خواهد داشت تا ماده نشت گیر  به محل نشت رسیده و آنرا برطرف نماید
  • قبل از استفاده از نشت گیر و شارژ گاز ، از سالم بودن قسمت های برقی و مکانیکی کولر مطمئن شوید.

 

low-coolant-coolant-leak

مزایای استفاده از ماده‌ی نشت گیر کولر خودرو

  1. رفع نشتی: ماده‌ی نشت گیر کولر خودرو قادر است به طور موثر نشتی های سیستم خنک کننده موتور را ترمیم کند. این ماده معمولاً به صورت مخلوطی از مواد خاصی تهیه می شود که می توانند درصدهای کوچکی از نشتی ها را بسته کنند و ترمیم کنند.
  2. حفظ کارایی سیستم خنک کننده: نشتی در سیستم خنک کننده موتور می تواند منجر به کاهش سطح مایع خنک کننده و افت فشار در سیستم شود. با استفاده از ماده‌ی نشت گیر کولر خودرو، می توانید نشتی ها را ترمیم کنید و سیستم خنک کننده را در حالت عملیاتی نگه دارید.
  3. پیشگیری از خرابی های جدی: نشتی های بزرگ در سیستم خنک کننده می توانند به طور قابل توجهی به کاهش عمر موتور و سایر قطعات خودرو منجر شوند. با استفاده از ماده‌ی نشت گیر کولر خودرو، می توانید از خرابی های جدی جلوگیری کنید و هزینه های تعمیرات را کاهش دهید.
  4. استفاده آسان: معمولاً ماده‌ی نشت گیر کولر خودرو در قالب مایع یا پودر عرضه می شود و می توانید به راحتی آن را به سیستم خنک کننده اضافه کنید. نیازی به تخصص فنی خاصی برای استفاده از این ماده وجود ندارد.
  5. هزینه کمتر: در مقایسه با تعمیرات جزئی یا تعویض قطعات سیستم خنک کننده، استفاده از ماده‌ی نشت گیر کولر خودرو هزینه کمتری را برای شما به همراه دارد.

 

معایب ماده‌ی نشت‌گیر کولر خودرو

  1. سد کردن تسکین: مصرف ماده‌ی نشت‌گیر کولر خودرو ممکن است شکاف‌ها و نشتی‌های کوچک را سد کند که در اثر آن امکان ترکیدگی یا نشت در نقاط دیگر سیستم وجود داشته باشد. این ممکن است منجر به مشکلات جدی‌تری مانند افزایش فشار در سیستم یا خرابی قطعات باشد.
  2. محدودیت در تشخیص نشتی: استفاده از ماده‌ی نشت‌گیر کولر خودرو ممکن است موجب مشکلات در تشخیص نشتی‌های واقعی در سیستم شود. در صورت بروز نشتی، ممکن است سخت تر باشد تا نشتی را تشخیص داده و جایگزینی قطعه نشت‌دهنده را انجام داد.
  3. خطر برای کامپوننت‌های دیگر: ممکن است استفاده از ماده‌ی نشت‌گیر کولر خودرو به برخی از قطعات مانند دریچه‌ها، شیرها و سنسورها آسیب برساند. این ماده ممکن است باعث ایجاد رسوبات یا مسدود شدن قطعات شود که در نتیجه عملکرد سیستم را تحت تأثیر قرار دهد.
  4. پوشش موقت: ماده‌ی نشت‌گیر کولر خودرو معمولاً به عنوان یک پوشش موقت برای مشکلات نشت در سیستم استفاده می‌شود. این بدان معناست که اصلاح نشتی به صورت دائم انجام نمی‌شود و با هر تعویض مایع سرد کننده، نیاز به مجدداً استفاده از ماده‌ی نشت‌گیر خواهید داشت.

 

از چه روش‌های برای  نشت‌یابی گاز کولر خودرو استفاده می شود ؟

  • استفاده از لامپ فلور سنت دایک : فلورسنت دایک (یا دایک سبز) یک ماده براق و قرمز رنگ است که به سیستم خنک کننده اضافه می‌شود. با روشن کردن لامپ دایک، می‌توانید نقاط نشتی گاز و تجمع گاز مبرد را به وضوح مشاهده کنید.
  • استفاده از کف صابون : یکی از متداول‌ترین و راحتترین راه‌ها است. این راه ساده و دردسترس  بیشتر در نشتی‌های بزرگ و محسوس کارایی دارد و برای تشخیص نشتی‌های کوچک، چندان قابل استفاده نخواهد بود.
  • استفاده از گاز نیتروژن : روش دیگر برای تشخیص محل نشتی، وارد کردن گاز نیتروژن به داخل سیستم کولر گازی خودرو است. برای این منظور ابتدا باید تمام گاز مبردی که در کولر گازی وجود دارد تخلیه شود. با ورود گاز نیتروژن به داخل کولر گازی در محل نشتی می توان صدای خروج گاز نیتروژن را تشخیص داد و نسبت به رفع نشتی اقدام کرد.
  • استفاده از اسنیفر یا نشت یاب : ابزاری تخصصی در اختیار مکانیک های خودرو قرار دارد که یک شناساگر الکترونیکی است و اسنیفر نام دارد. این ابزار با تشخیص بوی گاز مبرد می تواند کوچک‌ترین سوراخ ها و ریزترین  نشتی ها را پیدا کند.
  • استفاده از محلول تشخیصی : روش دیگر تشخیص محل نشتی، اسپری کردن محلولی مخصوص به قسمت های بیرونی کولر گازی خودرو است که در صورت داشتن نشتی در هر قسمت کف ایجاد می کند. این روش برای یافتن نشتی های خیلی ریز مناسب نیست. اسپری مخصوص نشت گیر و نشت یاب کولر خودرو را می توانید از طریق سایت دکتر کول با قیمت مناسب خریداری کنید.
  • استفاده از منگنز دی‌اکسید: این روش نیز برای تشخیص نشتی گاز استفاده می‌شود. منگنز دی‌اکسید یک پودر سفید است که به سیستم خنک‌کننده اضافه می‌شود. هنگامی که منگنز دی‌اکسید با گاز فرآوری شده در صورت نشتی تماس می‌یابد، رنگ آب سبز می‌شود و نقاط نشتی قابل تشخیص می‌شوند.

راهکارهای لازم برای جلوگیری از نشتی گاز کولر خودرو

  1. بررسی دوره‌ای: با توجه به یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم، کولر ماشین را بررسی کنید. این شامل بررسی لوله‌ها، اتصالات، سیم‌های الکتریکی و سایر قطعات مربوطه می‌شود. در صورت وجود هرگونه خرابی یا کاهش عملکرد، آن را به‌سرعت تعمیر کنید.
  2. استفاده از قطعات اصلی: برای تعمیرات و جایگزینی قطعات کولر خودرو، فقط از قطعات اصلی و معتبر استفاده کنید. استفاده از قطعات کم‌کیفیت می‌تواند باعث نشتی گاز شود و همچنین باعث کاهش عمر کولر شود.
  3. آموزش کارکنان: اگر شما یک تعمیرکار حرفه‌ای هستید و خودتان کولر ماشین را تعمیر می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که دارای آموزش و تجربه لازم در این زمینه هستید. همچنین، کارکنان خود را برای تشخیص و رفع نشتی‌های گاز آموزش دهید.
  4. آزمایش فشار: انجام آزمایش فشار منظم برای سیستم خنک‌کننده می‌تواند به شناسایی نشتی‌ها کمک کند. این آزمون توسط یک تعمیرکار مجرب و با استفاده از تجهیزات مناسب صورت می‌گیرد. از ابزاری به نام گیج فشارسنج استفاده کنید.

قیمت نشت گیر کولر ماشین

قیمت این نشت گیرها در مقایسه با گاز مبرد ناچیز است و از سوی دیگر مانع  هزینه های سرسام آور تعویض و تعمیر قطعات کولر ماشین  می شود شما می شود .

 

نتیجه گیری

نشتی گیرها مواد شیمیایی هستند که با ترکیب شدن با گاز مبرد به یک درزگیر سخت تبدیل می شوند و محل نشت گاز را مسدود می کنند. این مواد اگرچه از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه هستند ولی  به دلیل اینکه به عنوان یک پوشش موقت برای مشکلات نشت در سیستم استفاده می‌شود. اصلاح نشتی به صورت دائم انجام نمی‌شود و با هر تعویض مایع سرد کننده، نیاز مجدد به استفاده از ماده‌ی نشت‌گیر خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *