شارژ گاز کولر ماشین

قیمت شارژ گاز کولر ماشین

قیمت شارژ گاز کولر ماشین

قیمت شارژ گاز کولر ماشین:

نمی‌توان تعرفه ثابت و مشخصی برای هزینه شارژ گاز کولر خودرو بیان کرد. بدون ایجاد نشتی در سیستم تهویه مطبوع، گاز کولر کم نمی‌شود. بنابراین لازم است که ابتدا محل دقیق نشتی شناسایی شود. اگر نشتی مربوط به لوله‌ها و اتصالات آن‌ها باشد، هزینه زیادی برای جایگزینی آن‌ها دریافت نمی‌شود؛ اما در بدترین حالت اگر قطعه‌ای مانند کمپرسور دچار نشتی شود، برای تعویض آن باید هزینه نسبتا زیادی بپردازید

در کنار آن، عوامل دیگری مانند نوع و حجم گاز کولر نیز در تعیین هزینه شارژ گاز کولر خودرو موثر هستند. معمولا هزینه شارژ گاز سیستم‌ها ی تهویه کولر ماشین‌های خارجی در مقایسه با خودروهای ایرانی، بیشتر است. با توجه به‌اینکه فریون ماده شیمیایی سمی است، پیشنهاد می‌کنیم در صورت کم شدن گاز کولر خودرو حتما برای رفع مشکل به تعمیرگاه متخصص مراجعه کنید.

هزینه شارژ گاز کولر ماشین ۱۴۰۲ به ازای هر 100 گرم بین 700.000 تا 2.500.000 تومان اعلام شده است.

متداولترین روش اعلام قیمت شارژ کولر

روش‌های متفاوتی برای محاسبه هزینه شارژ کولر وجود دارد. متداولترین روش اعلام قیمت شارژ کولر گازی به ازای هر 100 گرم است.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه شارژ کولر ماشین

هزینه شارژ کولر ماشین به طور کلی بستگی به موارد زیر دارد:

نوع سیستم کولر ماشین:

سیستم‌های کولر ماشین می‌توانند دارای سیستم‌های خنک کننده بر اساس فرآیندهای متفاوتی باشند. هر نوع فرآیند خنک کننده ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشد.

مقدار خنک کننده مورد نیاز:

مقدار خنک کننده مورد نیاز برای کولر ماشین شما نیز می‌تواند متفاوت باشد و در نتیجه هزینه‌ها نیز متغیر خواهد بود.

مکانیک خودرو:

برخی از مکانیک‌های خودرو ممکن است هزینه‌های متفاوتی برای شارژ کولر ماشین خواهند داشت. این هزینه‌ها ممکن است بر اساس سطح تخصص و نرخ کاری آنها متفاوت باشد.

مقدار گاز خنک‌کننده:

مقدار گاز مورد نیاز برای شارژ کولر نیز به هزینه تأثیر می‌گذارد. مقدار دقیق مورد نیاز باید توسط متخصصان مجاز تعیین شود و بر اساس آن هزینه محاسبه می‌شود.

نوع خودرو:

نوع خودرویی که دارید نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. برخی از خودروها نیاز به فشار بالاتری از گاز خنک‌کننده دارند و در نتیجه مقدار بیشتری از گاز نیاز دارند که ممکن است هزینه را افزایش دهد. مثلا هزینه شارژ گاز کولرهای گازی خارجی بیشتر از نوع ایرانی است.

تعداد و قدرت کولرها:

اگر خودروی شما دارای بیش از یک کولر باشد یا قدرت بیشتری داشته باشد، ممکن است نیاز به مقدار بیشتری از گاز خنک‌کننده باشد که هزینه را افزایش می‌دهد.نیاز به خدمات اضافی: در برخی موارد، خدمات اضافی مانند بررسی و تعویض فیلترها، بررسی سیستم یا رفع نشتی‌ها نیز ممکن است در هنگام شارژ کولر گازی نیاز باشد که به هزینه اضافه می‌شود.

 

مزیت های استفاده از خدمات شارژ گاز کولر ماشین چیست؟

توجه داشته باشید که شیوه ی شارژ کولر خودرو یک کار کاملا تخصصی می باشد. درنتیجه، توصیه می‌ شود که از یک فرد متخصص کمک بگیرید. تنها افرادی که تجربه و دانش کافی دارند، می ‌توانند شارژ گاز کولر ماشین را با انواع گاز کولر ماشین به شیوه ی صحیح و ایمن و بدون آسیب رساندن به ماشین انجام دهند.  صرفه ‌جویی در زمان و حتی هزینه از مهم ترین موارد استفاده از انواع خدمات در محل می باشد. همچنین شما در هر مکانی که هستید، در کوتاه ترین زمان می‌ توانید به بهترین متخصص برای شارژ گاز کولر ماشین وصل گردید.

مزایای شارژ گاز کولر ماشین

خدمات شارژ گاز کولر ماشین، شامل خدمات زیر است:

  • اول، شارژ کردن گاز کولر ماشین با توجه به نوع و میزان مورد نیاز.
  • دوم، بررسی و عیب یابی علت نشتی گاز کولر ماشین.
  • سوم، رفع علت نشتی گاز کولر خودرو.
  • چهارم، ارائه خدمات در محل مورد نظر شما.

دلایل نشت گاز کولر ماشین:

چند دلیل کلی برای نشت گاز کولر ماشین وجود دارد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت:

اول، زمان کارکرد:

مانند دیگر قطعات ماشین، زمان کارکرد کولر همراه با اصطکاک ناشی از کارکرد آن، در خرابی کولر و نشت گاز خنک کننده از آن تاثیر می پذیرند. ساییده شدن یک بست یا لاستیک، سوراخ شدن یا ترک برداشتن شیلنگ شارژ گاز کولر ماشین می‌تواند سبب نشت گاز کولر و نیاز به شارژ گاز کولر ماشین گردد. البته برخی از گاز های مبرد فرار بوده که این امر، خود سبب کم شدن مقدار آن ها در طول زمان می گردد.

دوم، محبوس نبودن:

برخلاف کولر های گازی خانگی، کولر ماشین درون یک محفظه قرار ندارد. در حقیقت، اجزای سیستم کولر ماشین در بخش ‌های مختلف خودرو قرار دارد. همین امر سبب می ‌شود که کولر ماشین در معرض عواملی همانند نمک ‌هایی که در زمستان روی جاده می ‌پاشند، یا سایر عوامل خورنده که می ‌تواند قطعات و شیلنگ شارژ گاز کولر خودرو را سوراخ نموده و سبب نشت شود، قرار داشته باشند.

دلایل نشت گاز کولر ماشین

سوم، رطوبت:

اگر که شیلنگ شارژ گاز کولر ماشین، بست پلاستیکی و یا دیگر قطعه از سیستم کولر ماشین، به هر دلیلی خراب شده و اجازه نفوذ رطوبت را به داخل سیستم بدهد، رطوبت وارد شده با گاز مبرد ترکیب می شود و یک اسید خورنده ایجاد می کند. این اسید سبب ایجاد سوراخ های نشت گاز و خرابی دیگر اجزای کولر گردد.

چهارم، عوامل جاده ‌ای و تصادف:

امکان دارد در اثر برخورد یک سنگ، افتادن در یک گودال و غیره، اجزای سیستم کولر ماشین آسیب دیده و سوراخ شوند و گاز کولر نشت کند. همچنین، در اثر تصادفات جاده‌ ای نیز امکان دارد برای سیستم خنک کننده مشکلی پیش بیاید و به شارژ گاز کولر ماشین نیاز پیدا نمایید.

روش ‌های تشخیص نشت و نیاز به شارژ گاز کولر خودرو:

متخصصان حرفه ای با استفاده از روش هایی می ‌توانند نشتی گاز کولر ماشین را تشخیص و اقدام به رفع آن نمایند، که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

اول، استفاده از لامپ فرابنفش:

بسیاری از گاز های خنک کننده در کولر خودرو ‌ها با یک رنگ قابل تشخیص در کارخانه ترکیب می‌ شوند. این رنگ در زمان تاباندن لامپ فرابنفش مشخص شده و به راحتی می ‌توان نشتی گاز کولر ماشین را تشخیص و پس از تعمیر، شارژ گاز کولر ماشین را انجام داد.

دوم، شناساگر الکترونیکی:

این قطعه، ابزاری تخصصی بوده که اصطلاحا به آن اسنیفر یا بوکننده ‌گفته می شوند. این وسیله قادر به تشخیص بوی گاز های هالوژنه بوده و می‌ تواند کوچک ترین نشتی ‌ها را نیز پیدا کند.

روش ‌های تشخیص نشت و نیاز به شارژ گاز کولر

سوم، استفاده از گاز نیتروژن:

در این روش، سیستم کولر ماشین کاملا از گاز خنک کننده خالی می شود و سپس با نیتروژن پر خواهد شد. در تست نیتروژن به کمک صدای هیس مانندی که در نقاط دارای ترک و سوراخ به گوش می‌ رسد، نشتی گاز کولر پیدا و تعمیر می کنند و در ادامه شارژ گاز کولر ماشین انجام می گیرد.

چهارم، استفاده از عامل تشخیص نشتی:

در این روش، به وسیله ی محلولی مخصوص که حاوی یک عامل تشخیص نشتی است و اسپری کردن آن روی سیستم کولر از بیرون و مشاهده نقاطی که کف تولید شده، نشتی پیدا خواهد ‌شد. در این روش که برای پیدا کردن نشتی ‌های تقریبا بزرگ در نقاط قابل دسترس استفاده می ‌گردد، به راحتی نقاط نشتی سیستم مشخص خواهد شد.

مراحل شارژ گاز کولر ماشین چیست؟

بهتر است که این مراحل شارژ گاز کولر خودرو، به وسیله ی یک متخصص صورت پذیرد؛ اما در این جا برای افرادی که فنی هستند و تمایل دارند که این کار را خودشان انجام دهند، به شکل مرحله به مرحله و کامل نحوه ی شارژ گاز خودرو را بیان نموده ایم.

پیش از شروع کار، باید وسایل لازم همانند گیج مانوفیلد، شیلنگ مخصوص، کپسول گاز کولر ماشین و رابط شیلنگ را آماده نمایید.

در مرحله ی آغازین، باید داخل موتور ماشین را نگاه کرده و شیر مربوط به کولر ماشین را پیدا نمایید و در پوش آبی رنگ روی آن را بردارید. در این مرحله، برای آن که متوجه شوید که کولر ماشین، نیاز به شارژ تکمیلی دارد و یا کامل باید شارژ گردد، تنها لازم است که شیر کولر را با دست و یا هر وسیله ی دیگری، فشار دهید. اگر گاز با فشار زیاد بیرون زد، یعنی داخل کولر گاز می باشد و شما باید کمبود گاز کولر ماشین را جبران نمایید؛ اما اگر گازی بیرون نیامد، یعنی کولر خالی از گاز می باشد.

زمان واقعی شارژ گاز کولر

پیش از شارژ گاز، لازم است که هوای داخل کولر خارج گردد، در حقیقت هیچ چیزی به غیر از گاز کولر نباید داخل آن باشد. برای خالی کردن هوا و رطوبت، لازم است که شیلنگ گیج را به شیر کولر متصل کرده و هوای موجود را تخلیه نمایید.

سپس به وسیله ی شیلنگ، مقداری از گاز درون کپسول گاز کولر ماشین را وارد سیستم کولر نموده و شیر کپسول را ‌ببندید. به جهت اطمینان یافتن از میزان گاز منتقل شده، باید آن را چک نمایید؛ به این صورت که کولر ماشین را روشن و بر روی بالاترین سرعت قرار دهید؛ حال باید عدد روی گیج را که نشان دهنده، فشار گاز کولر ماشین بوده را چک نموده، این عدد باید بین 35 تا 40 psi قرار بگیرد. اگر عدد، میزان مورد نیاز را نشان نداد و از مقدار نوشته شده در بالا، کمتر باشد؛ باید مجدد مراحل بالا را انجام دهید.

 

نتیجه گیری

نمی‌توان تعرفه ثابت و مشخصی برای هزینه شارژ گاز کولر خودرو بیان کرد. بدون ایجاد نشتی در سیستم تهویه مطبوع، گاز کولر کم نمی‌شود.برای تعیین قیمت گاز کولر، عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند؛ از این رو نمی توان برای آن قیمت ثابتی را تعیین کرد. قیمت شارژ گاز کولر به حجم‌ موتور بستگی دارد؛ به طوریکه کولرهایی که از قدرت و حجم پایینی برخوردارند، به گاز کمتری نیز نیاز خواهند داشت و شارژ این نوع کولرها با هزینه مناسب تری انجام می شود.هزینه شارژ گاز کولر ماشین ۱۴۰۲ به ازای هر 100 گرم بین 700.000 تا 2.500.000 تومان اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *