اشتباهات رانندگی

دلایل قطع شدن برق پراید و نحوه عیب یابی

دلایل قطع شدن برق پراید و نحوه عیب یابی

قطع شدن برق پراید، سمند یا هر خودرویی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، مشکل رایج، و به ‌غایت خطرناکی است که باید حتما به آن رسیدگی کرد. در صورت قطع شدن برق ماشین، به‌ هیچ ‌وجه نباید به استفاده از آن ادامه دهید؛ چرا که هم سلامت خود و دیگر سرنشینان ماشین به خطر می افتد و هم ممکن است دیگر قطعات ماشین در اثر عدم وجود برق دچار آسیب دیدگی شوند.

در این متن می‌ خواهیم درباره ی دلایل قطع شدن برق پراید در حال حرکت یا در حال سکون، و اقداماتی که باید در این زمان انجام دهید حرف بزنیم. اگر شما هم سوار پراید می‌ شوید و با مشکل برق‌رسانی ماشین رو به رو هستید، توصیه می ‌کنیم این مقاله را به‌ هیچ ‌عنوان از دست ندهید.

اول، قطع شدن برق پراید به ‌خاطر خرابی سوئیچ

با چرخاندن سوئیچ در جا سوئیچیِ جلوی فرمان، برق ماشین متصل می ‌شود؛ پس این احتمال وجود دارد که یکی از دلایل قطع شدن برق پراید خرابی سوئیچ باشد.

به‌ صورت کلی توصیه می ‌کنیم عیب‌یابی و رسیدگی به این قطعه را به تعمیرکار ماشین واگذار کنید؛ چرا که لازمه ‌ی تعمیر آن، داشتن دانش فنی و تسلط کامل بر اجزای ماشین است. ولی خوب است بدانید که برای بررسی آن، باید به مغزی سوئیچ دسترسی پیدا کنید.

وقتی به آن رسیدید، در صورتی‌ که مشکل از سوئیچ باشد، احتمالا می‌بینید که اتصالات داخلی آن سوخته و برق ماشین را قطع کرده است. از عواقب خراب بودن سوئیچ، می ‌توانیم به قطع شدن رادیو و سیستم جرقه‌زنی خودرو اشاره کنیم؛ چرا که برق این قطعات هم به ‌وسیله سوئیچ ماشین تامین می ‌گردد.

قطع شدن برق پراید به ‌خاطر خرابی سوئیچ

ولی راه‌حل توصیه ‌شده برای رفع مشکل خرابی سوئیچ چیست؟ آیا باید آن را تعمیر کرد؟ به‌طور کل توصیه می‌شود که تعمیر آن را فراموش کنید و در عوض، سوئیچ را عوض کنید.

دوم، خرابی بست فیوز

بست فیوز، سیم‌هایی می باشند که مانند خود فیوز کار می‌ کنند. این سیم‌ها جریان برق را از خود عبور می‌دهند و نمی‌گذارند به قطعات دیگر ماشین آسیبی برسد. آیا وجود این بست‌ها در خودرو ضرورت دارد‌؟ بله؛ بست‌ها قسمتی از برق ماشین را تامین می‌کنند و در یک‌سری از جاها باید باشند ولی این قطعات، طول عمر مشخصی دارند و باید به ‌موقع عوض شوند.

نگاهی به بست‌ فیوزهای ماشین بیندازید. اگر تا به‌ حال عوض نشده‌اند، احتمالا علت قطع شدن برق پراید شما خرابی و فرسایش این قطعات است.

سوم، قطع شدن برق پراید به‌علت خرابی باتری

یکی از مشکوک‌ترین بخش ‌ها در زمان قطع شدن برق پراید، باتری و اتصالات آن نام دارد. خوشبختانه بررسی این بخش سختی زیادی ندارد و شما می‌توانید به ‌آسانی به باتری‌ دسترسی پیدا کنید.

امکان دارد وقتی سراغ باتری رفتید، ببینید که سولفاته شده است. در این صورت، رسوبات را پاک کنید و سرباتری را در جای خود محکم نمایید. هر کدام از اتصالات که شل‌شده است را نیز محکم کنید.

همچنین ممکن است کابل‌ها زنگ‌زده باشند. وضعیت آن‌ها را بررسی نموده و اگر متوجه زنگ‌زدگی شدید، آن‌ها را عوض کنید. زنگ‌زدگی می‌تواند منجر به قطع شدن برق ماشین گردد.

چهارم، خرابی دینام

یکی دیگر از علائم و دلایل خرابی یا قطع شدن برق پراید یا نوسانات آن، به دینام ماشین مرتبط است. دینام طول عمر مشخصی داشته و اگر این عمر به اتمام برسد، نمی‌تواند برق دستگاه را تامین کند. در این صورت، ماشین به‌ منظور تامین برق موردنیاز خود، سراغ باتری خواهد رفت. ولی باتری هم تا حدی کشش دارد و پس از آن، باتری هم از کار میفتد.

توصیه می‌کنیم در فواصل زمانی مشخصی دینام را چک نمایید. برای این‌ کار ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا اگر متوجه خراب بودن دینام آن شدند، اقدامات لازم جهت تعمیر آن را انجام دهند.

نحوه عیب‌یابی و پیدا کردن دلیل قطع شدن برق خودرو

تا به اینجا دیدیم که خرابی برق ماشین به خاطر از کار افتادن یا تمام شدن عمر چه قطعاتی رخ می دد. حال می ‌خواهیم ببینیم قبل از مراجعه به تعمیرگاه برای بررسی و عیب‌یابی خودرو، خودمان چه قسمت‌هایی از آن را چک کنیم.

فیوزها را بررسی کنید: اول از همه به سراغ این قطعات بروید و ببینید سالم هستند یا نه. به چراغ چک خودرو هم توجه کنید.
اگر بقیه چراغ‌های خودرو مانند چراغ روغن و باتری روشن می‌شوند ولی چراغ چک نه، احتمالا فیوز خراب شده است.

نحوه عیب‌یابی و پیدا کردن دلیل قطع شدن برق خودرو

شمع‌ها را چک کنید: برق در نهایت به شمع‌ ها خواهد رسید. باید ببینید که شمع‌ها برق دارند یا نه. برای این ‌کار یکی از وایرها را اندکی از جای خود بیرون بکشید و از کسی بخواهید که استارت بزند.
به رنگ جرقه توجه نمایید. اگر جرقه آبی و پرقدرت بود، یعنی شمع‌ها ایرادی ندارند، ولی اگر جرقه رمق نداشت و زرد رنگ بود، یعنی خازن دارد نیم‌سوز خواهد شد. در چنین صورتی بهتر است شمع‌ها را تعویض نمایید.

دلکو را چک کنید: امکان دارد دلکو خیس شده باشد و درست کار نکند. آن را با یک کهنه‌ی خشک تمیز نمایید و وایرها را یکی ‌یکی بیرون آورید و به بررسی‌ شان بپردازید. امکان دارد بدنه‌ی دلکو ترک خورده باشد یا کنتاکت‌های آن آسیب دیده باشند؛ پس یک بررسی و معاینه‌ي کلی ضرورت دارد.

سراغ خازن بروید: یکی دیگر از عواملی که سبب قطع شدن برق پراید می‌شود، خازن نام دارد. خازن جریان برق را کنترل می‌کند و از شدت جرقه ‌کم می کند.
اگر جرقه‌ای که به دست خازن تولید می‌شود زرد باشد، خازن نیم ‌سوز شده و عملکرد برق ماشین را مختل می‌کند. اگر جرقه آبی ‌رنگ بود، خوشبختانه خازن ایرادی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *