نگهداری

آموزش لیسه گیری خودرو

لیسه گیری چیست؟

لیسه گیری خودرو به مجموعه ای از فرایندهای مختلف گفته میشود که هدف در آن از بین بردن خراشیدگی های عمیق است. با انجام این کار از زنگ زدگی لایه های فلزی بدنه جلوگیری شده و همچنین مانع از ریختن رنگ میشود.

زیبایی ظاهری خودرو به چند عالم مهم وابسته است که مهم ترین آنها مدل ماشین و همچنین رنگ و تمیزی و جلای بدنه است. به همین دلیل در صنعت خودروسازی دو لایه فلزی بسیار مقاوم را برای آن در نظر گرفته و در نهایت با رنگ آمیزی جلوه آن افزایش پیدا می کند. علیرغم کیفیت بالای رنگ آمیزی و نقاشی خودرو، همیشه این احتمال وجود دارد که بدنه با خط و خش مواجه شود. اگر خراشیدگی در سطوح زیرین و لایه های دو و سوم باشد، به دلیل عمق زیاد تنها با کمک لیسه گیری خودرو برطرف خواهد شد.

مراحل لیسه گیری خودرو

لیسه گیری خودرو یک کار کاملا تخصصی بوده و به همین دلیل جزئیات بسیار زیادی در آن وجود دارد. اما برای درک بهتر این کار به صورت کلی و بدون ورود به جزئیات تخصصی آن ابتدا مراحل لیسه گیری خودرو را معرفی می کنیم.
لیسه گیری اتومبیل از چند مرحله مهم تشکیل شده است که عبارتند از:

  • تمیز کردن خودرو و شستشوی بدنه
  • تشخیص عمق خراشید
  • بتونه کاری بوسیله رنگ ناحیه دارای خراشیدگی های عمیق
  • لیسه گیری با قلم ، کارت و ابزارهای مخصوص
  • لک و کثیفی های روی بدنه خودرو می تواند تاثیر منفی بر نتیجه کار لیسه گیری داشته باشد. به همین دلیل در اولین مرحله باید تمام بخش های بدنه کاملا تمیز و شستشو داده شوند.
  • پس از خشک شدن کامل بدنه، باید عمق خراشیدگی تشخیص داده شود. این کار نیاز به تخصص و تجربه بالایی داشته و در محیطی کاملا روشن و زیر نور باید انجام شود. در مراکز معتبر از نور ماورابنفش و لامپ های مخصوص برای شناسایی عمق خراشیدگی استفاده میشود.
  • با توجه به کد رنگ خودرو مواد رنگ جامد انتخاب میشود. دقت داشته باشید که تا حد امکان باید این مواد با رنگ اصلی بدنه همخوانی داشته باشند، در غیر این صورت اتومبیل دو رنگ میشود.
  • ابتدا بررسی کنید که آیا بدنه کاملا خشک است یا خیر؟ سپس مواد جامد رنگ را روی خراشیدگی قرار دهید تا عمق تور رفتگی رنگ را کاملا پر کند.
  • با ابزارهای مخصوص از جمله لیسه های مخصوص و قلم مواد بتونه رنگ اضافه را از روی سطح جدا کنید. دقت داشته باشید که تا حد امکان باید سطح قسمت بتونه کاری شده با اطراف یکسان باشد.
  • در لیسه گیری حرفه ای خودرو، به منظور جلوگیری از کدر شدن رنگ از پولیش استفاده میشود. ابتدا صبر کنید تا رنگ و بتونه رنگی کاملا خشک شود و سپس با ابزارهای مناسب پولیش کاری را انجام دهید.
  • .برای بهبود نتیجه کار و ایجاد بدنه ای کاملا براق در مرحله بعد می توان از واکس خودرو استفاده کرد. این کار تاثیر زیادی بر براقیت بدنه داشته و می تواند سطح را آبگریز کند.

مزایای لیسه گیری خودرو

خشگیری به کمک لیسه گیری مزایای زیادی به همراه دارد و به همین دلیل تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است. از مهم ترین مزایای لیسه گیری حرفه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جلوگیری از زنگ زدگی بدنه خودرو
    در اغلب مواقع پس از تصادفات سنگین خراشیدگی های زیادی روی بدنه به چشم میخورد. به طوریکه لایه فلزی نیز نمایان میشود. رنگ به کار رفته روی لایه فلزی بدنه، نه تنها باعث زیبایی آن میشود، بلکه مانع بزرگی در برابر اکسید شدن لایه فلزی و جلوگیری از زنگ زدگی آن میشود. با لیسه گیری خودرو می توان لایه فلزی زیرین را از خطر زنگ زدگی حفظ کرد.
  2. جلوگیری از ریختن رنگ خودرو
    خراشیدگی های عمیق اگر جدی گرفته نشوند، رنگ اطراف آنها به مرور میریزد. توجه داشته باشید که رنگ پریدگی های گسترده تنها با نقاشی خودرو قابل رفع هستند و به همین دلیل به شدت منجر به افت قیمت ماشین میشوند. با لیسه گیری خودرو در زمان مناسب می توان جلوی ریختن رنگ اطراف محل ضربه و خراشیدگی را گرفت و هزینه های نقاشی مجدد را حذف کرد.
  3. حفظ ارزش مالی ماشین
    در حالت کلی خودروهایی که دارای لیسه گیری هستند با افت قیمت مواجه میشوند. اما توجه داشته باشید که با فروش ماشینی که بدنه با خراشیدگی های عمیق دارد ضرر مالی بیشتری را تجربه می کنید. لذا می توان با لیسه گیری حرفه ای تا حد زیادی ارزش مالی ماشین را حفظ کرد.
  4. جلوه ظاهری بهتر خودرو پس از لیسه گیری
    در نهایت می توان گفت، ماشین هایی که با لیسه گیری حرفه ای لکه گیری و خش گیری میشوند، جلوه و ظاهر بهتری دارند. چون رنگ بدنه آنها کاملا یکدست و هموار است و هیچگونه خراش و رنگ پریدگی در آنها به چشم نمیخورد.

معایب لیسه گیری خودرو

برای خودروهایی که دچار تصادف شده و خراش های عمیقی روی آنها ایجاد شده، لیسه گیری معایب زیادی ندارد. اما اگر این کار به صورت حرفه ای و توسط افراد با تجربه انجام نشود، کاملا مشخص و قابل تشخیص است. به همین دلیل می توان عیب آن را در تخصصی و سخت بودن اجرای آن در نظر گرفت.
علاوه براین، برخی از کارشناسان معتقدند که بدنه خودرو بعد از لیسه گیری ممکن است کمی نازک تر شود. به همین دلیل مقاومت بدنه خودرو در برابر ضربه کاسته میشود.

چه زمانی خودرو به لیسه گیری حرفه ای نیاز دارد؟

سوال بسیار مهم دیگری که باید پاسخ داد این است که بهترین زمان برای لیسه گیری چیست؟ به عبارت دیگر، چه زمانی باید لیسه گیری حرفه ای خودرو انجام شود؟ توجه داشته باشید که تمام ماشین ها به خشگیری و لیسه کشی نیاز ندارند، چون ممکن است بدنه آنها خراشیدگی عمیق نداشته باشد.

خراشیدگی های جزئی با پولیش برطرف میشود اما اگر ضربه هایی که به بدنه وارد شده، به لایه دو و سوم آسیب زده است، با لیسه گیری باید رفع شود. بعد از تصادف و مشاهده خراشیدگی های عمیق بدون از دست دادن زمان بهتر است در اولین فرصت نسبت به لیسه کشی آنها اقدام کنید. با انجام به موقع می توان با هزینه کم مشکل را برطرف کرد و مانع ازنقاشی خودرو شد.

آیا لیسه گیری خودرو باعث افت قیمت خودرو میشود؟

دقت داشته باشید که چند عامل مهم در این زمینه نقش دارد. لیسه گیری هایی که تنها با رنگ خشک خراشیدگی های جزئی تر را رفع می کنند، تاثیر زیادی بر قیمت ندارند. اما خراشیدگی ها اگر عمیق هستند، لیسه گیری خودرو باعث افت قیمت میشود.مساله بسیار مهم بعدی، این است که آیا لیسه گیری با کد رنگ اصلی انجام شده است یا خیر؟ اگر از رنگ بیس برای این کار استفاده شده و حرفه ای عمل کرده اید، افت قیمت زیادی را بوجود نمی آورد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم این قبیل کارها را تنها در مراکز تخصصی و حرفه ای انجام دهید، در غیر این صورت معایب آن بیشتر از مزایا خواهد بود

لیسه گیری و انواع رنگ خودرو

  • لیسه گیری رنگ متالیک

  • لیسه گیری رنگ سفید صدفی

  • لیسه گیری رنگ نقره ای متالیک

انجام پولیش پس از لیسه کشی خودرو

پس از انجام عملیات لیسه گیری نوبت به پولیش ناحیه آسیب دیده می‌رسد، پولیش خودرو در این مرحله توسط متخصصان  با استفاده از پولیش‌های جامد قوی و دستگاه‌های پولیش تخصصی ، اقدام به پولیش‌کاری ناحیه خراش دیده می‌کنند.

در این مرحله ابتدا از خشک بودن خودرو مطمئن باشید چرا که در صورت خشک نبودن منجر به پخش شدن مواد در سطح خراش ها می شود. پس از انجام پولیش‌کاری نوبت به واکس بدنه می‌رسد ، در این مرحله متخصصین  بر اساس میانگین دمای هوا و همچنین نوع کاربری خودرو ، اقدام به انتخاب واکس مناسب می‌کنند حتما به این نکته توجه داشته باشید که تمام واکس های استفاده شده بایداز نوع نرم باشند تا از آسیب رسیدن به رنگ ماشین شما جلوگیری شود .

چه زمانی به صافکار و نقاش برای لیسه گیری خودرو نیاز دارید؟

ممکن است برای هر شخصی پیش آمده باشد که در اثر برخورد خودو قسمتی از آن دچار آسیب شود و بی توجهی به این خش‌ها آسیب های گسترده دیگری را برای اتومبیل به دنبال دارد. این امر نیاز به یک فرد متخصص در زمینه لیسه گیری خودرو در زمان بروز چنین حوادثی را قوت می‌بخشد.

اقدامات لازمی بعد از قلم گیری و لیسه گیری خودرو

زمانیکه قلم گیری و لیسه گیری ماشین به پایان رسید، بدنه خودرو نیاز به پولیش کاری دارد. می تون از مواد پولیش جامد استفاده کرد که توسط  دستگاه های پولیش بر روی بدنه خودرو اعمال می شود. این کار بصورت تخصصی باید بوسیله نیروهای ماهر و با تجربه انجام گردد. در حقیقت پولیش انجام شده بر اساس رنگ بدنه اتومبیل مشخص می ‌شود و رنگ ماشین هم با استفاده از دستگاه های پیشرفته خاص به صورت دقیق قابل تشخیص می باشد.

هزینه لیسه گیری خودرو چقدر است ؟

بستگی به مدل و رنگ خودرو و عمق خراش ایجاد شده و مدت زمانی که از خراش گذشته دارد و همچنین همان طور که اشاره شد از شوینده های مخصوص استفاده می شود و به خاطر همین دلایل قیمت ها متفاوت است . قیمت لیسه گیری به عوامل مختلفی از جمله میزان خط روی خودرو، مدت زمان ایجاد خط روی خودرو، میزان رنگ مورد نیاز برای ترمیم، نوع شوینده های مخصوص مورد استفاده ،نوع خودرو و میزان ضربه وارد شده بر بدنه خودرو بستگی دارد.

آیا لیسه گیری جز رنگ محسوب می شود ؟

اگر در حین انجام لیسه کشی از بتونه استفاده نشود و صرفا خط و خش ها از بین برود پاسخ ما به این سوال خیر است و جزو خودرو های رنگ دار محسوب نمی شود .

 

اصلی‌ترین تفاوت لیسه گیری و رنگ

  • در عمل لیسه گیری خودرو از رنگ به‌میزان بسیار کمتری استفاده می‌شود. در واقع در لیسه گیری تنها به میزانی از رنگ استفاده می‌کنند که قسمت‌های خش‌دار پوشانده شوند.
  • لیسه گیری در زمانی که خط‌وخش‌های عمیق روی بدنه ماشین ایجاد شده باشد، موثرتر از رنگ است. از رنگ اغلب در صافکاری سنتی استفاده می‌کنند.
  • در لیسه گیری نیازی به استفاده از بتونه نیست، در صورتی که در رنگ از بتونه استفاده می‌کنند.
  • یک مورد از تفاوت لیسه گیری و رنگ مربوط به هزینه لیسه گیری است که نسبت به رنگ هزینه بیشتری دارد.
  • لیسه گیری نسبت به رنگ ماشین زمان‌بر است، زیرا نیاز به دقت زیادی دارد.
  • رنگ کردن بدنه خودرو یک ضعف و ویژگی منفی برای خودرو محسوب می‌شود، در صورتی که لیسه گیری برای خودرو ویژگی منفی محسوب نمی‌شود.

نتیجه گیری

لیسه گیری همان عمل پر کردن خطوخش و خراش‌های روی اتومبیل است که در صورتی که با دقت کافی انجام شود، به‌طور کامل قسمت‌های خراشیده‌شده ماشین را می‌پوشاند و ظاهر یکدست و زیبایی به خودرو می‌دهد.در لیسه گیری یک لایه رنگ روی قسمت خط خورده ماشین قرار می‌دهند و صبر می‌کنند تا خشک شود. پس از خشک شدن، مجددا همین کار را تکرار می‌کنند و لایه رنگ دیگری روی لایه قبلی قرار می‌دهند.

این فرایند تا زمانی که قسمت‌ خراشیده با دیگر قسمت‌های خودرو در یک سطح قرار بگیرد، ادامه می‌یابد.اگر در حین فرایند قسمت‌هایی از رنگ باعث ایجاد ناهمواری روی بدنه خودرو شده باشد، با استفاده از سنباده سطح را یکدست می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *