سایر مقالات

با علائم خالی شدن گاز کولر ماشین آشنا شوید!

گاز کولر اتومبیل

کم و خالی شدن گاز کولر ماشین دارای علائم و نشانه های مختلفی است. شما به عنوان یک راننده باید درباره ی این نشانه ها آگاهی لازم را داشته باشید؛ شناخت این نشانه ها کمک می کند تا بتوانید هر چه سریع تر اقدام به شارژ مجدد گاز کولر اتومبیل نمایید. اگر در هنگام رانندگی متوجه کم شدن گاز کولر ماشین شدید به نحوی که ماشین به خوبی خنک نشود، توصیه می شود تا انتها با ما همراه بمانید. در این مقاله قصد داریم تا به پرسش پر تکرار چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده پاسخ دهیم و با علائم کم شدن گاز کولر خودرو آشنا شویم. پس تا انتها با ما همراه بمانید.

چگونه می توان فهمید که گاز کولر خودرو کم شده است؟

اول، رایج ترین علامت، کاهش توان خنک کنندگی کولر می باشد:

یکی از علائم مهم کم شدن گاز کولر، کاهش چشمگیر قدرت و توان سرمایشی سیستم خنک کننده ی خودرو می باشد. ایجاد سرما در کولر، با فشرده سازی و متراکم کردن ماده مبرد و با کمک کمپرسور انجام می گیرد. در نتیجه این امر در کابین ماشین هوای خنک و مطبوع انتشار پیدا می کند. کاهش میزان گاز مبرد، باعث اختلال در تولید سرمایش و کم شدن توان سرمایشی و برودتی کولر خواهد شد.

خالی شدن گاز کولر ماشین

دوم، وارد شدن ضربه به بدنه ی کولر:

وارد شدن ضربه به بدنه و ساختار سیستم خنک کننده، یکی دیگر از دلایل کم شدن گاز کولر خودرو می باشد. وارد شدن ضربه به بدنه ی کولر خودرو، باعث جدا شدن لوله های انتقال گاز مبرد و جدا شدن قطعات این سیستم خواهد شد. علاوه بر این، وارد شدن ضربه به کولر، موجب شکستگی و معیوب شدن اجزا و قطعات سیستم خنک کننده ی ماشین می گردد. جهت جلوگیری از مشکلات گفته شده، باید از اعمال هرگونه ضربه و فشار به بدنه کولر جلوگیری نمود.

سوم، فرسودگی لوله های کندانسور:

فرسودگی و یا خوردگی لوله های کندانسور، عامل دیگری است که سبب کاهش گاز کولر خودرو خواهد شد. کندانسور از بخش های مهم سیکل تبرید سیستم خنک کننده خودرو به شمار می رود. پس از فشرده و متراکم شدن ماده ی مبرد در قسمت کمپرسور، وارد کندانسور شده و در این بخش به حالت مایع تغییر فاز خواهد داد. لوله های کندانسور کولر ماشین را بسیار نازک تولید می کنند؛ چرا که به انتقال سرما و برودت بپردازد. علت این امر تاثیر و نفوذ عوامل محیطی و عوامل خورنده بر روی سطح لوله ها بوده و به تدریج شاهد خوردگی و پوسیدگی آن ها خواهید بود. همچنین، آلودگی ها و آلاینده های موجود در هوا، باعث تسریع فرآیند خوردگی و فرسایش لوله های کندانسور کولر خواهد شد.

چهارم، بروز نشتی در سیستم خنک کننده:

ایجاد نشتی در بخشی از سیستم خنک کننده، از دیگر نشانه های کاهش گاز کولر ماشین شناخته شده است. احتمال ایجاد نشتی در بیشتر قطعات سیستم مانند کاسه نمد مربوط به کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و لوله و اتصالات کولر ماشین وجود خواهد داشت.

از مهم ترین علل ایجاد نشتی در بدنه و ساختار کولر خودرو، فرسودگی و پوسیدگی لوله های انتقال دهنده ماده مبرد، نفوذ عوامل خورنده، استهلاک و کیفیت پایین لوله های سیستم می باشد. در صورت ایجاد هر یک از علائم گفته شده باید نسبت به شارژ مجدد گاز کولر خودرو اقدام نمایید.

خالی شدن گاز کولر

علت کاهش گاز کولر خودرو:

از مهم ترین و اصلی ترین علائم کاهش گاز کولر ماشین، ایجاد نشتی در بخش های مختلف سیستم خنک کننده خواهد بود. فرسودگی و معیوب شدن قطعات، سوراخ شدن لوله ها و اتصالات و فرسوده شدن لوله های بخش کندانسور و اواپراتور کولر، همگی می توانند باعث بروز نشتی در سیستم خنک کننده ی خودرو گردند.

در صورت کم شدن میزان گاز مبرد کولر، بین دریچه ها تفاوت دمایی ایجاد می شود که کاملا محسوس است. به همین جهت، دریچه ی سمت شاگرد هوای گرم تری نسبت به دریچه ی سمت راننده پخش خواهد کرد.

علل نشت گاز کولر خودرو:

ایجاد رطوبت در هوا یکی دیگر از شایع ترین علل نشت گاز سیستم خنک کننده ماشین می باشد. خرابی و یا معیوب شدن قسمتی از سیستم خنک کننده مانند لوله، شیلنگ و اتصالات، باعث ایجاد زمینه ی مناسبب برای نفوذ رطوبت به داخل سیستم خواهد شد. واکنش بین رطوبت با ماده مبرد، نشانگر تولید یک اسید مخرب و خورنده است. پیدا شدن این ماده خورنده در لوله های انتقال دهنده به دلیل ایجاد سوراخ در اتصالات آن بوده و در نتیجه سبب نشت گاز خنک کننده خواهد شد. همچنین، اسید خورنده باعث آسیب دیدن و خرابی سایر اجزای کولر ماشین نیز خواهد شد.

از دیگر دلایل بروز نشتی در سیستم خنک کننده، کارکرد بسیار زیاد و فرسودگی اجزای کولر ماشین می باشد. با گذشت زمان، لوله ها و اتصالات کولر دچار ترک خوردگی و فرسودگی خواهند شد. درنتیجه ی فرسوده و معیوب شدن اتصالات، نشت گاز کولر را همراه خود می آورد.

چگونه فهمید گاز کولر ماشین تمام شده است؟

در صورتی که هر کدام از نشانه های گفته شده در بالا را مشاهده کردید، باید اقدامات لازم برای رفع ایراد را انجام دهید. می توان با رعایت یک سری نکات از کاهش گاز کولر خودرو اطمینان حاصل نمایید. یکی از ساده ترین راهکار ها، بررسی میزان سرمایش سیستم خنک کننده، می باشد. به همین جهت، توان خنک کنندگی کولر باید به اندازه باشد. باید افزود که در زمان انجام فرآیند سرمایش، نباید هیچ صدای اضافی از سیستم خنک کننده ماشین پخش شود.

 

خالی شدن گاز کولر اتومبیلبرای سنجش برودت کولر خودرو چه باید کرد؟

جهت سنجش میزان برودت کولر در آغاز باید ماشین را زیر سایه قرار دهید. سپس کولر خودرو را روشن نموده و اجازه دهید برای چند دقیقه در این وضعیت بماند. حال با استفاده از یک دماسنج، دمای داخل اتاقک خودرو را اندازه گیری نمایید. پس از سنجش این مطلب، دمای داخل اتاقک باید در محدوده صفر تا 4 درجه سانتیگراد قرار بگیرد. این امر حاکی از سلامت کولر و کافی بودن گاز مبرد سیستم خواهد بود.

توجه نمایید چنانچه پس از راه اندازی کولر، هوای گرم در درون اتاقک توزیع شد، احتمالا ترموستات ماشین دچار نقص فنی شده است. عامل دیگر کاهش توان برودتی سیستم خودرو، کثیف بودن فیلتر تصفیه هوای کولر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *