سایر مقالات

کندانسور ماشین چیست؟

کندانسور ماشین

کندانسور خودرو چیست؟

کندانسور کولر خودرو که نام دیگر آن دستگاه تقطیر کننده است، از آن به منظور تغییر فاز سیالات از حالت بخاری یا گازی  به حالت مایع و با استفاده از خنک کردن آن یعنی گرفتن گرما سیال گازی شکل داغ در صنایع مختلف کاربرد دارد. در حقیقت وظیفه ی کندانسور، گرفتن حرارت از حالت بخار بوده که این کار را با درجه حرارت بالا انجام خواهد داد . این کار را با کمک یک سیال دیگر مانند هوا یا آب و یا هر سیال خنک کننده ی دیگری انجام می دهد.کندانسور مانند یک رادیاتور بوده که وظیفه ی آن خارج نمودن هوای گرم از فضای کولر و تبدیل آن به گاز سرد می باشد. این قطعه می تواند گرمای جذب شده را از طریق اوپراتور گاز مبرد داخل سیستم به هوای محیط خارج از اتاقک خودرو منتقل کند. مایع خروجی کندانسور، دارای دمای پایین بوده و وظیفه ی آن خنک‌ کاری می باشد.

علل مهم خراب ‌شدن کولر ماشین را بشناسید:

اول، خرابی کمپرسور کولر ماشین:

یکی از مهم ترین بخش های کولر ماشین، کمپرسور نام دارد. کمپرسور باعث حرکت گاز مبرد یا سیال خواهد شد. در حقیقت کمپرسور وظیفه ی هدایت گاز سیال را از داخل اواپراتور به کندانسور کولر خودرو و پس از آن به کپسول خشک کننده دارد. سپس به طور مجدد، گاز سیال را به داخل اواپراتور می فرستد و باعث حرکت داخل آن خواهد شد. اگر کمپرسور کولر ماشین به مشکل برخورد نماید، موجب تاثیرگذاری در عملکرد سایر قسمت ‌ها می گردد. مشکلاتی از قبیل از کار افتادگی، ضعیف شدن، قطع  و وصل شدن و یا افت فشار از جمله ی آن ها است.

کپسول خشک کننده مانند یک منبع برای ذخیره سیال یا گاز مبرد بوده که باعث جذب رطوبت گاز خواهد شد. اواپراتور نیز به کاهش دمای داخل اتاقک و جذب رطوبت هوا می پردازد. در حقیقت عملکرد کولر ماشین شبیه به کولر گازی می باشد. به این صورت که با روشن شدن کولر و حرکت فن، جریان هوا با عبور از اواپراتور، سرما را به داخل اتاقک خودرو انتقال می دهد. همانند کولرهای گازی خانگی؛ با تولید سرما، می توانند رطوبت داخل کابین را در مراحل تقطیر که موجب ایجاد قطرات آب شدند را به خارج از اتاقک انتقال دهند. این کار برعهده ی لوله ‌هایی است که برای این کار طراحی گشته اند.

کندانسور

دوم، کثیف بودن پره‌ های کندانسور کولر خودرو:

از دیگر مشکلاتی که باعث عملکرد نادرست سیستم تهویه ماشین خواهد شد، کثیف بودن پره‌ های کندانسور کولر خودرو شناخته شده. کثیف شدن این پره‌ها باعث گرم شدن خودرو شده و آمپر آب در ترافیک و رانندگی با سرعت پایین و بالا می ‌رود. درنتیجه بهتر است در بازه ‌های زمانی منظم، این پره ‌ها را تمیز کرد.

سوم، خرابی فن کندانسور کولر خودرو:

اگر فن کندانسور خراب گردد، باد کولر گرم خواهد شد. مواردی مانند خرابی رله، ایجاد مشکل در یونیت کنترل دما و کامپیوتر ماشین، ضعیف شدن باتری و گرم شدن بیش از اندازه ی موتور می‌ توانند باعث خرابی در فن کندانسور گردند.

چهارم، کثیف بودن اواپراتور داخل اتاقک ماشین:

به علت آن که هوا از اوپراتور عبور می کند، گرد و غبار روی آن را پوشانده و لایه ‌ای از کثیفی، سطح آن را خواهد گرفت. کثیف شدن این قطعه موجب افزایش دمای داخل اتاقک شده و بوی نامطبوعی در فضای داخل جریان می یابد. این قسمت فضای مطلوبی برای تجمع و رشد میکروب و باکتری خواهد شد. درنتیجه همانند سایر قسمت ‌ها، باید هر از چند گاهی آن را تمیز کرد.

پنجم، خرابی ترموستات کولر ماشین:

خرابی ترموستات باعث ایجاد فشار زیادی به کمپرسور شده و باعث یخ زدن اواپراتور و یا قطع کمپرسور خواهد شد. همین امر باعث خنک نبودن باد کولر خودرو خواهد شد. البته امکان دارد خرابی ترموستات، به اشکال در برق و باتری ماشین نیز ارتباط داشته باشد.

ششم، خرابی سنسور فشار گاز کولر ماشین:

خرابی در سنسور فشار گاز، موجب بالا و پایین رفتن فشار گاز در زمان رانندگی و در نهایت باعث بالا و پایین شدن لحظه ‌ای باد کولر می گردد. در صورت تکرار این روند، فشار و آسیب زیادی به کلاچ کمپرسور و قطعات دیگر می رسد.

هفتم، خرابی دریچه ‌های کولر ماشین:

در برخی مواقع به دلایلی مانند باز و بسته کردن داشبورد و یا نصب سیستم صوتی، دریچه ‌های کولر دچار مشکل و یا آسیب خواهند شد که در این شرایط باد کولر عملکرد مناسبی را نخواهد داشت.

هشتم، بوی نامطبوع کولر ماشین:

همان طور که پیش از این اشاره شد، در برخی مواقع  به ‌علت تجمع ذرات ریز و وجود جلبک روی پره‌ های اواپراتور، بوی نامطبوعی در اتاقک منتشر می شود که این اتفاق همراه باد کولر اتفاق می افتد. گاهی هم ممکن است به دلیل مسدود شدن لوله ی تخلیه آب اواپراتور، این بوی نامطبوع انتشار یابد.

کندانسور اتومبیل

نهم، صدای زیاد کولر ماشین:

شل شدن تسمه کمپرسور و قرار نگرفتن آن در جای خود، از جمله دلایل اصلی ایجاد صدای آزار دهنده کولر ماشین می باشد. این مشکل در برخی مواقع، با سفت کردن تسمه و پیچ‌ های اتصال کمپرسور قابل حل خواهد بود.

عیوب کندانسور

همانطور که اشاره کردیم کندانسور  بعد از کمپرسور قرار دارد و مبرد با فشار و دمای بالا به آن وارد می‌شود. کندانسور در قسمت جلوی اتومبیل قرار می‌گیرد و در مسیر جریان هوا است. این موضوع به این دلیل است که جریان هوایی که از آن عبور می‌کند باعث کاهش دمای مبرد شود و کارکرد کولر ماشین را بهتر کند. بیشترین حرارت کندانسور، حرارت داخل اتاق اتومبیل است که از طریق آواپراتور به سمت کمپرسور و کندانسور هدایت می‌شود. اما با توجه به مکانی که کندانسور در آن تعبیه شده است ممکن است در تصادفات و ضربات وارده، آسیب ببیند و باعث نشتی در سیستم شود. علاوه بر این کثیفی کندانسور باعث می‌شود تا کمپرسور بیش از اندازه کار کند یا به‌اصطلاح به آن فشار بیاید. با توجه به این‌که کمپرسور فشار و نیروی لازم برای چرخش و حرکت مبرد در قسمت‌های مختلف سیستم تهویه مطبوع از قبیل کندانسور را فراهم می‌کند، بنابراین هرگونه گرفتگی یا کثیفی کندانسور که باعث شود انتقال حرارت مبرد به خوبی انجام نشود، باعث می‌شود که کمپرسور با قدرت بیشتری کار کند و به‌طور خودکار قطع نکند. این مشکل نیز در نهایت ممکن است به کمپرسور آسیب بزند.بنابراین توصییه می شود که هر سال قبل از شروع فصل گرما، نسبت به تمیز کردن رادیاتور و کندانسور کولر اتومبیل خود اقدام کنید.

کمپرسور را بیشتر بشناسید!

کمپرسور، دستگاه حرکت ‌دهنده ی گاز مبرد در کولر ماشین شناخته شده است. این قطعه هانند قلب برای انسان بوده و این کار را با گرداندن گاز در اجزای  سیستم انجام می دهد. کمپرسور، گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک ‌کننده و به صورت مجدد به درون اواپراتور، حرکت می دهد. کمپرسور های مورد استفاده در سیستم‌ کولر ماشین، باید از خاصیت های مختلفی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور برخوردار بوده تا در زمان نصب، به راحتی در محل مورد نظر جا گذاری گشته و بار اضافی بر موتور ماشین وارد نکنند .

روش‌ های نگهداری سیستم کولر ماشین:

برای مشاهده ی عبور گاز در مدار گاز سیستم، شیشه‌ ای تعبیه شده که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک‌ کننده گاز قرار گرفته است. اگر گاز مایع به اندازه ی کافی در مدار موجود باشد، مایع سفید رنگ پرفشاری با حباب ‌های فراوان همراه شده و از زیر شیشه عبور خواهد کرد. در صورت مشاهده ی حباب ‌ها همراه با کف کم فشار، به معنای کمبود گاز مایع در سیستم بوده و یا در صورت عدم مشاهده ی هیچ حباب و مایع سفید رنگی در مدار، سیستم کولر ماشین بدون گاز خواهد بود.
توجه داشته باشید که نباید سیستم کولر ماشین را بدون گاز و یا با گاز کم روشن کرد. در صورت عدم رعایت این امر به کمپرسور کولر آسیب می رسد.

هنگامی که کولر مشغول کار می باشد، مخصوصا در ماشین های کمتر از شش سیلندر، کمی از توان ماشین کاسته می شود. در این شرایط سعی کنید از حرکت با سرعت بالا و در مسیرهای طولانی دوری نمایید. در غیر این صورت، علاوه بر فشار بر موتور موتور، مصرف سوخت نیز افزایش خواهد یافت.

زمانی که در ترافیک شدید و یا سربالایی‌ هایی با شیب تند رانندگی می کنید، بهتر است کولر را برای دقایقی خاموش کرده و یا از درجات کمتر آن استفاده نمایید؛ چرا که در این شرایط موتور ماشین بیشتر تحت فشار قرار می گیرد.

در زمان فعالیت کولر، پنجره‌ های خودرو را ببیندید. بسته بودن پنجره‌ ها باعث کاهش فشار به کولر شده و موجب کم شدن مصرف سوخت خواهد شد. علاوه بر این هوای خنک داخل ماشین، به آسانی و به سرعت از دست خواهد رفت.

براساس تحقیقات صورت گرفته از سمت کارشناسان خودروساز، به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور جهت راه‌‌ اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته شده است. به همین جهت، به طور محسوسی شاهد کاهش توان موتور در حالت کولر روشن خواهید بود. جالب است بدانید که میزان افزایش مصرف سوخت در این حالت، دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی:

در این متن به بررسی موضوع کندانسور ماشین چیست؟ پرداختیم. شما کاربران عزیز می توانید در صورت داشتن هر نوع پیشنهاد و یا تحربه ی مشابهی آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *