نگهداری

دلایل افزایش مصرف سوخت ماشین

یکی از آیتم هایی که در انتخاب یک ماشین حائزاهمیت است ، میزان سوخت مصرفی در آن ماشین می باشد.اگر خودروی سوخت کمتری مصرف کند یعنی راننده هزینه ی کمتری را به لحاظ سوختی و پرکردن باک سوخت متقبل می شود و برعکس در صورتی که خودرو مصرف سوختش بیشتر ازحد معمول بود باید راننده با کمک گرفتن افراد متخصص در این زمینه دلیل آن را پیدا کند و باعث کاهش هزینه های مصرف بیش ازحد سوخت ماشین شود.

چرا مصرف سوخت خودرو افزایش میابد؟

1.عدم تعمیر، نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

 

عدم تعمیر و نگهداری منظم  و سرویس دوره ای خودرو یکی از دلایل افزایش  مصرف سوخت خودرو می باشد. که می‌تواند شامل عدم تعویض به موقع  روغن، فیلترهوا، بررسی خطوط سوخت‌رسانی، سیستم تعلیق ، فیلتر هوا، سنسورهای اکسیژن و بسیاری موارد دیگر می‌شود. داشتن مشکل از نظر مکانیکی خودرو، ارتباط مستقیم بامیزان مصرف سوخت در خودرو دارد. استفاده از سرویس دوره‌ای یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر و نگهداری خودرو است.

2. موتور معیوب

اگر موتور خودرو به‌درستی تنظیم نشود یا تعمیر و نگهداری آن نادیده گرفته شود و به تأخیر بیفتد، این کارمی تواند منجربه افزایش سوخت درخودرو شود. در موتورهای بنزینی زمانی که از تعویض شمع های فرسوده، تجهیزات پاک کننده هوا یا فیلترهای سوخت غفلت شود مصرف سوخت افزایش می یابد. اگر موتور دیزلی باشد و انژکتورهای سوخت یا فیلترهای هوا مسدود شده باشند، مصرف سوخت به طور تصاعدی افزایش می یابد. این دو جزء عناصر ضروری هستند که به سوختن سوخت کمک می کنند و در صورت گرفتگی، مصرف بیش از حد سوخت مشاهده می شود.

3.روغن موتور بی‌کیفیت

سطح ناکافی روغن ویا روغن نامناسب  با ویسکوزیته ی پایین باعث می شود که پیستون‌های موتور و سایر قطعات متحرک، دامنه حرکتی کمتری داشته باشند و نتوانند راحت و آزادانه حرکت کنند که باعث افزایش بار موتور و تقاضای بیشتر برای مصرف سوخت می‌شود.اگر متوجه شدید که پایین است، آن را به سطح مناسب برسانید و MPG خود را دوباره بررسی کنید.

 

4. سوخت بی کیفیت

 

استفاده از سوخت هایی باعدد اکتان پایین نیز باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می شود. برای اساس استاندارهای جدید، عدد اکتان مناسب برای کیفیت خودرو برابر با 92 است. اگر این عدد پایین باشد، بنزین قبل از آن‌که توسط شمع مشتعل شود، بر اثر افزایش فشار در داخل موتور محترق می‌شود. در اثر این فرآیند، موتور خودرو به شدت آسیب می‌بیند. عدد اکتان در ایران، به گفته مسئولین برابر با 87 است. پس می‌توان دلیل آلودگی غیرطبیعی هوای تهران و خرابی زود به زود خودروها را به کیفیت پایین بنزین مربوط دانست.

5. دنده اشتباه‌(دنده مرده)

 

به‌طور‌کلی، هر دنده نشان از این دارد که خودرو در یک محدوده سرعت خاص حرکت می‌کند. اگر ماشین در  دنده 2 قرار دارد وشما  با سرعت 50 کیلومتر در ساعت حرکت می کنید. این به نوبه خود، نیاز به قدرت بیشتری برای حرکت و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر دارد. به عبارت ساده، اگر با دنده کوچکتر رانندگی کنید و سرعت مورد نیاز بیشتر باشد، سوخت بیش از حد مصرف می شود. کلید کاهش مصرف سوخت، همگام سازی سرعت با تعویض دنده و شتاب گیری تا حد مجاز است. این مورد بیشتر در خودروهایی با دنده دستی مطرح است ، ولی در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، چون دنده با سرعت بیشتری تغییر می‌کند مشکل دنده مرده حذف می‌شود.

6. آزاد کردن کلاچ

لغزش چرخ‌ها به‌خصوص در هنگام شروع رانندگی(شتاب اولیه خودرو) در جاده خیس باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می‌شود. لغزش یا به عبارتی بکسواد، به معنی عدم تماس کافی بین کلاچ و صفحه کلاچ است وزمانی ایجاد می‌شود که راننده کلاچ را بعد از تغییر دنده آزاد نمی‌کند و هنوز پایش بر روی کلاچ است‌(حتی اگر کلاچ را تا نیمه گرفته باشد). در ترافیک‌های سنگین که نیاز است خودرو آهسته و به کندی حرکت کند ومجبور به تغییر مداوم کلاچ و دنده هستید برداشتن پا از روی کلاچ بعد از هر بار تعویض دنده، مقداری از قدرت موتور را به عنوان اصطکاک کاهش می‌دهد که برای مصرف بهینه سوخت لازم وضروری است.

7.  ترمز کشیدن

شاید از خود بپرسید که ترمز چه ربطی به مصرف سوخت دارد. در واقع، ترمزها نه تنها برای توقف، بلکه برای کارایی کلی وسیله نقلیه شما نیز مهم هستند.

مشکلات ترمز می تواند مقاومت غلتکی وسیله نقلیه شما را افزایش دهد واین باعث می شود موتور به یک موتور سخت کارتر تبدیل شود. هر چیزی که باعث شود موتور شما سخت تر کار کند، سوخت می خورد. اگر چیزی باعث می‌شود که ترمز شما فقط تا حدی عمل کند یا به طور کامل آزاد نشود، با سخت‌تر کردن کارکرد موتور به مسافت پیموده شده شما آسیب می‌زند.

اگر متوجه گرد و غبار خاکستری بیش از حد روی چرخ‌ها و لاستیک‌ها شدید، ترمزهای کششی یا ترمزهایی دارید که به طور کامل رها نمی‌شوند، یا برای دستیابی به سرعت‌های رانندگی عادی، پدال گازرا باید بیشتر از حد معمول فشار دهید باید به طور دوره ای ترمزهای خود را چک کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی روغن کاری شده است تا بهره وری سوخت و البته ایمنی را به حداکثر برسانید.

8.رانندگی با AC “روشن”

اگر عادت به رانندگی با AC “روشن” دارید، مصرف سوخت به اوج می رسد.

AC به عنوان تقویت کننده بار روی موتور شناخته شده است، بنابراین یکی از رایج ترین دلایل مصرف سوخت بالا است. گاهی اوقات استفاده از AC می تواند برای مصرف سوخت بهتر باشد. این زمانی است که شما با سرعت 80 کیلومتر در ساعت یا بیشتر رانندگی می کنید، زیرا پنجره های باز می توانند کشش آیرودینامیکی ایجاد کنند.

بهترین کار این است که چند دقیقه بعد از شروع رانندگی، قبل از روشن کردن AC، پنجره ها را باز کنید. چنین مرحله ای باعث خنک شدن خودرو و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می شود. نکته دیگر استفاده از دریچه های هوا برای گردش هوا به جای تهویه مطبوع است.

9. میزان سرعت

تحقیقات ثابت کرده است که افزایش سرعت خودرو از ۹۰Km/h به ۱۱۰Km/h باعث افزایش ۲۵ درصدی سوخت خواهد بود. همچنین اگر خودروی شما مجهز به سیستم کروز می باشد استفاده از آن در جاده ها به شدت توصیه می شود چرا که این قابلیت با ثابت نگه داشتن سرعت خودرو مصرف سوخت آن را پایین می آورد. بنابراین محدودیت سرعت را رعایت کنید و تا زمانی که ایمن و ضروری نباشد، مانند زمانی که در بزرگراه هستید، نیازی به رانندگی با سرعت زیاد نیست.

10. نحوه رانندگی

 

سبک رانندگی افراد ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شود. اگر شما به تهاجمی رانندگی می‌کنید‌ شتاب دادن مداوم به خودرو وهمچنین دنده را سریع و در سبک‌ترین حالت تغییر نمی‌دهید، دور موتور همیشه بالا خواهد بود و در نتیجه مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود از شتاب دادن بی‌مورد به خودرو پرهیز کنید تا بتوانید به‌طور بهینه از سوخت استفاده کنید. هسعی کنید عادات رانندگی بد خود را اصلاح کنید.

11. کم بودن باد لاستیک ها

 

بازرسی منظم لاستیک ها و باد کردن مناسب به نظر ساده است و کم اهمیت،

اما بادکردن مناسب لاستیک های خودرو یک کار تعمیر و نگهداری آسان است که برای ایمنی شما حیاتی است. لاستیک های کم باد هنگام رانندگی گرمای اضافی ایجاد می کنند که می تواند منجر به خرابی زودرس لاستیک شود. با فشار هوای بسیار کم، لاستیک‌ها می‌توانند سریع‌تر و ناهموارتر فرسوده شوند و بر ترمز و هندلینگ خودرو تأثیر منفی بگذارند .

حفظ باد مناسب این اطمینان را ایجاد می‌کند که خودروی شما برای جبران لاستیک‌های کم باد شده نیازی به کار اضافی ندارد، که مانع رسیدن خودرو به سرعتی که باید می‌شود.

برای کمک به حفظ لاستیک ها در بهترین حالت، حداقل یک بار در ماه و قبل از شروع هر سفر طولانی، از فشارسنج تایر استفاده کنید تا فشار لاستیک های خود را بررسی کنید.

12.فیلتر هوای کثیف

فیلترهای هوا آلاینده ها را در محیطی از کاغذ و الیاف مصنوعی به دام می اندازند. با گذشت زمان، این فیلتر پر از خاک و زباله می شود، بنابراین جریان هوا را کاهش می دهد و از “تنفس” مناسب موتور جلوگیری می کند.

اگر موتورخودرو مقدارهوای مورد نیاز برای احتراق را دریافت نکند، کارایی زیادی نخواهد داشت و باید بیشتر کار کند. هر چیزی که باعث شود موتورخودرو مجبور شود سخت‌تر کار کند، مصرف سوخت را بالا می برد.

بنابراین لازم است دوره ای فیلترهای هوا تمیز و رفع گرفتگی شوند تا موتور بتواند در اوج عملکرد خود کار کند و مانع ازبالا رفتن مصرف سوخت شود.

13.خرابی یا کثیفی انژکتورها

 

همانطور که از نام آن پیداست، انژکتورهای سوخت وظیفه وارد کردن سوخت به موتوررا برعهده دارند. داشتن انژکتورهای  نامناسب یا انژکتورهای نشتی دار باعث خام سوزی و افزایش مصرف سوخت می گردد. زیرا موتور سوخت کافی مورد نیاز برای احتراق بهینه را دریافت نمی کند، بنابراین کارایی کمتری دارد.

14. لاستیک‌های فرسوده

 

وضعیت کلی لاستیک‌ها می‌تواند یکی دیگرازدلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو باشد. وقتی لاستیک‌ها فرسوده شده و سطح آج‌دار خود را ازدست می‌دهند و تایر صاف می‌شود، دیگر نسبت به سطح جاده، اصطکاک و چسبندگی کافی ندارند. مراقبت از لاستیک‌ها نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود، بلکه به افزایش عمر تایر نیز کمک کرده و کارکرد خودرو را بهبود می‌بخشد.

15. بار سنگین در صندوق عقب

گاهی اوقات عیب در بخش مکانیکی نیست، بلکه باری است که ماشین حمل می کند. میزان مصرف سوختی که توسط سازنده گان خودرو اعلام می گردد شامل وزن خودرو بعلاوه راننده است. حالا هر چه این وزن توسط مالک خودرو افزایش یابد مصرف سوخت نیز به منظور غلبه کردن بر این وزن ،بیشتر می گردد.اگر به سفرهای طولانی علاقه دارید، حتماً وسایل زیادی در ماشین خود دارید. این ممکن است راحت به نظر برسد، اما شما به طور غیر مستقیم مصرف سوخت را افزایش می دهید. هنگامی که به دنبال مصرف سوخت هستید، کاهش وزن اضافی یک گزینه پیشنهادی است.

16. گرم کردن ماشین در صبح

 

اکثر خودروها نیازی به گرم شدن ندارند. اما برخی از وسائل نقلیه برای شروع به کار باید گرم شوند. عدم انجام این کار باعث اتلاف سوخت می‌شود. بنابراین لازم است در صبح، به مدت حداکثر پنج دقیقه خودرو را روشن بگذارید و سپس حرکت کنید. همچنین، هنگامی‎که در جاده هستید، با متوقف کردن مداوم خودرو، باز هم به مصرف سوخت را بالا می‌برید. با خاموش و روشن شدن مداوم موتور، حتی برای یک زمان کوتاه، خودرو انرژی بیشتری را در اثر احتراق سوخت جهت راه‌اندازی مجدد موتور‌(روشن کردن خودرو) مصرف می‌کند. برای رفع این مشکل، تنها کافی است توقف‌ها را کم کنید.

17.وجود شمع های کثیف یا فرسوده

خراب شدن شمع‌ها منجر به احتراق ناقص در سیلندرها شده و این مسئله مصرف سوخت را تا ۳۰درصد نسبت به حالت عادی بالاتر می‌برد. زیرا خودرو قادر به اجرای دستورات راننده با مصرف عادی سوخت نیست. در نتیجه مصرف آن را بالاتر می‌برد تا بتواند خواسته‌های راننده را انجام دهد. این درحالیست که بخشی از این سوخت در اثر عملکرد نادرست شمع، بدون سوختن از خودرو خارج می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله به 17 دلیل مهم از دلایل افزایش مصرف سوخت در ماشین اشاره شده است . با رعایت وهرکدام و پیشگیری از به وجود آمدن این عوامل می توان مصرف سوخت ماشین خود را در حالت تعادل و نرمال داشته باشید ودر نهایت خودرو شما درگیرتعمیر و خرابی نشود و هزینه ای را از این بابت متقبل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *