سایر مقالات, نگهداری

بررسی ابزارهای ضروری برای خودرو:چک لیستی که هر راننده نیاز دارد

یکی از مهم‌ترین کارها بعد از انتخاب و خرید ماشین، خرید لوازم ضروری برای خودرو است.

زمانی‌ که قصد سفر با خودرو خود را دارید، بهتر است که لیست ابزارهای ضروری خودرو و یک جعبه ابزار کامل را در ماشین خود به‌ همراه داشته باشید. جعبه ‌ابزار ماشین جزء وسایل مهمی است که هر راننده باید در داخل ماشین خود به‌ همراه داشته و ضرورت این لوازم به‌خصوص در سفرهای جاده‌ای الزامی است. زیرا ممکن است در برخی مواقع ایرادات کوچکی برای خودرو به وجود آید که راننده به تعمیرگاه دسترسی نداشته و یا زمان کافی برای رسیدن امداد خودرو را نداشته باشد. به‌عنوان مثال ایراد کوچکی مانند پاره شدن تسمه دینام، در صورت آشنایی راننده با اصول اولیه کار می‌تواند توسط ابزار ضروری ایراد را برطرف کند.

ابزار و لوازم مورد نیاز خودرو

ازجمله لوازم و ابزارهای مورد نیاز خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کپسول آتش‌نشانی، نوارچسب، ست ابزار و آچار و پیچ‌گوشتی، زنجیر چرخ، بیل تاشو، چاقوی معمولی، فشارسنج تایر ماشین، چراغ‌ قوه، آچار چرخ چهارپر و جک، چکش، اسپری رفع پنچری لاستیک، مثلث خطر شبرنگ، دستمال، کابل باطری به باطری، جعبه کمک‌های اولیه، دبه بنزین، بطری آب، بست، دفترچه راهنمای خودرو، کابل بکسل و برخی موارد دیگر.

  • کپسول آتش‌ نشانی

در انواع خودرو اجزای بسیار زیادی وجود دارند که قابل‌ اشتعال هستند، مانند روغن، اجزای پلاستیکی و بنزین که جزء این موارد بوده و وجود یک نقص فنی کوچک در سیم برقی خودرو می‌تواند سبب آتش‌سوزی در ماشین شود. در چنین مواقعی وجود کپسول آتش‌نشانی الزامی است.

  • نوار چسب

این نوع نوار چسب ها جهت محافظت دسته سیم های خودرو مورد مصرف قرار گرفته و به دلیل بکار رفتن آن‌ها در داخل ستون‌ها، درب‌ ها و داخل محفظه موتور دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند. چسب برق نواری یکی از مدل‌های بسیار پرمصرف در سیم‌کشی انواع خودرو است.

  • ست ابزار و آچار و پیچ‌گوشتی دستی

رانندگان با استفاده از ابزار و آچار می‌توانند به‌ راحتی پیچ‌های شل شده را سفت کرده و یا پیچ‌هایی که لازم است باز شوند را بازکنند. در برخی اوقات به‌خصوص در مواقع مسافرت با خودرو به دلیل نبود پیچ‌گوشتی و آچار ساده در داخل خودرو و یا یک نقص کوچک، راننده مجبور به مراجعه به تعمیرگاه می‌شود. این در صورتی‌ است که با وجود ست ابزار در خودرو در زمانی بسیار کم ایراد و نقص به‌ وجود آمده به‌ سرعت برطرف خواهد شد.

  • زنجیر چرخ

یکی دیگر از لوازم بسیار ضروری در سفر به‌خصوص در فصل زمستان و بارش برف، زنجیر چرخ است. زیرا اگر در جاده دچار برف و یخ‌بندان شوید، زنجیر چرخ می‌تواند از لیز خوردن و تصادف جلوگیری کند.

  • بیل تاشو

بیل تاشو یا بیلچه کوچک برای رانندگانی ضرورت دارد که به وسیله خودروهای خود به طبیعت‌گردی و مسافرت می‌پردازند. به‌عنوان مثال با گیر کردن چرخ‌های خودرو در داخل گل‌ولای در یک محیط گلی، راننده به‌ راحتی می‌تواند به وسیله بیل تاشو چرخ‌های ماشین را از گل درآورده و به مسیر خود ادامه دهد.

  • چاقوی معمولی

چاقو نیز از دیگر ابزارهای مهم در خودرو بشمار رفته و می‌توان از آن در بریدن سیم و یا کابل در صورت نبود سیمچین استفاده کرد.

  • فشارسنج تایر

به‌ همراه داشتن فشارسنج‌های تایر کوچک علاوه‌بر قیمت مقرون‌ به‌ صرفه، می‌تواند خیال شما را در هنگام رانندگی‌ های طولانی مدت و مسافرت‌ها از جهت سوراخ بودن یا نبودن لاستیک‌ها راحت کند.

  • چراغ‌ قوه

همان‌طور که می‌دانید چراغ‌ قوه فضای اطراف خود را روشن کرده و برای رانندگان این امکان را فراهم می‌کند که بتوانند در شب لاستیک خود را تعویض و یا پنچرگیری نمایاند. از طرفی همچنین باعث می‌شود که دیگر رانندگان به‌ راحتی خودرو را در فاصله دور تشخیص دهند.

  • آچار چرخ چهارپر و جک

اکثر خودروها مجهز به لاستیک زاپاس بوده و رانندگان به‌ راحتی می‌توانند با به‌ همراه داشتن لوازم یدکی مانند آچار چرخ و جک، لاستیک پنچر شده خود را تعویض کنند. وجود آچار چرخ و جک به‌خصوص در مواقع مسافرت در خودرو اضطراری است.

  • چکش

در مواقعی که پیچ‌هایی در خودرو گیر کرده‌اند و می‌خواهید آن ها را بیرون بکشید، استفاده از چکش کامپوزیت شکن راه‌حل مناسبی است. چند ضربه توسط این چکش می‌تواند هر پیچی را شل کند.

  • اسپری رفع پنچری لاستیک

اگر به هر دلیلی خودرو مجهز به لاستیک زاپاس نبود، به‌ همراه داشتن یک قوطی اسپری برای پنچرگیری بسیار ضروری است.

  • مثلث خطر شبرنگ

اگر خودرو به‌هنگام شب در جاده خراب‌ شده و چراغ‌ قوه در دسترس نبود، به‌ همراه داشتن مثلث خطر شبرنگ در چنین شرایطی بسیار واجب است. این وسیله هشدار توقف ماشین را در فواصل ۱۰۰ الی ۲۰۰ متری به سایر رانندگان اطلاع می‌دهد.

مثلث احتیاط

  • کابل باطری به باطری

از جمله مهمترین و ضروری‌ترین وسیله‌ای که باید در تمامی خودروها وجود داشته باشد، کابل باطری به باطری است. بهتر است در زمان خرید این وسیله با کیفیت‌ترین آن همراه با گارانتی را خریداری نمایید.

  • جعبه کمک‌های اولیه

یکی دیگ از ضروری‌ترین وسایل در هر خودرو به‌ همراه داشتن کیت بقا و یا کیت کمک‌های اولیه است. رانندگان می‌توانند با پرداخت مبلغ اندکی، ایمنی خود و سایر سرنشینان را در جاده تضمین کنند.

  • دبه بنزین

یکی از بدترین اتفاقاتی که میتواند برای رانندگان در جاده پیش بیاید، تمام شدن بنزین و عدم دسترسی به جایگاه سوخت است‌. وجود دبه بنزین در چنین مواقعی میتواند مشکل را برطرف کرده و خودرو را تا نزدیکترین جایگاه برساند.

  • بطری آب

همیشه یک بطری آب در خودرو خود قرار داده و در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید.برای مثال در زمان جوش آوردن خودرو میتوانید از بطری آب کمک بگیرید.

  • بست

بست های پلاستیکی جهت جمع کردن کابل ها و سیم هل بسیار کاربردی بوده و به وسیله آن میتوان سیم ها را از قطعات داغ فاصله داد.بست ها در اندازه های مختلفی در بازار وجود داشته و میتوانید آن ها را بر حسب نیاز تهیه کنید.

  • دفترچه راهنمای خودرو

دفترچه راهنما تمامی اطلاعات لازم از خودرو را در اختیار رانندگان قرار داده و میتوان توسط آن با کوچکترین اجزای خودرو آشنا شده و آن ها را تعمیر نمود.

  • طناب یا سیم بکسل

اگر اهل سفر به مناطق مرطوب هستید طناب با قطر متوسط یا سیم بکسل با قطر متوسط و طول 4 متر از اوجب واجبات است. زیرا در مناطق ساحلی ممکن است خودروی شما در گل و لای گیر کند و برای خارج کردن خودرو از این وضعیت به طناب و سیم بکسل احتیاج دارید. اگر خودروی شما خراب شود و شما مجبور باشید در یک مسیر طولانی ماشین‌تان را بکسل کنید بهتر است از بکسل ثابت استفاده شود. علاوه بر این حتما باید فلاشر را روشن کنید و از منتهی‌الیه سمت راست حرکت کنید.

نکته: از طناب و سیم بکسل فقط برای مسیرهای کوتاه و در مواقع اضطراری استفاده نمایید.

  • روغن هیدرولیک ترمز

برخی از خودروها نشتی مدار هیدرولیک ترمز دارند (مانند برخی خودروهای سمند) یا هنگام سرویس مدار هیدرولیک ترمز مقداری از مایع هیدرولیک از زیر ماشین خارج می‌شود. در این صورت شما باید از یک مایع هیدرولیک ترمز استانداردی استفاده کنید که همیشه داخل منبع روغن هیدرولیک می‌ریزید.

  • لامپ چراغ جلو و عقب

اگر خودروی شما معاینه فنی دارد و از سلامتی لامپ ها مطمئن هستید نیاز ندارید که لامپ یدکی داخل خودرو قرار دهید یا امکان سوختن هر دو لامپ به صورت همزمان بسیار کم است. اما اگر مدت طولانی است که لامپ ها تعویض نشده اند لازم است که لامپ چراغ جلو و لامپ چراغ عقب همراهتان باشد؛ به خصوص اگر شب در جاده رانندگی می‌کنید یا ایام تعطیل قصد سفر دارید بهتر است حتما لامپ را تهیه کنید.

  • وسایل پنچرگیری

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای هر ماشینی رخ می‌دهد، پنچر شدن لاستیک‌های آن است. به همین خاطر است که در لیست ابزار خودرو باید وسایلی که می‌توانید با آنها پنچری ماشین را رفع کنید، در اولویت قرار دهید.

یکی از مهم‌ترین وسایل این لیست لاستیک زاپاس است. همواره در نظر داشته باشید که لاستیک زاپاس ماشین باید سالم و آماده باشد تا در صورت وقوع اتفاقی سریع بتوانید آن را تعویض کنید.

اما برای تعویض لاستیک به وسایل دیگری نیز نیاز دارید؛ مثلا جک به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی پنچرگیری را انجام دهید. همچنین، آچار چرخ برای باز کردن پیچ‌های لاستیک وسیله‌ای حیاتی است. آچار چرخ‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانید طبق نیازتان از آنها استفاده کنید. البته نباید از وسایلی مانند تیغ، چسب، نخ، و اسپری پنچرگیری هنگام پنچری ماشین غافل شوید.

  • قیف

اگر فکر می‌کنید ممکن است یک روز مجبور شوید روغن یا آب ماشین را تعویض کنید، بدون شک شما به یک قیف احتیاج خواهید داشت. با استفاده از قیف می‌توانید بدون کثیف شدن خودتان یا ماشین به راحتی مایعات را به خودرو اضافه کنید.

 

  • انواع آچار و ضروری ترین ابزار مورد نیاز راننده خودرو

آچار تخت برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها به کار می‌رود و اندازه هر آچار با دهانه آن تعریف می‌شود.

آچار رینگی مانند آچار تخت برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها استفاده می‌شود با این تفاوت که آچار رینگی به صورت حلقه روی پیچ یا مهره قرار می‌گیرد و امکان لغزیدن آن از بین می‌رود.

آچار بوکس یک پله بالاتر از آچار رینگی است و تسلط شما را نسبت به موقعیت پیچ و مهره افزایش می‌دهد.

بوکس های 8، 10 و 12 شیاره

دسته هندلی

آچار جغجغه

رابط مفصلی

دسته آچار T

رابط کوتاه، متوسط و بلند

آچار بوکس تبدیل

آچارهای قابل تنظیم

آچار فرانسه و انبر قفلی جزو آچارهای قابل تنظیم هستند. انبر قفلی علاوه بر تنظیم فک ها، برای گرفتن پیچ و مهره، نگهداشتن آن ها و شل و سفت کردن پیچ و مهره ها استفاده می‌شود.

آچار آلن برای باز و بسته کردن پیچ های بدون سری استفاده می‌شود که آچارخور شش گوش آن در قسمت گودی سر پیچ قرار دارد.

آچار ستاره ای نیز برای باز و بسته کردن برخی پیچ ها استفاده می‌شود و ست کامل آن از T8 تا T40 برای خودرو مناسب است.

آچار دوسو یا پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ های چاکدار استفاده می‌کنند و نه تنها یک ابزار ضروری خودرو بلکه یکی از ابزارهای ضروری هر فردی است.

آچار چهارسو یا پیچ گوشتی چهارسو برای باز و بسته کردن پیچ های شیاردار به کار می‌رود و مانند آچار دوسو از قطعات و ابزار مورد نیاز راننده است.

آچار رینگ کج مانند آچار رینگی است و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که محل قرار گرفتن پیچ یا مهره در فضای محدود و خاصی باشد و عملا با سایر آچارهای معمولی نتوانید آن را باز و بست کنید.

آچار شمع چنانچه نیاز به تعویض شمع خودرو یا سرویس آن (تمیز کردن و فیلترگیری دهانه شمع) داشته باشید باید شمع را از روی موتور باز کنید. برای این منظور شما به یک آچار شمع مخصوص نیاز دارید که برای خودروهای انژکتوری 16 میلیمتری و خودروهای کاربراتوی a21 میلیمتری است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله چک لیست ابزار ضروری خودرو را برای شما معرفی کردیم. اهمیت این ابزارها تا حدی است که هر راننده‌ای باید آن‌ها را در خودروی خود داشته باشد. اگر لاستیک ماشین پنچر شده باشد، باتری خالی شود یا تصادف جزئی رخ دهد این ابزارها تضمین کننده ایمنی شما هستند.

توصیه می‌کنیم روی ابزارهای باکیفیت و بادوام سرمایه گذاری کنید؛ چون برای مدت طولانی در برابر سایش و پارگی در خودرو مقاوم هستند. همچنین باید این ابزارها را طبق چک لیست ابزار ضروری خودرو به‌طور مرتب بررسی و نگهداری کنید تا مطمئن شوید در شرایط خوبی برای استفاده هستند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *