کولر

شیر انبساط کولر پراید کجاست؟

شیر انبساط کولر پراید کجاست

شیوه ی عملکرد کولر خودرو:

تقریبا اساس عملکرد سیستم‌های سرمایشی یکسان می باشد و با چرخش یک سیال میان منبع سرد و گرم، تبادل حرارت و در آخر خنک‌کاری رخ می دهد.  در ابتدا در کولر ماشین، گاز در کمپرسور که نیروی خود را به وسیله ی تسمه دینام و از موتور می گیرد، فشرده می شود و با فشار بالا به سمت کندانسور هدایت خواهد شد. گاز با از دست دادن گرما در کندانسور به مایع تبدیل گشته و در ادامه بعد از عبور از لوله مویی که با عنوان شیر انبساط نیز مشهور است؛ به علت کم شدن چشمگیر فشار، حالت دوفازی می‌گیرد. سپس این ماده دوفازی به اواپراتور وارد می‌شود. با وارد شدن به اواپراتور، این مایع گرمای لوله‌ها را می گیرد و دوباره به گاز تبدیل می‌شود. در این حال فن وارد عمل شده و هوای درون کابین را به سمت این لوله‌ها هدایت نموده و بعد از خنک شدن، این هوا به صورت مجدد به کابین وارد می شود و در آخر شما گرمای سوزان تابستان را حس نخواهید کرد.

قطعات تشکیل ‌دهنده کولر ماشین:

اول،‌ کمپرسور:

همانطور که گفته شد، کمپرسور وظیفه متراکم کردن گاز خنک‌ کننده را به عهده گرفته و نیروی لازم برای این کار نیز به وسیله ی تسمه دینام از موتور تامین می شود.

علائم خرابی کمپرسور کولر:

علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین موارد زیادی می باشند که در ادامه نگاهی به این موارد می اندازیم:

  • اول، مستهلک شدن باطری خودرو.
  • دوم، خرابی ترموستات.
  • سوم، ایجاد فاصله میان کلاچ و پولی.
  • چهارم، خرابی رله کمپرسور.

علائم خرابی کمپرسور کولر

البته در آخر فهرست علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین می‌توان گزینه ی خرابی باطری ماشین را شایع ‌ترین علامت خرابی کمپرسور کولر خودرو دانست.

دوم، کندانسور:

اساس کار کندانسور مثل رادیاتور می باشد و گاز ورودی به آن، با از دست دادن گرما به مایع تبدیل می‎‌‌شود. مایع خروجی کندانسور، به دلیل داشتن دمای پایین خود، وظیفه خنک‌کاری را بر عهده گرفته است.

سوم، شیر انبساط:

به وسیله ی شیر انبساط است که میزان گاز وارد شده از کندانسور به اواپراتور تعیین و کنترل می شود؛ از طرف دیگر، کم شدن فشار نیز در این بخش اتفاق می افتد. به بیان دیگر، شیر انبساط مسئول متعادل ‌کردن بار گرمایی و میزان خنک‌ کنندگی اواپراتور می باشد.

علائم خرابی شیر انبساط کولر خودرو:

اول، سر و صدای بیش از اندازه

اگر صدای کولر خودرو بیش از اندازه باشد، می‌توان آن را از جمله علائم خرابی شیر انبساط کولر ماشین دانست. اما درکل اگر صدای کولر بیش از اندازه بود، حتما کولر ماشین را به یک متخصص نشان بدهید.

دوم، کار کردن کولر ماشین به ‌شکل پیوسته:

کار کردن کولر خودرو به ‌طور پیوسته، از دیگر علائم خرابی شیر انبساط کولر ماشین می باشد.  کار کردن بیش از اندازه و مداوم کولر سبب می‌شود دستگاه تشخیص دما به ‌درستی کار نکرده و درنتیجه به ‌مشکل بر بخورد.

سوم، خشک‌ کننده:

میان اواپراتور و کندانسور کولر، قطعه ای قرار دارد به عنوان خشک‌کننده یا ریسیور درایر، به کمک یک ماده شیمیایی رطوبت را جذب خود می نماید. وجود این ماده شیمیایی ضروری می باشد؛ چرا که اگر آب وجود داشته باشد، بلورهای یخ تشکیل می شود و در آخر سیستم تهویه عمل نمی کند و دچار آسیب می شود. ممکن است ملموس‌ترین مثال به جهت درک عملکرد این ماده شیمیایی، بسته‌های کوچکی باشد که در کفش‌ها و کیف‌ها قرار می گیرند.

علائم خرابی شیر انبساط کولر خودرو

چهارم، اواپراتور یا تبخیرکننده:

همانطور که از نام این قطعه مشخص است، تبخیر آب در این قطعه رخ می دهد و حرارت گرمای کابین، گرفته شده تا کولر ماشین بتواند خودی نشان دهد.

پنجم، فن کولر:

وظیفه ی فن کولر گردش هوا بوده و با چرخش هوا، خنکی را به شما هدیه می دهد.

شارژ کولر خودرو:

گاز به کار رفته در کولر ماشین از نوع R134 می باشد و بعد از مدتی مقدار آن کم می شود و در حقیقت هنگامی که از شارژ کولر ماشین صحبت می کنیم؛ همان پر کردن مخزن ماده خنک‌ کننده می باشد. به طور معمول شارژ کولر هر دو سال یک بار باید انجام شده و با توجه به وجود مبردهای دیگر در بازار؛ اطمینان یابید که کولر شما، با همان گاز خود شارژ خواهد شد؛ چرا که ترکیب دو گاز متفاوت می‌تواند باعث کم شدن عملکرد کولر شود. توجه داشته باشید که روشن کردن کولر بدون گاز یا با مقدار کم می تواند به کمپرسور آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *